Consumentenbond.nl
Vraag

Reisorganisatie weigert geld terug te geven

• 12 augustus 2020
  • 9 reacties
  • 473 Bekeken

Hoe verder als de reisorganisatie aangeeft dat ze geen geld teruggeven, alleen een voucher.

9 reacties

Reputatie 3
Badge +2

Zie item 8. op https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/alles-over-vouchers-tegoedbonnen-en-compensaties

Ik neem aan dat het over een pakketreis gaat? Je hebt hoe dan ook recht op geld terug als je geen voucher wilt accepteren. Zoals op bovenstaande site (de consumentensite van de ACM) staat is het soms verstandig om eerst de voucher onder protest te accepteren en daarna te proberen om alsnog je geld terug te krijgen. En dan wordt het vervolgens een kwestie van pressie uitoefenen als het bedrijf niet meewerkt.

Ik denk manen en als dat niet helpt dagen of accepteren.

@M.W.C. in de Braekt  geeft te weinig informatie om hier een zinnig antwoord op te geven. Helaas belet dat anderen niet stellige, niet-onderbouwde uitspraken te doen die hem/haar gelijk geven. Mogelijk wordt zo valse hoop gegeven.

De cruciale vraag is waarom  er een voucher gegeven is door de reisorganisatie, Het antwoord is onbekend, Nochtans is die informatie essentieel voor een antwoord aan de topicstarter.

@Luiks, je kan beter een eigen topic openen. Nu wordt dit topic gekaapt, voor een toch wel allesbehalve ‘soortgelijk verhaal’. Toch een antwoord: waarom niet uw eigen ‘schade’ gedragen? Die lijkt mij minimaal in relatie tot wat er aan de hand was. Wat u precies bedoelt met ‘door de corona-uitbraak konden we niet reizen’ begrijp ik niet. Is dat geen persoonlijke keuze? De treinen reden bij mijn weten gewoon.

Wat is er zo cruciaal aan de reden van uitgifte van een voucher (terwijl die toch inmiddels als algemeen bekend mag worden verondersteld) voor het geven van een antwoord ? 

Reputatie 7
Badge +6

@M.W.C. in de Braekt ik ben maar mede-consument. Ik heb gehoord dat als de reis niet door gaat je recht hebt op terugbetaling van de hele reissom in geld. Ze mogen je ook een voucher geven. Je bent niet verplicht die te accepteren. Doe je dat wel, dan behoud je toch je recht op geld na een half jaar of zo tegen inlevering van de ongebruikte.voucher.

Een bedrijf mag je niet verplichten om een voucher te accepteren. Het is vrijwillig. Zo is de wet. Het bedrijf moet zich ook aan de wet houden. Dus waardoor komt het dat je toch een voucher hebt terwijl je eigenlijk geld had gewild.

Als je zelf de reis hebt geannuleerd terwijl er wel gereisd werd geldt de annuleringsregeling uit de reisvoorwaarden van je boeking. Als daarin staat dat je een voucher moet accepteren, dan kan dat want je bent dat bij de boeking zo overeengekomen.

De vrasg is dus of je kan uitwijden hoe je aan het voucher bent gekomen, geval a of geval b.

Ik heb nog niets. Ik heb gevraagd om het geld te retourneren, verwijzende naar de richtlijnen. Daarop geeft de reisorganisatie aan, dat dit voor hun geen mogelijkheid is en alleen een voucher aanbieden. Ik heb inmiddels begrepen dat ik er wettelijk recht op heb, maar hoe ver ga je om het te krijgen ! De reis is overigens eind vorig jaar geboekt toen Corona nog geen item was. Om niet met lege handen te staan, zal ik de voucher onder protest accepteren en daarna kijken hoe zaken zich verder ontwikkelen. In elk geval bedankt voor je reactie !

Reputatie 7
Badge +6

Als de reisorganisatie zelf de reis niet door heeft laten gaan vanwege Corona kan je het beste doen wat @A. Deen hierboven zegt. Dus een brief schrijven en zeggen dat je je geld terug wil en daarna dagen. Als je een rechtsbijstandverzekering hebt moet je alles door hun laten doen. Als je toch een voucher accepteert kan je niet meer claimen totdat het weer wel kan, na 6 maanden of een jaar, ik weet het niet uit mijn hoofd. Je kan ook nog Klachtenkompas proberen om daar eerst een klacht te zetten. Misschien is dat voldoende.

Als de reis wel doorging maar jij wilde niet, dan valt dat onder annuleren en moet je kijken wat je boekingsvoorwaarden daarover zeggen.

Reputatie 3
Badge +3

@M.W.C. in de Braekt  geeft te weinig informatie om hier een zinnig antwoord op te geven. Helaas belet dat anderen niet stellige, niet-onderbouwde uitspraken te doen die hem/haar gelijk geven. Mogelijk wordt zo valse hoop gegeven.

De cruciale vraag is waarom  er een voucher gegeven is door de reisorganisatie, Het antwoord is onbekend, Nochtans is die informatie essentieel voor een antwoord aan de topicstarter.

Wat is er zo cruciaal aan de reden van uitgifte van een voucher (terwijl die toch inmiddels als algemeen bekend mag worden verondersteld) voor het geven van een antwoord ? 

Vouchers zijn er in soorten en maten. Het kan zijn dat er een voucher is uitgegeven de reisorganisator heeft moeten besluiten de reis te annuleren. Dat zou dan een zogenaamd SGR-voucher kunnen zijn. Het kan ook zijn dat er geen sprake is van een noodzakelijke annulering op initiatief van de reisorganisator, maar dat uit coulance o.i,d. een voucher wordt verstrekt. Een beetje zoals luchtvaartmaatschappijen die aam klanten die liever afzien van de vlucht ‘gratis omboeken’ aanbieden.

Wat de reden is dat u dat voucher heeft ontvangen,,is wel degelijk van belang voor het vervolg.

Reputatie 3
Badge +3

Ik heb nog niets. Ik heb gevraagd om het geld te retourneren, verwijzende naar de richtlijnen. Daarop geeft de reisorganisatie aan, dat dit voor hun geen mogelijkheid is en alleen een voucher aanbieden. Ik heb inmiddels begrepen dat ik er wettelijk recht op heb, maar hoe ver ga je om het te krijgen ! De reis is overigens eind vorig jaar geboekt toen Corona nog geen item was. Om niet met lege handen te staan, zal ik de voucher onder protest accepteren en daarna kijken hoe zaken zich verder ontwikkelen. In elk geval bedankt voor je reactie !

@M.W.C. in de Braekt U geeft nog steeds geen antwoord op de vraag die ook door @Jan gesteld wordt. Heeft de reisorganisator de reis zelf geannuleerd en dreigt u daarom met dat voucher opgezadeld te worden, of speelde er iets anders?

KLopt, je zit zelf zo in het verhaal dat je dit voor vanzelfsprekend aanneemt, maar de reisorganisator heeft de reis geannuleerd !

Reageer