Consumentenbond.nl

Lock-down

• 22 maart 2020
  • 13 reacties
  • 497 Bekeken

Vandaag kregen we een NL-Alert, heel fijn voor de mensen die in de nachtdienst zaten maar oké.

Helaas weer dezelfde uitgekauwde informatie die we allemaal allang (behoren te) weten.

Persoonlijk ben ik van mening dat Rutte veel strenger moet zijn en ik heb ook een tip voor hem:

Geef in een persconferentie heel duidelijk aan dat, als we ons met ons allen NIET aan de regeltjes houden, dat er dan onherroepelijk een totale Lock-down volgt. Evt. met zeer hoge boetes voor mensen die zich er niet aan houden. Misschien dat sommige mensen dan wél wakker worden want ik ken genoeg mensen die er geen ene zak om geven terwijl anderen echt hun best doen. Dat is gewoon niet eerlijk.

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken. In de tussentijd heb ik deze tip al wel doorgegeven via 0800-1351 en via het contactformulier op rijksoverheid.nl.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Met een lock-down tref je ook iedereen die zich keurig aan de regeltjes houdt . Ben bang dat we toch die kant op moeten gezien het grote aantal mensen die overal lak aan heeft en de onmogelijkheid om het beter te handhaven met de enkele agent die er nog rondloopt en daar dan ook nog tijd voor heeft. 

Klopt, dan moeten de goede onder de kwade lijden. Maar als we zo doorgaan dan moeten we straks nog veel meer lijden.

ik werk zelf in de supermarkt en ze hebben nu wel wat besherming aangebracht zoals handschoentjes en spatschermen maar nog blijf ik ontzettend bang. ook hier nemen de mensen de regeltjes niet serieus.

voor mij mag er ook wel een lockdown komen.

in mijn thuis situatie probeer ik het ook te doen maar mijn kinderen de ene is 21 en de andere 19 gaan wel naar buiten mijn zoon van 19 doet het dan wel met 1 of 2 vrienden maar mijn dochter van 21 spreekt gewwon met een aantal vrienden af. ze heeft ook een vriend die woont zelf in nieuwegein in het weekend is hij hier in apeldoorn en op zondag gaat hij naar huis nu mijn dochter even niet mag werken gaat ze met hem mee naar nieuwegein, ik heb het haar gezegt dat ik dat liever niet heb maar ze doet het toch. 

ik weet niet zo goed meer hoe ik hier mee om moet gaan, 

is er iemand hier die mij hier wat advies over kan geven, ik wordt echt gewoon gek van mezelf mmak me er heel erg druk over.

Jammer dat je zo bang bent. Maar ook met een Lock-down moet je blijven werken als je b.v. in een supermarkt werkt.
Qua je kinderen kan ik alleen maar zeggen, als ze niet luisteren, houd ze op afstand. Hoe moeilijk dat ook is.

Misschien dat dit helpt om ze te overtuigen:

Succes!!!

Reputatie 5
Badge +5

Ik vermoed dat deze NL-Alert de laatste zinloze waarschuwing is.
Het hele land op slot is een vervelende dure maatregel.
En als dit gebeurt, zullen hele groepen zich er ook niet aan houden.
https://www.ad.nl/binnenland/agenten-doelwit-van-spugende-en-hoestende-coronapatienten~a2c46891/

Dan hoop ik dat ze torenhoge boetes gaan uitdelen. Wie niet luisteren wil moet het maar voelen.

Dan hoop ik dat ze torenhoge boetes gaan uitdelen. Wie niet luisteren wil moet het maar voelen.

Zinloos, er is maar een manier om gedrag te beïnvloeden en dat is pakkans, de hoogte van de boete beïnvloed gedrag niet en lost niets op. 

Na ja, de Staatskas vaart er goed bij dan. :joy:

Na ja, de Staatskas vaart er goed bij dan. :joy:

Ook niet want met een kleine pakkans levert nog steeds niet veel op.

ik ben bang dat het er toch van zal komen, en het ook nodig zal zijn. ik heb zelf al enkele voorbeelden gezien en gehoord. oude mensen begrijpen het soms niet helemaal of ze vergeten het. mijn man ziet tijdens zijn werk veel groepen jongeren her en der bij elkaar staan. mensen die toch naar verjaardagen van elkaar gaan. jongeren die het thuis zitten zat zijn en toch weg gaan om er maar uit te zijn.

het is ook een vreemde gewaarwording. ik woon onderin drenthe. hier zie je niets anders dan normaal, alleen iets minder verkeer. sommige afspraken worden afgezegd, voor de rest is alles hetzelde. je hoort en ziet het wel op t.v. en op internet, maar verder zie je niets. ook het virus is niet zichtbaar. mensen houden toch van een zichtbaar iets, dan is het duidelijker. je krijgt regels opgelegd van de overheid die je moet nakomen voor iets dat niet zichtbaar is. je weet het wel, maar toch…… hier zie ik niets, dus het zal hier nog wel niet zijn.  ikzelf houd me er wel aan, maar toch is het een vreemde gewaarwording.

Reputatie 3
Badge +3

in mijn thuis situatie probeer ik het ook te doen maar mijn kinderen de ene is 21 en de andere 19 gaan wel naar buiten mijn zoon van 19 doet het dan wel met 1 of 2 vrienden maar mijn dochter van 21 spreekt gewwon met een aantal vrienden af. ze heeft ook een vriend die woont zelf in nieuwegein in het weekend is hij hier in apeldoorn en op zondag gaat hij naar huis nu mijn dochter even niet mag werken gaat ze met hem mee naar nieuwegein, ik heb het haar gezegt dat ik dat liever niet heb maar ze doet het toch. 

ik weet niet zo goed meer hoe ik hier mee om moet gaan, 

Geen idee of het zal werken hoor, maar misschien hebben je kinderen nog opa’s en oma’s? Andere mensen in de kwetsbare groep waar ze veel van houden? Dan zou je ze kunnen vertellen dat jongeren weliswaar minder kans lopen om heel ziek te worden, maar dat ze door zich niet aan de regels te houden, het risico voor mensen die wél kwetsbaar zijn, een stuk groter maken. Ook voor die opa, oma, tante of oom dus.

Mijn 16-jarige vooral is er ook bepaald niet blij mee want hij heeft het contact met zijn vrienden echt nodig nu ze ook niet naar school kunnen (dat stonden we tot nu toe onder strikte voorwaarden ook toe: afstand houden van elkaar en wie ook maar een snotneus heeft, moet naar huis - daar hielden ze zich aan), maar hij blijft nu uit zichzelf binnen, omdat hij een kwetsbare moeder heeft (ik dus).

Ik denk trouwens dat het weinig uitmaakt in welke provincie je woont. Ik woon middenin Brabant, hier is het dus al weken aan de gang maar ook hier zijn mensen die je aankijken of je gek bent als je in de rij voor de kassa vraagt om een beetje afstand te houden. Domme egoïstische mensen heb je jammer genoeg overal. Ikke ikke ikke en ‘dat maak ik zelf wel uit’, gister nog op tv een geïnterviewde meneer horen zeggen. Hoe asociaal ben je dan?

Reputatie 7
Badge +6

Nou , zojuist zijn de regels aangescherpt met kans op fikse boetes . Hopelijk wil en durft het winkelpersoneel de aso's nu ook eens aan te spreken en blijven ze niet de andere kant opkijken als weer eens iemand zich niet aan de regels wenst te houden…..

Reputatie 3
Badge +3

Ze moeten nu in elk geval deurbeleid gaan voeren dus dan kun je mensen ook meteen waarschuwen bij binnenkomst.

Reageer