Consumentenbond.nl

Moet ik het bedrag van onze reis betalen of niet

• 27 maart 2020
  • 5 reacties
  • 592 Bekeken

Wij hebben met het hele gezin een reis geboekt voor 13 juni. 7 volwassenen en een kind. Ik hoefde bij tui bij het boeken maar 40,00 aan te betalen en eind april de rest. Weet iemand of ik de hoofdsom moet betalen als de reis niet door kan gaan door het corona? Het reisbureau zegt van wel maar ik denk dat ik dat niet hoef te betalen als voor die datum bekend is dat de reis niet door kan gaan. Als hij wel door zou kunnen gaan dan uiteraard wel. Weet iemand van jullie hoe dit zit?

5 reacties

Badge

Ja, dat is idd een lastig iets waar wij ook voor staan.

Het punt is dat als je niet betaald je dus eigenlijk in gebreke blijft gezien de overeengekomen overeenkomst e.e.a. volgens de voorwaarden van Tui. Dus wil je aanspraak maken op eventuele vouchers of andere regelingen dan moet de overeenkomst wel overeind blijven. Anders wordt het bij niet betalen vermoedelijk annuleren op jullie kosten (even voorwaarden checken)

Vindt overigens dat die hele reisbranche hier behoorlijk door het ijs zakt, een hoop lucht met al z’n schijnzekerheden, calamiteitenfondsen etc. 

Logische gang van zaken zou zijn: betalen alsof er niks aan de hand is en dan in Juni geld terug claimen omdat de reis niet mogelijk is. Echter, al hoewel wetgeving hier duidelijk over is zullen hier wel rechtszaken over komen en is alles niet zo zeker. Bijkomend probleem, blijven ze overeind. Alternatief is dan om de voucher te accepteren die gedekt zou zijn door SGR. 

https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies

Als voordat u de hoofdsom moet betalen de reis reeds geannuleerd is zie ik geen verplichting de restsom te voldoen, u zal dan wel een voucher krijgen voor die €40 maar dat lijkt mij een bijzaak. Als de reis niet reeds officieel geannuleerd is wordt het een stuk lastiger. Ik denk dat uw opties van alsvolgt zijn;

• U betaalt met het risico dat de reis toch niet doorgaat en u een voucher krijgt
  • U annuleert maar u bent dan mogelijk wel annuleringskosten verschuldigd ook al zou achteraf blijken dat de reis toch niet door was gegaan.

Mogelijk heeft u een annuleringsverzekering gesloten en dat speelt dat mogelijk ook nog een rol.

Let wel, ik ben ook maar een gewone burger en het lijkt mij verstandig om professioneel advies in te winnen. Dat kan als u lid bent telefonisch bij de consumentbond.

Badge

Een andere interessante invalshoek is dat, indien je nu al begint met reclameren en dus een dispuut begint, dat de tegenpartij zich gehouden is om zoveel mogelijk de schade te beperken. Als nu al tegen de zekerheid aangrenzende waarschijnlijkheid de reis niet kan door gaan dan heeft het reisbureau de plicht, nu te annuleren omdat dat goedkoper is dan op moment van vertrek, om zo de schade (voor welke partij dan ook) niet onnodig te laten oplopen.

Vraag mij niet om de wetsartikelen maar ik heb dit zelf in het verleden meegemaakt. Welles waar niet met een reisbureau.

Wat betreft accepteren voucher, het schijnt zo te zijn dat een voucher ten alle tijden ook weer ingewisseld moet kunnen voor cash geld. Als die wetsbepaling overeind blijft dan geeft dat toch weer extra mogelijkheden.

Badge

Dat schijnt dus toch niet in alle gevallen te hoeven:

De kans is groot dat mijn pakketreis niet doorgaat. Moet ik het laatste deel van de aanbetaling nog doen?

Op basis van de reisvoorwaarden moet u de rest van het bedrag betalen. Maar er zijn 2 uitzonderingen:

1. Hebt u goede argumenten om te vrezen dat de reis niet doorgaat? Dan hebt u het recht om de rest niet te betalen. Dat heet ‘opschorten’ van uw betaling. U moet de aanbieder dan wel de uitleggen dat u niet betaalt omdat u verwacht dat de reis niet door kan gaan. Leg de redenen daarvoor uit in een brief of e-mail aan uw reisaanbieder. Bijvoorbeeld omdat er al een reisverbod bekend is voor de datum van uw reis.
  2. Of kunt u misschien de pakketreis zelf kosteloos annuleren? Dat kan als de situatie op uw bestemming nog ‘buitengewoon’ is (zie vraag 2). U mag dan voor het begin van de reis annuleren. En u hebt recht op uw geld terug. U hoeft dus niets meer aan te betalen.

Neem in beide gevallen eerst contact op met uw reisaanbieder. Mogelijk geeft die zelf aan dat u niet meer hoeft te betalen, omdat zij de reis annuleren.

De reisaanbieder biedt u misschien een voucher aan voor het bedrag dat u al betaald hebt. In deze bijzondere situatie kan het verstandig en redelijk zijn om die te accepteren.

Bron punt 5 op site:
https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus

Maar toch zijn er nog steeds partijen die weinig van zich laten horen, bijvoorbeeld Gate1/Tix.nl. Onze geplande reis (begin juli) naar Vietnam (tickets only) is volgens hun site nu eindelijk geannuleerd, maar geen bericht of er een voucher of restitutie zal komen.

Heeft iemand daar al ervaring mee? Volledige reis is reeds betaald, geen annuleringsverzekering (dekt toch vaak niet), maar nu dus geen contact mogelijk met Gate1 of Tix. Er wordt volgens mijn info nog niet gereisd in Vietnam, en we willen dat nu ook niet. 

Afwachten lijkt de enige optie?

Reageer