Straatvraag

Hoe ga je om met de 1,5m in winkels?

Hoe ga je om met de 1,5m in winkels?

Toon eerste bericht

36 reacties

Het is volstrekt onhaalbaar om in winkels 1.5 meter afstand te houden. Naast praktische problemen, zoals nauwe paden en het ontbreken van eenrichtingsverkeer, lijkt niemand het meer nodig te vinden om mee te werken. Dit geldt ook voor de buitenruimte; probeer maar eens op stoepen en looppaden op afstand te blijven van tegenliggers, die ook nog vaak naast elkaar lopen. Of je wordt van achter krap ingehaald.

Als iedereen een pieper zou dragen, die afgaat bij minder dan 1.5 meter afstand, zou iedereen gestoord worden van al die piepsignalen…..

Ik denk dat we gewoon zo veel mogelijk ons best moeten blijven doen.

Binnen lijkt het meeste risico maar is tegelijk dat ook het moeilijkst. Buiten lijkt minder maar dat er nu in Nederland weinig gebeurt komt ook omdat de hoeveelheid besmette mensen zo laag is, door de lockdown en maatregelen. Daardoor zitten we nu ook in een redelijk goed deel van de wereld.

Niemand doet dit voor z’n lol. Ik ook niet, ben economisch ook getroffen. Heb een moeder van over de 90 en zie wat dat doet. Gelukkig durft ze nu weer naar buiten. En dat kan zo blijven als we met z’n allen ons best doen. 

Maar hoe meer mensen hun beste beentje voorzetten hoe beter. Perfect wordt het niet.

Reputatie 7
Badge +5

Wat te denken dat de bejaarden door opgesloten te zijn elkaar besmet te hebben!

Dit was juist in de buitenlucht niet gebeurd!

ik ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing ervan, en viruswaanzin is net niet wetenschappelijk ;-)

Ik vind de 1,5m-regel in strijd met de grondwet, een a-sociale beperking van mijn vrijheid, zelfs in een dictatoriale staat is dit onmogelijk. In winkels is het een kunstmatige regel die in de praktijk niet na te leven is, in de horeca is de regel nog onzinniger. Neem bv Limburg. Bijna geen besmettingen meer, geen corona -doden en toch blijven alle maatregelen van kracht. Dat is geen maatwerk. Dit is autoritair optreden van de overheid.

De houding tov bejaarden is helemaal van de zotte. Eerst worden ze vergeten door de tunnelvisie van het RIVM (alleen maar aandacht voor IC), nu worden deze mensen nog afgesneden van familie en vrienden. Hoe verzin je het?

Ger Meulenberg

Reputatie 7
Badge +5

Ik vind de 1,5m-regel in strijd met de grondwet, een a-sociale beperking van mijn vrijheid, zelfs in een dictatoriale staat is dit onmogelijk. In winkels is het een kunstmatige regel die in de praktijk niet na te leven is, in de horeca is de regel nog onzinniger. Neem bv Limburg. Bijna geen besmettingen meer, geen corona -doden en toch blijven alle maatregelen van kracht. Dat is geen maatwerk. Dit is autoritair optreden van de overheid.

De houding tov bejaarden is helemaal van de zotte. Eerst worden ze vergeten door de tunnelvisie van het RIVM (alleen maar aandacht voor IC), nu worden deze mensen nog afgesneden van familie en vrienden. Hoe verzin je het?

Ger Meulenberg

ik ben wel benieuwd naar de wetenschappelijke onderbouwing ervan, en viruswaanzin is net niet wetenschappelijk ;-)

Reputatie 2
Badge +1

Je vergeet dat het RIVM en het kabinet weigeren de wetenschappelijke onderbouwing van hun besluiten te delen. Waarom? Omdat die er niet zijn! Zij weigeren ook met Willem Engel of Maurice de Hond een openbaar debat over de anderhalve meter afstand. Gelukkig komen steeds meer wetenschappers erachter dat hun verhalen wel degelijk kloppen.

Badge

Het is een probleem van de geleerden die elkaar tegen spreken.
RIVM zegt dat er geen 2e corona golf aan komt.
Weer een andere zegt dat winkelwagens poetsen zinloos is.
Het virus is wel besmettelijk in de bus en niet in het vliegtuig.
Op de bank thuis mag je naast elkaar zitten, maar niet op de bank in het park.
Dit geeft me wel het gevoel van, Rot op met je corona gedoe...Ik ben het zat.
Dat gevoel krijgen steeds meer mensen en dat zie je overal.

Het zit in de nuance: ze vullen elkaar aan en je moet wel zelf blijven nadenken!

De 2e golf zal beter in de hand te houden zijn, alleen als we ons wel aan de maatregelen houden (1,5 m, hygiene, ventilatie, enz) en straks gebruik maken van bijvoorbeeld de app die nu wordt getest.

Het risico op besmetting via oppervlaktes als winkelwagen, winkeldeuren, wc’s is lager als het aantal besmette personen zoals nu laag is: maar je weet toch echt niet als er een besmette persoon voor je is geweest. Dus waarom de maatregelen niet gewoon doen zolang er geen medische oplossingen zijn!

Ook is een vliegtuig die hoog in ijle lucht vliegt en gebruik maakt van gezuiverde binnenlucht heel iets anders dan een bus die vaak gebruik maakt van ventilatie met buitenlucht. Elk filter heeft een eigen toepassing (zoals stof, bacteriën of virussen) en moet dan wel goed werken. Maar verder zijn de mensen naast je in een bus als vliegtuig, als ze niet uit risicolanden komen, allemaal even gevaarlijk. Dan is een kapje een hulpmiddel. En natuurlijk zou een medisch kapje het beste zijn, maar die zijn minder beschikbaar en duurder.

Ik hoop dat met deze nuance het goede gevoel terug komt en een opleving wordt voorkomen!

Tja, of die drama’s in bejaardentehuizen aan rechtstreekse besmetting dan wel luchtverversingssystemen te wijten zijn zal wel nooit uitgezocht (kunnen) worden. Die laatste kwamen pas weer in beeld bij de herbemensing van kantoorgebouwen waar geen raam open kan. Die systemen voorzien in een gedeeltelijk hergebruik van de afgezogen lucht om in de winter verwarmings- en in de zomer koelingskosten te besparen. Een van de lessen die (toekomstige) bejaardenhuisbewoners kunnen trekken is in elk geval de mogelijkheid om in de eigen woonruimte zo'n systeem uit te schakelen en de ramen wijd open te gooien. 

Reputatie 7
Badge +8

Zoals elders door forumleden opgemerkt en overal door de publieke opine gesteld zullen we wel nooit weten welke maatregelen nu goed of slecht zijn/waren. Er is geen eensluidend antwoord, de deskundigen spreken elkaar tegen, dus iedereen spreekt elkaar tegen of netter gezegd ieder heeft een andere mening. Soms lijkt het ook op het opwerpen van een munt. Neemt de 1.5 meter, die is gewoon ontstaan door het gemiddelde te nemen van de diverse bronnen in de wereld.

Overal ter wereld adviseren verschillende gezondheidsorganisaties op basis van hun experts de beste strategie in strijd tegen het coronavirus. Op internationaal niveau doet de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) dat, op Europees niveau de ECDC, en op landelijk niveau de RIVM in ons geval.

Veel van deze instanties hanteren een andere regel voor minimale afstand. Zo heeft de WHO altijd gezegd dat 3 voet genoeg is (ongeveer 1 meter), en in de Verenigde Staten raadt de CDC het dubbele aan. "Met 1,5 meter zitten wij precies in het midden van de aanbevelingen van de WHO en het Amerikaanse CDC", aldus een woordvoerder van het RIVM. Neem dfe gulden middenweg of tover wat uit de grote hoed, het ontstaan van de regelgeving.Gebruikt je gezonde verstand, maar doe wel iets.

@Lisa Boele 
Ik vraag me ook af, hoe vaak luchtkanalen worden gereinigd bij b.v. bij verzorgingstehuizen?
Want alleen een filter schoon maken is niet genoeg.

Mijn werkgever had vroeger een bedrijfsauto.
Als je daar de airco aan deed, liep de snot je uit de neus.
Ramen open en ventilatie uit.

Open zetten van ramen, dat zal helemaal verdwijnen in de toekomst.
We gaan over naar een nieuwe manier van stoken.
Dubbele deur voor de ingang en geen ramen die open kunnen.
Er mag geen warme lucht uit het gebouw ontsnappen.
Dus alles moet door een ventilatiesysteem.
Eigenlijk moet je al filteren bij iedere luchtinlaat om de buis zo lang mogelijk schoon te houden.

Reputatie 7
Badge +7

Het aantal coronabesmettingen loopt weer op. Ziekenhuizen beginnen weer andere operaties af te zeggen. Van het Opiniepanel van EenVandaag was gisteravond de uitslag.

Moeten de maatregelen tegen corona weer terugkomen?

Van de gevaccineerden was 68% voor.

Van de niet-gevaccineerden was 78% tegen.

Op mij komt dit over als dat de gevaccineerden zich duidelijk willen beschermen tegen de vrij rondlopende niet-gevaccinerrden.

Het aantal mensen dat op de middelbare school geen biologieles heeft gehad, waar inenten, vaccineren, antigenen, antilichamen en zo werden behandeld, is groot. Wie de examens niet kon halen resulteert op latere leeftijd in tegen zijn. Terwijl het bewijs dat vaccineren helpt voor het oprapen ligt. Want wie nu wordt opgenomen op de intensive care vanwege corona zijn bijna allemaal niet-gevaccineerden. In feite mogen we de wetenschap op onze knietjes danken dat ze een vaccin tegen een virus konden ontwikkelen.

Tot voor kort raakte niemand binnen mijn directe familie besmet. Maar nu met de huidige golf is het al raak bij iemand. Wel gevaccineerd maar toch ruim twee weken echt strontziek thuis. Met quarantaine en uitzieken was het opgelost maar dat gold dan voor het hele gezin, kinderen konden niet naar school. En voor je het weet testte een tweede gezinslid positief.

We kennen mensen die tegen vaccineren zijn, maar die zoeken we voorlopig niet op. Als ze op visite willen komen zeggen we nu even nee. Op plekken met veel publiek doen we weer mondkapjes op, zoals de supermarkt, en weer 1,5 meter als vanouds. Baat het niet dan schaadt het niet toch? En dat elkebogen ketsen in plaats van dat links-rechts-links kleffe gezoen mag er wat mij betreft permanent inblijven. Vroeger toen ik nog een knappe student was met geen stuiver te makken liepen ze met bochtjes om me heen als het op zoenen aankwam. Maar nu ondanks m'n statige dikke buik en grijze haren moet ik preventief al m'n elleboog uitsteken of ook zo'n handig bochtje doen! ☺

Reageer