Corona

Mondkapjes tijdens de coronacrisis

Mondkapjes tijdens de coronacrisis
Reputatie 4
Badge +6

In de persconferentie van 6 mei 2020 heeft minister-president Mark Rutte bekendgemaakt dat we vanaf 1 juni verplicht mondkapjes moeten dragen in het openbaar vervoer. Het gaat daarbij om niet-medische mondkapjes, want medische mondkapjes zijn bedoeld voor zorgpersoneel.

Maar is het ook nodig om in de openbare ruimte mondkapjes te dragen? En kun je ook een zelfgemaakt mondkapje gebruiken? Lees er meer over op onze pagina Mondkapjes tijdens de coronacrisis.

Heb jij al een mondkapje in huis? Zo ja, wat voor een is dat dan precies? En wat zijn je ervaringen ermee?

98 reacties

Òngelofelijk, we moeten niet medische mondkapjes dragen ondanks het feit dat die geen enkel effect hebben. Zelden zo'n fraai staaltje symboolpolitiek gezien als dit. Ik heb ondertussen wel een kapje liggen dat 100% recyclebaar blijkt te zijn.

Ze helpen een bekeuring te voorkomen, meer niet.
Nederland, bekeuringland.

Reputatie 7
Badge +8

Dit klopt van geen kanten. Je bent verplicht mondkapjes te dragen, o.a. in het OV.  Maar dit mogen geen medische mondkapjes zijn, wel de gewone onzin kapjes, de oplichting ?? kapjes. kortom, kort door de bocht officiële zaken en papieren zijn niet meer nodig, zorg voor ‘nep’, een nep rijbewijs o.i.d. , is meteen de achterstand weg .  Hoe verzinnen ze het weer.

Reputatie 7
Badge +5

Ik plaats hier mijn mening vanuit kennis, kunde en ervaring, omdat ik 8,5 jaar met mondkapjes heb rondgelopen op de OK, omdat ik daar als Anesthesie verpleegkundige heb gewerkt en eerder als verpleegkundige in situaties waar van besmetting sprake was door TBC en werken met cytostatica.

“kijk naar Zweden, daar zijn nauwelijks COVID-19-regels ingevoerd, terwijl het aantal besmettingen gewoon gemiddeld is.”

Op dit moment is Zweden de brandhaard van Europa, dus stoer doen met het virus is geen optie.
Corona op de Europese kaart; eerste golf nadert einde, behalve in Zweden

“ “Type 1, BFE ≥ 95%” en ook de EN14683 en de CE vermelding staan erop. Betekend dit nu dat deze mondkapjes wel medisch zijn of is er iets verkeerd gelopen bij Kruidvat?”

“Het Kruidvat heeft kapjes ingekocht die voldoen aan de medische standaard, maar dat wil niet zeggen dat ze medisch zijn.”

““Type 1, BFE ≥ 95%” te zien. Dit duidt op een medische mondkap, type IR1. De norm EN14683 die op de zijkant van de verpakking staat wordt gebruikt voor medische maskers.”

Medisch wil zeggen dat ze gekeurd zijn door instituten die mogen keuren voor een bepaald doel en er komt dan een stempel op ieder mondkapje, heeft je mondkapje geen stempel, dan is het geen medisch mondkapje, maar kan wel degelijk voldoen aan de norm die een medisch mondkapje voor een bepaald doel moet hebben.
Deze mondkapjes voldoen aan de norm spatwaterdicht, van buiten naar binnen en van binnen naar buiten, die gedragen worden op de OK.
Als ik tot een doelgroep zou behoren vanwege medische klachten en moet met het openbaar vervoer mee, dan zou ik de mondkapjes van het Kruidvat bestellen.

FFP 1 2 3 zou ik niet gebruiken in de trein of openbaar leven, omdat dit heel goed werkt in situaties waar een heel hoog risico op besmetting is, b.v. bij de verpleging van zeer besmettelijke patiënten waar je ze moet verzorgen, met het nadeel dat het na een vrij korte periode al heel moeilijk ademen wordt als je het niet gewend bent en zeker als je al longklachten hebt.
Dan wordt het nadeel groter dan het voordeel.

“De overheid loopt niet maar struikelt aan één stuk. Ze weten in feite niets. Ze weten niets van mondkapjes, welke goed zijn welke niet goed zijn. Ze brengen van alles naar buiten en moeten het later weer herroepen. Maakt niet uit waar het om gaat, kapjes, handschoenen, café restaurants, sportscholen, om van tehuizen maar niet te spreken, een geweldig discriminatoir beleid. Maar gelukkig ze hebben volop deskundigen, mensen die dus terzake kundig zijn.Ze staat recht tegenover elkaar.   Ze hebben allemaal wat anders te vertellen. Elk land weet het anders, doet het anders. En een aantal landen proberen met voor niets gekregen. geld hun wanbeleid op orde te krijgen. Wat een chaos, wat een zooitje, daarop moeten we vertrouwen, onze deskundigen.”

Niet op de persoon gericht, maar als voorbeeld naar hier gekopieerd. Dit soort teksten wordt meestal geplaatst door mensen die niet geremd worden door ook maar enige kennis van zaken en vanuit angst, anders zouden zij dit soort teksten onderbouwen door argumenten en bewijzen of linken naar teksten van de overheid of het RIVM als onderbouwing van hun mening.

Lopende de pandemie van een onbekend virus leer je per week en in dit geval, Corona, heb je het over voortschrijdend inzicht.
Dat kan verwarrend overkomen, maar als je het goed op een rij zet in de tijd, dan zie je ook dat de overheid en het RIVM en de virologen heel duidelijk zijn geweest over dit voortschrijdend inzicht en hun kennis en voorlichting hebben aangepast in de loop van de tijd en met de voortschrijdende kennis en ervaring.

Vergelijk de huidige Nederlandse situatie maar met de andere landen en dan zul je zien dat Nederland er relatief nog goed doorheen gekomen is.
Gelukkig was het carnaval in Brabant en was het snel duidelijk wat het virus aan kon richten en zijn er, als eerste in Brabant, doortastende maatregelen getroffen, anders was het veel minder opvallend door heel Nederland verspreid, met een explosie met het gevolg dat deze toestroom van mensen de ziekenhuizen en de IC's boven het hoofd was gegroeid met alle gevolgen van dien.
Neem dan wel als start van de vergelijking wel de tijdlijn vanaf de eerste besmettingsdatum en verder, anders wordt het een heel vreemde vergelijking.

Alweer onzin. Alweer een regel opgelegd door de politiek. En de burger volgt maar weer braaf, dankzij/door de opgelegde collectieve angst. Maar angst verkoopt !! En alsof iedere reiziger maar dure mondkapjes kan kopen. De enige die hier baat bij heeft is de (lucratieve) mondkapjes handel.

Hier een uitleg over mondkapjes, zoals ik het ooit ook geleerd heb.
Het dragen is een politieke keuze geworden die niets met wetenschap te doen heeft.

Badge

Ik dacht ook dat mondkapje onzin waren, maar toen heb ik een keer een geweldig onderzoek gezien van een Duits populair wetenschappelijk TV-programma (Quarks) en dat gaf me toch een ander perspectief op de materie.

Een mondkapje kan op twee manieren beschermen:

1. Tegen besmetting van jezelf.
  2. Tegen besmetting door jezelf.

Voor ad. 1 moet je medische kapjes hebben. Laten we die vooral voor de professionals bewaren. En de niet-medische kapjes zullen je niet beschermen. Maar voor ad. 2 ligt het wat genuanceerder. Als je namelijk een mondkapje op hebt, en je moet niezen of hoesten, dan wordt de snelheid van je uitgeproeste druppeltjes en aerosolen enorm gedempt. Een normale hoest of nies komt met gemak verder dan 5 meter. Met een (simpel) mondkapje op, werd dit gereduceerd tot bijna niks (dus de deeltjes vielen meteen verticaal omlaag), waardoor de kans dat je iemand anders besmet, simpelweg een stuk kleiner wordt. Overigens hoeft het niet eens een écht mondkapje te zijn, maar mag het ook een zelfgenaaid katoenen kapje zijn. Zelf een pruts-dingetje, gemaakt van bv. een koffiefilter of keukenrol, dempt nog steeds aanzienlijk.

Dan kan je ook in je elleboog hoesten en niezen. Mocht je vinden dat je daar te vaak voor naar je elleboog moet reiken, overweeg dan thuis te blijven wegens lichte symptomen. In de huidige politieke onwetendheid van verschillende landen is het dragen van mondkapjes een maskerade.

@Snuf 
Ik herken dat. 
Ik heb het 1 keer geprobeerd op het verkeerde moment.
Alles zat onder het slijm, arm, broek, omgeving.
Beter je hand gebruiken en direct even wassen.

Ik vraag me ook af, of ze de elleboog nies methode wel in de praktijk getest hebben?
Volgens mijn bevinding gaan de druppels meters ver de ruimte in langs je elleboog.

Medische mondkapjes bestaan helemaal niet volgens de wet.
Een mondkapje is gekeurd voor een bepaalde norm of helemaal niet.
Met een niet medisch kapje, bedoelen ze een een geheel nutteloos kapje dat je alleen maar moet dragen om geen bekeuring te krijgen.
De CE markering moet op een gekocht mondkapje staan volgens de EU regels.
Als je een bekeuring krijgt, vertel je dat het een afgekeurde partij mondkapjes is.

Zet preventief een rode streep door het keurmerk op het kapje.:wink:

Reputatie 6
Badge +3

En dan is er zojuist weer een onderzoek bijgekomen: https://www.scientias.nl/onderzoek-bewijst-de-meeste-mensen-kunnen-totaal-niet-omgaan-met-mondkapjes/. Weer een andere mening over het dragen van de kapjes.

De media moeten ook aandacht zien te krijgen en er is altijd wel een deskundige te vinden met een afwijkende mening. Het beste kun je de media een beetje mijden en op je verstand afgaan. 

Reputatie 7
Badge +8

Imke, dank voor de medewerking.  Er is uiteraard iets verkeerd gegaan en daarvan geef ik altijd mezelf de schuld….. want zegt iedereen, een computer doet niets uit zich zelf. Dus als er iets fout gaat dan moet ik dat zelf wel gedaan hebben. En dat nu alle tekst rood onderstreept was, omdat de spelling niet deugde. Dat is opgelost de spelling stond op Engels…….. Dan vraag ik me wel af hoe kan ik dat nu gedaan hebben ?????? Normaliter weet ik niet eens waar dat zit.

Het andere probleem is, dat als ik vaak ineens antwoord, dus meteen een reactie maak en ik moet toch even wat opzoeken, dan ben ik daarna vaak de tekst van de reactie kwijt. Dus maak ik op advies van andere leden de tekst eerst in Word. Kan ook in plakboek o.i.d., maar dat moet ik nog uitvinden.  Als ik een reactie in Word gemaakt heb, kijk ik ook daarna alles na en de verbeterde versie kopieer ik dan door. Daar is kennelijk iets fout gegaan. In elk geval dank voor het verwijderen. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +8

En @Jan H. uiteraard ook dank voor het advies. De discussie ging juist over de grote verwarring door allerhande meningen van vooral de deskundigen. En prompt kwam er weer een actualiteit binnen over mondkapjes dragen. Deskundigen, overheid ze scheppen niets dan verwarring…. mondkapjes wel of niet, medische mondkapjes en nep mondkapjes….. je kan het beter maar niet meer allemaal lezen. Groet Leo.

Ik heb 3 laags mondkapjes gewoon bij allie express 50st besteld stukken goedkoper en net zo slecht werkend als de andere die je in Nederland koopt ik ben gelijk een stuk goedkoper uit of eigenlijk misschien wel duurder want met mijn copd kan ik ze niet op hebben dat wekt nog meer benauwdheid op dus maar ff niet met de trein helaas heb ze nu aan mijn moeder gegeven dat geeft haar een veiliger gevoel dan helemaal niks op hebben en nu kan ze der boodschapjes weer doen ik vind dat als ze mondkapjes gaan verplichten geef dan de juiste dan weet je dat je veiliger bent 

en dan gelijk boetes er boven op gooien  zal Nederland weer is niet wezen pff

Reputatie 7
Badge +8

Dank je Bert voor de uitvoerige uitleg en ik denk dat ontstane misverstanden wel weer uit de lucht zijn geholpen. Ik heb je  in de tijd dat je hier nog behoorlijk druk had op dit forum altijd zeer hoog geacht en aan al je adviezen veel gehad. Het loopt nu al aardig in de nachtelijke uurtjes en moet stoppen een aan mijn zuurstofmasker. Zo nodig vertel ik privé nog wel verder. Voor nu de groeten, Leo.

Let op! 

Negatieve aspecten van (langdurig) gebruik mondkapjes voor gezonde mensen (bij niet-direct zieken verzorgende of behandelende personen): 

https://ratical.org/PandemicParallaxView/Blaylock-MasksPoseSeriousRisks.html

Reputatie 4
Badge +4

Ik dacht ook dat mondkapje onzin waren, maar toen heb ik een keer een geweldig onderzoek gezien van een Duits populair wetenschappelijk TV-programma (Quarks) en dat gaf me toch een ander perspectief op de materie.

Een mondkapje kan op twee manieren beschermen:

1. Tegen besmetting van jezelf.
  2. Tegen besmetting door jezelf.

Voor ad. 1 moet je medische kapjes hebben. Laten we die vooral voor de professionals bewaren. En de niet-medische kapjes zullen je niet beschermen. Maar voor ad. 2 ligt het wat genuanceerder. Als je namelijk een mondkapje op hebt, en je moet niezen of hoesten, dan wordt de snelheid van je uitgeproeste druppeltjes en aerosolen enorm gedempt. Een normale hoest of nies komt met gemak verder dan 5 meter. Met een (simpel) mondkapje op, werd dit gereduceerd tot bijna niks (dus de deeltjes vielen meteen verticaal omlaag), waardoor de kans dat je iemand anders besmet, simpelweg een stuk kleiner wordt. Overigens hoeft het niet eens een écht mondkapje te zijn, maar mag het ook een zelfgenaaid katoenen kapje zijn. Zelf een pruts-dingetje, gemaakt van bv. een koffiefilter of keukenrol, dempt nog steeds aanzienlijk.

In mn elleboog niezen??? 😂😂Hoeveel shirts moet ik dan meenemen in t OV met mn allergie❓❗️Bovendien reis je toch niet de hele dag? Misschien 2 maskers, 1 voor de heenreis en 1 voor de terugreis. En je verstand gebruiken, dus niet tussentijds afdoen bij overstappen… Een advies van RIVM over hoe je de maskers moet gebruiken, kan voor sommige  mensen nuttig zijn❗️

Ik heb zo het vermoeden dat de mondkapjes gekte een nieuwe fase in gaat.
In Nederland zijn we heel erg goed, in het niet eens met elkaar zijn.
De overheid heeft het beleid over de mondkapjes over de balk gegooid naar de gemeenten.
Als dit zo door gaat, krijgen we in iedere gemeente een ander beleid.

Wellicht ook een goed idee, om de gemeente te laten beslissen of je wel of niet een wegwerp kapje moet gebruiken. Of een kapje met het logo van de gemeente er op, dat ze kunnen zien of je wel de juiste gebruikt.

Reputatie 7
Badge +8

Twee reacties terug heb ik forumlid @Y. Bode  geantwoord. Dat was nog voor de BTW verlaging op mondkapjes.Die is er nu door, en podobrace is nog altijd de goedkoopste. Het gaat per 100 kapjes en bij afrekenen de kortingcode zomer of podo invullen. Dan kost een kapje een 55 eurocent, met gratis verzending en een flacon handgel.  Ik heb ze op de Chinezen na nog niet goedkoper gezien.

Badge +2

Dank je, ik moet zeggen dat ik er nog geen heb besteld, om de reden die hier al vaker gemeld is.

Badge +2

AD onderzoek, veel ondeugdelijke mondkapjes  

https://zorgnu.avrotros.nl/nieuws/item/veel-ondeugdelijke-mondkapjes-in-verpleeghuizen/?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=dmd-zorgnu&utm_campaign=20200526&at_medium=email&at_emailtype=retention&at_campaign=avrotros_dmd_zorgnu&at_send_date=20200526#at_emailtype=retention&at_medium=email&at_campaign=avrotros_dmd_zorgnu&at_send_date=20200526

Reputatie 7
Badge +8

Geachte @Y. Bode , het is ook beslist geen must ze aan te schaffen. En inderdaad in de actualiteit, AD en Telegraaf zijn diverse mondkapjes afgekraakt. En als die in de medische sector gebruikt worden, is dat nog het ergst.. In feite beaamde onze overheid dat er twee soorten mondkapjes waren. De medische, die dus geheel goedgekeurd zijn en “deugen”. En dan de kapjes die wij, gewone mensen, kunnen kopen.  En dat zijn dus een soort nepkapjes, ze zijn niet goedgekeurd, en werken dus ook niet goed. Maar……. we moeten ineens verplicht mondkapjes dragen, o.a. in het openbaar vervoer. En, hoewel ik weinig van het OV gebruik maak, heb ik toch wat kapjes gekocht om geen bekeuringen te krijgen. En in mijn achterhoofd de gedachte dat nu het OV verplicht is en morgen wellicht alle supers, of de binnenstad e.d. Dan heb ik in elk geval kapjes. Ik heb echt alles uitgezocht, uiteindelijk gekeken wat de minst slechtste waren en wat de voordeligste prijs was.  En zo is gebeurd. Groet Leo.

Badge +2

Ik zal ze ook aanschaffen, beter mee verlegen dan om verlegen :grinning:

Het mondkapje is “niet medisch”
Maar wel een pbm.
Ik kan me voorstellen dat je het niet als zorgkosten op kunt voeren.

Zijn de mondkapjes fiscaal aftrekbaar als specifieke zorgkosten?  De bedragen stijgen aanzienlijk en de Overheid verschaft ze niet gratis, maar legt wel de verplichting op.

met vriendelijke groet Johan

Reageer