Corona

Mondkapjes tijdens de coronacrisis

Mondkapjes tijdens de coronacrisis
Reputatie 4
Badge +6

In de persconferentie van 6 mei 2020 heeft minister-president Mark Rutte bekendgemaakt dat we vanaf 1 juni verplicht mondkapjes moeten dragen in het openbaar vervoer. Het gaat daarbij om niet-medische mondkapjes, want medische mondkapjes zijn bedoeld voor zorgpersoneel.

Maar is het ook nodig om in de openbare ruimte mondkapjes te dragen? En kun je ook een zelfgemaakt mondkapje gebruiken? Lees er meer over op onze pagina Mondkapjes tijdens de coronacrisis.

Heb jij al een mondkapje in huis? Zo ja, wat voor een is dat dan precies? En wat zijn je ervaringen ermee?

98 reacties

Reputatie 2
Badge +2

Discussie of mkondkapjes helpen zet niet zoveel zoden aan de dijk. Duidelijk is wel dat , hoe dan ook , je zelf zoveel mogelijk doet om het virus te bestrijden en dat met de anderhalve meter kom je een heel eind.

Ik heb mijn mondkapjes en die van mijn vrouw besteld bij H&M . Is makkelijk wasbaar. (wel 60 graden !!) Aangezien ik nog een behoorlijke voorraad ongebruikte stofzuigerzakken  had , heb ik daar stukjes uit geknipt en deze in de mondkapjes genaaid. Werkt volgens mij perfect..

Reputatie 7
Badge +8

Niettemin is er aardig wat gediscussieerd over mondkapjes. Radar heeft een onderzoek gedaan naar mondkapjes. Vandaag is de uitslag.

Slechts een kwart van ruim 4.330 ondervraagden staat positief tegenover het dragen van een mondkapje. Ruim een derde doet er liever niet aan mee, nog eens 39 procent is neutraal; als het moet, dan moet het. Veel mensen hekelen de schijnveiligheid, de kosten en alle onduidelijkheid over de werking en het juiste gebruik.  'Benauwend' en 'het zit vervelend', zeggen mensen, zoals deze respondent: 'Heb 'n mondkapje geprobeerd, maar heb het al na 'n half uurtje afgedaan. Ik vond het niet prettig, erg warm en benauwd! Hoe moet dat bij dertig graden zijn? Lijkt me ook niet echt gezond.' Ook klagen mensen dat hun bril beslaat. Kortom meningen die ook hier zijn geuit en inmiddels wel bekend zijn. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

Ik moet voor mijn werk FFP3 kapjes dragen ivm kans op legionella besmetting. Ik kom gemiddeld 10 minuten per dag op die plek. Het advies van mijn baas is om deze kapjes aan het eind van de dag weg te gooien. Ik heb in goed overleg kunnen regelen dat ik het bewuste kapje mee naar huis mag nemen voor eigen gebruik. Ideaal voor als ik een keer met het openbaar vervoer ga. Al ben ik op dit moment nog voorzichtig met het gebruik maken van het OV.

Reputatie 6
Badge +4

@E. van Loenen Het advies van je werkgever is correct, dat mondkapje is niet bedoeld voor hergebruik. Dan kun je beter stoffen mondkapjes kopen, die kun je op 60 graden wassen.

Reputatie 7
Badge +8

Je hebt volledig gelijk @Mazzel . En ook je advies is juist, de goedgekeurde uitwasbaren kapjes zijn beter. Maar ik denk niet dat de werkgever van @E. van Loenen  de dure kapjes gaat betalen. Dus als je op deze gratis wijze de beschikking krijgt over de FFP3 kapjes dan kan je ze hergebruiken in bijv. het OV. OV kapjes waarvan de regering zelf zegt het zijn niet goedgekeurde kapjes, het zijn nepkapjes, enz. zie alle discussies daarover. Het zijn dus eigenlijk kapjes om een boete te voorkomen.  Maar je hebt gelijk de dure goedgekeurde kapjes zijn beter, moet je wel genoeg geld hebben. Maar al die verhalen van medische kapjes en nepkapjes wetend, zou ik om een boete te voorkomen gewoon en ‘net’ kapje op doen, zoals die duizenden anderen in het OV.

Let op! 

Negatieve aspecten van (langdurig) gebruik mondkapjes voor gezonde mensen (bij niet-direct zieken verzorgende of behandelende personen): 

https://ratical.org/PandemicParallaxView/Blaylock-MasksPoseSeriousRisks.html

Ik heb zo het vermoeden dat de mondkapjes gekte een nieuwe fase in gaat.
In Nederland zijn we heel erg goed, in het niet eens met elkaar zijn.
De overheid heeft het beleid over de mondkapjes over de balk gegooid naar de gemeenten.
Als dit zo door gaat, krijgen we in iedere gemeente een ander beleid.

Wellicht ook een goed idee, om de gemeente te laten beslissen of je wel of niet een wegwerp kapje moet gebruiken. Of een kapje met het logo van de gemeente er op, dat ze kunnen zien of je wel de juiste gebruikt.

Het artikel over mondmaskers op de site van de Consumentenbond maakt de verwarring nog groter:

FFP-maskers (filtering facepiece particles-maskers) beschermen de drager tegen stofdeeltjes en virussen in de lucht.    Lijkt me helemaal OKE

Medische gezichtsmaskers beschermen vooral een ander voor besmetting door de drager van het masker.  Dus de coronapatient wordt beschermd tegen besmetting door een verplegende ????

Niet-medische gezichtsmaskers zijn zelfgemaakte of commercieel geproduceerde maskers
Hoe de bescherming hiervan is wordt niet vermeld in het artikel. 

Het artikel vermeld ook de handen te wassen voor het opzetten en na het afzetten van het masker. Lijkt me een goed advies maar hoe doe ik dat bij de bushalte.

Gebruik zowel voor de heenreis als voor de terugreis een nieuw mondkapje. Wel eens iemand gezien die bij het instappen in het openbaar vervoer een nieuw mondkapje uit een hygiënische verpakking haalde?

Kortom zelfs de bond kan geen duidelijk verschaffen voor de consumenten.

Misschien toch beter om de mondkapjes maar te vergeten. Ze werken alleen bij juist gebruik zoals in het artikel staat ( en het OMT beweerd).

Wel eens iemand gezien die bij het instappen in het openbaar vervoer een nieuw mondkapje uit een hygiënische verpakking.

Zoals Rutte het ons voor doet op tv.
Je maakt er een propje van en stop het in je jaszak.
Dan kun je het zo weer gebruiken.
Voor de terugreis gebruik je het propje uit de andere jaszak toch.

Reputatie 4
Badge +6

Het artikel over mondmaskers op de site van de Consumentenbond maakt de verwarring nog groter:

FFP-maskers (filtering facepiece particles-maskers) beschermen de drager tegen stofdeeltjes en virussen in de lucht.    Lijkt me helemaal OKE

Medische gezichtsmaskers beschermen vooral een ander voor besmetting door de drager van het masker.  Dus de coronapatient wordt beschermd tegen besmetting door een verplegende ????

Niet-medische gezichtsmaskers zijn zelfgemaakte of commercieel geproduceerde maskers
Hoe de bescherming hiervan is wordt niet vermeld in het artikel. 

Het artikel vermeld ook de handen te wassen voor het opzetten en na het afzetten van het masker. Lijkt me een goed advies maar hoe doe ik dat bij de bushalte.

Gebruik zowel voor de heenreis als voor de terugreis een nieuw mondkapje. Wel eens iemand gezien die bij het instappen in het openbaar vervoer een nieuw mondkapje uit een hygiënische verpakking haalde?

Kortom zelfs de bond kan geen duidelijk verschaffen voor de consumenten.

Misschien toch beter om de mondkapjes maar te vergeten. Ze werken alleen bij juist gebruik zoals in het artikel staat ( en het OMT beweerd).

Dag @Peer Verbeek 

Bedankt voor je feedback en vragen.

Medische mondmaskers

Het klopt inderdaad dat medische of chirurgische gezichtsmaskers de patiënt beschermen tegen micro-organismen van de zorgverlener. Voor bescherming van de zorgverlener zijn ze minder effectief. Zie https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2020/05/20/mondneusmaskers-of--kapjes-verschillende-soorten: “Chirurgische mondmaskers (type I, II en IIR) zijn medische hulpmiddelen die zorgverleners dragen tijdens het verzorgen en behandelen van patiënten en cliënten. Ze beschermen de patiënt of cliënt tegen micro-organismen die van de zorgverlener af komen.

Deze chirurgische maskers sluiten minder strak aan op het gezicht van de gebruiker dan FFP-mondmaskers. Ze zijn daardoor minder effectief voor de bescherming van de zorgverlener tegen virussen van buitenaf. Dat komt doordat deeltjes uit de lucht via de zijkanten van het masker toch naar binnen kunnen komen.”

Niet-medische mondkapjes

Over de beschermingsgraad van niet-medische mondkapjes is nog veel discussie. Bij juist gebruik hebben mondkapjes waarschijnlijk een beperkt positief effect op het tegengaan van de verspreiding van het virus. Ook weer omdat ze anderen (beperkt) beschermen tegen virusoverdracht door de drager van het masker. Maar er zijn ook kanttekeningen te maken. Zie ook onze informatie op: https://www.consumentenbond.nl/zelfzorg/mondkapjes-in-tijden-van-het-coronavirus#no3

Mondkapjes in het OV

Het is inderdaad de bedoeling dat men de handen voor het opzetten en na het afdoen van het mondkapje wast met water en zeep. Dat is soms inderdaad lastig. Bij reizen met het openbaar vervoer zou dat betekenen dat je thuis (of op een andere plek waar je de beschikking hebt over water en zeep) je handen wast en met het mondkapje op vertrekt naar het station/de halte. In gevallen dat handen wassen echt niet mogelijk is, kun je je handen desinfecteren met een goede handgel. Raak in ieder geval het mondkapje niet aan, maar enkel de oorlussen/het elastiek.

En het is inderdaad de bedoeling om voor de heen- en terugreis verschillende mondkapjes te gebruiken en de schone en gebruikte apart van elkaar in verschillende zakjes te bewaren. Zie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/documenten/publicaties/2020/07/01/hoe-gebruik-ik-een-niet-medisch-mondkapje

@Fauve CB 
Bedankt voor de uitleg, hoe je correct een mondkapje moet gebruiken.

Echter, ik zie heel erg weinig mensen dit zo doen.
Ze stoppen het kapje gewoon los in de tas, broekzak of jas.
Als het kapje het virus heeft tegen gehouden, zit dat dus in het kapje.
Dus ook in de plek waar je het kapje is bewaard.
Je bent hiermee dus bezig om je eigen verzameling corona virus te bewaren.

Ik ben er van overtuigd, dat bij het fout gebruiken van mondkapjes de besmetting toe neemt.
I ben er ook van overtuigd, dat het merendeel van de dragers van het kapje deze fouten maken.

In de supermarkt en ov zou dan ook een speciale bak☣️ moeten staan, waar je het wegwerp kapje in kunt gooien bij vertrek. Om te voorkomen dat je het virus mee neemt naar huis.

@Fauve CB
.
Ik ben er van overtuigd, dat bij het fout gebruiken van mondkapjes de besmetting toe neemt.
I ben er ook van overtuigd, dat het merendeel van de dragers van het kapje deze fouten maken.

We hebben die mondkapjes nu, ondanks alle officiële verzet dat het niet helpt, omdat ze in andere landen aangetoond hebben te werken. De vraag is niet of iedereen het wel goed doet maar of als iedereen een mondkapje opzet dat een effect heeft en de consensus is ja.

Reputatie 7
Badge +8

Ik denk dat we "voor de zekerheid” die mondkapjes moeten gebruiken ook al behoren ze tot de stelling difficile est probare. Maar elders beweren ze wel te werken, dus laten we dat dan maar aannemen. Ik denk ook dat het gebruik moeilijk is c.q. dat ze door onkunde , maar ook door omstandigheid verkeerd gebruikt worden. Want als man mis ik bij alles wat we moeten meenemen ….. een tasje. Waar moeten we gebruikte en ongebruikte mondkapjes nu weer laten.

Reputatie 6
Badge +4

Ik denk dat we "voor de zekerheid” die mondkapjes moeten gebruiken ook al behoren ze tot de stelling difficile est probare. Maar elders beweren ze wel te werken, dus laten we dat dan maar aannemen. Ik denk ook dat het gebruik moeilijk is c.q. dat ze door onkunde , maar ook door omstandigheid verkeerd gebruikt worden. Want als man mis ik bij alles wat we moeten meenemen ….. een tasje. Waar moeten we gebruikte en ongebruikte mondkapjes nu weer laten.

https://www.travelbags.nl/tassen/herentassen/

Reputatie 7
Badge +8

Dank Mazzel, ik heb nu keuze genoeg, met nog ruim 12 pagina's onder het assortiment. Zal het eens op mijn gemak bekijken. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +8

Met de persconferentie van gisteren, dinsdag 13-10, mag er nu toch wel een einde komen aan de mondkapjes discussie.

Het kabinet wil nu mondkapjes in alle publieke ruimtes verplichten. Het is een enorme draai, want tot nu toe wilde men niet aan de mondkapjes, de werkzaamheid ervan werd zelfs bestreden en “nepkapjes” waren ook goed genoeg. En straks wordt het wet voor ieder boven de 13 jaar mondkapjes verplicht te dragen??? Zijn ze goed of niet goed? niet goed is in elk geval er maanden over te discussiëren, een zwabberbeleid..

Ik denk dat je ook nog een stapje verder moet denken.
Handdoeken, theedoeken, beddengoed, zakdoeken allemaal wassen op minimaal 60⁰C
En de herbruikbare mondkapjes moeten daar ook bij in.

Reputatie 7
Badge +8

Veel verder moeten we, al het ondeuglijke moet gecompenseerd worden. WE moeten kwaliteit krijgen, degelijk spullen !!

Zijn de mondkapjes fiscaal aftrekbaar als specifieke zorgkosten?  De bedragen stijgen aanzienlijk en de Overheid verschaft ze niet gratis, maar legt wel de verplichting op.

met vriendelijke groet Johan

Het mondkapje is “niet medisch”
Maar wel een pbm.
Ik kan me voorstellen dat je het niet als zorgkosten op kunt voeren.

Badge +8

Hi @beeuwkes2, ik heb je bericht voor de overzichtelijkheid verplaatst naar dit reeds bestaande topic.

Zijn de mondkapjes fiscaal aftrekbaar als specifieke zorgkosten?  De bedragen stijgen aanzienlijk en de Overheid verschaft ze niet gratis, maar legt wel de verplichting op.

met vriendelijke groet Johan

Als je met die uitgaven boven de drempel uitkomt zou ik het zeker proberen. En als je ze beroepsmatig moet dragen lijkt mij aftrek voor beroepskosten niet meer dan redelijk. 

"Sinds de coronacrisis is de interesse in mondkapjes toegenomen" Neem aan dat men Afgenomen bedoeld. Wie draagt zo'n ding nu nog.

Reageer