Consumentenbond.nl

restitutie geannuleerd popfestival

Ik heb 2 kaarten gekocht voor het 3 daags popfestival Best Kept Secret dat in juni zou worden gehouden. Corona gooide helaas roet in het eten en het festival moest worden geannuleerd. Omdat het om een groot bedrag gaat (€ 373,-), heb ik ervoor gekozen om het gerestitueerd te krijgen. Ik kreeg bericht van organisator Eventim dat ik, “zoals is afgesproken in de regeling”, mijn aankoopsom gerestitueerd krijg 1 maand na de nieuwe datum van het verplaatste evenement. Dat zou dan in juli 2021 zijn, want het evenement vindt de volgende keer gewoon weer in juni plaats. De organisatie hanteert in mijn ogen de regels verkeerd. Het neemt de positie in dat het hier zou gaan om een verplaatst evenement. Als het zou gaan om een afgelast evenement zegt de regeling dat binnen 3 maanden na de datum van het evenement gerestitueerd dient te worden. Omdat het hier om een jaarlijks evenement gaat kan je m.i. niet stellen dat de editie van dit jaar is verplaatst naar volgend jaar. Dat zou je eventueel nog kunnen zeggen als de organisatie volgend jaar dezelfde line-up van artiesten biedt als dit jaar, maar dat is hoogst onwaarschijnlijk. Ik heb tickets aangeschaft voor de line-up van 2020 en die editie is helaas afgelast. Ik heb Eventim schriftelijk laten weten dat ik binnen 3 maanden na evenementsdatum restitutie wil hebben. Ik wacht de reactie momenteel af.

11 reacties

U heeft natuurlijk gewoon gelijk maar de verschillende organisaties vechten voor hun bestaan en proberen met man en macht terugbetalen op korte termijn te voorkomen. Wellicht laten ze het aan u om ook daadwerkelijk juridische stappen te zetten. Als je met je rug tegen de muur staat heb je feitelijk ook niets meer te verliezen.

Ik heb daar op zich natuurlijk begrip voor. Het is alleen volstrekt onduidelijk in hoeverre men in dit geval met de rug tegen de muur staat. Ze houden alle gelden voor zich nu, terwijl Er ook veel kosten nu niet worden gemaakt. Wellicht zou men daar meer openheid over kunnen geven. 

Ik heb daar op zich natuurlijk begrip voor.

Mooi, daar zullen ze blij mee zijn.

k heb net ook even op de site van het ministerie van economische zaken en klimaat gekeken, gezocht op trefwoorden in de documenten mbt de kamervragen en ik heb verslagen doorgelezen en nergens kan ik terugvinden dat de overheid deze regel jullie heeft opgelegd.  De acm heeft ook aangegeven dat ze richtlijnen hebben opgesteld m.b.t de VOUCHER regeling en geeft aan dat de consument ten aller tijden zijn geld binnen aanzienlijke tijd kan terugeisen. 

Deze regeling is door de eigen branche gemaakt en niet door de overheid, de consument heeft ten alle tijden recht om zijn geld, binnen aanzienlijke tijd. 

Vandaag was op het nieuws te horen dat de Consumentenbond ook vraagtekens zet bij de door mij beschreven manier van handelen van de festivals. Dat lijkt me goed.

Vandaag was op het nieuws te horen dat de Consumentenbond ook vraagtekens zet bij de door mij beschreven manier van handelen van de festivals. Dat lijkt me goed.

Nogmaals, u heeft gelijk, dat zal niemsnd bestrijden. De verschillende festivals geven aan ze het geld gewoon niet hebben om iedereen terug te betalen. Als u een concreet idee heeft hoe het opgelost moet worden laat het vooral weten.

Het zou voor de discussie misschien het beste zijn als een organisatie daadwerkelijk de stekker eruit trekt en faillissement aanvraagt. Dan krijgen mensen ook een beeld hoe het alternatief er dan uitziet.

Nogmaals, u heeft gelijk, dat zal niemsnd bestrijden. De verschillende festivals geven aan ze het geld gewoon niet hebben om iedereen terug te betalen. Als u een concreet idee heeft hoe het opgelost moet worden laat het vooral weten.

Het zou voor de discussie misschien het beste zijn als een organisatie daadwerkelijk de stekker eruit trekt en faillissement aanvraagt. Dan krijgen mensen ook een beeld hoe het alternatief er dan uitziet.

Ik zou bijna denken dat u zelf een organisator bent…  bedrijven die moeilijk doen om een refund zijn vaak niet de kleinste en hebben jarenlang hun zakken kunnen vullen.

Bedrijven konden ook een verzekering afsluiten, alleen digital heeft dit gedaan en heeft nu geen problemen om mensen een refund aan te bieden. Ik heb dus geen medelijden met deze organisaties en wil gewoon mijn geld. Ik ben zelf bereid om naar de rechter te stappen, eventuele faillissement krijg je ook niet zo 1.2.3

Ik ben zelf bereid om naar de rechter te stappen

Dan dicht ik u uitstekende kansen toe dat u dat wint. Veel succes.

Reputatie 7
Badge +7

Ook al vind ik dat heel veel naar het coronavirus verwezen wordt, en met de tijd toenemend….. men begint al met verontschuldiging dat door het coronavirus enz. enz. Maar het is geen verzinsel, het is wel een feit. Niemand heeft mijn inziens dit virus gewild.. En de uitwerking, alles omwille de gezondheid, is enorm. Niet alleen een festival lijdt eronder, alle uitgaansgelegenheden, bioscopen, zalen, sporten en noemt u maar op, ze hebben ermee te maken.  En is er al voor betaald, maar vindt het niet plaats……. dan zijn er slachtoffers. Nu is een slachtoffer van de ziekte erger dan een financieel slachtoffer, maar het gaat toch over geld en over een ander's portemonnee kan je niet beslissen. Maar ik vrees dat er op deze manier vele financiële slachtoffers zijn.. Een zeer schrale troost, en dan krijgt u nog gelijk ook, maar er staan er vele in de rij, en zo'n rij is net te veel. Mogelijk komt het nog goed met de betaalde gelden, maar ik heb er een ‘hard’ hoofd in.

Het stoorde mij vooral dat BKS zich van een trucje bedient om gelden langer vast te houden dan in de regeling waar ze zich zelf van bedienen is afgesproken. Het is überhaupt de vraag of een popfestival in deze vorm nog wel kan plaatsvinden volgend jaar. Om redenen van gezondheidsrisico’s, maar ook vanwege het feit dat verzekeraars zo’n groot evenement niet meer willen verzekeren. Dat zal er voor zorgen dat als het al door kan gaan volgend jaar, minder grote artiesten zullen kunnen worden gecontracteerd. Ik vind een bedrag van € 373,- een te groot bedrag om te sponsoren, daarom heb ik ervoor gekozen om in dit geval restitutie te vragen. Bij 2 verplaatste concerten, een theatervoorstelling in Carré en een reeds geboekte vliegreis naar Spanje heb ik dit niet zo gedaan en wacht ik de ontwikkelingen af.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.J. Kissing . Op dit forum komen, zoals u zelf wel gezien hebt, vele van dit soort coronacrisis gevallen voor. We, althans een aantal leden, lezen de berichten altijd en trachten ook een antwoord te geven. Maar in de meeste gevallen weten we wel, dat het moeilijke, zo niet hopeloze of uitzichtloze zaken zijn. Dat leert op een gegeven moment het lezen van alle voorwaarden van de bedrijven,  de ondernemingen, reisorganisaties, evenementen organisaties enz. wel. Ook begrijpen we wel dat het om enorme bedragen gaat. En u bent voor mij zo'n voorbeeld, je hebt het over een festival, maar en passant noem je nog betalingen van concerten, theatervoorstelling, geboekte vliegreis e.d. Dan gaat het bij elkaar toch om veel geld. Ook iemand die een Amerika, of Afrika reis van 4 tot 6 weken geboekt heeft, en dan neem ik het maar met twee personen, maar wellicht jaren gespaard, is ook heel veel geld kwijt. Al mag je verwachten daar via de vouchers nog wat van terug te zien. Dus blijft hoop en vertrouwen houden.  Bij elkaar, alleen voor Nederland gaat het dus om veel geld….. en dat kunnen ‘ze’ aldus niet meer terugbetalen.  Waar al dat geld dan gebleven is, weet ik ook niet, maar gedupeerden zijn er altijd. Ik hoop niettemin dat u voor al deze viruscrisis zaken nog wat terugbetalingen bereikt en dat geldt en meen ik ook voor alle gedupeerden. We mogen hopen dat we er in elk geval gezond en wel vanaf komen en dat er snel vaccins en medicijnen gevonden worden. Maar het zal nooit meer hetzelfde worden, u noemt het al verzekeringsmaatschappijen zullen velen van deze crisiszaken niet meer verzekeren. Veel succes toegewenst, groet Leo.

Reageer