Consumentenbond.nl
Beantwoord

Restitutie reissom

• 31 maart 2020
  • 12 reacties
  • 1194 Bekeken

Beste, 

Op 15 maart zouden wij naar de Canarische eilanden gaan. In de avond van de 14e maart heeft TUI de pakketreis geannuleerd. In de ochtend van de 15e heb ik een mail gekregen dat ik de reissom zou ontvangen nadat ik een terugbetaalverzoek heb gedaan. De bevestiging van TUI heb ik op 15-3 ontvangen dat ik de reissom binnen 7 dagen op mijn rekening wordt geboekt. 

Nu begrijp ik met alle hectiek dat het wat langer duurt. In de week van de 15e ontving ik een mail waar de voucher werd aangeboden. Dit was een algemene mail voor alle geannuleerde reizen. 

Ik heb diverse keren langduring aan de lijn gehangen, en telkenmale wordt gezegd dat het in orde komt maar langzamerhand twijfel ik. 

Kan ik TUI houden aan de betalingsbevestiging? 

Groet,

Jules 

icon

Beste antwoord door J.A. van Kempen 20 april 2020, 17:14

beste allen, 

Ik heb inmiddels bericht gehad van TUI. Van “hogerhand bij TUI” is besloten om de reissom te restitueren. Op advies van L.J.F de Ruiter: “ blijf vechten voor je zaak”.  En dat heb ik gedaan. 

De voucher heeft momenteel meer nadelen dan voordelen en cash is king. 

Mij is het gelukt, dus andere Consumentenbond leden: het is het waard om in contact te blijven met TUI. In Duitsland heeft TUI staatsteun gekregen in de vorm van een lening van 1.8 miljard. Wellicht is TUI nu wat soepeler geworden. 

gr, J. van Kempen 

Bekijk origineel

12 reacties

Wat is een betalingsbevestiging?

Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is dat TUI een Corona voucher aan gaat bieden voor de reissom. U kunt op de site van de Bond en op vele andere plekken nalezen wat dat is en dan kunt u tevens zien dat er nog plenty discussie is of dat mag, of dat een goed idee is, of u ook geld kan eisen en op welke termijn en dat er dus nog een hoop onduidelijkheid en onzekerheid is. Ik geloof niet dat iemand kan voorspellen wanneer dat allemaal klaar is.

Een betalingsbevestiging is een mail van TUI waarin is bevestigd dat de betaling in 7 dagen op mijn rekening wordt gestort. Ik heb dit jaar 3 reizen geboekt, waaronder 1 met TUI en 1 met Sunweb (vertrek op 12 mei nota bene) en ik wil geen verzamelaar worden van niet overdraagbare voucher. Overigens bedankt voor uw reactie.

Ik snap het, u heeft dus een toezegging dat het geld binnen een bepaalde termijn overgemaakt gaat worden. In principe moet u een partij inderdaad aan een toezegging kunnen houden maar het kan wel zijn dat u daarvoor naar de rechter moet en er is een goede kans dat TUI zich met succes zal beroepen op overmacht. 

Badge +8

Hi @J.A. van Kempen, vervelend dat er nog zoveel onduidelijkheid is. TUI heeft zelf ook een Community, wellicht hebben ze daar meer informatie?

Bedankt voor uw reactie. Ik heb middels email TUI laten weten dat ik geen voucher wens. Een voucher kan alleen maar met toestemming van de klant. En die toestemming is er niet. Op basis van een EU verordening heb ik nog steeds passagiersrechten en dus recht op restitutie. Alle reacties die wijzen op het feit dat de minister volledig achter de voucher principe staat, hebben gelijk, echter behouden passagiers het recht op restitutie.

Ik heb diverse medewerkers besproken. Ik heb een mail gestuurd naar Head Customer Service, vervolgens naar de directeur Customer Operations. Als ik geen reactie krijg over 1 maand, dan zal ik mij hogerop moeten wenden. Tot op heden geen enkele inhoudelijke reactie op mijn mail. Wachten dus maar.  

Reputatie 4
Badge +3

@J.A. van Kempen 

Als u de directie al héeft aangeschreven hoeveel hogerop wilt u dan?U doellt waarschijnlijk op een rechtszaak en voor dat die aan de beurt is gaat nu behoorlijk lang duren. 

U kunt in een aantal gevallen ook een gedekte voucher krijgen waarmee u over een aantal maanden wel uw geld terug kunt krijgen.

Reputatie 7
Badge +7

Het Coronavirus of Covid19 is een heel ernstige zaak.  Het is een heel ernstige ziekte en als je het niet redt een vreselijke dood. We moeten er dus alles aandoen om dat virus kwijt te raken of te temperen (medisch). Momenteel lijden 1,5 miljoen mensen in de wereld eraan, maar de werkelijke cijfers waarschijnlijk veel hoger.

De discussie is ook al aan de gang hoe ver moet het (moeten we) gaan. Zelf heb ik een topic gemaakt over hoe ver kan je gaan en dan ging het mij om min of meer ‘gewone’ maatregelen en niet de keuze wie wel en niet behandelen. De zgn. reisproblemen beschouw ik tot de min of meer gewone, normale problemen die dit soort ‘overmacht’ zaken meebrengen. Makkelijk gezegd, het is mijn geld niet….. maar dacht u dat we er allen financieel ongeschonden uitkomen ??? En ieder, al die dichte winkels, al die ontslagenen …. hebben wel hun recht…….. maar ????

Niettemin blijft vechten voor uw zaak, maar zoals leden al waarschuwen, u kan ook zover doorgaan dat u helemaal niets meer hebt of krijgt en dan is een voucher mogelijk nog iets.  Groet Leo.

Badge +8

Hi @J.A. van Kempen, ik ben toch benieuwd: heb je inmiddels al iets gehoord?

beste allen, 

Ik heb inmiddels bericht gehad van TUI. Van “hogerhand bij TUI” is besloten om de reissom te restitueren. Op advies van L.J.F de Ruiter: “ blijf vechten voor je zaak”.  En dat heb ik gedaan. 

De voucher heeft momenteel meer nadelen dan voordelen en cash is king. 

Mij is het gelukt, dus andere Consumentenbond leden: het is het waard om in contact te blijven met TUI. In Duitsland heeft TUI staatsteun gekregen in de vorm van een lening van 1.8 miljard. Wellicht is TUI nu wat soepeler geworden. 

gr, J. van Kempen 

Reputatie 7
Badge +7

Een goed resultaat, ik ben blij voor u. En volhouden help meestal altijd. Maar ben het ook met @A. Deen  eens als iedereen geld gaat terugvragen… en het is natuurlijk wel jouw geld…. dan is het geld gauw op. Tenzij er met milja Groet Leo.rden steun wordt gestrooid.

Daar ben ik het ook met u eens. Ik heb ook een reis in mei geboekt via Sunweb. Daar accepteer ik dan ook een voucher. Geen probleem. Mijn principe is: een toezegging (belofte) is een harde afspraak. Eind goed al goed. Bedankt voor uw reacties. Ik zal mij nog wel laten horen in andere onderwerpen. 

Badge

Wat ik vreemd blijf vinden dat TUI weigert om een pakketreis terug te boeken .

Bij Max Vacantie man moest de altijd lachende directeur van de ANVR toegeven

dat als klanten erop staan om hun betaling terug te krijgen dit moest gebeuren

maar Tui blijft weigeren .

Reageer