Consumentenbond.nl
Vraag

Restricties bij geboekte vakantie Prijsvrij

• 3 juni 2020
  • 6 reacties
  • 411 Bekeken

Badge

Wij gaan 6 juli op "vakantie" naar Spanje met onze peuter. Hebben een vakantie geboekt bij Prijsvrij. Een hotel met peuterzwembad, kindgericht strand op loopafstand etc. Half pension dus lopende buffetten. Daarnaast vlakbij Barcelona om er een leuke dagtrip naar te maken.

Nu wegens Corona loopt het een en ander in de soep. Spanje zegt 1 Juli weer open te gaan. Wij hebben het hotel gemaild wat de restricties in het hotel zullen zijn.

Helaas geven ze te kennen dat het zwembad bezocht mag worden in timeframes. Dus bv een uur bij het zwembad en vervolgens plaats maken voor de volgende gasten. 

Lopende buffetten gaan ook niet door. Ook hier zal je een verplichte tijd voor krijgen om te gaan eten. Ipv van bv van 18.00 tot 22.00

Ze zullen minder capaciteit toelaten.

Strand 2 meter afstand en ook timeframes.

Barcelona is zwaar getroffen dus gaat voorlopig nog niet open.

Allemaal goede maatregelen natuurlijk voor je veiligheid/gezondheid. Maar laat ik nu net om die redenen mijn vakantie geboekt hebben. Met mijn kleine lekker bij het zwembad te liggen etc.

Nu is mijn vraag wat zijn mijn rechten?! De vakantie is niet meer zoals eerder geboekt.

Prijsvrij heb ik meerdere malen contact mee gehad maar schuiven alles af. Zijn al weken bezig en nog steeds geen andwoors gehad.

Heb gevraagd te annuleren of omboeken. Maar dit kost je haast je gehele reissom. Daarnaast wachten ze zo lang met andwoorden dat alle annuleringskosten omhoog gaan.

Je boekt bij Prijsvrij, je denkt de annuleringsvoorwaarden te hebben bij Prijsvrij. Annuleringsvoorwaarden van ANVR. Maar je komt bedrogen uit NADAT je geboekt heb word je onderverdeeld onder een andere firma. Bij ons is dit sunmix ( eigen label prijsvrij ) en krijg je opeens hele andere annuleringsvoorwaarden. 

Met ons handen in ons haar. De frustraties dat Prijsvrij niet of nauwelijks reageert.

Wat zijn onze rechten?

6 reacties

In principe is het uw recht de vakantie te annuleren en uw geld terug te vragen op het moment dat de vakantie op belangrijke aspecten niet voldoet aan de afspraken. Dat is de theorie en in de praktijk kan het reisbureau dus ook zeggen dat zij vinden dat het allemaal wel meevalt. In dat geval zult u voor uw gelijk naar een geschillencommissie of kantonrechter moeten. Er bestaan geen SGR voorwaarden maar wel ANVR voorwaarden ik neem toch aan dat het bureau daarbij aangesloten is.

Badge

In principe is het uw recht de vakantie te annuleren en uw geld terug te vragen op het moment dat de vakantie op belangrijke aspecten niet voldoet aan de afspraken. Dat is de theorie en in de praktijk kan het reisbureau dus ook zeggen dat zij vinden dat het allemaal wel meevalt. In dat geval zult u voor uw gelijk naar een geschillencommissie of kantonrechter moeten. Er bestaan geen SGR voorwaarden maar wel ANVR voorwaarden ik neem toch aan dat het bureau daarbij aangesloten is.

zijn inderdaad aangesloten bij de ANVR. Maar krijg totaal geen reactie word aan een lijntje gehouden. Dus kan op het moment niet veel. De vraag is sta ik in mijn recht aangezien mijn faciliteiten beperkt zijn het evt kosteloos te annuleren.

Badge +8

Hi @Sabines1984, dank voor je vraag en welkom op de Community! Heb je deze pagina van onze website al bekeken? Hier schrijven we onder andere: “Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kunt daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug. Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kunt onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten, dan kun je de boeking volgens toezichthouder ACM.ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.”

Badge

Hi @Sabines1984, dank voor je vraag en welkom op de Community! Heb je deze pagina van onze website al bekeken? Hier schrijven we onder andere: “Sommige accommodaties zijn nog wel open, maar bijvoorbeeld het restaurant, een speelhal en zwembad zijn dicht. Als je het vakantieverblijf boekte mét faciliteiten en je kunt daar geen gebruik van maken, dan heb je recht op een deel van het geld terug. Wil je niet meer gaan omdat alles (grotendeels) dicht is? Als je kunt onderbouwen dat je de accommodatie hebt geboekt vanwege die faciliteiten, dan kun je de boeking volgens toezichthouder ACM.ontbinden. Je mag de boeking dan kosteloos opzeggen. Je krijgt voor het betaalde bedrag dan geld terug of een reisvoucher.”

Hoi Imke,

Dank je voor je reactie. Uiteraard heb ik dit gelezen en ook doorgestuurd naar Prijsvrij. Dit is exact onze situatie. En hebben het bewijs van het hotel dat ze vele restricties hebben. Maar nogmaals Prijsvrij reageert nergens op en blijft al weken zeggen dat hun leidinggevende er mee bezig is. Ik krijg maar geen andwoord op mijn vragen. Behoorlijk frustrerend.

De vraag is sta ik in mijn recht aangezien mijn faciliteiten beperkt zijn het evt kosteloos te annuleren.

Daar zult u het met het reisbureau over eens moeten worden of u heeft een uitspraak nodig van de geschillencommissie of de kantonrechter als u het niet eens kunt worden.

Reputatie 2
Badge +2

Ik zou maar oppassen met annuleren. Zo te zien hebben de aangekondigde maatregelen maar zeer beperkt effect op hetgeen u mocht verwachten toen u boekte.

Afstandsbeperkingen die op het strand gelden doen alleen ter zake als het een privéstrand van het hotel betreft, maar ook dan kunt u niet geloofwaardig betogen dat u geboekt hebt om lekker binnen 2 meter van anderen op het strand te vertoeven. Gevolgen van de regelgeving voor een mogelijk bezoek aan Barcelona kunnen ook niet aan het hotel aangerekend worden. Bovendien lijkt mij dat Barcelona tegen die tijd gewoon ‘open’ is, net als uw accommodatie.

Blijft over de timeframes voor strand, zwembad, buffet.  Kleine ongemakken die overkomelijk zijn. Je kunt nog steeds van strand, zwembad en buffet genieten en waarschijnlijk net zo lang als in normale tijden. Alleen het tijdstip waarop is wat meer gereglementeerd. Geloofwaardig beweren dat u juist vanwege die nu ontbrekende aspecten geboekt had, zal een hele zware dobber zijn.

Wat u kunt doen is vragen aan de ondernemer waarbij u geboekt heeft of er een compensatie gegeven kan worden vanwege de beperkende maatregelen. Meer zit er niet in.

Reageer