Consumentenbond.nl

Hamsteren in de supermarkten

• 16 maart 2020
  • 47 reacties
  • 925 Bekeken

Toon eerste bericht

47 reacties

Reputatie 5
Badge +5

https://howmuchtoiletpaper.com/

ik ben echt geen hamsteraar. ik hou wel van een kleine voorraad, dus van ieder veel gebruikt artikel 1 op voorraad.  het geval op dit moment is dat als je in de winkel komt, veel ( bijna) lege schappen ziet . hierdoor krijg je toch het gevoel van laat ik maar wat extra meenemen , want als ik het echt nodig heb dan is het maar de vraag of het er is. 

daarbij las ik vanmiddag een artikel over dat er misschien toch een voedselcrisis zou kunnen komen. niet omdat er niet genoeg voorraad is maar doordat de distributeurs het niet aan kunnen en omdat grote ondernemingen voedsel gaan opkopen bij het land waar het vandaan komt en het later voor een veel duurdere prijs gaan verkopen. ( dit ging niet direct over nederland)  dus ja, wat moeten we doen? ik sla nu toch wel echt iets meer in van de belangrijkste basis producten die ik denk nodig te hebben . geen luxe artikelen , zoals chips, snoep, enz enz. maar echt de basis.

Reputatie 3
Badge +3

GDrie weken geleden kochten we een doos met 50 fp2 mondkapjes voor €6,60. We zijn heel blij dat we dat gedaan hebben want nu zijn ze niet meer te krijgen en kunnen we uitdelen aan onze kinderen. Met wc papier kan je ook noodkapjes maken, elke paar uur schone.

U zou er beter aan doen die mondkapjes bij het dichtstbijzijnde ziekenhuis of bij uw huisarts in te leveren, daar zijn ze vele malen harder nodig en er is groot tekort aan. Het is belangrijk dat artsen, assistentes en verpleegkundigen niet ziek worden. En voor particulieren hebben die dingen toch amper zin. Afstand houden is zinvoller…

Wat hamsteren betreft blijf ik me verbazen. Het is dom, asociaal en totaal onnodig want met de aanvoer van artikelen is niets aan de hand. Je hebt toch normaalgesproken je voorraad min of meer op orde? Als je dat gewoon zo houdt is er niets aan de hand. Wij zijn hier in huis met 5, soms 6 mensen waaronder 3 pubers die behoorlijk kunnen bunkeren. Dus ik zorg altijd dat er naast een geopend pak of fles (bv rijst, olijfolie) ook nog een ongeopende verpakking in de kast is. Maak ik die open, haal ik ook meteen een nieuwe, ik hoef er dus altijd maar 1 tegelijk te halen. Ik grijp zelden mis (tenzij mijn huisgenoten vergeten te vertellen dat ze net de laatste mayonaise uit de kelderkast gehaald hebben natuurlijk). Verder liggen er een aantal broden in de vriezer, en zuivel en melk moet ik bijna dagelijks nieuw halen. Maar tekort? We kennen hier in NL geen werkelijk tekort meer, we vinden het al tekort als de macaroni op is en we in plaats daarvan spaghetti moeten koken… 

Fijn ook voor de mensen die niet overdag boodschappen kunnen gaan doen, dat gehamster... die komen ‘s avonds uit hun (vitale!) werk en kunnen geen fatsoenlijke aardappel meer kopen. Terwijl we er met zijn allen van afhankelijk zijn dat juist zij overeind blijven.

Reputatie 7
Badge +6

Goh, dat had ik nog niet, van alles dubbel aan levensmiddelen in huis. Ik heb één zak rijst en één zak aardappelen en één brood in de diepvries, en van de rest alles maar één keer. Ik denk dat ik maar eens boodschappen ga doen nu om acht uur en van alles een tweede ding ga kopen. Gelukkig is dat geen hansteren dus of asociaal. Want als de regering vanavond besluit voor een lockdown, omdat de mensen toxh niet genoeg afstand houden, heb je nog maar een half uurtje of zo.

En hier iemand dichtbij werkt in het Amphia in Breda, hij mag niet thuis gaan zitten, hij moet naar zijn werk. Daar hadden wij gelukkig nog mondkapjes voor, en voor zijn gezinsleden thuis. Mensen van ouder dan 65 jaar zijn ook kwetsbaar, die hebben er baat bij om mondkapjes te hebben, bijvoorbeeld bij het boodschappen doen. Dus die mensen konden we ook een mondkapje geven. Maar we zijn zelf ook van die leeftijd. En dan hebben we 4 weken geleden maar één doosje mondkapjes gekocht, en dus niet twee, maar dan moeten we die nu gaan afgeven bij het ziekenhuis? Tsja.

Reputatie 7
Badge +7

Zeer goede daad, @Jan . Helaas ik heb helemaal geen mondkapjes en kan dus daarvan ook niets weggeven. Maar ik doneer al jaren aan het ziekenhuis. En gelukkig zijn er elders weer kapjes te koop.

Als ik mondkapjes had zou ik het ook doen, maar weet ook dat in gezondheid een hoofdregel is (vooral bij ongevallen, Rode Kruis of EHBO) zorg eerst voor uw eigen gezondheid en veiligheid.. Dus een enkel kapje mag je zelf wel houden, ik heb begrepen dat je 10x met zo'n kapje kan doen..

Hopelijk neemt de hamstergekte af en is volgende week weer alles te verkrijgen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Dank je wel Leo. Ik vroeg me ook af hoe lang je met een mondkapje kan doen. Want alles wat je mee uitademt gaat er toch in zitten. Ik heb deze oplossing bedacht. Laten drogen op de kachel! Zo doe ik er ook wel 10x mee. Ik doe hem om tijdens het boodschappen doen! Vorige week keken mensen nog een beetje raar, je zag aan hun ogen dat ze dachten "halve zool", maar nu lijkt hun blik meer op "s*it, ik ben vergeten". 

Reputatie 7
Badge +7

Je ziet, de mens en wereld kan veranderen. Helaas hoor ik ook bij die shit vergeten, maar dan vergeten te kopen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Wat doe je met de handgreep van een winkelwagen?

Ik woon in Midden-Brabant regio Breda en Tilburg en ben ouder dan 65. Vorige week was er maar één persoon in mijn woonplaats besmet met Corona, gisteren 13 en vanmorgen om 8 uur al 16. Dat zijn dan slechts de mensen bij wie ze het hebben vastgesteld. Er zijn dus nog een heleboel mensen die het wel hebben maar waar het nog niet van is vastgesteld. Het komt steeds dichterbij. Ik blijf binnen als het kan, was mijn handen en gezicht vaak (= minstens 4x per dag) en draag al een week een mondkapje zodra ik ergens ben waar veel mensen zijn, zoals de supernarkt. Ik heb die in mijn bovenste jaszak zitten. Ik ga expres heel vroeg of heel laat winkelen als het niet druk is. Vorige week lapten de mensen de 1,5 meter afstand nog aan hun laars, bij de kassa kwamen ze omgekeerd, eerst hunzelf en dan hun winkelwagentje, maar dan stonden ze met hun bips tegen mij aan. Als je er wat van zei kon je een muil verwachten. Vanmorgen was het gelukkig anders, iedereen hield duidelijk minstens 1,5 meter afstand, vooral de vakkenvuller.

Maar ik heb angst met de handgreep van het winkelwagentje. Die is door een heleboel mensen aangeraakt. De mensen die nu corona hebben, waren twee weken geleden in contact met iets of iemand met corona. Ze weten dan ook niet meer precies wat.

Ik heb nu deze oplossing bedacht als ik ga winkelen. Zeep stoot bacteriën en virussen erg af. Er was een filmpje op internet, een ieniemienie beetje zeep en alles vliegt naar de zijkanten van het schaaltje. Ik bereid me voor als ik naar de supermarkt ga. Ik was eerst m'n handen en gezicht. Dan doe ik een dotje zeep op een tissue dat een heel klein beetje vochtig is gemaakt. Die neem ik mee in een plastic zakje in m'n jaszak. Daar smeer ik de handgreep van het winkekwagentje grondig mee in met de zeep van de tissue. Ook het knopje van het ding dat je in het slotje steekt. Want dat wordt ook vaak aangeraakt. Het gaat me niet om de handgreep te reinigen, maar om die slechts te bedekken met een laagje handzeep. In de winkel draag ik eenmondkapje. Als ik thuis kom en de boodschappen zijn in de kast gedaan dan was ik mijn handen en gezicht weer. Ik voel me zo een stuk veiliger.

Vandaag heb ik net als @Tink toch maar extra boodschappen gedaan. Een zak diepvries hot chickenwings is nog geen hamsteren toch, en ook niet als ik van dingen die ik al heb een tweede koop, zoals een extra pot pindakaas en chocopasta. De melk (magere en volle) was vanmorgen uitverkocht en slaolie ook. Dus ik had mijn winkelwagen vanmorgen extra gevuld maar het meeste had ik maar een keer van en een paar dingen maar twee keer. Dit is dus gelukkig geen hamsteren. En als een zorgverlener in de randstad na het werk geen aardappelen meer treft in de supermarkt wil dat nog niet zeggen dat het in de rest van Neferland ook zo is. Want vanmorgen lagen er hier in de supermarkt nog genoeg aardappelen. 

Van onze regering weet ik nu wel dat je na een maatregel nog maar amper een half uurtje de tijd hebt voordat die ingaat. Dus als ze vanavond een algehele lockdown afkondigen zoals België 25km hier vandaan al heeft gedaan, omdat de mensen in de bossen, parken en op de stranden te dicht bij elkaar lopen, heb je ook maar een half uurtje de tijd. Dan heb ik nu toch alvast maar de boodschappen in huis die ik wilde hebben. Zolang je niet meer dan twee koopt van iets is het gelukkig nog geen hamsteren.

Reputatie 3
Badge +3

Welnee dat is ook geen hamsteren, dat is gewoon je voorraad op peil. Ik hamster ook niet. Ik weet niet met hoeveel jij thuis bent Jan maar met 5 (soms 6) waarvan 3 pubers gaat het echt heel hard met bv brood, pindakaas, jam, kaas en fruit. Mijn voorraad is dus altijd al op peil en dat is nu niet anders, zoals ik al zei. Ik ga net als jij geen 10 pakken rijst of pasta kopen of als een malle wc-papier inslaan. Niet nodig want er wordt gewoon nieuw aangeleverd.

We wonen in dezelfde regio trouwens. Ik heb wel lege schappen gezien hoor, maar zo erg als in de Randstad is het gelukkig niet, ik heb foto's gezien van vriendinnen in die regio en daar waren hele rijen leeg in de supermarkt. Ongelooflijk, echt.

Lockdown is hier trouwens niet het doel, maar mocht die er komen dan blijven essentiële winkels zoals supermarkten en apotheken echt wel open. Ik denk niet dat je opeens gaat horen: over een half uur sluiten we alles voor de komende weken. Dan ontstaat er namelijk paniek, daar heeft niemand wat aan. Dat ze dat met restaurants en cafetaria's wel deden is nog wel een ander verhaal dan met winkels.

Oh en over die mondkapjes: zijn die kapjes op de foto de jouwe? Dan werken ze eerder averechts. Het virus kan er langs de zijkanten nog steeds in en vooral ook uit en het kan er dwars doorheen. En omdat wij als leken niet weten wat precies de juiste handeling is om ze op en af te doen en hoe ze weg te gooien, zullen we daar fouten bij maken en ook dat maakt de kans op verspreiding van corona juist groter. Schijnveiligheid dus… zie de RIVM-site.

En ook volgens het RIVM:  Er zijn geen aanwijzingen dat indirecte transmissie via voorwerpen zoals toiletten, deurklinken, bestek, handcontactpunten, eten, etc. een (grote) rol speelt in de verspreiding. Zie https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19  Dus winkelwagentjes e.d. schoonmaken is niet noodzakelijk. Bovendien kun je in de winkel ook wel iets vastpakken wat iemand met coronavingers al heeft aangeraakt. Een pak rijst, een tros bananen… Dus ik ga met schone handen naar de supermarkt, raak mijn gezicht niet aan en was als ik weer thuis ben mijn handen grondig. Is echt voldoende (en ik val onder de risicogroepen: sterk verminderde weerstand na transplantatie, dus ik kijk echt heel goed uit).

Overigens dat de maatregelen voor mensen in de zorg strenger zijn is logisch natuurlijk, zij worden de hele dag en aan veel meer potentiële besmettingshaarden blootgesteld en niet zoals wij 'gewone mensen’ een half uur in de supermarkt.

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb nu deze oplossing bedacht als ik ga winkelen. Zeep stoot bacteriën en virussen erg af. Er was een filmpje op internet, een ieniemienie beetje zeep en alles vliegt naar de zijkanten van het schaaltje.

Ik ken ook van die flmpjes maar dan is het vet dat naar de zijkant vliegt. Dat wordt afgestoten door zeep.

Wat ik begreep van de wetenschappers: om te beginnen alcohol helpt niet tegen virussen, alleen tegen bacteriën, dus dat heeft ook geen zin. Die hygiënische doekjes, handgel e.d. hebben dus helemaal niet zo veel nut. Zeep is effectiever tegen virussen, als je nl iets hebt aangeraakt met virus erop, zit dat op de buitenkant van je hand, op het laagje vet/vuil wat daar gaandeweg op komt. Was je met zeep, dan was je dat buitenste laagje weg, en dan spoelt het virus dus mee van je handen af. Daarom is van je gezicht afblijven terwijl je winkelt en vervolgens thuis handen wassen ook voldoende.

Reputatie 3
Badge +2

Je kunt gewoon reinigen,  huishoudelijk zoals in een normale situatie. Bij het reinigen worden zoveel virussen weggehaald dat de kans op besmetting heel klein wordt. Gebruik handschoenen en pas na uittrekken van de handschoenen handhygiëne toe.
Je kunt, als er anderen in huis zijn ook nog daarna de contactpunten, zoals deurkrukken en de toiletbediening, extra reinigen met bleek. Maak hiervoor een verse oplossing in de verhouding van 250 ml bleekmiddel op 10 liter water. Alcohol met een minimale concentratie van 70% is ook effectief. Gebruik bij reiniging altijd wegwerphandschoenen en pas na de schoonmaak handhygiëne toe. bron RIVM

Reputatie 7
Badge +6

@Tink Je hebt een mooi gezin. Als je twintig jaar bijtelt en iets meer gezinsleden dan kom je uit op mijn gezin, om en bij 2,5 keer zo groot. Werkende volwassenen maar ook kinderen in de baby-, kleuter-, basisschool- en tienerleeftijd. 

We hebben voor ons gezin nooit dubbel gehaald aan boodschappen. Slechts wat we voor die week nodig hadden. Enkel was altijd genoeg, want als iets op was ging het op de boodschappenlijst en kwam het mee bij de eerstvolgende boodschappen. Nergens voor nodig dus om voor een groot gezin alles dubbel te halen. In deze tijden is dat echt wel hamsteren. 

Dus je kan nu ook 's avonds na werktijd alles wat je dubbel hebt gaan aanbieden aan zorgverleners bij de uitgang van hun werk als de schappen leeg zijn.

Mijn mondkapjes zijn het FFP2 model (ook wel pf2 genoemd) zoals door het RIVM is voorgeschreven. 

Er zijn drie filmpjes over zeep tegen corona op internet, als ik de link hier plaats kan ik nu niet posten. Als het morgen overdag wel lukt zet ik ze erbij. Eentje is met een schaaltje water met peper erop gestrooid, gemaakt voor basisschool leerlingen. Daar komt geen korrel vet bij. Heel goed is te zien hoe zeep behalve vetoplossend ook afstotend is. Ander filmpje is hoe zeep het vetlichaam van het virus aantast en het virus daardoor bezwijkt. Zeep is dus een virusafstoter en een viruskiller.

Die eigenschappen uit het filmpje gebruik ik voor bij de handgreep van het winkelwagentje. Ik schreef er ook extra bij dat het niet is om die te reinigen zoals jij schrijft maar om de handgreep met een laag zeep in te smeren als bescherming. 

Voor de artikelen in het schap is het risico heel klein want die zijn heel weinig aangeraakt. Behalve de vakkenvuller misschien nog een enkele klant. En daar is deze oplossing voor: dat je je handen en gezicht thuis eerst wast met zeep, onder het winkelen je gezicht niet aanraakt en na het boodschappen doen je handen en gezicht weer wast. 

Reputatie 7
Badge +7

Gezien al jullie berichten hebben jullie je al uitgebreid laten informeren. Op Wetenschap in Beeld staat ook nog goede informatie: https://wibnet.nl/geneeskunde/ziektes/onjuiste-beweringen-over-coronavirus-doen-de-ronde  en informatie over zeep en handgel (dat is ook niet aan te slepen als je de cijfers ziet) zie je ook bij Wetenschap in Beeld: https://wibnet.nl/mens/lichaam/hoe-werkt-handgel.  Groet Leo.

Reputatie 3
Badge +2

mondkapjes zijn onnodig, volgens het rivm.  Ze helpen je niet tegen het oplopen van het virus. om anderen tegen jouzelf te beschermen kan het wel nut hebben. in dat geval volstaat een chirurgisch mondmasker. om als gewone particulier een ffp2 masker te hebben is al helemaal onnodig. Daar zijn er te weinig van in de zorg, je kunt het beter aan je huisarts cadeau doen! het rivm adviseert juist geen ffp2 aan gewone burgers.  

overdracht /oplopen via oppervlakken is kleine kans. je kunt beter wat vaker handen wassen dan winkelwagentjes insmeren. en/en mag ook natuurlijk, zorg alleen dat je geen schijnveiligheid voelt na inzepen en daardoor je handen minder wast.  

het niet-zien van (klein)kinderen lijkt me nog het lastigst

Reputatie 3
Badge +2

ook bij een lockdown mag je gewoon nog even voor je levensmiddelen de deur uit, ik zie niet in waarom je dan extra zou moeten inslaan van wat dan ook. behalve misschien voor het geval je alleen woont, ziek wordt en de deur dan helemaal niet uit mag/kan en bovendien niemand kent die iets voor je kan halen. zelfs dan kun je vast nog online bestellen 

Reputatie 3
Badge +2

ik heb helemaal niets gehamsterd, koop ook pas wc papier als de laatste rol wordt aangebroken, zoals altijd. zou echt niet in mijn hoofd opkomen. ik kijk dan ook met verbazing naar mensen die dat wel doen.

Reputatie 7
Badge +6

@Tink ik heb hier de filmpjes over wat gewone handzeep al doet met het coronavirus. Hier een filmpje over hoe zeep het vetlichaam van virussen en bacteriën aantast waardoor die dood gaan. Hier een filmpje voor scholieren over hoe afstotend zeep is tegen virussen en bacteriën. En hier een filmpje voor volwassenen hoe doodgewone handzeep al heel effectief is tegen virussen.

Het kan helemaal geen kwaad als je dan nog desinfecterende zeep neemt met alcohol erin, maar die is in de supermarkten hier al meer dan een maand geleden uitverkocht. Dus moet ik het doen met gewone zeep want die doet de klus ook uitstekend.

Ik ken de Nederlandse mens, er zijn er nogal wat die zich nergens aan houden. Als je dan op plekken bent waar veel mensen zijn, zoals bijvoorbeeld de supermarkt, draag ik FFP2 mondkapjes om de lucht die zij uitademen te filteren voordat ik die inadem. Want net als vroeger sigarettenrook hangt al die uitgeademde lucht ook rond de schappen. En de virussen zweven niet vrij in de lucht maar zitten altijd op een drager, en die dragers zijn de microscopisch kleine vochtdruppeltjes die je uitademt. Immers door het uitademen verliest het menselijk lichaam zijn vocht, waar komt anders de wasem vandaan in de winter die je uitademt. Mensen die thuis net geniest en gehoest hebben en daarna boodschappen gaan doen, daar is mijn mondkapje voor. En thuis doe ik hem weer uit, laat hem drogen op de kachel, en kan ik hem zo wel tien keer gebruiken.

En als je naar die filmpjes kijkt weet je dus dat je alle virussen vernietigt die zich eventueel op de handgreep van je winkelkarretje bevinden. Dus even met een vochtige tissue die insmeren met zeep (voor die lezers die het niet goed verstaan: dus niet reinigen) en je bent beschermd. Want die handgrepen worden door een heleboel mensen aangeraakt en de boodschappen zelf juist niet. In plaats van zeep kan je ook handschoenen dragen, maar die handschoenen worden dan een verzamelplek van al die virussen. Die moet je dan elke keer wassen met zeep. Kun je ze net zo goed weglaten. 

@L.J.F. de Ruiter dank je wel voor de links, die zijn heel verhelderend. Vitamine C is zo'n ding. Bij mondkapjes lees ik in je link dit: 

“Feit

Draag een mondkapje als je besmet bent of beroepsmatig omgaat met mensen die besmet zijn. Maar anders: draag er geen.”

Ik draag hem dus alleen waar ik me wil beschermen tegen mensen die mogelijk besmet zijn zonder dat ze het zelf weten. Want volgens mij hebben we daar de corona uitbraak in Noord-Brabant aan te danken, mensen die op wintersport waren in Lombardije en hier dan nog lekker carnaval vierden. Een persoon uit Coevorden (dat ligt helemaal in Drenthe!) kwam ook carnaval vieren in Tilburg, kijk maar eens op de kaart hoeveel mensen in Coevorden nu corona hebben. Het is door Sky News over de hele wereld uitgezonden. Dus ja, ik draag een mondkapje in de supermarkt en andere soortgelijke plekken. 

W.D 24-03-20

We weten allemaal dat er maatregelen nodig zijn om de coronapandemie in te dammen.
Daarvoor worden maatregelen aangekondigd en ingesteld. Wanneer er toch mensen zijn die zich niet aan deze maatregelen houden, is het begrijpelijk dat deze maatregelen moeten worden aangescherpt.
Niet alleen de consument maar ook het bedrijfsleven, zoals bijvoorbeeld de supermarkten, moeten leren hun verantwoording in deze crisis te nemen. Dat gebeurd nog lang niet afdoende, bijvoorbeeld: Afgelopen week heb ik per mail de Jumbo erop gewezen dat ik diverse klanten heb waargenomen die buitengewoon hamstergedrag vertonen. Bijvoorbeeld een klant die met 16 pakken patentbloem voorbij de kassa weet te komen.
Terwijl van velen producten de schappen leeg zijn, worden door het filiaal van de Jumbo-Uithoorn geen afdoende maatregelen getroffen om dergelijk asociaal gedrag in te perken. En de klanten erop wijzen dat zij bij de kassa 1,5m. afstand moeten houden, hebben ze daar nog helemaal niet van gehoord. Uit de reactie van Jumbo kon ik nu niet bepaald afleiden dat zij hun maatregelen willen aanscherpen. Schijnbaar spelen commerciële argumenten een belangrijkere rol.

Badge +8

@Willem D, welkom op de Community en dank voor je bijdrage! Ik heb je reactie voor de overzichtelijkheid naar dit reeds bestaande topic verplaatst.

Reputatie 3
Badge +3

@Tink Je hebt een mooi gezin. Als je twintig jaar bijtelt en iets meer gezinsleden dan kom je uit op mijn gezin, om en bij 2,5 keer zo groot. Werkende volwassenen maar ook kinderen in de baby-, kleuter-, basisschool- en tienerleeftijd. 

We hebben voor ons gezin nooit dubbel gehaald aan boodschappen. Slechts wat we voor die week nodig hadden. Enkel was altijd genoeg, want als iets op was ging het op de boodschappenlijst en kwam het mee bij de eerstvolgende boodschappen. Nergens voor nodig dus om voor een groot gezin alles dubbel te halen. In deze tijden is dat echt wel hamsteren. 

Dus je kan nu ook 's avonds na werktijd alles wat je dubbel hebt gaan aanbieden aan zorgverleners bij de uitgang van hun werk als de schappen leeg zijn.

Je leest niet goed, ik haal niks dubbel. Ik haal 1 pak rijst als ik er thuis een aanbreek. Ik haal 1 pot pindakaas als er thuis eentje wordt opengemaakt. Maar de voorraden slinken hier dusdanig snel dat ik niet kan gaan wachten tot de laatste rol wc-papier. Ik zorg dat ik een nieuw pak haal als het aangebroken pak half leeg is. 1 nieuw pak, geen 3. En al helemaal geen 10. Ik zou trouwens niet weten waar ik dat op moest bergen want ik woon niet in een kasteel ;)

Dat is niet hamsteren, dat is voorraad op peil. Mensen die hamsteren gaan met 16 pakken bloem de deur van de supermarkt uit, met armen vol afbakstokbroden (voor mijn ogen zien gebeuren) of met een half schap aan potten spaghettisaus.

En die maskers, zie ook de posting van @Akua2 een stukje hierboven. Het heeft geen enkel nut en werkt waarschijnlijk zelfs averechts. Het is schijnveiligheid.

Reputatie 3
Badge +3

Overigens @Jan ik heb de filmpjes bekeken, voor zo ver mogelijk want eentje is offline gehaald. Het principe van zeep is me bekend, de kop die oplost in water en de staart die oplost in vet, uit de scheikundelessen op de middelbare school. Ze benaderen het wel allebei net anders. De ene zegt: omdat de staart van de zeepmoleculen oplost in het vetlaagje van het virus, en de kop van het zeepmolecuul in water, spoelt het virus mee van je handen af. (Belgische filmppje.) De andere zegt dat doordat de staart van het zeepmolecuul oplost in het vetlaagje van het virus, wordt dat vetlaagje van het virus gehaald en het virus dus onschadelijk gemaakt. (Youtubefilmpje.) Ik denk dat de Belgische meneer gelijk heeft.

Maar hoe dan ook zijn we het eens volgens mij: zeep is voldoende.

Reputatie 7
Badge +6

@Tink

Dus ik zorg altijd dat er naast een geopend pak of fles (bv rijst, olijfolie) ook nog een ongeopende verpakking in de kast is. . . . Maak ik die open, haal ik ook meteen een nieuwe . . .

Ik heb het wel goed gelezen en je citeert jezelf niet goed. Je zegt het zelf, zodra je eentje al geopend hebt haal je meteen een nieuwe en heb je dus een tweede ongeopende in de kast liggen. Je doet het dus direct nadat je het opengemaakt hebt, niet als die half leeg is of de bodem in zicht! Dus heb je alles dubbel! Dat is precies waar ik op duid. Dat hebben wij nooit gedaan. Dat is helemaal niet nodig. Zodra de bodem in zicht is dan pas zet je het op het boodschappenlijstje dat ergens in je keuken aan de muur hangt en komt het mee met de eerstvolgende keer boodschappen doen. Als je vandaag rookworst hebt gegeten hoef je niet meteen de volgende dag ook weer rookworst, dat kan dan een paar dagen wachten. Wat jij doet is dus wel hamsteren, dus ga nu maar al die tweede exemplaren netjes aanbieden aan zorgpersoneel bij de uitgang van ziekenhuizen als ze hun werk verlaten. 

In mijn woonplaats met 51000 inwoners zijn er 7 supermarkten. Dat komt neer op ongeveer 7000 mensen per supermarkt. Er hoeven maar 50 van die mensen één keer meer een pak toiletrollen mee te nemen en het schap is leeg. Een paar mensen gaan dat hamsteren noemen en zien allemaal visioenen van mensen die met tien of twintig exemplaren van iets rondlopen. Heel grappig die visioenen, want de werkelijkheid is dus anders, 50 op 7000 die hetzelfde idee krijgen.  

Als ik naar de aantallen nieuwe corona gevallen per dag kijk dan geloof ik er helemaal niets meer van dat het alleen kan komen door niezen, hoesten, handen schudden en wangkussen. Ik hou er serieus rekening mee dat het ook door de uitgeademde lucht van mensen verspreid kan worden. En via dingen die door veel mensen met hun handen zijn vastgehouden. Op mijn pad kom ik dan de handgreep van winkelwagentjes tegen, of de toetsen van de pinautomaat, of de knop om de deuren van de bus, tram en trein te openen. In uitgeademde lucht zit ook vocht bij dat in de lucht blijft hangen waar het coronavirus op kan zitten. En die uitgeademde lucht kom ik tegen op plekken waar veel mensen samenkomen zoals langs de schappen van de supermarkten. Ik beeld me dan in hoe sigarettenrook daar zou blijven hangen, zo blijft uitgeademde lucht daar ook hangen. En daar bescherm ik me tegen met een FFP2 mondmasker. Sommige mensen lezen het niet, maar ik schreef dus dat ik het alleen op dat zoort plekken als in de winkel gebruik en als ik daar weg ben doe ik het masker weer af. Anders loopt het alleen maar vol met mijn eigen adem.

Dank je wel dat je nu erkent dat het een FFP2 mondmasker is wat ik op de foto heb staan. Als je dertig jaar in de gezondheidszorg hebt gewerkt, inclusief IC en OK, dan weet je heus wel wat je moet kopen en waarvoor je het moet gebruiken! Dank je wel dat je mijn zeep op de handgreep nu ook wil zien als beschermingsmiddel en niet als reinigingsmiddel. 

Hier heb je een ander filmpje van hoe kleine deeltjes op water enorm afgestoten worden door zeep, het is om je te laten zien dat er geen druppel vet bij zit. Zeep heeft dus twee eigenschappen, het stoot het virus af en het is een viruskiller. 

Reageer