Consumentenbond.nl
Beantwoord

Mogen sportscholen het maandbedrag blijven afschrijven als ze dicht zijn? (i.v.m sluiting corona)

  • 22 maart 2020
  • 6 reacties
  • 706 Bekeken

Badge

Mogen sportscholen gewoon het maandbedrag blijven afschrijven als ze dicht zijn? 

Ik had nog niks gehoord van de sportschool, en er stond ook niks op hun website. Dus stuurde ik ze een mail met de vraag of bijvoorbeeld de abonnement nu bevroren worden. 

Eerst kreeg ik de reactie dat er alleen gecommuniceerd wordt via de app van hun. Toen ik aangaf dat ik niet gebruik maak van de app stuurde ze me een kopie met vragen en antwoorden waarin oa stond: "Op basis van de huidige situatie kunnen we helaas je lidmaatschap niet zomaar bevriezen maar we zijn verschillende vormen van compensatie aan het onderzoeken voor onze leden. We zullen je hierover zo snel mogelijk informeren, uiterlijk in de 2e week van April."

Ik vond dit vreemd omdat ik niet snap waarom als hun niet open zijn ik nog moet betalen.

En als ik wacht tot de 2e week van April dan zit ik sowieso weer een maand langer aan mijn abonnement vast.

Ook lijkt het er erg op dat ze de stelling hebben dat omdat ze nog steeds service aan kunnen bieden via de app het abonnement nog steeds waardevol is ook al zijn ze dicht. Maar zoals ik al zei gebruik ik de app niet! En de app was er niet eens toen ik lid werd dus ik vind dit niet een service die bij mijn lidmaatschap hoort.

Nu snap ik best dat dit moeilijke tijden zijn voor iedereen en ook voor bedrijf zoals sportclub en had ik best met hun rustig dit willen overleggen alleen ze waren erg strikt en kortaf.

Toen ik na al een beetje geïrriteerd te zijn zei dat ik wel aan het overwegen was om eventueel de volgende afschrijving terug te vorderen als die nog plaats zou vinden terwijl ze nog gesloten zijn krijg ik een korte reactie waarin ze aangegeven ze wel meteen het  incasso bureau in  schakelen als ik dit doe.

Ik vraag maar erg af wat mijn rechten zijn en hoe andere sportschool hiermee omgaan en of ik nu wel of niet redelijk ben!

 

icon

Beste antwoord door R.J.T. van Weersch 23 maart 2020, 05:05

Vreemde en klantonvriendelijke reacties van je sportschool, vooral die laatste!

Afgezien daarvan… Wij laten al onze abonnementen gewoon doorlopen en hoeven geen compensatie voor gemiste dienstverlening. We kunnen het gewoon betalen (immers, anders hadden we dat abonnement niet) en ik denk dat als iedereen zijn geld terug wil, dat er veel kleinere dienstverleners en verenigingen gaan omkiepen.

Liever twee maanden doorbetalen, zonder dat we er iets voor terug krijgen, om op die manier te zorgen dat we na deze crisis nog een sportschool, zwemschool, judoclub e.d. hebben! In jouw geval vraag ik me af of ik nog klant zou willen zijn bij die sportschool.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Vreemde en klantonvriendelijke reacties van je sportschool, vooral die laatste!

Afgezien daarvan… Wij laten al onze abonnementen gewoon doorlopen en hoeven geen compensatie voor gemiste dienstverlening. We kunnen het gewoon betalen (immers, anders hadden we dat abonnement niet) en ik denk dat als iedereen zijn geld terug wil, dat er veel kleinere dienstverleners en verenigingen gaan omkiepen.

Liever twee maanden doorbetalen, zonder dat we er iets voor terug krijgen, om op die manier te zorgen dat we na deze crisis nog een sportschool, zwemschool, judoclub e.d. hebben! In jouw geval vraag ik me af of ik nog klant zou willen zijn bij die sportschool.

Reputatie 7
Badge +6

De overheid neemt 90% van de loonkosten op zich, en dan toch nog abonnentsgekd ontvangen? Het kijkt mij dubbel verdienen.

Reputatie 4
Badge +4

De overheid neemt 90% van de loonkosten op zich, en dan toch nog abonnentsgekd ontvangen? Het kijkt mij dubbel verdienen.


Dat is te kort door de bocht. De vergoeding van de overheid is maximaal 90% van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies. Het kan dus ook heel wat minder zijn. Ook zal die vergoeding in eerste instantie door het UWV gegegeven worden, met een maximum van 80% (over die maximum 90%). Voor iemand waar je een totale loonsom hebt van 4000 euro, is dat dus maximaal 2880 euro. Ofwel 1120 euro wordt niet gecompenseerd en moet uit de reserves van de ondernemer komen. Voor veel zwakkere en kleine ondernemers is dat best veel geld.

Maar het allergrootste probleem is wanneer deze regeling (de NOW) daadwerkelijk ingaat. Ze is dan wel met terugwerkende kracht vanaf 1 maart, maar op dit moment kun je ze nog steeds niet aanvragen. Wanneer er daadwerkelijk uitbetaald wordt, is nog helemaal niet duidelijk.

Hetzelfde geldt voor o.a. veel beschikkingsregelingen bij de gemeentes. Allemaal aangekondigd, maar geen enkele is momenteel daadwerkelijk aan te vragen, laat staan dat een ondernemer binnen afzienbare tijd geld krijgt.

Beste lezers, 

 

Ik ben een sportschoolhouder. En ik sta versteld hoe men over sportschoolhouders denkt. 

Ja.. Wij kunnen voor onze personeel korting krijgen.

En dan wat.. is daar alles mee gedaan? Huur, elektra, verzekering, etc etc. Alles moet betaald worden. 

Denk Jan nu echt dat iedereen een buffer heeft van 100duizend euro? Nee! Mijn vrouw en ik werken 80uir per week om ons bedrijf draaiend te houden.. 

 

Als men hun geld terug willen zonder dat wij echte compensatie krijgen van de overheid. Zijn wij sinds vandaag failliet!!!! 

 

Dank alstublieft na en gun de kleine ondernemers een cent. 

Badge

Beste lezers, 

 

Ik ben een sportschoolhouder. En ik sta versteld hoe men over sportschoolhouders denkt. 

Ja.. Wij kunnen voor onze personeel korting krijgen.

En dan wat.. is daar alles mee gedaan? Huur, elektra, verzekering, etc etc. Alles moet betaald worden. 

Denk Jan nu echt dat iedereen een buffer heeft van 100duizend euro? Nee! Mijn vrouw en ik werken 80uir per week om ons bedrijf draaiend te houden.. 

 

Als men hun geld terug willen zonder dat wij echte compensatie krijgen van de overheid. Zijn wij sinds vandaag failliet!!!! 

 

Dank alstublieft na en gun de kleine ondernemers een cent. 


Ik persoonlijk vind dit wat een te simpele redenering die nu door velen wordt gehanteerd. Ik als consument mag niet alleen de sportschool blijven ondersteunen maar ook de muziekles en mag de annulering van mijn zomerreis ophoesten om iedereen overeind te helpen. Tevens mag ik als ZZP’er ook de klappen van mijn opdrachtgevers opvangen. Kennelijk sta ik overal achteraan in de rij.


Ik ben ervoor dat we iedereen ondersteunen maar dit moet op collectief niveau middels wetgeving. Ik als consument heb ook geen buffer van 100K.  (Ik betaal overigens mijn sportschool gewoon door).

Badge +1

Onze sportschool is transparant in communicatie naar de leden toe. 

Deze  mail ( gedeeltelijk) ontvingen wij: “

We staan als ( naam sportschool)  voor transparantie en willen het volgende met u delen. Voor de komende maandelijkse incasso van uw lidmaatschapsgeld zullen we voor de maand April 50% van het gebruikelijke bedrag incasseren. Daarmee bieden we de oplossing voor de eerste 2 weken na sluiting in Maart en de actuele situatie. Zo zullen we ( naam sportschool) in alle opzichten, ook op kostenbeheersing, in de ´waakstand´ zetten. U kunt erop rekenen dat we voor de komende periode een faire prijs berekenen. Zodat we op het juiste moment de activiteiten weer kunnen starten en u de dienstverlening kunnen bieden die u van ons gewend bent.

Ik betaal maandelijks ongeveer €87 euro voor ( 2 personen) voor de sportschool. 

Voor zover mogelijk zal ik ( in alle redelijkheid) ook gewoon proberen door te betalen want onze sportschool is fijn en ik zou het heel erg vinden als door de crisis de deuren dicht zouden moeten. We missen dan inderdaad op lokaal niveau  een sportschool, zwembad, karate/judo-school in ene noem maar op.

Ik begrijp echter ook wel dat niet iedereen die keus kan maken. Als je lid bent van meerdere verenigingen waar ook restricties zijn moet je om financiële redenen soms besluiten welke activiteit blijft en welke er ( tijdelijk) moet stoppen. 

Niemand komt hier ongeschonden uit.

 

 

Reageer