Consumentenbond.nl
Beantwoord

Ledenmail meelezen door website eigenaar? Mag dat?

• 28 augustus 2020
  • 7 reacties
  • 200 Bekeken

Ik ben lid van een website waar alle leden activiteiten op kunnen organiseren en deelnemen. Ben je lid dan heb je een profiel en kun je met mede leden mail contact hebben. Nu is het zo dat wij weten dat de eigenaar op de achtergrond mee leest. Mag dat? Ik heb nu ook al een paar keer gemerkt dat hij activiteiten die ik erop zet in tekst aanpast zonder dit te overleggen of te melden. Terwijl ik de organisator ben. 

Zoals bv activiteit aanpassen op samenstelling. Bv borrel doen in een bepaald horeca waarin zet dat mensen eventueel indien zei willen nog samen kunnen gaan eten. Dan is dat aangepast met een zijn alsof ik nog ga eten en dat ze dan mee kunnen. Terwijl dat niet mijn bedoeling was. Of ik geef aan wat het minimum aantal deelnemers moet zijn en dan is het minimum ineens gewijzigd. (Site is: www.NMLK.nl)

icon

Beste antwoord door E.B.F. Stroeve 28 augustus 2020, 18:14

ik lees dat het over onderling mail gaat en niet over berichten op een forum. en het is not done om mee te lezen en aanpassen is natuurlijk helemaal fout. ik zou dit direct openbaar maken en vertrekken

Bekijk origineel

7 reacties

Dat de beheerder van een site toegang tot de gegevens heeft lijkt mij logisch, maar hoe en wat precies de regels zijn verdient wel vermelding in een reglement zeker omdat de AVG hier van toepassing is en ze de plicht hebben eea goed te beschrijven. Als de privacy onvoldoende geborgd is kunt u volgens mij aangifte doen.

Dat een beheerder activiteiten aanpast en jou daarmee zou committeren tot dingen die je niet hebt bedoeld lijkt mij vooral laakbaar, maar ik zou niet durven zeggen of het ook strafbaar is.

l

Reputatie 7
Badge +7

Heb je de voorwaarden van deze website al eens bekeken @Elaine25? Dat een eigenaar meekijkt lijkt mij niet zo vreemd. Bij dergelijke websites is het ook niet raar als een eigenaar zich het recht voorbehoud wijzigingen te maken wanneer dat nodig blijkt. 

Op dit forum doen ik en mijn collega's dat ook, wanneer iets bijv. niet duidelijk is, in een onjuiste categorie geplaatst is of op een andere manier niet aan onze voorwaarden voldoet. Wij stellen hier onze leden wel altijd van op de hoogte. 

Reputatie 4
Badge +4

Er zitten echt heel uitgebreide gebruiksvoorwaarden bij, met o.a. de tekst:

9.3 NMLK behoudt zich het recht voor om door jouw gepubliceerde berichten aan te passen of geheel of gedeeltelijk te verwijderen indien dit passend of noodzakelijk wordt geacht.

Reputatie 7
Badge +4

ik lees dat het over onderling mail gaat en niet over berichten op een forum. en het is not done om mee te lezen en aanpassen is natuurlijk helemaal fout. ik zou dit direct openbaar maken en vertrekken

E.B.F. Stroeve: Dank voor je reactie. Mee lezen gaat inderdaad over onderlinge mail. Mij lijkt het inderdaad not done om dit te doen.

Aanpassen van tekst betreft de tekst die in een activiteit die ik opzet heb. Lijkt me wel kunnen om dit aan te  passen indien er eens schrijffout ofzo staat. (En lijkt me dat je dat dan wel meld) Maar niet om de activiteit te veranderen. En dat is wat gedaan is. Lijkt me dus eigenlijk ook niet de bedoeling. 

Ik blijf het toch een rare manier van doen.

Ik denk dat vooral het eerste aanklaag baar zou moeten zijn. Maar ja, hoe bewijs je dat.

Er is ook al iemand geweigerd omdat er al teveel personen zouden zijn met zijn leeftijd.

Hoi Monique: Ik begrijp wat je schrijft. Kan ik helemaal inkomen maar denk dat die aanpassingen niet overeenkomen met wat ik schrijf.

Het is meelezen van onderlinge mail en het is veranderen van de vorm van de betreffende activiteit.

Dat  er iets aangepast wordt ivm schrijffouten, niet nette uitspraken of verkeerd invullen vand e gegevens van een activiteit dat is natuurlijk logisch. Maar dan ook wel met een vermelding aan degenen die organiseert. Dat is samenwerken en zorgen dat alles goed op de site vermeld wordt. Dus dan zit ik nog steeds met de vraag of dat rechtsgeldig wel kan.

Monique: Nog even een vraag van mij nu dat ik er zo over nadenk. Misschien is het niet toegestaan om hier zomaar de naam van de site te vermelden? Misschien doe ik nu iets wat wetmatig ook niet mag. Indien zo dan zou ik de naam graag willen verwijderen. Het doet er natuurlijk niet om waarvandaan het komt. Ik wil eigenlijk gewoon weten of zoiets op een site gedaan kan worden.  

Reageer