Corona

Mondkapjes tijdens de coronacrisis

Mondkapjes tijdens de coronacrisis

Toon eerste bericht

98 reacties

@Reynen, in de beginfase al, was er een beddenfabrikant (naar ik meen) in Nederland bereid om maskers te maken voor de zorg. Maar zijn aanbod werd niet eens bekeken...

Badge

Vreselijk om ook nog mondkapjes te moeten gaan dragen:schijnveiligheid en niet gehinderd door enige kennis. Mondkapjes zijn geen virusfilters, en wellicht dat ze wat drupples afvangen als iemand recht in je gezicht blaft, hetgeen vrij onwaarschijnlijk is. Bovendien gebruiken de meeste mensen mondkapjes verkeerd, en werken ze maar beperkte tijd, dus je moet per dag minstens 2 mondkapjes gebruiken. Nou dat zie ik niet gebeuren, want dat kost geld. En vanwege het ongemak wordt het mondkapje logischerwijze naar beneden geschoven zodra het even niet nodig is, en dan is het middel erger dan de kwaal, want dan zijn ze niet meer schoon. Ik zie het dagelijks. Naar mijn mening is er helemaal niet goed over nagedacht, en naar mijn mening zou het OV bij de instappoortjes ongebruikte mondkapjes moeten verstrekken vanwege bovengenoemde waarnemingen: verhoog je toch gewoon de ritprijs met 10 Eurocent?

De algehele hygieneregels opvolgen is veel effectiever, alleen houden nogal veel mensen zich hier niet aan. Let maar eens op hoeveel mensen nog steeds geen papieren zakdoekjes gebruiken., of hun handen niet wassen na toiletbezoek.  Zolang je in het OV niet tegenover elkaar zit is er vrij weinig aan de hand: dat lijkt mij een beter insteek. Met gevaar voor eigen leven ga ik dagelijks met trein en bus: laat me niet lachen.

Als ik kriebel krijg door het mondkapje en moet niezen, dan wordt mijn mondkapje een potentiele besmettingsbron voor mijzelf, en moet dan meteen weggegooid worden, dus raak ik het met mijn handen aan. In de prullebak bij de zitplaats? En mijn handen zijn dan potentieel geinfecteerd, dus moet ik naast mondkapjes ook 70% IPA bij me hebben in een klein flesje.

Veel beter is het in  de elleboog niezen en papieren zakdoekjes gebruiken. Dat  is beter dan mondkapjes in het OV te verplichten.

Heb je last van allergieen dan mag je er wel een stuk of 5-10 continu bij je hebben in het OV.

Het is waanzin! Maar omdat ik met het OV reis heb ik geen keus. Zelf werk ik in de Pharmaceutische Industrie en weet waar ik het over heb.

Badge

Ik dacht ook dat mondkapje onzin waren, maar toen heb ik een keer een geweldig onderzoek gezien van een Duits populair wetenschappelijk TV-programma (Quarks) en dat gaf me toch een ander perspectief op de materie.

Een mondkapje kan op twee manieren beschermen:

1. Tegen besmetting van jezelf.
  2. Tegen besmetting door jezelf.

Voor ad. 1 moet je medische kapjes hebben. Laten we die vooral voor de professionals bewaren. En de niet-medische kapjes zullen je niet beschermen. Maar voor ad. 2 ligt het wat genuanceerder. Als je namelijk een mondkapje op hebt, en je moet niezen of hoesten, dan wordt de snelheid van je uitgeproeste druppeltjes en aerosolen enorm gedempt. Een normale hoest of nies komt met gemak verder dan 5 meter. Met een (simpel) mondkapje op, werd dit gereduceerd tot bijna niks (dus de deeltjes vielen meteen verticaal omlaag), waardoor de kans dat je iemand anders besmet, simpelweg een stuk kleiner wordt. Overigens hoeft het niet eens een écht mondkapje te zijn, maar mag het ook een zelfgenaaid katoenen kapje zijn. Zelf een pruts-dingetje, gemaakt van bv. een koffiefilter of keukenrol, dempt nog steeds aanzienlijk.

Klopt helemaal, het kan voorkomen dat je anderen besmet, maar als je niest is het mondkapje ook meteen waardeloos, en moet vervangen worden. Daarna handen wassen en/of decontamineren met 70%IPA. Zie jij de mensen dat doen: ik zie het echt niet gebeuren. Dan is niezen in je elleboog toch veel simpeler? 

In mn elleboog niezen??? 😂😂Hoeveel shirts moet ik dan meenemen in t OV met mn allergie❓❗️Bovendien reis je toch niet de hele dag? Misschien 2 maskers, 1 voor de heenreis en 1 voor de terugreis. En je verstand gebruiken, dus niet tussentijds afdoen bij overstappen… Een advies van RIVM over hoe je de maskers moet gebruiken, kan voor sommige  mensen nuttig zijn❗️

Reputatie 7
Badge +8

Baat het niet, schaadt het niet. In alle adviezen zit wel iets goeds.

Wanneer hoeven al dit diiscussies niet meer, al dit voor, wat iedereen denkt dat ie gelijk heeft, en al die tegen, want alle anderen hebben ongelijk, dat kan allemaal verdwijnen met het uitvinden van een nieuw medicijn of vaccin, dat daadwerkelijk werkt.

@Dspaul 
Je denkt toch niet, dat de gemiddelde Nederlander meer kapjes gebruikt.
Je koopt er 1 en daar doe je de hele week mee.

Reputatie 4
Badge +4

Dan kan je ook in je elleboog hoesten en niezen. Mocht je vinden dat je daar te vaak voor naar je elleboog moet reiken, overweeg dan thuis te blijven wegens lichte symptomen. In de huidige politieke onwetendheid van verschillende landen is het dragen van mondkapjes een maskerade.

Klopt helemaal, het kan voorkomen dat je anderen besmet, maar als je niest is het mondkapje ook meteen waardeloos, en moet vervangen worden. Daarna handen wassen en/of decontamineren met 70%IPA. Zie jij de mensen dat doen: ik zie het echt niet gebeuren. Dan is niezen in je elleboog toch veel simpeler? 

Vaak komt een hoest of nies onverwacht en krijg je niet de kans (of vergeet je dat) om dat in je elleboog te doen. Ook kun je al besmet zijn (en doorgeven) zonder dat je symptomen hebt. Het virus kan ook gewoon in de aerosolen zitten die je uitademt, daar hoef je niet eens voor te hoesten en zeker in een kleinere slecht geventileerde ruimte kan het dan behoorlijk lang blijven ronddwarrelen.

Ik ben zeker geen voorstander van zomaar mondkapjes gebruiken. Sterker nog, je kunt je afvragen of de aanpak van de meeste landen (=besmetting voorkomen) uberhaupt de goede is; kijk naar Zweden, daar zijn nauwelijks COVID-19-regels ingevoerd, terwijl het aantal besmettingen gewoon gemiddeld is.
Maar waar het mij om gaat is aan te geven dat de waarheid met betrekking tot mondkapjes wellicht niet zo zwart-wit is als sommigen beweren. De wetenschap is er zelf nog niet uit: vraag het 10 man en je krijgt 11 antwoorden.

Zelf ga ik geen mondkapje in het OV dragen, want ik reis nooit met het OV; mijn laatste keer in de trein was in 2006 en de bus kan ik me al helemaal niet meer herinneren.

Reputatie 7
Badge +8

Het is gewoon niet in te schatten wat de gemiddelde Nederlander straks gaat denken. Je hoort flauwe kul roepen, ik ga niet voor honderden euro’van die kapjes kopen. Maar al ze even lezen wat je allemaal kunt krijgen, en zo mogelijk een vreselijke dood, dan kan men wel anders denken en komt er een run op mondkapjes. Snel een medicijn of vacin, dat hebben we nodig.

Reputatie 7
Badge +8

Reacties zullen blijven komen . Een nieuw medicijn of vaccin, dat is hard nodig. Maar wanneer?.. Als je straks doodziek met hoge koorts op bed ligt, zou je het van de daken willen schreeuwen, laat het spoedig komen.                                          

Reputatie 7
Badge +8

Sorry ik ben @Y. Bode  vergeten te antwoorden.

In feite is het antwoord neem, maak of koop de goedkoopste mondkapjes. Het zijn wegwerp dingen, in principe dus 1x bruikbaar, en ze deugen niet volgens de overheid.

Als u zelg googled in het zoekvak de goedkoopste mondkapjes krijgt u een heel lijstje.

Aliexpres, alibaba en meer van dat chinese spul is het goedkoopste, 100 blauwe mondkapjes 29$, dat is een 27€, dus nog geen 30 eurocent…… alleen moet u wel afwachten of u ze krijgt.

Ik heb ze van Podobrace en Nederlandse firma die aan ziekenhuizen, verzorgingshuizen e.d. levert, momenteel kosten de kapjes daar 100 voor 79€, maar je moet daar altijd een korting coupon invullen code bijv. podo, podo 5, zomer, het werkt allemaal, en hoe meer je invult hoe hoger de korting, tot 15 á 20%, en dan gaat straks de hoge BTW er nog af, dan moet je onder de 60 eurocent kunnen komen. Maar google wat, dat kost u niets. Groet Leo.

Goedemiddag allemaal, 

Wat ik niet begrijp is dat het blijkbaar wettelijk toegestaan is dat de overheid, die de plicht heeft om toe te zien op veiligheid en gezondheid van de inwoners, ons kan verplichten schijn-veiligheids mondkapjes te dragen die naar hun zeggen niet of niet voldoende werken. 

Ze verbieden mondkapjes te dragen die wel werken. Is dit overheidsgedrag niet bij wet verboden. 

Het is net of het verboden is om werkende brandblussers te kunnen kopen maar verplichten ons om niet werkende brandblussers in huis te hebben.

Reputatie 7
Badge +8

Twee reacties terug heb ik forumlid @Y. Bode  geantwoord. Dat was nog voor de BTW verlaging op mondkapjes.Die is er nu door, en podobrace is nog altijd de goedkoopste. Het gaat per 100 kapjes en bij afrekenen de kortingcode zomer of podo invullen. Dan kost een kapje een 55 eurocent, met gratis verzending en een flacon handgel.  Ik heb ze op de Chinezen na nog niet goedkoper gezien.

Badge +2

Dank je, ik moet zeggen dat ik er nog geen heb besteld, om de reden die hier al vaker gemeld is.

Badge +2

AD onderzoek, veel ondeugdelijke mondkapjes  

https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/item/veel-ondeugdelijke-mondkapjes-in-verpleeghuizen/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-zorgnu&utm_campaign=20200526&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_zorgnu&at_send_date=20200526#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_zorgnu&at_send_date=20200526

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @Y. Bode , het is ook beslist geen must ze aan te schaffen. En inderdaad in de actualiteit, AD en Telegraaf zijn diverse mondkapjes afgekraakt. En als die in de medische sector gebruikt worden, is dat nog het ergst.. In feite beaamde onze overheid dat er twee soorten mondkapjes waren. De medische, die dus geheel goedgekeurd zijn en “deugen”. En dan de kapjes die wij, gewone mensen, kunnen kopen.  En dat zijn dus een soort nepkapjes, ze zijn niet goedgekeurd, en werken dus ook niet goed. Maar……. we moeten ineens verplicht mondkapjes dragen, o.a. in het openbaar vervoer. En, hoewel ik weinig van het OV gebruik maak, heb ik toch wat kapjes gekocht om geen bekeuringen te krijgen. En in mijn achterhoofd de gedachte dat nu het OV verplicht is en morgen wellicht alle supers, of de binnenstad e.d. Dan heb ik in elk geval kapjes. Ik heb echt alles uitgezocht, uiteindelijk gekeken wat de minst slechtste waren en wat de voordeligste prijs was.  En zo is gebeurd. Groet Leo.

Badge +2

Ik zal ze ook aanschaffen, beter mee verlegen dan om verlegen :grinning:

Badge

Ik heb deze week het hele stuk gelezen, maar heb toch nog een paar vragen erover.

Verleden week kocht ik bij de Kruidvat online winkel zo'n doosje met 20 kapjes zoals in het prijsoverzicht vermeldt. Deze heb ik gisteren ontvangen en tot mijn verbazing heeft de verpakking de opdruk “Type 1, BFE ≥ 95%” en ook de EN14683 en de CE vermelding staan erop. Betekend dit nu dat deze mondkapjes wel medisch zijn of is er iets verkeerd gelopen bij Kruidvat?

Mag ik deze kapjes nu gebruiken of heb ik kans dat het OV of zelfs de overheid moeilijk gaat doen omdat de medische mondkapjes voor artsen en ziekenhuizen bestemd waren? Wie weet er een antwoord op?

Medische mondkapjes bestaan helemaal niet volgens de wet.
Een mondkapje is gekeurd voor een bepaalde norm of helemaal niet.
Met een niet medisch kapje, bedoelen ze een een geheel nutteloos kapje dat je alleen maar moet dragen om geen bekeuring te krijgen.
De CE markering moet op een gekocht mondkapje staan volgens de EU regels.
Als je een bekeuring krijgt, vertel je dat het een afgekeurde partij mondkapjes is.

Zet preventief een rode streep door het keurmerk op het kapje.:wink:

@Wortelstamper her was toch onzin dat mensen die eventueel wel een medisch mondkapje op zouden zetten een bekeuring krijgen? 

Reputatie 7
Badge +8

Monkapjes zin en onzin, een hele discussie die hier ook plaats vindt.

Interessant kan nog zijn: https://www.consumentenbond.nl/zelfzorg/mondkapjes-in-tijden-van-het-coronavirus#no1

Daar vindt u zo wat alle soorten kapjes. Er is een indeling in filtering, keurmerken FFP, 1, 2 en 3, hoe hoger hoe beter.. En vervolgens de zgn. Medische NEN-nummers en niet Medische mondkapjes..En hier in Nederland gaat het volgens mij alleen om ze te dragen waar aangegeven is om een bekeuring te voorkomen.

Er is veel verwarring over de mondkapjes.
Zo schrijft de ene krant dat er geen CE keurmerk op mag staan.
De andere schrijft dat er niet bekeurt zal worden.
De overheid geeft een knutsel instructie om een placebo kapje te maken.
In overheids gebouwen is een mondkapje verboden vanwege de Wet verbod op gezicht bedekkende kleding.
@A. Deen
Ik laat me verassen of ze gaan bekeuren. Hebben ze op tv weer wat om over te praten.

Reputatie 7
Badge +8

Bovenstaande tekst is de onverbeterde tekst. Ik heb vannacht de tekst nagekeken en vanaf Word de verbeterde tekst in gekopieerd, maar daar is iets goed fout gegaan. En nog klopt er iets niet..

Ik wilde alleen stellen dat naarmate de topic loopt een aantal leden, waaronder ikzelf, bemerken dat de verwarring toeneemt. Ik leg de schuld bij iedere keer andere meningen over het virus en wat we er tegen moeten doen. De deskundigen vallen over elkaar met hun over het algemeen verschillende meningen. Dat wordt er allemaal niet duidelijker op. Het is ongelooflijk wat we in korte tijd al niet over mondkapjes, handschoenen, schorten e .d. gehoord hebben. Wie weet wat het goede is, mag het zeggen.

Verder heb ik nog de verschillende soorten mondkapjes aangehaald, maar dat is helemaal niet doorgekomen.. En nu zit ik nog met een spellingcontrole die meeloopt, terwijl dat niet zo moet. Excuses voor deze storing.

Op https://www.consumentenbond.nl/zelfzorg/mondkapjes-in-tijden-van-het-coronavirus staan alle soorten mondkapjes genoemd o.a. de FFP categoriën en de zgn. medische en niet medische kapjes en nog meer informatie. Is bij bovenstaand ook niet doorgekomen. Ook staan er prijzen genoemd, maar die wijzigen per dag, een jojo effect. Ik ga nu eens kijken want er met de PC is, volgens mij staat hij op een andere taal. Excuses en vergeet de reactie van vannacht, die is volkomen verkeerd, geen idee wat gebeurd is. Ik ga de PC maar eens opnieuw starten. Ik heb ook het idee dat de Windows update vannacht is geweest en kennelijk niet goed is gegaan.  Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +8

En dan is er zojuist weer een onderzoek bijgekomen: https://www.scientias.nl/onderzoek-bewijst-de-meeste-mensen-kunnen-totaal-niet-omgaan-met-mondkapjes/. Weer een andere mening over het dragen van de kapjes.

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @Mazzel  ik zal dat bij deze doen. Geachte moderatoren , ik zit even met een soort storing, de spellingcontrole werkt wel of niet, alles is rood onderstreept, maar een reactie 2x naar boven is totaal onleesbaar geworden. Mogelijk kunnen jullie dat verwijderen. Bij voorbaat dank. Groet Leo.

Badge +8

Geachte @Mazzel  ik zal dat bij deze doen. Geachte moderatoren , ik zit even met een soort storing, de spellingcontrole werkt wel of niet, alles is rood onderstreept, maar een reactie 2x naar boven is totaal onleesbaar geworden. Mogelijk kunnen jullie dat verwijderen. Bij voorbaat dank. Groet Leo.

Hi @L.J.F. de Ruiter  de reactie heb ik inmiddels (met dank aan Mazzel) al voor je verwijderd. Ik neem aan dat je de spellingcontrole in de editor bedoelt? En klopt het dat je deze tekst dan uit Word gekopieerd hebt? Hoor het graag!

Reageer