Consumentenbond.nl
Beantwoord

Mogen sportscholen het maandbedrag blijven afschrijven als ze dicht zijn? (i.v.m sluiting corona)

• 22 maart 2020
  • 16 reacties
  • 3935 Bekeken

Badge

Mogen sportscholen gewoon het maandbedrag blijven afschrijven als ze dicht zijn? 

Ik had nog niks gehoord van de sportschool, en er stond ook niks op hun website. Dus stuurde ik ze een mail met de vraag of bijvoorbeeld de abonnement nu bevroren worden. 

Eerst kreeg ik de reactie dat er alleen gecommuniceerd wordt via de app van hun. Toen ik aangaf dat ik niet gebruik maak van de app stuurde ze me een kopie met vragen en antwoorden waarin oa stond: "Op basis van de huidige situatie kunnen we helaas je lidmaatschap niet zomaar bevriezen maar we zijn verschillende vormen van compensatie aan het onderzoeken voor onze leden. We zullen je hierover zo snel mogelijk informeren, uiterlijk in de 2e week van April."

Ik vond dit vreemd omdat ik niet snap waarom als hun niet open zijn ik nog moet betalen.

En als ik wacht tot de 2e week van April dan zit ik sowieso weer een maand langer aan mijn abonnement vast.

Ook lijkt het er erg op dat ze de stelling hebben dat omdat ze nog steeds service aan kunnen bieden via de app het abonnement nog steeds waardevol is ook al zijn ze dicht. Maar zoals ik al zei gebruik ik de app niet! En de app was er niet eens toen ik lid werd dus ik vind dit niet een service die bij mijn lidmaatschap hoort.

Nu snap ik best dat dit moeilijke tijden zijn voor iedereen en ook voor bedrijf zoals sportclub en had ik best met hun rustig dit willen overleggen alleen ze waren erg strikt en kortaf.

Toen ik na al een beetje geïrriteerd te zijn zei dat ik wel aan het overwegen was om eventueel de volgende afschrijving terug te vorderen als die nog plaats zou vinden terwijl ze nog gesloten zijn krijg ik een korte reactie waarin ze aangegeven ze wel meteen het  incasso bureau in  schakelen als ik dit doe.

Ik vraag maar erg af wat mijn rechten zijn en hoe andere sportschool hiermee omgaan en of ik nu wel of niet redelijk ben!

icon

Beste antwoord door R.J.T. van Weersch 23 maart 2020, 05:05

Vreemde en klantonvriendelijke reacties van je sportschool, vooral die laatste!

Afgezien daarvan… Wij laten al onze abonnementen gewoon doorlopen en hoeven geen compensatie voor gemiste dienstverlening. We kunnen het gewoon betalen (immers, anders hadden we dat abonnement niet) en ik denk dat als iedereen zijn geld terug wil, dat er veel kleinere dienstverleners en verenigingen gaan omkiepen.

Liever twee maanden doorbetalen, zonder dat we er iets voor terug krijgen, om op die manier te zorgen dat we na deze crisis nog een sportschool, zwemschool, judoclub e.d. hebben! In jouw geval vraag ik me af of ik nog klant zou willen zijn bij die sportschool.

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +8

Jeetje, wat vervelend @t.p.m. Dora. Als je lid bent van de Consumentenbond kun je hierover ook telefonisch contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45.

Ik heb  de Sportschool diverse malen gewezen op mijn rechten, ze hebben daar echter maling aan, ze hebben nu weer zag ik 2 maanden laten afschrijven via de incasso, alsof het hun geld is en niet van mij.

De Sportschool zegt wij kunnen voor u geen uitzondering maken dat is oneerlijk tov van de andere leden? Deze Sportschoolzit in Delft en beroept zich erop  dat ze de schoonste zijn. Het is maar net hoe je het bekijkt. Klantvriendelijkheid daar kunnen ze nog wel wat van leren. ik ben het gedoe inmiddels aardig zat. 

Badge +8

Beste allemaal, op onze website schrijven wij het volgende over het betalen van sportschoolabonnementen:
“Uit de wet volgt dat je niet hoeft te betalen voor diensten die niet worden geleverd. Je hoeft dus niet te betalen voor de tijd dat je jouw sportabonnement niet kunt gebruiken.

Soms is je geld terug vragen onredelijk. Je kunt je voorstellen dat wanneer iedereen zijn geld terugvraagt dit grote financiële gevolgen kan hebben voor de sportschool. Probeer daarom met de sportschool tot een redelijke oplossing te komen. Bijvoorbeeld gratis verlenging van je abonnement gelijk aan de periode dat je niet hebt kunnen sporten.”

Badge

De sportschool waar ik kracht training doe, weigert mijn automatische incasso op te zeggen, omdat ze vinden dat de leden solidair moeten zijn. naar mijn mening kan je dat niet afdwingen omdat je als consument recht hebt op gebruik van de diensten (juridisch loket). De sportscholen kunnen doorbetaling niet afdwingen, maar moeten een keuze voorleggen aan de klant. Mijn Sportschool stuurt nu gewoon een incasso boete. Bij mij komt dit zo onsympathiek over dat ik niet zowiezo niet meer wil blijven sporten. Maar opzeggen kan niet zit een jaar vast aan dit abonnement.
Reageren op mijn mail doen ze niet meer hebben ze een keer gedaan, blijven bij hun standpunt terwijl dat wettelijk helemaal niet kan. Ik blijf het bedrag storneren. Het feit dat er geen keuze wordt gegeven soort me enorm, ze zeggen u kunt online mee sporten hoe dan zonder apparaten.Iedereen heeft last van de crises ook financieel andere zaken steun ik financieel wel maar dat is mijn keuze en dat bepaal ik wel zelf . Ben benieuwd of dit uiteindelijk een zaak voor de rechter wordt, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. Dit is nu een principe kwestie geworden. Wie moet er dan een zaak aanspannen? En hoe gaat dan met het incassobureau? Nog nooit in mijn leven te maken gehad met een incassobureau.

Hallo Dora,

Ik zat met hetzelfde probleem, de sportschool probeerde me wijs dat maken dat ik niet mocht storneren en maar gewoon € 350,00 moest doneren (periode 16 maart – 1 september). Handig om te weten, ik mis nu ook ruim 40% van mijn inkomen sinds de pandemie. Maar vooral de dwingende manier deed mij besluiten niet langer te betalen en te storneren.

Echter lees ik dat er al een incassobureau is ingeschakeld, heb je voor het storneren wel contact gehad met de sportschoolhouder?  

Onderstaand tweetal mails, wellicht kun je hier wat mee.. Ik wilde zelf mijn abonnement bevriezen, maar de sportschoolhouder ziet ze liever vertrekken.

1. Hoewel ik het op prijs stel dat je een aantal mogelijkheden biedt betreft het doorbetaalde lidmaatschap, wil ik toch gebruik maken van mijn consumentenrecht.

Aangezien we niet weten hoe lang dit allemaal gaat duren, weken of maanden.  

Ook ik heb helaas te lijden onder het virus en zie sinds een aantal weken ruim de helft van mijn inkomen verdwijnen. 

Hierdoor zal ik keuzes moeten maken en al zou ik graag coulant zijn richting de club, moet ik ook aan mijzelf denken.

Ik zal dan ook een deel van de afgelopen periode storneren, vanaf 16 maart t/m 25 maart (€ 21,50). 

(lidmaatschap onbeperkt sport € 41,50 + onbeperkt zonnen € 21,50) 

Voor de daaropvolgende maanden dat de club nog gesloten zal zijn bevries ik de incasso's tijdelijk.

Nogmaals, Ik zou graag mijn steentje bijdragen in deze moeilijke tijd! Helaas is dat voor mij geen mogelijkheid. 

Ik hoop ook op jullie begrip, we hebben hier namelijk allemaal onder te lijden.

1. Ik heb bij u een abonnement dat mij € 63,- euro per maand kost. Ik zeg dit abonnement direct op en tevens ontbind het abonnement voor de periode dat de sportschool gesloten is. Dit heeft tot gevolg dat ik ook de afgeschreven bedragen in deze periode zal storneren, mocht dit als gevolg hebben dat u naar ratio nog recht heeft op een bedrag, dan zal ik dat uiteraard aan u betalen.

Hoewel ik me realiseer dat de sportschool op last van de overheid is gesloten en ze de abonnementsgelden nodig heeft voor haar voortbestaan, zie ik me toch genoodzaakt om dit te doen. Ik ben namelijk alleenverdiener en mijn inkomen is gehalveerd. Als ik dit niet zou doen dan zou de consequentie zijn dat ik op mijn buffer zal moeten interen.

Ik ben ook wettelijk gezien niet verplicht om te betalen voor het abonnement als de daar tegenoverstaande dienst niet wordt geleverd. De autoriteit consument en markt geeft dat

ook aan. Natuurlijk kunnen partijen in overeenstemming tot een compensatieregeling komen, maar om bovenstaande redenen kan ik niet akkoord gaan met uw compensatieregeling.

Ik hoop dat u mijn besluit kunt respecteren. Mocht u zich hierin niet kunnen vinden dan vraag ik u om de buitengerechtelijke fase over te slaan en de zaak direct voor te leggen aan de kantonrechter die bevoegd is voor mijn woonplaats, omdat een incassobureau de zaak niet inhoudelijk kan beoordelen.

Ik vertrouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

De sportschool waar ik kracht training doe, weigert mijn automatische incasso op te zeggen, omdat ze vinden dat de leden solidair moeten zijn. naar mijn mening kan je dat niet afdwingen omdat je als consument recht hebt op gebruik van de diensten (juridisch loket). De sportscholen kunnen doorbetaling niet afdwingen, maar moeten een keuze voorleggen aan de klant. Mijn Sportschool stuurt nu gewoon een incasso boete. Bij mij komt dit zo onsympathiek over dat ik niet zowiezo niet meer wil blijven sporten. Maar opzeggen kan niet zit een jaar vast aan dit abonnement.
Reageren op mijn mail doen ze niet meer hebben ze een keer gedaan, blijven bij hun standpunt terwijl dat wettelijk helemaal niet kan. Ik blijf het bedrag storneren. Het feit dat er geen keuze wordt gegeven soort me enorm, ze zeggen u kunt online mee sporten hoe dan zonder apparaten.Iedereen heeft last van de crises ook financieel andere zaken steun ik financieel wel maar dat is mijn keuze en dat bepaal ik wel zelf . Ben benieuwd of dit uiteindelijk een zaak voor de rechter wordt, ik heb geen rechtsbijstandsverzekering. Dit is nu een principe kwestie geworden. Wie moet er dan een zaak aanspannen? En hoe gaat dan met het incassobureau? Nog nooit in mijn leven te maken gehad met een incassobureau.

Reputatie 4
Badge +4

‘Tuurlijk. Maar zoals ik zei: sec de abonnementsgelden staan daar los van, het gaat om de totale omzet. Als je alleen al 20% omzet verliest door derving van kantinebezoek, productverkoop e.d., maar je betaalt je personeel netjes door, dan heb je nog steeds recht op die NOW, ook al in je alle abonnementen. In dat geval zou je recht hebben op 18% (90% van 20%) loonsomvergoeding.

Volgens mij vormen de abonnementsgelden een belangrijk onderdeel van de omzet van de meeste sportscholen. Dus het innen daarvan kan m.i.  bijna niet losstaan van het recht de vergoeding van de loonkosten. Als een sportschool de abonnementsgelden volledig blijft incasseren, zou het omzetverlies wel ‘ns minder dan 20% kunnen bedragen.

Reputatie 4
Badge +4

Nog een opmerking: Ik neem aan dat een sportschool die de abonnementsgelden blijft incasseren, niet in aanmerking komt voor vergoeding van de loonkosten. Om daar wel van te kunnen profiteren, lijkt het met beter om geen of minder abonnementsgeld te innen.

Incorrect. Het innen van abonnementsgelden staat los van het recht op de NOW-regeling. Een ondernemer krijgt alleen NOW als hij de lonen blijft doorbetalen en minimaal 20% omzetverlies heeft. De vergoeding van de loonkosten is 90% naar rato van het verlies, dus bij een verlies van 50%, is de NOW 45% van de loonkosten.

Badge

De consument is wel zo goed beschermd in het consumentenrecht dat bij in gebreke altijd niet betaald hoef te worden dan wel schadeloos gesteld moet worden dat dat hier niet anders is. Er is niet zo iets als bij overmacht doorbetalen, de consument is geen verzekering.

Ik kan door corona geen gebruik maken van mijn abonnement. Wat zijn mijn rechten?

Door corona kunnen veel bedrijven hun diensten niet leveren zoals gebruikelijk. Denk aan sportscholen, theaters en bioscopen. U hebt recht op compensatie voor de tijd dat u geen gebruik kunt maken van uw abonnement. Volgens de wet hoeft u dan tijdelijk niet te betalen. Of het bedrijf moet u terugbetalen. U kunt zelfs uw abonnement beëindigen als het bedrijf lange tijd de afgesproken dienst niet levert.

Veel bedrijven bieden vouchers, inhaalmogelijkheden of online lessen aan ter compensatie. Het kan redelijk en verstandig zijn om die te accepteren.

In sommige gevallen zou een beroep op uw rechten vanwege de coronacrisis onredelijk kunnen zijn. Probeer er samen met de aanbieder uit te komen. Lukt dat niet? Dan kunt u een geschillencommissie of de rechter vragen om een oordeel te geven.

bron punt 1 op de site:
https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-consumentenrechten-bij-het-coronavirus

Tot nu toe lees ik alleen meningen. Maar kan iemand ook iets zeggen over de juridische aspecten? Wat zijn de juridische rechten en plichten van sportschool en leden als een sportschool gesloten moet blijven.

Nog een opmerking: Ik neem aan dat een sportschool die de abonnementsgelden blijft incasseren, niet in aanmerking komt voor vergoeding van de loonkosten. Om daar wel van te kunnen profiteren, lijkt het met beter om geen of minder abonnementsgeld te innen. Daarnaast kan de sportschool dan waarschijnlijk ook nog gebruik maken van de gift van €4.000,-. 

Badge +2

Onze sportschool is transparant in communicatie naar de leden toe. 

Deze  mail ( gedeeltelijk) ontvingen wij: “

We staan als ( naam sportschool)  voor transparantie en willen het volgende met u delen. Voor de komende maandelijkse incasso van uw lidmaatschapsgeld zullen we voor de maand April 50% van het gebruikelijke bedrag incasseren. Daarmee bieden we de oplossing voor de eerste 2 weken na sluiting in Maart en de actuele situatie. Zo zullen we ( naam sportschool) in alle opzichten, ook op kostenbeheersing, in de ´waakstand´ zetten. U kunt erop rekenen dat we voor de komende periode een faire prijs berekenen. Zodat we op het juiste moment de activiteiten weer kunnen starten en u de dienstverlening kunnen bieden die u van ons gewend bent.

Ik betaal maandelijks ongeveer €87 euro voor ( 2 personen) voor de sportschool. 

Voor zover mogelijk zal ik ( in alle redelijkheid) ook gewoon proberen door te betalen want onze sportschool is fijn en ik zou het heel erg vinden als door de crisis de deuren dicht zouden moeten. We missen dan inderdaad op lokaal niveau  een sportschool, zwembad, karate/judo-school in ene noem maar op.

Ik begrijp echter ook wel dat niet iedereen die keus kan maken. Als je lid bent van meerdere verenigingen waar ook restricties zijn moet je om financiële redenen soms besluiten welke activiteit blijft en welke er ( tijdelijk) moet stoppen. 

Niemand komt hier ongeschonden uit.

Badge

Beste lezers, 

Ik ben een sportschoolhouder. En ik sta versteld hoe men over sportschoolhouders denkt. 

Ja.. Wij kunnen voor onze personeel korting krijgen.

En dan wat.. is daar alles mee gedaan? Huur, elektra, verzekering, etc etc. Alles moet betaald worden. 

Denk Jan nu echt dat iedereen een buffer heeft van 100duizend euro? Nee! Mijn vrouw en ik werken 80uir per week om ons bedrijf draaiend te houden.. 

Als men hun geld terug willen zonder dat wij echte compensatie krijgen van de overheid. Zijn wij sinds vandaag failliet!!!! 

Dank alstublieft na en gun de kleine ondernemers een cent. 

Ik persoonlijk vind dit wat een te simpele redenering die nu door velen wordt gehanteerd. Ik als consument mag niet alleen de sportschool blijven ondersteunen maar ook de muziekles en mag de annulering van mijn zomerreis ophoesten om iedereen overeind te helpen. Tevens mag ik als ZZP’er ook de klappen van mijn opdrachtgevers opvangen. Kennelijk sta ik overal achteraan in de rij.

Ik ben ervoor dat we iedereen ondersteunen maar dit moet op collectief niveau middels wetgeving. Ik als consument heb ook geen buffer van 100K.  (Ik betaal overigens mijn sportschool gewoon door).

Beste lezers, 

Ik ben een sportschoolhouder. En ik sta versteld hoe men over sportschoolhouders denkt. 

Ja.. Wij kunnen voor onze personeel korting krijgen.

En dan wat.. is daar alles mee gedaan? Huur, elektra, verzekering, etc etc. Alles moet betaald worden. 

Denk Jan nu echt dat iedereen een buffer heeft van 100duizend euro? Nee! Mijn vrouw en ik werken 80uir per week om ons bedrijf draaiend te houden.. 

Als men hun geld terug willen zonder dat wij echte compensatie krijgen van de overheid. Zijn wij sinds vandaag failliet!!!! 

Dank alstublieft na en gun de kleine ondernemers een cent. 

Reputatie 4
Badge +4

De overheid neemt 90% van de loonkosten op zich, en dan toch nog abonnentsgekd ontvangen? Het kijkt mij dubbel verdienen.

Dat is te kort door de bocht. De vergoeding van de overheid is maximaal 90% van de loonsom, afhankelijk van het omzetverlies. Het kan dus ook heel wat minder zijn. Ook zal die vergoeding in eerste instantie door het UWV gegegeven worden, met een maximum van 80% (over die maximum 90%). Voor iemand waar je een totale loonsom hebt van 4000 euro, is dat dus maximaal 2880 euro. Ofwel 1120 euro wordt niet gecompenseerd en moet uit de reserves van de ondernemer komen. Voor veel zwakkere en kleine ondernemers is dat best veel geld.

Maar het allergrootste probleem is wanneer deze regeling (de NOW) daadwerkelijk ingaat. Ze is dan wel met terugwerkende kracht vanaf 1 maart, maar op dit moment kun je ze nog steeds niet aanvragen. Wanneer er daadwerkelijk uitbetaald wordt, is nog helemaal niet duidelijk.

Hetzelfde geldt voor o.a. veel beschikkingsregelingen bij de gemeentes. Allemaal aangekondigd, maar geen enkele is momenteel daadwerkelijk aan te vragen, laat staan dat een ondernemer binnen afzienbare tijd geld krijgt.

Reputatie 7
Badge +6

De overheid neemt 90% van de loonkosten op zich, en dan toch nog abonnentsgekd ontvangen? Het kijkt mij dubbel verdienen.

Reputatie 4
Badge +4

Vreemde en klantonvriendelijke reacties van je sportschool, vooral die laatste!

Afgezien daarvan… Wij laten al onze abonnementen gewoon doorlopen en hoeven geen compensatie voor gemiste dienstverlening. We kunnen het gewoon betalen (immers, anders hadden we dat abonnement niet) en ik denk dat als iedereen zijn geld terug wil, dat er veel kleinere dienstverleners en verenigingen gaan omkiepen.

Liever twee maanden doorbetalen, zonder dat we er iets voor terug krijgen, om op die manier te zorgen dat we na deze crisis nog een sportschool, zwemschool, judoclub e.d. hebben! In jouw geval vraag ik me af of ik nog klant zou willen zijn bij die sportschool.

Reageer