Corona

Mondkapjes tijdens de coronacrisis

Mondkapjes tijdens de coronacrisis
Reputatie 4
Badge +6

In de persconferentie van 6 mei 2020 heeft minister-president Mark Rutte bekendgemaakt dat we vanaf 1 juni verplicht mondkapjes moeten dragen in het openbaar vervoer. Het gaat daarbij om niet-medische mondkapjes, want medische mondkapjes zijn bedoeld voor zorgpersoneel.

Maar is het ook nodig om in de openbare ruimte mondkapjes te dragen? En kun je ook een zelfgemaakt mondkapje gebruiken? Lees er meer over op onze pagina Mondkapjes tijdens de coronacrisis.

Heb jij al een mondkapje in huis? Zo ja, wat voor een is dat dan precies? En wat zijn je ervaringen ermee?

98 reacties

Badge

Medische mondkapjes bestaan helemaal niet volgens de wet.
Een mondkapje is gekeurd voor een bepaalde norm of helemaal niet.
Met een niet medisch kapje, bedoelen ze een een geheel nutteloos kapje dat je alleen maar moet dragen om geen bekeuring te krijgen.
De CE markering moet op een gekocht mondkapje staan volgens de EU regels.
Als je een bekeuring krijgt, vertel je dat het een afgekeurde partij mondkapjes is.

Zet preventief een rode streep door het keurmerk op het kapje.:wink:

Het keurmerk zit niet op het masker, maar op de verpakking. HIer is de link naar de mondkapjes die ik bedoel https://www.kruidvat.nl/kruidvat-mondkapjes/p/5172238. Er is op de foto duidelijk de tekst

“Type 1, BFE ≥ 95%” te zien. Dit duidt op een medische mondkap, type IR1. De norm EN14683 die op de zijkant van de verpakking staat wordt gebruikt voor medische maskers. Op de site van de rijksoverheid staat ook eea uitgelegd https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/openbaar-en-dagelijks-leven/mondkapjes.  Hetzelfde verhaal geldt trouwens ook voor de mondkapjes van trekpleister. Ik kijk gewoon wat er gebeurd in de bus volgende week. Ik heb mijn plicht gedaan, maar het blijft verwarrend.

Reputatie 6
Badge +3

En dan is er zojuist weer een onderzoek bijgekomen: https://www.scientias.nl/onderzoek-bewijst-de-meeste-mensen-kunnen-totaal-niet-omgaan-met-mondkapjes/. Weer een andere mening over het dragen van de kapjes.

De media moeten ook aandacht zien te krijgen en er is altijd wel een deskundige te vinden met een afwijkende mening. Het beste kun je de media een beetje mijden en op je verstand afgaan. 

Reputatie 7
Badge +8

Imke, dank voor de medewerking.  Er is uiteraard iets verkeerd gegaan en daarvan geef ik altijd mezelf de schuld….. want zegt iedereen, een computer doet niets uit zich zelf. Dus als er iets fout gaat dan moet ik dat zelf wel gedaan hebben. En dat nu alle tekst rood onderstreept was, omdat de spelling niet deugde. Dat is opgelost de spelling stond op Engels…….. Dan vraag ik me wel af hoe kan ik dat nu gedaan hebben ?????? Normaliter weet ik niet eens waar dat zit.

Het andere probleem is, dat als ik vaak ineens antwoord, dus meteen een reactie maak en ik moet toch even wat opzoeken, dan ben ik daarna vaak de tekst van de reactie kwijt. Dus maak ik op advies van andere leden de tekst eerst in Word. Kan ook in plakboek o.i.d., maar dat moet ik nog uitvinden.  Als ik een reactie in Word gemaakt heb, kijk ik ook daarna alles na en de verbeterde versie kopieer ik dan door. Daar is kennelijk iets fout gegaan. In elk geval dank voor het verwijderen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +8

En @Jan H. uiteraard ook dank voor het advies. De discussie ging juist over de grote verwarring door allerhande meningen van vooral de deskundigen. En prompt kwam er weer een actualiteit binnen over mondkapjes dragen. Deskundigen, overheid ze scheppen niets dan verwarring…. mondkapjes wel of niet, medische mondkapjes en nep mondkapjes….. je kan het beter maar niet meer allemaal lezen. Groet Leo.

Badge +8

Handig! Bekijk onze prijspeiling van mondkapjes hier:mask:

Weet je nog….In het begin kwam er een gigantische lading medische mondkapjes ons land binnen.
De overheid struikelt ook over wat nu wel of niet een geschikt masker is.
Het afgekeurde overschot mogen de burgers nu consumeren.

Inderdaad, bij een kapje voor medisch gebruik zit een certificaat waarbij de fabrikant zich verantwoord.
Gooi je dat certificaat weg of zit het er niet bij, is het een kapje voor niet medisch gebruik.

Reputatie 7
Badge +8

De overheid loopt niet maar struikelt aan één stuk. Ze weten in feite niets. Ze weten niets van mondkapjes, welke goed zijn welke niet goed zijn. Ze brengen van alles naar buiten en moeten het later weer herroepen. Maakt niet uit waar het om gaat, kapjes, handschoenen, café restaurants, sportscholen, om van tehuizen maar niet te spreken, een geweldig discriminatoir beleid. Maar gelukkig ze hebben volop deskundigen, mensen die dus terzake kundig zijn.Ze staat recht tegenover elkaar.   Ze hebben allemaal wat anders te vertellen. Elk land weet het anders, doet het anders. En een aantal landen proberen met voor niets gekregen. geld hun wanbeleid op orde te krijgen. Wat een chaos, wat een zooitje, daarop moeten we vertrouwen, onze deskundigen.

Het is weldegelijk zo dat je medische mondkapjes mag dragen. Hier wordt niet op gecontroleerd. Kijk de beslissingen terug. 

Ik heb 3 laags mondkapjes gewoon bij allie express 50st besteld stukken goedkoper en net zo slecht werkend als de andere die je in Nederland koopt ik ben gelijk een stuk goedkoper uit of eigenlijk misschien wel duurder want met mijn copd kan ik ze niet op hebben dat wekt nog meer benauwdheid op dus maar ff niet met de trein helaas heb ze nu aan mijn moeder gegeven dat geeft haar een veiliger gevoel dan helemaal niks op hebben en nu kan ze der boodschapjes weer doen ik vind dat als ze mondkapjes gaan verplichten geef dan de juiste dan weet je dat je veiliger bent 

en dan gelijk boetes er boven op gooien  zal Nederland weer is niet wezen pff

Reputatie 7
Badge +5

De overheid loopt niet maar struikelt aan één stuk. Ze weten in feite niets.

leo, kun je ook feiten aanreiken waar dit uit blijkt? dit zijn nogal boute uitspraken en we moeten wel even kijken of dit een persoonlijke mening is of feitelijk onderbouwd wordt. 

Reputatie 7
Badge +5

Ik plaats hier mijn mening vanuit kennis, kunde en ervaring, omdat ik 8,5 jaar met mondkapjes heb rondgelopen op de OK, omdat ik daar als Anesthesie verpleegkundige heb gewerkt en eerder als verpleegkundige in situaties waar van besmetting sprake was door TBC en werken met cytostatica.

“kijk naar Zweden, daar zijn nauwelijks COVID-19-regels ingevoerd, terwijl het aantal besmettingen gewoon gemiddeld is.”

Op dit moment is Zweden de brandhaard van Europa, dus stoer doen met het virus is geen optie.
Corona op de Europese kaart; eerste golf nadert einde, behalve in Zweden

“ “Type 1, BFE ≥ 95%” en ook de EN14683 en de CE vermelding staan erop. Betekend dit nu dat deze mondkapjes wel medisch zijn of is er iets verkeerd gelopen bij Kruidvat?”

“Het Kruidvat heeft kapjes ingekocht die voldoen aan de medische standaard, maar dat wil niet zeggen dat ze medisch zijn.”

““Type 1, BFE ≥ 95%” te zien. Dit duidt op een medische mondkap, type IR1. De norm EN14683 die op de zijkant van de verpakking staat wordt gebruikt voor medische maskers.”

Medisch wil zeggen dat ze gekeurd zijn door instituten die mogen keuren voor een bepaald doel en er komt dan een stempel op ieder mondkapje, heeft je mondkapje geen stempel, dan is het geen medisch mondkapje, maar kan wel degelijk voldoen aan de norm die een medisch mondkapje voor een bepaald doel moet hebben.
Deze mondkapjes voldoen aan de norm spatwaterdicht, van buiten naar binnen en van binnen naar buiten, die gedragen worden op de OK.
Als ik tot een doelgroep zou behoren vanwege medische klachten en moet met het openbaar vervoer mee, dan zou ik de mondkapjes van het Kruidvat bestellen.

FFP 1 2 3 zou ik niet gebruiken in de trein of openbaar leven, omdat dit heel goed werkt in situaties waar een heel hoog risico op besmetting is, b.v. bij de verpleging van zeer besmettelijke patiënten waar je ze moet verzorgen, met het nadeel dat het na een vrij korte periode al heel moeilijk ademen wordt als je het niet gewend bent en zeker als je al longklachten hebt.
Dan wordt het nadeel groter dan het voordeel.

“De overheid loopt niet maar struikelt aan één stuk. Ze weten in feite niets. Ze weten niets van mondkapjes, welke goed zijn welke niet goed zijn. Ze brengen van alles naar buiten en moeten het later weer herroepen. Maakt niet uit waar het om gaat, kapjes, handschoenen, café restaurants, sportscholen, om van tehuizen maar niet te spreken, een geweldig discriminatoir beleid. Maar gelukkig ze hebben volop deskundigen, mensen die dus terzake kundig zijn.Ze staat recht tegenover elkaar.   Ze hebben allemaal wat anders te vertellen. Elk land weet het anders, doet het anders. En een aantal landen proberen met voor niets gekregen. geld hun wanbeleid op orde te krijgen. Wat een chaos, wat een zooitje, daarop moeten we vertrouwen, onze deskundigen.”

Niet op de persoon gericht, maar als voorbeeld naar hier gekopieerd. Dit soort teksten wordt meestal geplaatst door mensen die niet geremd worden door ook maar enige kennis van zaken en vanuit angst, anders zouden zij dit soort teksten onderbouwen door argumenten en bewijzen of linken naar teksten van de overheid of het RIVM als onderbouwing van hun mening.

Lopende de pandemie van een onbekend virus leer je per week en in dit geval, Corona, heb je het over voortschrijdend inzicht.
Dat kan verwarrend overkomen, maar als je het goed op een rij zet in de tijd, dan zie je ook dat de overheid en het RIVM en de virologen heel duidelijk zijn geweest over dit voortschrijdend inzicht en hun kennis en voorlichting hebben aangepast in de loop van de tijd en met de voortschrijdende kennis en ervaring.

Vergelijk de huidige Nederlandse situatie maar met de andere landen en dan zul je zien dat Nederland er relatief nog goed doorheen gekomen is.
Gelukkig was het carnaval in Brabant en was het snel duidelijk wat het virus aan kon richten en zijn er, als eerste in Brabant, doortastende maatregelen getroffen, anders was het veel minder opvallend door heel Nederland verspreid, met een explosie met het gevolg dat deze toestroom van mensen de ziekenhuizen en de IC's boven het hoofd was gegroeid met alle gevolgen van dien.
Neem dan wel als start van de vergelijking wel de tijdlijn vanaf de eerste besmettingsdatum en verder, anders wordt het een heel vreemde vergelijking.

leo, kun je ook feiten aanreiken waar dit uit blijkt?

Kom op, Leo: feiten willen wij.

Keiharde, onweerlegbare feiten, welteverstaan! :relaxed:

Reputatie 3
Badge +4

Beste mensen, ik u allen er even aan herinneren dat de hr. Dilles zelf heeft gezegd dat de mondkapjes eigenlijk niet helpen, op uitzonderingen na. Het hele mondkapjes systeem berust volgens mij op een puur systeem van geld innen en liefst zoveel mogelijk. De prijzen liegen er dan ook niet om, die schommelen tussen de 12,00 euro per stuk, en natuurlijk garantie tot aan de deur. Bovendien als er een druppel vocht met Covid-19 in het oog komt ben je ook besmet, moeten wij dan ook nog een gelaat-vizier gaan kopen? Volgens mij zijn de problemen dieper als die zijn voor geschoteld maar het fijne ervan  wordt er tot op heden verborgen gehouden. Ook de diverse virologen spreken elkaar nog steeds tegen, denk daar eens over na.

Met een vriendelijke groet!!

Reputatie 7
Badge +5

@D. Zwart Jaap van Dissel heeft gezegd dat mondkapjes eerder schadelijk kunnen zijn in een 1,5 meter samenleving dan behulpzaam, maar wel de verspreiding tegen kunnen gaan in een minder dan 1,5 meter samenleving zoals in de trein, niet omdat mondkapjes je zo goed beschermen, maar omdat de verspreider een stuk minder kans heeft om te verspreiden.

“De prijzen liegen er dan ook niet om, die schommelen tussen de 12,00 euro per stuk, en natuurlijk garantie tot aan de deur.”

Gelukkig zijn deze prijzen niet de gangbare prijzen, de hier eerder genoemde mondkapjes van het Kruidvat zijn vrijwel gelijk zijn aan de 3 laags chirurgische mondkapjes, die kosten per 20 nog geen € 0,75 per stuk, dus voor een verpakking van 20 € 14,87 en dat zijn vrijwel de gangbare prijzen van voor het Corona tijdperk van de kleinere verpakkingen.

Badge

In de maand maart van dit jaar ontving ik ca. tien offertes voor de levering van grote aantallen mondkapjes uit China. ‘Iedereen’ beweerde toen, in het begin van de coronatijd, dat mondkapjes niet verkrijgbaar waren. Dat was dus totaal onjuist...!

‘Vanzelfsprekend’ waren deze mondkapjes waarschijnlijk niet gecertificeerd. Maar toch tenminste de kwaliteit, die nu uit doe-het-zelf naaimachines komt.

Ik ontving deze offertes doordat ik al jaren in een aantal Chinese, e-mail adressenbestanden zat, vanuit de professionele, elektrotechnische hoek.

*

*[Gegevens verwijderd i.v.m. privacygevoelige informatie]

de niet medische mondkapjes zijn er alleen voor om te zorgen dat je anderen niet besmet. Je kan namelijk nooit weten of jij besmet bent omdat het langer duurt voordat dat duidelijk wordt. Het maakt niet veel uit van welk materiaal deze gemaakt zijn want zolang je afstand houdt tot anderen is de besmettingskans klein.
De medische mondkapjes zijn er voor gemaakt de drager te beschermen. Die zijn duur want van betere kwaliteit. Waarom dit niet wat duidelijker wordt gemaakt weet ik niet.

Wat mij niet duidelijk is is hoelang je en mondkapje mag gebruiken en of je alle mondkapjes wel mag wassen met water en zeep...

Reputatie 7
Badge +8

Als @Bert , welkom terug weer, vele jaren als ervaringsdeskundige in de “ mondkapjes” heeft rondgelopen, heeft hij wel enige recht van spreken. Mijn mening, en dat is dus altijd nog een “mening” baseer ik op feiten die vanuit de publieke opinie komen, en die van de  zgn. deskundigen komen en hoe ze ook vaak genoemd worden…. zij die ervoor hebben geleerd….. En die verkondigen allemaal een andere mening, allemaal andere feiten, ze spreken elkaar tegen, de overheid, ook aldus moeten kiezen neemt dus deels de feiten/meningen van die deskundigen over, dus ook verdeeld en versnipperd, het kan niet anders. In deze forumdiscussie is het niet anders, verdeelde tegenovergestelde meningen. En welk forum je ook bekijkt, het is overal een doorsnee van de maatschappij, men weet het niet, er is geen of althans niet voldoende duidelijkheid over. Lees hierboven de mening van een nieuwe deelnemer. Deels overgenomen van de actualiteit dus van de  '; deskundigen ‘  en deels vol met vragen.. En dan moeten er weer feiten komen. Natuurlijk terecht, feiten, bewezen feiten……. maar welke dan van “geleerde” A of van B of van C. ???? Groet Leo

Reputatie 7
Badge +5

“In de maand maart van dit jaar ontving ik ca. tien offertes voor de levering van grote aantallen mondkapjes uit China. ‘Iedereen’ beweerde toen, in het begin van de coronatijd, dat mondkapjes niet verkrijgbaar waren. Dat was dus totaal onjuist...!”

Offertes kregen de importeurs, overheid, ziekenhuizen en de verpleegtehuizen met grote hoeveelheden binnen, vrijwel allemaal waren het vaak oude partijen, tot meer dan 10 jaar oud of niet bestaande hoeveelheden die van te voren betaald moesten worden en dan werd er niet geleverd, ook wel genoemd de cowboys in deze handel.

Natuurlijk waren er ook continu doorlopende levering van miljoenen kapjes door goede leveranciers, anders hadden de ziekenhuizen werkelijk tekort gekomen, nu was er de continue dreiging dat er voor maar een paar dagen voorraad was.

Het ging vooral erover dat er niet meer mondkapjes leverbaar waren, omdat een deel van de wereld al aan het hamsteren was.

Reputatie 7
Badge +8

Er is een aantal maand geleden een bericht geweest dat de overheid ineens aan een miljard ( of zelfs meer) mondkapjes kon komen. Heel wat ziekenhuizen zouden daarmee geholpen zijn.  Later bleek die partij niet te deugen. Het is gewoon in het nieuws geweest, heeft in de kranten gestaan. En daar weet ik het ook van, ik heb lange tijd de actualiteit goed in de gaten gehouden. . En wie nou allemaal dat ‘nieuws’ verspreid heeft, maakt mij niet zo uit. Maar het was of namens de overheid, of de ziekenhuizen, maar of het nu wel of niet een feit is, ik heb het gewoon gelezen en gehoord/gezien in het nieuws en het was zeer verwarrend. En daarbij gevoegd of wij, dus ons land, nu wel of geen kapjes wilden hebben, er wel of geen nep kapjes waren. Het kwam in elk geval niet helder en duidelijk over. En het leek in elk geval of alles geoorloofd was. En het zal me niets verbazen als een hoop mensen grofweg belazerd is. Dat is in feite mijn verhaal en ik heb ook steeds gemeld, omdat ik ook uit betrouwbare bronnen berichten had, dat er voldoende kapjes waren tegen een normale, in elk geval, lage prijs.

Wat mezelf betreft, verwachtte ik dat uiteindelijk toch een verplichting tot mondkapjes, zoals o.a. dus in het openbaar vervoer en heb ik in eerste instantie om geen bekeuringen te krijgen een 8 tal kapjes gekocht en later dan nog een doosje van 100 voor ongeveer een 60 cent per kapje. Ik ben nooit handelaar in grote hoeveelheden kapjes geweest.  Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +8

En dit komt dan net bij me binnen.  Hierop kon je ook wachten en er zijn al   heel wat oplichters gepakt. En dit zal niet de laatste zijn. https://www.telegraaf.nl/video/72463036/keiharde-confrontatie-corona-hulpverlener-ontmaskerd?utm_source=telegraaf&utm_medium=newsletter&utm_campaign=telegraaf_update&utm_content=Vandaaginhetnieuws+artikel+1+rechts_Keiharde

Groet Leo.

Badge

Ik draag al vrijwel sinds het begin een niet-medisch mondkapje + vinyl handschoenen. Ik kon zelf ook wel bedenken dat ik het mondkapje bij het elastiekje uit moest doen. Ik heb een klein tasje mee om handschoenen of mondkapje na gebruik in te deponeren. Men vertelt dat een niet-medisch mondkapje alleen de ander besmet > men stelt dus dat mijn eventuele hoestdruppels tegengehouden worden door het mondkapje > maar … alleen aan de binnenkant. Wat een onzin! Waarom draagt een tandarts een mondkapje? Of handschoenen?  Natuurlijk zijn de winkelkarren niet voldoende schoon; dat kan eenvoudigweg niet > dus handschoenen. Verschil is, dat een goede vriendin zware griep (of corona?) heeft gehad, en ik (nog) niet. Ik ben zeer gevoelig voor griep en vermijd sowieso al de hoestspetters waarmee sommige mensen het normaal vinden om anderen te besmetten. Dan ben ik 6 weken ziek en heb longontsteking.

In mijn geval (75 jaar en een ziekte waardoor de weerbaarheid omlaag gehaald wordt) moet ik dus extra oppassen…. en wat anderen ervan vinden… die waren te laat met het kopen van deze middelen, of te zuinig. Overigens krijg ik in winkels vaak complimenten omdat die winkeljuffrouw ook wel weet dat die kar niet steriel is. En nee, ik wil niet dat een ander mijn boodschappen doet zolang ik het zelf kan > ik laat niet een ander extra risico lopen.

Gevaar van mondkapjes in ov is, dat mensen dat ene mondkapje 100 x gebruiken zonder het ooit te wassen. Dáár ben ik vooral bang voor…. de mensen die liever een duur terras pakken dan hygienemaatregelen te nemen….. want je hebt toch geen bewijs!!!

Reputatie 7
Badge +8

Zo zal het wel gaan, het klinkt niet leuk maar enig vertrouwen heb ik ook niet.Daar waar het nodig is moeten mondkapjes gratis ter beschikking liggen en dan de goede soort.

Reputatie 7
Badge +8

Door een aantal reacties terug weer volop de vraag om feiten, feiten kwam, heb ik daar weer netjes op geantwoord. In het geval van het struikelen van deskundigen over elkaars aangaande  de zgn. ware feiten , mag je al deze tegengestelde feiten toch als ‘feiten’naar voren brengen., feiten die dus weliswaar per “deskundige’  verschillen. Bert heeft over dit soort onderwerpen vaak lange onderzoeken gepleegd en kan zoals ik elders al stelde, zeker al een terecht deskundige gesteld worden.Dat houd ik stand, maar vergissen is menselijk en jammer dat een zekere arrogantie  te weeg wordt gebracht als hij anderen van 'geen kennis’beschuldigd.

“De overheid loopt niet maar struikelt aan één stuk. Ze weten in feite niets. Ze weten niets van mondkapjes, welke goed zijn welke niet goed zijn. Ze brengen van alles naar buiten en moeten het later weer herroepen. Maakt niet uit waar het om gaat, kapjes, handschoenen, café restaurants, sportscholen, om van tehuizen maar niet te spreken, een geweldig discriminatoir beleid. Maar gelukkig ze hebben volop deskundigen, mensen die dus terzake kundig zijn.Ze staat recht tegenover elkaar.   Ze hebben allemaal wat anders te vertellen. Elk land weet het anders, doet het anders. En een aantal landen proberen met voor niets gekregen. geld hun wanbeleid op orde te krijgen. Wat een chaos, wat een zooitje, daarop moeten we vertrouwen, onze deskundigen.”  Niet op de persoon gericht, maar als voorbeeld naar hier gekopieerd. Dit soort teksten wordt meestal geplaatst door mensen die niet geremd worden door ook maar enige kennis van zaken en vanuit angst, anders zouden zij dit soort teksten onderbouwen door argumenten en bewijzen of linken naar teksten van de overheid of het RIVM als onderbouwing van hun mening.

Het is moeilijk allerhande teksten, feiten en meningen te onderbouwen die telkens van elkaar verschillen. Vaker kan ik het niet zeggen. En het is netter ieder in zijn waarde te laten en nooit anderen van onkunde te beschuldigen, als je ze niet goed, zeker niet in detail, kent. Verder no harm done / no hard feelings en blijft ons met je kundigheid bestoken. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +5

@L.J.F. de Ruiter schreef: “En het is netter ieder in zijn waarde te laten en nooit anderen van onkunde te beschuldigen,”

Ik heb niemand van onkunde beschuldigd, maar wel gedrag benoemd, “niet geremd worden door ook maar enige kennis van zaken”.

Ik viel over het feit dat gesteld werd: “Ze weten in feite niets. Ze weten niets van mondkapjes, welke goed zijn welke niet goed zijn.”

Ik heb geenzins de intentie gehad om iemand niet in zijn waarde te laten, mocht dit wel zo overgekomen zijn door mijn taalgebruik, mijn excuses daarvoor. @L.J.F. de Ruiter 

Kennis van zaken kan worden opgedaan door te zoeken via Google in verschillende takken van de medische wereld naar websites waar heel veel te vinden is over het juiste gebruik van mondkapjes b.v. bij tuberculose, mazelen, Ebola, BRMO, Norovirus, Marburgvirus en nu ook Corona en dan zie je de kennis die al aanwezig is in de medische wereld en de overheid betreffende mondkapjes:

https://lci.rivm.nl/richtlijnen/virale-hemorragische-koorts-filovirussen

https://www.rivm.nl/brmo

https://www.venvn.nl/nieuws/gebruik-mondmaskers/

https://www.nhg.org/themas/publicaties/persoonlijke-beschermingsmiddelen#chirurgisch

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-04/Wanneer%2Bis%2Bwelk%2Bmondmasker%2Bnodig-1.pdf

https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/170403%20%20Persoonlijke%20beschermingsmiddelen%20VWK_versie%20DEF.pdf

Ik heb ook heel goed geluisterd naar de briefing van de 2e kamer door Jaap van Dissel en virologen en longartsen en intensivisten zoals Diederik Gommers, die in verschillende praatprogramma's hun verhaal deden.

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Bert voor de uitvoerige uitleg en ik denk dat ontstane misverstanden wel weer uit de lucht zijn geholpen. Ik heb je  in de tijd dat je hier nog behoorlijk druk had op dit forum altijd zeer hoog geacht en aan al je adviezen veel gehad. Het loopt nu al aardig in de nachtelijke uurtjes en moet stoppen een aan mijn zuurstofmasker. Zo nodig vertel ik privé nog wel verder. Voor nu de groeten, Leo.

Reageer