Consumentenbond.nl

Hoe zit het nu precies met een Corona-voucher?

• 10 augustus 2020
  • 4 reacties
  • 372 Bekeken

Ik krijg het volgende maar niet duidelijk. Hoe zit het als je een corona-voucher hebt geaccepteerd, maar toch je geld terug wilt? Moet je dan 6 maanden wachten of kun je direct je geld terugvragen? En punt 2: wat gebeurt er als de reisorganisatie het terugbetalen 12 maanden frustreert - dus niet betaalt - met de SGR-garantie. Vervalt die dan gewoon? Dat zou namelijk betekenen dat er een premie op niet betalen door de reisorganisatie staat. Hoe kom je dan aan je geld?

4 reacties

Badge +8

Hi @carlavansch, dank voor je vraag en welkom op de Community! Op deze pagina schrijven wij daar het volgende over: “Je hebt een voucher geaccepteerd, maar wilt nu toch geld terug omdat je de voucher niet kunt of wilt gebruiken. Je kunt dan na 6 maanden je geld terugvragen. Volgens de ACM (Autoriteit Consument & Markt) moet je uiterlijk binnen 12 maanden je geld terug krijgen. Dit is omdat de dekking van het garantiefonds verloopt.”

Dag Imke, dank voor je antwoord. Helaas is het geen antwoord op mijn vraag. Ik vraag namelijk wat er gebeurt als je je geld niet terug hebt binnen die 12 maanden. Inmiddels ben ik via andere kanalen weer iets wijzer geworden, dat dan weer wel. Als ik een voucher heb geaccepteerd mag ik direct mijn geld terug vragen. Ik hoef dus niet 6 maanden te wachten. Een reisorganisatie echter mag wachten met uitbetalen tot 6 maanden na afgifte van de voucher. Op de vraag wat er gebeurt als ze binnen 12 maanden nog niet betaald hebben krijg ik via jou dus geen antwoord en dat was nu juist mijn vraag. Juist omdat dan de dekking van de SGR vervalt. De SGR heeft me inmiddels ervan verzekerd dat de SGR-garantie pas vervalt als de terugbetaling heeft plaatsgevonden. Ik ben dus gerustgesteld. Ik zou het op prijs stellen als een organisatie als de Consumentenbond dit soort informatie up to date heeft, immers heel veel consumenten wenden zich met dit soort toch ingewikkelde vragen tot de Consumentenbond. 

Badge +8

Hi @carlavansch, de informatie op onze website is zeker wel up to date. De pagina is echter wel zeer uitgebreid, om zoveel mogelijk vragen te kunnen beantwoorden. Het vinden van de juiste informatie is hierdoor soms wat lastiger.

Voor wat betreft je opmerking over de SGR dekking, hierover staat ook informatie op de pagina waar ik eerder naar verwees. Hier schrijven we: ‘Je kunt ook alsnog geld terugvragen nadat je de voucher al hebt geaccepteerd. De dekking via de SGR is geldig tot het moment dat je van de reisorganisatie geld terug hebt ontvangen.’Je leest er hier meer over.

Dank je wel Imke.

Reageer