Consumentenbond.nl
Beantwoord

KLM terugbetaling tickets

• 14 mei 2020
  • 40 reacties
  • 2204 Bekeken

Sinds vandaag 14 mei 2020 gehoord dat KLM de consumenten terug moet betalen.

Er zijn nu dus wel 2 keuzes. Namelijk travel voiche of geld terug.

Nu hebben wij maandag 11 mei 2020 onze tickets online geannuleeerd en hadden wij geen keuze maar enkel de de travelvoicher. Bevestiging gehad van KLM en dezelfde dag ook een mail van de KLM een zg EMD receipt wat erg lijkt op de travel voiches.

Mijn vraag: is het in ons geval nog mogelijk om een geld bedrag terug te krijgen?

icon

Beste antwoord door B de Heide 27 mei 2020, 23:19

Beste allemaal,

Bedankt voor alle reacties!

Wij hebben van de KLM een voucher gehad per vlucht en ook stoel reservering.

Dus dat is goed geregeld.

Echter geen cash.

Dus als wij na een jaar daar geen gebruik van hebben gemaakt krijgen wij alsnog ons geld terug. Garantie verzekerd.

Krijg de vouchers per email gestuurd.

Met registratie nr etc

BdH

Bekijk origineel

40 reacties

Mijn vraag: is het in ons geval nog mogelijk om een geld bedrag terug te krijgen?

Wat ik heb gelezen nee, maar daar zal het laatste woord nog wel niet over gesproken zijn. 

Reputatie 7
Badge +7

Ja wat u @B de Heide  gelezen hebt zal wat de luchtvaartmaatschappijen betreft ongeveer het volgende zijn:

Luchtvaartmaatschappijen moeten hun klanten desgewenst toch geld teruggeven als hun vlucht vanwege het coronavirus wordt geannuleerd.Ze mogen niet langer alleen een voucher aanbieden. Het kabinet volgt daarmee toch de lijn van de Europese Commissie.Gisteren zei premier Rutte nog dat de vouchers wat hem betreft gewoon konden blijven,omdat Brussel geen sancties zou opleggen.Maar vandaag bleek dat de Commissie in zulke gevallen toch wil optreden. De KLM kondigde vanochtend al aan dat klanten geld terug kunnen krijgen,maar door de vele annuleringen zullen ze daar wel even op moeten wachten. 

Echter dit is nieuws van 14 mei en uw reactie was 11 mei.

Is er niet ook een soort spreekwoord: 

Als hadden komt, is hebben te laat. & Betekenis : niet zeuren over gedane zaken! & Varianten in het Nederlands : Als hadden geweest is, is hebben te laat! / Gedane zaken nemen geen keer.

Ik zeg niet dat u zich zo van het veld moet laten sturen, maar het is een moeilijke zaak. Ga in elk geval met partijen in gesprek. Zoek deskundige hulp, mensen die hier meer verstand van hebben. Een rechtsbijstandverzekering, de bond bent u lid? Geschillencommissies.  Het is nog wel allemaal nieuw en vers, druk uitoefenen zal weinig helpen, hou wel de vinger aan de pols. Succes Leo.

Ik quote even:

De Consumentenbond is nog niet helemaal tevreden. KLM moet de geldteruggarantie ook met terugwerkende kracht toepassen, hamert de bond. De luchtvaartmaatschappij wil gedupeerde reizigers, die tot nu toe vouchers kregen, niet direct terugbetalen. „We hopen dat KLM klantvriendelijk zal zijn naar alle klanten”, aldus de Consumentenbond.

Dus nogmaals ze zijn/waren niet van plan het met terugwerkende kracht te doen maar ik denk dat dat gewoon onhoudbaar is en dan komt de echte gewetensvraag; een voucher in de hand is gedekt en kan gegarandeerd weer teruggewisseld worden voor geld  maar een uitstaande claim zou bij die faillissementen waar men mee schermt niet gedekt zijn en dan komen de preferente schuldeisers eerst.

Badge +8

Hi @B de Heide, dank voor je vraag! Als je lid bent van de Consumentenbond kun je dit ook voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Laat je het ons hier weten zodra je meer weet? :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Actueel is weer een zet van de KLM die de voucher nu 15% meer waarde geeft als je voor de voucher kiest. De voorstelling gaat gewoon door.

Ik had nog niets gedaan met de boeking van april (geen voucher aangevraagd), want volgens wetgeving zou KLM uit zichzelf moeten terugbetalen. Dacht dat ik nu eindelijk geld kon terugvragen, maar KLM wil alleen geld uitbetalen voor annuleringen na 14 mei, :(. Nog maar weer langer wachten…...

Reputatie 7
Badge +7

Soms heb je als forumlid nog veel andere dingen te doen. Ik had graag de exacte tekst van de Europese commissie gelezen, maar heb daar even geen tijd voor. Ik zou namelijk ook graag willen weten of KLM aldus mag handelen. Het nieuwsbericht van de  commissie heeft het over 'dwingend’  terugbetalen. Wellicht kunt u zelf de exacte uitspraak van de commissie downloaden, en helpt u dat nog wat.. Ik denk wel dat u toch lang op uw geld moet wachten, ze (zeggen althans) dat ze geen geld meer hebben en eerder een paar miljard nodig hebben. Groet Leo.

Ik zou nog graag weten of de Consumentenbond toch iets meer gaat doen dan “... hopen dat KLM klantvriendelijk zal zijn naar alle klanten” (en dus de corona-vouchers van voor 15 mei gaat terugbetalen). 

Bij ons gaat het om 2 vliegtickets naar Brazilie in april, geannuleerd door KLM, waarvoor vouchers zijn gekregen.

In een recente chat met KLM klantenservice zeiden ze mij dat de regeling alleen geldig is voor annuleringen na 15/5 maar dat is evident grote onzin. Er bestaat namelijk al gewoon jarenlang een regeling (recht op refund binnen enkele dagen of je wordt verleid tot een voucher voor een hoger bedrag). KLM dacht even (met de NL overheid) dat ze die regeling wel opzij konden schuiven vanwege corona, maar de Europese Raad heeft dat ondubbelzinnig afgewezen. En dat KLM dan nu - in plaats van zich te verontschuldigen - aankomt met “de nieuwe regeling is geldig vanaf 15 mei” is bespottelijk en lijkt enkel gericht op tijd winnen of traineren. Ik hoop dan ook dat de Consumentenbond hier stevig op blijft hameren. Groet Rikkert     

Reputatie 7
Badge +7

Er verandert praktisch per dag wel wat en wellicht kan de bond daarbij de vinger aan de pols houden. Tijdig duidelijkheid en transparantie geven..

Badge +8

Ik hoop dan ook dat de Consumentenbond hier stevig op blijft hameren.

Maak je geen zorgen, @Rikkert. We houden de KLM extra goed in de gaten en ondernemen waar het mogelijk en/of nodig is, actie. :relaxed:

Reputatie 7
Badge +7

Nou beter kan je het niet hebben. Dank aan de bond dat ze het in de gaten houden, want de grote maatschappijen zoals de KLM weten telkens weer allerlei uitvluchten te vinden. Het kan uiteraard ook mensen aantrekken, een voucher die ineens 15% meer waard wordt, kan interessant zijn, op een reis van 2 mille is dat toch 300 Euro.  Maar met enige uitleg en duidelijkheid van de bond kan ieder altijd nog beslissen wat ie gaat doen. Groet Leo.

Wij moesten op 2 mei met de KLM naar New York. Tot op heden van de KLM geen bericht gehad over gecancelde vlucht. Er zijn ook geen vouchers aangeboden en wij zij ook niet op deze mogelijkheid ingegaan. Nu de KLM door de Europese commissie haar beleid in deze heeft aangepast maken zij op eigen houtje een amendement voor geldteruggave voor tickets gecanceled voor en na 15 mei. Die mogelijkheid wordt noch door de commissie, noch door de Nederlandse overheid geboden. Dit betekent dat degenen wiens vlucht door de KLM gecanceled is en voor 15 mei NIET voor een voucher gekozen hebben, automatisch in de “na 15 mei “  groep vallen en gerechtigd zijn zonder verdere voorwaarden hun geld terug te krijgen.

Wij moesten op 2 mei met de KLM naar New York. Tot op heden van de KLM geen bericht gehad over gecancelde vlucht. Er zijn ook geen vouchers aangeboden en wij zij ook niet op deze mogelijkheid ingegaan. Nu de KLM door de Europese commissie haar beleid in deze heeft aangepast maken zij op eigen houtje een amendement voor geldteruggave voor tickets gecanceled voor en na 15 mei. Die mogelijkheid wordt noch door de commissie, noch door de Nederlandse overheid geboden. Dit betekent dat degenen wiens vlucht door de KLM gecanceled is en voor 15 mei NIET voor een voucher gekozen hebben, automatisch in de “na 15 mei “  groep vallen en gerechtigd zijn zonder verdere voorwaarden hun geld terug te krijgen.

Heeft u dat zo gelezen of vraagt u zich af of dat de correcte zienswijze is?

Reputatie 7
Badge +7

Het is voor een ander altijd moeilijk te zeggen dan wel te weten wat wat hij/zij meent te lezen en meent wat er bedoeld wordt. Er zijn een aantal duidelijke feiten, van de europese commissie moet een wel betaalde maar door het virus niet gemaakte reis worden terug betaald. Persoonlijk zou ik dan wel een reactie verwachten van KLM of Bond wat er gebeuren gaat.. Het is uiteraard al flink over 2 mei, maar dat soort molens malen nu eenmaal langzaam.

En als u denkt niet precies te weten wat er nu met u gebeuren gaat, zou ik er nog eens duidelijk naar vragen. Succes en groet Leo.

Badge +8

Hi @B de Heide, ik ben inmiddels wel benieuwd. Heb je nog contact gehad met mijn collega's? Of heb je via een andere weg informatie kunnen vinden?

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben ook wel benieuwd, vooral omdat niemand tot dusver heeft opgemerkt dat @B de Heide er zo te zien zelf voor gekozen heeft te annuleren, KLM is zo vriendelijk een soort voucher daarvoor aan te bieden en de klant heeft dat geaccepteerd.

De vraag is dus niet alleen of een regeling die later is in gegaan en gunstiger is voor de klant met terugwerkende kracht kan worden toegepast, het is vooral de vraag of dit niet een totaal andere situatie is: KLM annuleert omdat de vlucht niet kan worden uitgevoerd versus klant annuleert zelf.

Hier annuleerde de klant zelf.

Reputatie 7
Badge +7

Helaas en excuses dan @A.A  wat je over @B de Heide  meldt was mij totaal niet opgevallen. Wat wel opgevallen is dat wij, een aantal forumleden althans, volop geantwoord hebben en zo goed mogelijk behulpzame adviezen hebben verschaft. Maar van @B de Heide nooit meer wat gehoord. Hopelijk heeft hij de goede keuze gemaakt. Groet Leo.l

Beste allemaal,

Bedankt voor alle reacties!

Wij hebben van de KLM een voucher gehad per vlucht en ook stoel reservering.

Dus dat is goed geregeld.

Echter geen cash.

Dus als wij na een jaar daar geen gebruik van hebben gemaakt krijgen wij alsnog ons geld terug. Garantie verzekerd.

Krijg de vouchers per email gestuurd.

Met registratie nr etc

BdH

Reputatie 7
Badge +7

Dank @B de Heide  voor uw antwoord, nou weten we uit officiële bron iets. En ik hoop dat alles nog tot tevredenheid afloopt Groet Leo.

@D de Heide: U meldt "Garantie verzekerd.”, maar volgens mij is er bij KLM geen garantie. Als KLM failliet gaat, dan sta je met lege handen.

Ben benieuwd of KLM, na het commentaar van de ACM van vandaag, ook GELD terug gaat geven voor vluchten geannuleerd door KLM voor 14 mei(?)

EMD Voucher van mij zijn 1 jaar geldig.

Even kijken of hij inwisselbaar is.

De emd voucher die ik heb staat geen refundable op dus niet inwisselbaar voor geld.

Als de klm omvalt (??) geen garantie.

Huidige strijd om wel je geld terug te krijgen is momenteel 29 mei 2020 gaande.

Wachten het af of melden ons aan om ons geld terug te vragen.

Reputatie 7
Badge +7

Bedrijven mogen van alles inbouwen wat wij ‘gewone mensen’ niet mogen. Maar met een paar miljard van de overheid, dus wederom van uw geld, zullen ze wel niet zo gauw omvallen. Fijn gevoel hé als u alles van uw eigen geld kan oplossen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Bedrijven mogen dit helemaal niet inbouwen , Leo . Dat bedoel je uiteraard ook .  Ze weten donders goed dat ze de wet overtreden . En zelfs de verantwoordelijke minister werkt daar aan mee. De consumenten worden misbruikt , al snap ik natuurlijk wel waarom ze dat doen. Prima voor wie vrijwillig akkoord gaat . Het mag echter niet zo zijn , dat wie het geld dringend nodig heeft TOCH een jaar moet wachten . Waarom wordt er toch zo vaak straffeloos de vloer aangeveegd met consumentenrechten ? Hoog tijd dat alle consumenten lid worden van de bond . Dan pas kunnen we een vuist maken ...:wink:

Reputatie 7
Badge +7

Volledig mee eens @E.T. Wiersum , en zo heb ik het ook bedoeld, enigszins cynisch mag je ook zeggen. En het is natuurlijk niet te tolereren dat bedrijven maar ook consumenten er dergelijke praktijken op na houden. Wat het niet betalen van consumenten wordt in de discussies nogal eens vergeten, lees daarvoor de informatie van het Bureau Credit Registratie (stichting BKR) er maar op na. Je adviezen zijn zeker op te lossen en mogelijk ook onderdeel van de oplossingen. Al lijken we, consumenten, vaak roependen in de woenstijn. Groet Leo.

Reageer