Consumentenbond.nl

Restitutie tickets bij TicketMaster

• 20 mei 2020
  • 7 reacties
  • 291 Bekeken

Badge

TicketMaster weigert direct geld terug te geven voor tickets. Volgens mij zijn hun voorwaarden niet volgens de wet. Maar ze sturen bij elke vraag hun zelfgemaakte regels mee. Ze schermen ermee dat hun regels zijn goedgekeurd door het ministerie van OC&W en de ACM. Geld terug kan wel, maar dan ‘uiterlijk 1 maand na de nieuwe datum van het concert’. Dit vindt plaats in april 2021. Kan dat zomaar?

Bedankt voor je reactie.

Wij vinden het vervelend dat je ontevreden bent over het huidige beleid binnen de evenementen industrie.
Echter, dit beleid is opgesteld samen met het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap en met de Autoriteit Consument en Markt.

In het beleid wordt het volgende gemeld over je rechten bij een, in jouw geval, verschoven evenement:

1. Tickets voor evenementen die moeten worden verplaatst als gevolg van het Coronavirus blijven geldig voor het verplaatste evenement, mits die verplaatsing geschiedt binnen een termijn van 13 maanden na het oorspronkelijke evenement.
  2. Als de houder van het ticket verhinderd is op de nieuwe datum van het verplaatste evenement, dan zal de houder van het ticket dit binnen afzienbare tijd kenbaar maken aan de organisator. De houder van het ticket heeft dan recht op een tegoedbon ter hoogte van de oorspronkelijke ticketprijs, inclusief boekings- of servicekosten. De waarde van deze tegoedbon kan gedurende minimaal 12 maanden na uitgifte worden gebruikt voor de aankoop van een ticket voor een ander evenement van de organisator. De geldigheidstermijn wordt op de tegoedbon vermeld.
  3. Als de houder van het ticket geen gebruik kan maken van een tegoedbon, dan zal de houder van het ticket dat binnen afzienbare tijd kenbaar maken aan de organisator. De houder van het ticket heeft dan recht op restitutie van de oorspronkelijke ticketprijs in geld.
  4. Eventuele geldelijke restitutie vindt plaats uiterlijk 1 maand na
    de nieuwe datum van het verplaatste evenement.
  5. Een organisator kan te allen tijde ten gunste van de houder van een ticket afwijken van het bovenstaande.

7 reacties

Ja, dat kan zomaar totdat u het niet accepteert want de wet zegt anders. Dan zult er waarschijnlijk wel om moeten rechten en u weet het nooit of een beroep op overmacht dan eventueel toch succes heeft.

Badge +8

Hi @B. Lange, dank voor je vraag en welkom terug op de Community! :relaxed: Heb je onze pagina over afgelaste evenementen al bekeken? Hier schrijven we: ‘Als een concert of festival wordt afgelast, dan heb je recht op teruggave van het volledige bedrag dat je betaald hebt voor de kaart(en), inclusief eventuele reserverings- en/of servicekosten. Ook als de organisator zich beroept op overmacht. Andere al gemaakte kosten, bijvoorbeeld voor een treinkaartje, krijg je niet van de evenementorganisator terug.

Soms biedt de organisator van het concert een alternatief, zoals een andere datum waarop je kunt gaan. Let op: hier hoef je niét mee akkoord te gaan, de keuze is aan jou.’

Mocht je lid zijn van de Consumentenbond, dan kun je ook contact opnemen met mijn collega's van Advisering. Zij zijn deze week van 9.00 tot 17 uur telefonisch bereikbaar via 070 445 45 45.

Badge

Bedankt voor jullie reactie A. Deen en Imke. Mijn vraag gaat over zelf regels maken als bedrijf/organisatie die volgens mij niet rechtmatig zijn. @Imke Het probleem hier is dat ze beloven terug te betalen (volgens de wet), maar hier ook meer dan een jaar de tijd voor kunnen nemen. Mijn vraag was dus meer, is de wet zo rekbaar of is er een uiterlijke termijn voor de terugbetaling? Overigens, Tivoli/Vredenburg reageert keurig binnen een dag op een ander restitutieverzoek dat het geld binnen dertig dagen op mijn rekening staat. Zo hoort het mijns inziens. Het geld moet je altijd terug kunnen krijgen (binnen een redelijke termijn), terugbetaling is geen coulance, solidariteit is niet af te dwingen. De pagina over afgelaste evenementen heb ik niet gezien, ik ga even kijken. Bedankt voor de link.

@B. Lange 

U heeft gewoon gelijk, u heeft alleen wat druk nodig om uw gelijk ook te krijgen. Imke's suggestie om met advisering aan de slag te gaan is een uitstekende stap en eigenlijk zou het afdoende moeten zijn een bedrijf er nog eens aan te herinneren hoe de wet ook al weer luidt. Onze ticketing-vrienden kennende hoop ik dat het genoeg is.

Reputatie 7
Badge +7

Zoals geadviseerd wordt door de Bond, c.q.Imke en door gewaardeerd lid @A. Deen  zou ik gaan handelen. Noem daarbij zeker de bond en het forum. Succes ermee.

Badge

Bedankt voor uw reactie meneer De Ruiter. Ga ik zeker doen. 

je zou een incassobureau kunnen inschakelen, ik heb juristu incasso ingeschakeld en binnen 1 week mijn geld terug. 

Organisaties verzinnen allemaal regeltjes maar hebben jarenlang hun zakken kunnen vullen met die absurde ticket en drankprijzen. Ik heb iedergeval geen medelijden met ze.

Reageer