Consumentenbond.nl

Lock-down onder de 50 opheffen

• 27 april 2020
  • 49 reacties
  • 1182 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam opperen om de lock-down voor mensen onder de 50 jaar op te heffen.

Er zijn in Nederland ruim tien miljoen mensen onder de vijftig jaar. 'Onder deze groep is het sterftecijfer 0,014 procent. Dit betekent dat als deze groep in één keer besmet wordt, er maximaal 1.400 mensen zouden overlijden. Als we binnen deze groep de mensen met onderliggende aandoeningen beschermen, zal het percentage nog verder zakken', zegt Ed Peelen, bijzonder hoogleraar content marketing van de Universiteit van Amsterdam.

Het houdt dus min of meer in vrijheid voor de ieder onder de 50 jaar en ieder er boven blijft onder het strenge regiem. Dus ook 50-60 jaar blijven tot het lock-down veroordeeld, want uit de berekeningen van de onderzoekers blijkt dat als naast de mensen onder de vijftig, ook de mensen tussen vijftig en zestig jaar uit lockdown gaan, dat het aantal te verwachten coronadoden verviervoudigt. Eén vandaag (TV) heeft kijkers al om reacties gevraagd, wat vindt u ervan?.

49 reacties

Reputatie 6
Badge +5

De 2 groepen zullen door elkaar blijven lopen.
Maar zoals het nu gaat, vieren we dit jaar ook geen Kerstmis.

De zomer komt er aan en mensen zijn het zat.
De stad stroomt langzaam weer vol met mensen.
Als het langdurig heel warm word, is er geen houden meer aan.
In de supermarkt, liep deze week een continu hoestende klant.
Toen ik die aan sprak, kreeg ik te horen dan het gewone hoest was zonder corona.

Reputatie 7
Badge +6

Als niet-deskundige durf ik daar niet zo veel van te vinden als deskundigen het al niet eens zijn , Leo . Wel luister ik naar mijn eigen gevoel . Dat zegt dat een deel van de maatregelen een beetje op paniekvoetbal lijken. Ik ken geen cijfers , maar vermoed dat bij een  ‘ normale ‘ griepgolf meer mensen in combinatie met ernstige aandoeningen overlijden , dan nu met die Corona . Daar hoor ik niemand over omdat het als normaal geaccepteerd is . Om maar helemaal te zwijgen over ECHTE massamoordenaars als kanker en andere ziekten. Afstand houden is meestal goed te doen en helpt ook bij andere virusziekten en lijkt me voor de toekomst ook goed om te blijven doen. 

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper Die mensen die altijd hoesten zijn er meer dan je  misschien denkt . Die worden daar nu voortdurend op aangesproken of krijgen boze blikken  als ze zich in een winkel bevinden. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik kreeg het bericht ook uit de actualiteit. Met name twee vandaag waar ik ook lid van ben. In eerste instantie dacht ik weer zo'n proefballonnetje van een aantal wetenschappers. Die het inderdaad nooit met elkaar eens zijn. Maar ik dacht in wat voor een brein komt dit op.

Dit is toch het scheppen van een tweedeling, en het is ook het scheppen van haat, wat van bepaalde politici zo verfoeid wordt. De reacties bij twee vandaag liegen er ook niet om.

50+ op gaan sluiten terwijl de rest kan gaan feestvieren, wij ouderen en zwakkeren zijn afgeschreven en gaan er (op termijn, langzaam) allemaal aan. Economische belangen nu belangrijker dan gezondheid? Oudjes maar thuisblijven, geen bezoek, geen boodschappen meer doen dat wordt te gevaarlijk en verdere vereenzaming? Wat een kortzichtige oplossing. De regering gebruikt dit gewoon om te zorgen dat de oudjes snel uit de tijd zijn.Er zijn teveel ouderen en zo komt men er mooi af is mijn indruk. De overheid misbruikt het virus voor een hele andere agenda. Wat een idioot plan, mensen kunnen zich nu al nauwelijks aan de regels houden, dit is niet te handhaven en bovendien discrimineert het een bepaalde bevolkingsgroep. Wat wel fijn is dat we Rutte dan ook niet meer zien. Hij is 53.  Dit gaat in tegen artikel 1 van de grondwet. Iedere inwoner van Nederland zal gelijk worden behandeld. Belachelijk!!, ik ben 62..en ik moet wel door blijven werken tot mijn 67ste omdat ik "topfit" ben.

Zo maar wat reacties, maar niet één positief over dit plan. We aardig wat haat gezaaid. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik denk dat heel veel jongeren en ook politici stiekem denken : Laat die oudjes  ( vooral als ze toch al oud en ziek zijn ) en de gemeenschap alleen maar bakken geld kosten , maar zo snel mogelijk hemelen. Corona kan daar mooi bij helpen en mede daarom hadden beschermingsmiddelen in tehuizen voor ouderen ook geen prioriteit . Toegegeven , door gebrek aan middelen moest gekozen worden tussen ouderen en ziekenhuizen waar ouderen en jongeren lagen . Het had echter veel sneller gekund omdat meerdere bedrijven desgewenst snel hadden kunnen en willen omschakelen op beschermingsmiddelen.  Er  moest  herhaaldelijk op gewezen worden dat in tehuizen onaanvaardbare toestanden heersten . Ook gehandicapten werden  ‘ vergeten ‘ . Dat men zelf waarschijnlijk ook een keer oud en mogelijk hulpbehoevend zal zijn willen ze liever niet aan denken . 

Ik denk dat heel veel jongeren en ook politici stiekem denken : Laat die oudjes  ( vooral als ze toch al oud en ziek zijn ) en de gemeenschap alleen maar bakken geld kosten , maar zo snel mogelijk hemelen.

Zeker, heel veel jongeren en politici. Man wat moet het daarboven guur en duister zijn, hoe leef je daarmee?

Reputatie 7
Badge +6

Hemelen is maar een uitdrukking , @A. Deen . Wie gelooft in een hemel mag dat van mij helemaal zelf weten . Mijn overtuiging is dat ik na de dood niets meer voel en zie . Daar kan ik dus heel goed mee leven. Ik tracht liever mijn tijd op aarde zo goed mogelijk door te komen . Dat is soms al moeilijk genoeg door allerlei oorzaken waar ik weinig tot niets aan kan doen. 

@E.T. Wiersum ik bedoel hoe kom je aan de overtuiging dat heel veel jongeren en politici....... Hoe pessimistisch kun je zijn?

Toen ik de suggestie van deze onderzoekers op de radio hoorde, zag ik geen reden om in de gordijnen te klimmen.

Als het werkelijk zo zou zijn dat iedereen onder de 50 min of meer voor niets in lock-down zit, kun je toch moeilijk volhouden dat iedereen in gelijke mate dient te lijden?

Voorlopig staat het idee ter discussie en daar is niets mis mee.

Overigens krijg ik steeds meer het gevoel dat ik zelf voor niks ben onderworpen aan deze waanzin.

Vanmiddag kreeg ik in de supermarkt in Duitsland te horen dat het de laatste keer was dat ik ben toegelaten zonder mondkapje. (Nieuwe maatregel sinds vandaag, dus niet persoonlijk bedoeld).

Ik mag gelukkig wel een sjaal voorbinden.

Reputatie 7
Badge +6

@E.T. Wiersum ik bedoel hoe kom je aan de overtuiging dat heel veel jongeren en politici....... Hoe pessimistisch kun je zijn?

Pessimistisch ? Mwahh , ik weet ik niet hoeveel dat vinden en heel veel is erg rekbaar . Durf geen percentage te noemen en we kunnen niet in de hoofden van de mensen kijken wat ze denken . 

Ik denk dat heel veel jongeren en ook politici stiekem denken : Laat die oudjes  ( vooral als ze toch al oud en ziek zijn ) en de gemeenschap alleen maar bakken geld kosten , maar zo snel mogelijk hemelen.

Volgens mij denkt niemand zo.

Jongeren en politici hebben ook ouders en grootouders.

Reputatie 7
Badge +6

Daarom juist , @Léonz . Hoeveel zo denken weet ik niet , maar helemaal niemand ? Dat is wel heel erg het tegengestelde van pessimistisch . 

Oké dan, E.T.: vrijwel niemand.

Ik zie zelf ook geen reden voor pessimisme.

Het is vooral de waanzin die regeert. Daar is weinig tegen te doen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat hier op dit forum in elk geval anders gediscussieerd wordt dan bij Eén Vandaag. Ik heb daarvan enkele voorbeelden gegeven, sowieso niet omdat ik het met een aantal eens zou zijn, zeker niet met degenen die afwijken van de waarheid dat “wetenschappers van de Amsterdamse Universiteit” dit beweren en niet de regering, de kamer, politici of welke jongeren dan ook. Dat halen zij er in hun ‘woede/agressie’ zelf bij.

En dan word je hier bij een opmerking ik denk dat heel veel jongeren en politici….enz., meteen op de vingers getikt. Maar dat weet ik en ieder die wat langer meeloopt op dit forum, je moet je woorden juist kiezen. Het lijkt me ook opgelost., omdat ‘men’ kennelijk vindt bij de woorden ‘heel veel’ ga je wellicht boven de 50% en dat lijkt me veel en ook niet bedoelt door @E.T. Wiersum . Er zijn er vast wel die zo denken als deze wetenschappers, maar een minderheid.

En dus ben ik wel blij met zo'n discussie, en ook wel bij Eén Vandaag, omdat ik tot op heden nog niets positiefs ben tegengekomen over de opmerkingen en beweringen van deze wetenschappers. Wel afkeer over wat vele noemen discriminatie en zelfs egoïsme. En ben het ook met @Léonz  eens dat op deze manier de waanzin regeert. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Goed gezegd , Leo . :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Emiel. Met deze topic is het ook mijn bedoeling om de ‘waanzin’ van dit soort oplossingen in te laten zien.

Ook ik moet even de juiste feiten aanhouden. Ik heb niet meer dan het nieuwsbericht en het bericht van Eén Vandaag. En wat in de topic staat is hetgeen wat gemeld is. En dat is dus uit een onderzoek van wetenschappers van de VuA gekomen. En als er nu nog bij stond…. uit economische overwegingen zou het….. enz.  Dan ben ik het er ook niet mee eens, ook verfoeilijk, maar dan begrijp ik het nog wel. Maar nu komt het als louter discriminatie over….. boven de 50 opsluiten, en onder de 50  de vrijheid.. Daardoor krijg je alleen haatzaaierij. Het gaat ook geheel in tegen de stelling:  Samen één, Samen sterk. Groet Leo.

Hallo geachte heer de Ruiter,

Gisteren schreef ik/vroeg ik:

“Als het werkelijk zo zou zijn dat iedereen onder de 50 min of meer voor niets in lock-down zit, kun je toch moeilijk volhouden dat iedereen in gelijke mate dient te lijden?”

Zou u daar nog eens iets over willen zeggen?

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben tegen alle lijden, …. maar het is nu eenmaal het principe van solidariteit, van naastenliefde om deze crisis gezamenlijk te delen. En niet alleen dit, beste Léon, en al ben ik tevens tegen polariseren maar zodra er in Nederland  “iets gered” wordt, lijden we allemaal mee. Vaak dus financieel denk aan de diverse financiële crisis, bankencrisis en de nu zeker aankomende economische crisis door de miljarden die (terecht) naar de MKB gaan, naar de KLM (of vloek ik nou :wink: ). Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Dat de leeftijd als criterium genomen word lijkt me ook onwenselijk.
Het is leeftijd-discriminatie. 
De enige oplossing is, dat een arts bepaald of je tot de ene of andere groep behoord.

In antwoord op de heer de Ruiter:

Dan moeten we dus ook allemaal gaan leven onder het regime waaraan de bewoners van verpleeghuizen momenteel zijn onderworpen: solidariteit!

In antwoord op de heer Wortelstamper:

Klinkt redelijk, maar voorlopig zijn de grenzen tussen de groepen nog vloeiend: je hebt het (nog) niet, of je hebt het nu, of je hebt het gehad en krijgt het wellicht nog eens terug. Of je bent helemaal niet vatbaar.

Metingen moeten dan steeds herhaald worden.

Reputatie 7
Badge +7

Sorry Léon, maar dit begrijp ik niet.  Het " regiem” dat de mensen, met name dus ouderen, in verpleeghuizen houdt, doet exact wat de VuA wetenschappers willen. De tweedeling, het scheiden van ‘jongeren’ van de ‘ouderen’.  Onder de mom goed voor de ouderen worden zij opgesloten en daarmee afgesloten van de rest van de wereld, ze mogen ook geen bezoek ontvangen. Dat is het schrikbeeld wat die wetenschappers oproepen en heeft niets met solidariteit (en al helemaal niet met naastenliefde) te maken. Ik ben niet de ‘wetenschapper' die zo geweldig gestudeerd heeft op dit onderwerp, maar kan me als leek wel heel andere oplossingen bedenken. Ik heb bij tehuizen container plaatsingen gezien, zodat bezoek ontvangen kon worden, ouderen en jongeren (vaak hun kinderen en kleinkinderen) toch tezamen omwille van hun en ieders gezondheid. Ik heb al eens gemeld ik wacht op de evaluatie van dit virusprobleem en ben benieuwd of alle oplossingen wel zo ‘geweldig’ waren. Groet Leo.

Hallo geachte heer de Ruiter,

Volgens mij zegt gij toch dat de 50-minners in lock-down moeten blijven uit solidariteit met de 50-plussers? (Als die ook in lock-down moeten blijven.)

Omdat anders geweld wordt aangedaan aan het beginsel “Samen één, Samen sterk”?

En dat er geen scheiding mag komen tussen 50+ en 50-?

Er is nu toch ook reeds een scheiding tussen verpleeghuisbewoners en “vrij rondlopenden”?

Zoals de hele maatschappij vol zit met scheidingen.

Reputatie 7
Badge +7

Helaas Léon er is kennelijk een misverstand. De Topic gaat over het feit dat een aantal wetenschappers van de VuA een nieuw plan hebben ontwikkeld betreffende het Coronavirus, c.q. deels de conoracrisis en daarbij een scheiding willen van mensen onder de 50 jaar en mensen boven de 50 jaar. Voor onder de 50 jaar wordt alles vrij, zij hoeven niet thuis te blijven, dus zij mogen met z'n allen naar bos en strand, naar café en restaurant enz. (daar zullen we het wel niet over eens zijn maar geheel vrij zijn in deze crisistijd houdt dat dus in). Al degenen boven de 50 jaar behouden het huidige strenge regiem, thuisblijven en niets mogen doen, wat de anderen, onder de 50, wel mogen.  

En dan gaat het niet om mijn mening, maar wat een ieder daarvan vindt. Ik wil mijn mening best geven, ik ben tegen het plan van die wetenschappers, tegen een dergelijke scheiding. Voor mij is het pure discriminatie, daar ben ik ook tegen. De grondwet spreekt in artikel 1 al over gelijke behandeling. Het principe samen één samen sterk, samen kunnen we het aan enz. houdt in wat het zegt…. SAMEN. Daar gaat het plan niet van uit,  daar is tot 50 geen regels, boven 50 alle regels. Is dan volgens jou het volgende noodzakelijk, alleen boven de 50 jaar strenge regels. Voorstander van het plan? Geeft niet, ik respecteer ieders mening, maar dat is dan niet mijn maatschappij en wereld. En dat de hele maatschappij vol zit met scheidingen is niet mijn schuld, dan moet je bij die wetenschappers zijn. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Er is nu toch ook reeds een scheiding tussen verpleeghuisbewoners en “vrij rondlopenden”?

Dat zijn ook mensen waarvan een arts de beslissing heeft genomen, dat ze tot de groep behoren.

Ie hebt het (nog) niet, of je hebt het nu, of je hebt het gehad en krijgt het wellicht nog eens terug. Of je bent helemaal niet vatbaar.

Metingen moeten dan steeds herhaald worden.

De wetenschappers stellen dat 50- minder kans op grote schade hebben door het virus.
Maar een krasse knar van 70 kan best tot die 50- groep behoren.
Voorlopig weten ze nog helemaal niet, hoe ze het verschil moeten meten.

Reputatie 3
Badge +3

@L.J.F. de Ruiter 

U schrijft

Er zijn in Nederland ruim tien miljoen mensen onder de vijftig jaar. 'Onder deze groep is het sterftecijfer 0,014 procent. Dit betekent dat als deze groep in één keer besmet wordt, er maximaal 1.400 mensen zouden overlijden.

Ik.denk dat als deze 10.000.000 mensen Corona zouden krijgen dat de cijfers schrikbarend anders zouden zijn.

Persoonlijk vind ik het artikel kort door de bocht want  de hele Corona situatie is er een van voortschrijdend inzicht. Iedere dag komen er nieuwe feiten maar ook nieuwe fabels/insinuaties in de media. Nu is het een gerenommeerd ziekenhuis die deze stelling oppert maar het is er maar één

Laten we vooral met z'n allen hopen dat de cijfers van de afgelopen dagen zich voortzetten. Ieder slachtoffer is er een teveel maar ik ben bang dat we nog maar het topje van de spreekwoordelijke ijsberg hebben gezien, zeker daar 99% geen test heeft ondergaan.

Reageer