Consumentenbond.nl
Vraag

meteen geld terug of jaar wachten campingvoucher

• 7 juni 2020
  • 15 reacties
  • 345 Bekeken

Beste Lezer,

Afgelopen hemelvaart hadden wij een plekje gereserveerd op een camping. Door corona konden wij helaas geen gebruik maken van onze reservering. Wij hadden immers geen faciliteiten in ons kampeerobject.

Nu geeft de camping een voucher. Alleen kan ik dat geld nu heel goed gebruiken voor onverwachte rekeningen. Wij gaan ook niet meer naar die camping toe. Nu geven ze aan dat ik wel mijn geld terug kan krijgen als ik de voucher niet gebruik, alleen is dat dan volgend jaar.

Hoe kan ik zo snel mogelijk mijn geld terug krijgen? of moet ik echt een jaar wachten op mijn geld?

Wie heeft er raad of zelfs een voorbeeld brief zodat ik per ommegaande mijn geld terug krijg.

Bedankt voor het lezer en eventueel advies.

Met vriendelijke groet,

Catheleyne

15 reacties

Reputatie 7
Badge +7

U moet volgens mij volhouden en dus stellen dat u uw geld terug wilt omdat u het hard nodig heeft en er geen eensluidendheid is omtrent voucher of terugbetalen Er zijn vele organisaties die voor terugbetalen zijn, de Europese Commissie stelt het als verplichting.

Maar u moet ook een groot uithoudingsvermogen hebben, want de campings (Recron) en allerhande reisorganisatie en vliegmaatschappijen staan niet te trappelen terug te betalen, ze stagneren het eerder.

Reputatie 2
Badge +3

De verplichting betreft losse vliegtickets. Dat is zo volgens een EU-richtlijn. De EC heeft dat nog eens benadrukt, maar over campings in Nederland laat men zich niet uit.

Reputatie 7
Badge +7

Voorbeeldbrieven, diverse op https://www.consuwijzer.nl/Voorbeeldbrieven

of diverse brieven bij https://www.juridischloket.nl/actueel/coronavirus-geld-terug/

of https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/reisvouchers-bij-annulering-door-coronavirus

of   https://www.eccnederland.nl/nl/voorbeeldbrieven/vlucht-geannuleerd-door-coronavirus-vraag-geld-terug

Probeer eens wat brieven en voor reizen, vluchten e.d. beschrijf u dan geld voor de campingvoucher, of betaalde campinggeld terug. Succes Leo.

De verplichting betreft losse vliegtickets. Dat is zo volgens een EU-richtlijn. De EC heeft dat nog eens benadrukt, maar over campings in Nederland laat men zich niet uit.

Dat ben ik niet met je eens. De Europese commissie heeft er op gewezen dat als een leverancier annuleert consumenten recht hebben op teruggave van hun geld. Je kunt mensen een voucher aanbieden maar die hoeven ze niet te accepteren. Dat geldt niet alleen voor tickets maar voor letterlijk alles. Het punt is dat veel bedrijven aangeven dat geld simpelweg niet in kas te hebben en daarom niet van plan zijn zich aan de wet te houden.

Reputatie 7
Badge +7

Tekst van de Europese commissie:

De Europese Commissie vindt dat mensen die voor de coronacrisis al betaald hadden voor hun vakantie hun geld terug moeten kunnen krijgen. Daarmee gaat de Commissie in tegen de wens van veel EU-landen.

Het terugbetalen van de kosten voor een misgelopen vakantie is een van de aanbevelingen in een conceptplan voor het openen van de binnengrenzen van de Europese Commissie. Vandaag wordt het stappenplan voor de geleidelijke opheffing van grenscontroles en reisbeperkingen in de EU gepresenteerd.

Veel EU-landen willen de rechten van reizigers tijdens de coronacrisis inperken of versoepelen, maar de Commissie adviseert om de keuze aan de consument te laten of die zijn geld terug wil. 'Brussel' steunt ook de plannen van de toerismebranche om vouchers uit te delen, maar alleen als mensen daar gebruik van willen maken.

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga nu nogmaals een mail sturen naar het vakantiepark om mijn geld terug te vragen.

Reputatie 2
Badge +3

Dat ben ik niet met je eens. De Europese commissie heeft er op gewezen dat als een leverancier annuleert consumenten recht hebben op teruggave van hun geld. Je kunt mensen een voucher aanbieden maar die hoeven ze niet te accepteren. Dat geldt niet alleen voor tickets maar voor letterlijk alles. Het punt is dat veel bedrijven aangeven dat geld simpelweg niet in kas te hebben en daarom niet van plan zijn zich aan de wet te houden.

En toch is wat ik zei over de bemoeienis van de EC volgens mij correct. Ik laat mij graag overtuigen van het tegendeel, maar laat dat dan even zien.

Natuurlijk heeft de consument in de door u beschreven situatie (‘leverancier annuleert’) recht op geld terug. Als de EC daarover iets zou zeggen, trapt ze een open deur in. Dit zijn gewoon zaken die in nationale wetgeving goed geregeld zijn. Steunbetuigingen van de EC voegen daaraan niets toe.

In dit concrete geval, is het natuurlijk maar de vraag of de klant recht heeft op geld terug.

In dit concrete geval, is het natuurlijk maar de vraag of de klant recht heeft op geld terug.

Het lijkt mij juist een schoolvoorbeeld, je betaalt voor een plek maar die krijg je niet, het is inderdaad een open deur dat je je geld terug hoort te krijgen. Niets verbiedt een leverancier een voucher aan te bieden mits de consument die mag weigeren. De regels zijn echt klip- en klaar maar met steun van de verschillende overheden zijn ondernemers aan het proberen onder hun verplichtingen uit te komen en daar is Europa het niet mee eens en dat hebben ze ook duidelijk gemaakt.

Reputatie 7
Badge +7

Elders op een topic heb ik de positieve gedachte en daarmee de kans op geld terug wat getemperd, want ik vond bij de Commissie nog een artikel over het 'meningsverschil’ tussen de Commissie en met name Nederland over geldteruggave:

Want  de Europese commissie stelt wel dat Nederland niet mag afwijken van de EU-regels. Toch krijgt  het kabinet een brief van de Europese Commissie waarin uitleg wordt gevraagd over het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om passagiers voorlopig geen financiële compensatie te geven als hun vlucht niet doorgaat. Het is de eerste stap op weg naar een zogenoemde inbreukprocedure bij het Hof.

Volgens Eurocommissaris Vestager is het een fundamenteel recht van consumenten dat ze geld terug krijgen als een dienst niet wordt geleverd, in dit geval door de coronacrisis. "Sommige mensen hebben al hun spaargeld uitgegeven om een ticket te kopen. Soms zijn ze door de crisis werkloos geworden, juist die mensen hebben recht op teruggave van hun geld als de reis niet door kan gaan."

Maar minister Van Nieuwenhuizen wil dat luchtvaartmaatschappijen tijdelijk de wet niet hoeven na te leven. Ze heeft de Tweede Kamer gezegd niet op de naleving te controleren. Daarbij heeft ze de steun van elf andere EU-landen, om dat in de hele Europese Unie niet te doen. De Europese Commissie is het daar dus niet mee eens en Nederland krijgt de komende dagen een brief waarin staat dat consumenten recht houden op financiële compensatie.

Voorlopig onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen. (Dit bericht is ook door de NOS gebracht).

Diverse politici zijn inmiddels bezig de ‘geldterugwet’ van de Europese commissie op te schorten. Het kan dus nog wel eens een lang ‘staartje’ worden.

Reputatie 2
Badge +3

@A. Deen  ‘  De regels zijn echt klip- en klaar maar met steun van de verschillende overheden zijn ondernemers aan het proberen onder hun verplichtingen uit te komen en daar is Europa het niet mee eens en dat hebben ze ook duidelijk gemaakt. ‘

Zo werd het ‘geframed’ door NOS en andere ‘mainstream’ media, alsof de Nederlandse overheid lijnrecht tegenover de EC stond. Tussen beide posities zat, en zit, echter bijzonder weinig licht.

Reputatie 2
Badge +3

Toch krijgt  het kabinet een brief van de Europese Commissie waarin uitleg wordt gevraagd over het voornemen van minister Van Nieuwenhuizen om passagiers voorlopig geen financiële compensatie te geven als hun vlucht niet doorgaat. Het is de eerste stap op weg naar een zogenoemde inbreukprocedure bij het Hof. ...

Zoals ook elders al aangegeven, klopt dit, van die brief van de EC, absoluut niet. Maar goed, u zou het nog even nakijken, geloof ik.

Het is overigens niet aan de minister om over financiële compensatie te beslissen. Het door u geschetste ‘voornemen’ had zij dan ook niet. En dit gaat alleen over ‘losse’ vliegtickets.

@A. Deen  ‘  De regels zijn echt klip- en klaar maar met steun van de verschillende overheden zijn ondernemers aan het proberen onder hun verplichtingen uit te komen en daar is Europa het niet mee eens en dat hebben ze ook duidelijk gemaakt. ‘

Zo werd het ‘geframed’ door NOS en andere ‘mainstream’ media, alsof de Nederlandse overheid lijnrecht tegenover de EC stond. Tussen beide posities zat, en zit, echter bijzonder weinig licht.

Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt, wellicht kunnen we terug naar de vraag of TS recht heeft op zn geld, dat was de topic. 

Reputatie 7
Badge +7

De problematiek is voor veel mensen al verwarrend genoeg, dus kunnen we beter teruggaan naar hun vragen, hun topics. Ik heb echter wat dieper gezocht waarbij ik diverse tegenstellingen, meningsverschillen tegenkwam. Zaken die wel gezegd en besproken zijn, en in vooraanstaande media gepubliceerd zijn. Mogelijk dat in afgelopen weken de problemen zijn opgelost, prima, maar ik twijfel niet aan de media die toch in dit soort gevallen publiceren wat gezegd is. Het enige wat ‘ik’ ermee wilde zeggen is dat geldteruggave, als het plaatsvindt, nog wel enige tijd zal duren. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt, wellicht kunnen we terug naar de vraag of TS recht heeft op zn geld, dat was de topic. 

@A. Deen Geeft niet. Dat was precies mijn punt. Het topic wordt vervuild door het bij herhaling doen van onjuiste beweringen over de posities van nationale overheden t.o.v. de Europese Commissie. Dat helpt niemand. @L.J.F. de Ruiter Als u terug wilt naar de vraag, naar het topic, is het beter om niet na dat gezegd te hebben dezelfde onjuiste informatie te blijven herhalen. Zoals aangegeven was berichtgeving in de media hier onjuist. Die hele inbreukprocedure is nooit aan de orde geweest.

Inderdaad graag terug naar de essentie, zonder te blijven hameren op ontkrachte informatie.

Reputatie 7
Badge +7

Er is in de loop der maanden nogal wat ‘verwarring’geweest over de problematiek van door consumenten betaalde reissommen (waarvan de reizen niet doorgaan) en waarvan men het geld graag terug wilde. Laten we al die zaken van geen geld terug, wel geld terug, vouchers enz. niet allemaal gaan herhalen. Daarbij ieder probleem van vragenstellers was weer anders en zij hebben daar hun eigen meningen over en daarin adviseren en sturen is al moeilijk genoeg. En nogmaals, dit is hopelijk mijn laatste herhaling, ik heb slechts willen meedelen dat reisorganisaties en alle vergelijkbare partijen niet staan te trappelen geld terug te betalen. En ook de politiek, en wetenschappers en deskundigen hebben zich in die problematiek gemengd. Kortom hoe het zal gaan verlopen is nog afwachten en enig geduld van de consumenten zal, lijkt mij, nog wel nodig zijn. Veel weten we uiteraard uit alle media, en daar zijn absoluut gerespecteerde en fatsoenlijke media bij.  Ik ben geen ‘hardliner’ en media zullen best fouten maken en onjuistheden brengen….. maar dat alles onjuist is en dus er niets aan de hand is, dan wel iedereen staat te applaudisseren voor de Europese Commissie, die mening ben ik niet toebedeeld en ga ik niet in mee. Maar wat hebben de consumenten aan berichten dat de media niet deugen of allerlei politieke uitspraken niet gedaan zijn, niets volgens mij, een oeverloze discussie waarbij waar- en onwaarheden over tafel gaan, dan ben ik het met @A. Deen  eens, laten we ons beperken tot de vragen van consumenten/gedupeerden en hen zo goed mogelijk te helpen. Ik ga dan ook niet meer in op “onjuiste media”  “alles wat dus niet aan de orde geweest is”, en “ontkrachte informatie” en erger nog vervuilde informatie??. De boodschapper krijgt weer de schuld. Mijn hoop is gericht om een goede genoegdoening voor iedere gedupeerde, groet Leo.

Reageer