Consumentenbond.nl

Supermarkt: Schone kar of vergassen

• 11 december 2020
  • 18 reacties
  • 566 Bekeken

Vandaag was ik even in de supermarkt.
De ene supermarkt maakt de karren voorzichtig schoon met een doekje.
Bij de andere staat een idioot met een plantenspuit die de kar drijf nat maakt met het ontsmettingsmiddel.
Als je de winkel verlaat druipt het nog uit de handvatten.

Mijn longen en slijmvliezen zijn niet de gezondste.
Maar na een bezoek aan sommige winkels ben ik behoorlijk ziek.
Soms komt het bloed me uit de neus of ruik ik etter.
Ook bij het terug fietsen kom ik adem te kort.

Ben ik de enigste die dit soort ervaringen heeft?
Hebben supermarkten een cursus ontsmetten nodig?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Het is inderdaad een rommeltje . Elk bedrijf met winkelwagens en mandjes geeft een eigen invulling . Die troep die gebruikt wordt kon wel eens meer schaden dan goed doen…..Daarbij is het voor klanten ook niet altijd duidelijk wat van hun verwacht wordt . Als ze het dan door hebben , kan het bij een volgend bezoek weer anders zijn . Zeer verwarrend en ik zie veel klanten dan denken : Ze bekijken het maar en pakken gewoon een kar of mandje zonder te weten of die wel of niet schoon is. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat iedereen wel het ijverige en minder ijverige winkelwagentjes schoonmaken door het winkelpersoneel, als ook door klanten, gezien kan hebben. Het is alleen moeilijk in deze tijd en bij dit onderwerp, de nadelen van ingrepen te benoemen of anderszins kritiek uit te oefenen. En waarom, omdat het toch een ernstige virus en ernstige aandoening is en de cijfers de verkeerde kant opgaan, stijgen i.p.v. dalen.. Maar toch denk ik dat je bij bepaalde maatregelen kanttekeningen kan maken.

Door diverse deskundige instanties, met name het rivm en nhg,  wordt gesteld dat het virus wordt overgedragen via kleine druppeltjes die vrijkomen bij hoesten en niezen door een besmette persoon. Als je dichtbij staat en die druppeltjes inademt, of bijvoorbeeld via de handen in de mond, neus of ogen krijgt, kun je besmet raken met het virus. Ik vind het verder prima dat men allerhande aanrakingspunten zoals winkelwagentjes, deurgrepen en ook gewoon geld, schoon maakt dan die zaken zoveel mogelijk mijdt, maar ik denk dat de overdracht van het virus wat dat betreft nihil is. Immers ondanks die schoonmaakwoede blijven de cijfers van besmettingen stijgen. Dus lijkt mij hele flacons van ontsmettingsmiddel rondspuiten c.q. leegspuiten op karretjes en al doende in de lucht  op straat en in de supermarkt weinig zinvol en mogelijk zelfs schadelijk. En daar waar het personeel van de winkel het doet, wordt dit als service gezien, ze beschuldigen gaat me te ver want ze weten in feite niet wat ze doen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb het even aan mijn vrouw gevraagd. In die plantenspuit zit geen reinigingsmiddel maar een virusdodend middel. En het simpelste daarvoor is verdunde alcohol. Dat gebruiken ze ook in de ziekenhuizen. Het is niet bedoeld om de winkelwagentjes te reinigen, maar om de plekken waar je de winkelwagentjes vasthoudt in te smeren of te doorweken met verdunde alcohol. Het is juist de bedoeling dat het erop blijft zitten. Klanten die hun handen vooraf niet hebben ingesmeerd grijpen dus in de verdunde alcohol op de handgreep waardoor het virus wordt gedood dat eventueel op hun handen zit. 

… Maar toch denk ik dat je bij bepaalde maatregelen kanttekeningen kan maken. ...

… wordt gesteld dat het virus wordt overgedragen via kleine druppeltjes …
… Ik vind het verder prima dat men allerhande aanrakingspunten … ...maar ik denk dat de overdracht van het virus wat dat betreft nihil is. Immers ondanks die schoonmaakwoede blijven de cijfers van besmettingen stijgen.

Die redenering is dezelfde als "We hebben sinds de oliecrisis alle huizen geïsoleerd maar de huizen hebben nog steeds veel gas nodig, dus ik denk dat het effect van isoleren wat dat betreft nihil is.“.
Die redenering klopt dus niet.

Wat me aan het schoonmaken van winkelkarretjes opvalt is dat men de handgrepen grondig schoonmaakt, maar als men bij de kassa de kar omgekeerd voor zich heeft grijpt iedereen wel aan de voorzijde, die nooit wordt schoongemaakt. Zelf maak ik het meest enthousiast gebruik van de fles verdunde alcohol bij het verlaten van de winkel. Ik heb immers meerdere dingen (pinautomaatkonpjes) aangeraakt daar.

Reputatie 3
Badge +2

Er zitten grote verschillen in de diverse winkels. Er wordt wel gepraat over desinfecteren, maar het is reinigen. In de spuitbussen zit meestal sterk verdund schoonmaakmiddel. Het moet namelijk wel veilig zijn om het aan te pakken. Schoonmaken is ook voldoende. Mochten er toevallig virusdeeltjes opzitten van een klant voor je die nog in de handen heeft gehoest, wordt dat verwijderd.

Verdunde alcohol zoals hierboven genoemd is niet erg werkzaam. Daarvoor moet het minimaal 70 % alcohol bevatten.

Zoals Harrie hier boven stelt, dat in zijn supermarkt ook de voorkant aangepakt wordt. Dat gebeurt niet bij mijn supermarkt. Harrie zal dus ook de voorkant moeten reinigen.

Zelf heb ik meer het probleem om mijn winkelkarmuntje terug te krijgen. Dan moet dat kettinkje die nooit gereinigd wordt weer aangepakt worden. De laatste handeling is voor dus ook vaak om dan de handen met alcohol te desinfecteren.

Over het alcohol percentage van middelen, dat moet tussen 70% en 80% zitten.
Te hoog of te laag werkt niet goed.
Er zijn vast ook middelen zonder alcohol.

Bij de karren zijn alle kettingen vastgemaakt, je kunt ze niet meer vast zetten.
Ik heb bij mijn laatste bezoek een kar overgenomen van een andere klant die de winkel uit ging.
Maar de zuur ruikende vloeistof lekte nog steeds uit de handvatten.

Reputatie 7
Badge +7

Sorry voor de wat late reactie, ik had even iets anders te doen. Maar ik blijf het met @Wortelstamper  eens, de verwoede schoonmaak van winkelkarretjes i.v.m het coronavirus mag je best kritisch bekijken. En mogelijk geldt dat voor meer maatregelen. Het is te hopen dat de aanstaande vaccinaties van goede kwaliteit zijn en dus ook goed hun werk zullen doen, zodat we voor een groot deel van het virus en de gehele crisis eromheen verlost zijn. 

Ik stelde slechts een kanttekening bij enkele maatregelen, of deze wel nuttig en werkzaam zijn. Daarbij moet voorop gesteld worden dat ‘men’ nog altijd te weinig weet van het virus en de situatie die het schept. Gezien wat ‘deskundigen’ over het virus zeggen betwijfel ik of het contact met winkelwagentjes, deurknoppen of wat dan ook, zoveel gewicht in de schaal stelt. De meeste besmetting gaat door de lucht, het contact via de lucht met elkaar. En vergelijkingen met andere problematiek is vooral appels met peren vergelijken, voor zover mogelijk kan je je beter op feiten baseren.

Reputatie 7
Badge +6

Ja, ik denk dat het wel klopt wat jullie zeggen. Er was gisteravond op het nieuws die hulp-Sint die een superspreader was in een verzorgingstehuis, van de 129 bewoners kregen 49 corona. Ze lieten filmpjes en foto's zien hoe de omgang met de Sint was, afstand minder dan 1,5 meter, tegen elkaar met arm om de schouder, af en toe een knuffel. Het virus gaat door de lucht, het zit aan je handen, gezicht en kleren. Voordat je het weet heb je het. Heel triest als daar mensen door overlijden.

Ik vind het ook moeilijk. In februari schreef ik hier op het forum dat ik een natte tissue met zeep meenam om de handgrepen van de winkelkarretjes in te smeren, en ook de randen rondom als je een karretje omdraait, en ik droeg een pf2 mondmasker want de uitgeademde lucht van de mensen hangt op dezelfde manier in de gangen als uitgeademde sigarettenrook dat zou doen. Ik werd toen bijna van het forum afgefoeterd met m'n stomme gedrag, het pf2 masker was waardeloos. Nu krijg je €95 boete als je geen pf2 masker draagt in elke publieke ruimte. Ik verweerde me nog dat de huid van virussen uit vet bestaat dat oplost in zeep. Dus insmeren met zeep doodt virussen. Nu staat er bij elke supermarkt  iemand permanent de handgrepen van winkelkarretjes in te smeren/reinigen. Blij dat ik mijn eigen neus heb gevolgd.

Een week geleden werd ik verkouden, hup coronatest gedaan, hele bekwame  en vriendelijke mensen, die houten lepel achterin je tong en dan AA zeggen, jeetje wat een kotsrefkex gaf dat, en dat stokje in je neus kan erg jeuken en ze draaien het nog een paar keer rond. Maar de uitslag was negatief. 

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het daar over eens. Het virus met al zijn gevolgen is al ernstig genoeg. En wat dat betreft alle kleine beetjes die helpen het virus uit te bannen dan wel te verminderen moeten we aangrijpen.  Maar er zijn natuurlijk gradaties in de maatregelen aan te brengen. Dat hoeft van mij niet te veranderen, maar je mag het wel constateren.

tips;

neem een zakje of doosje vochtige hygienische doekjes mee en veeg daarmee de handvatten schoon, bv eerst links , dichtvouwen met de ‘vieze’ kant naar binnen en dan rechts met de schone kant van het doekje, of 2 doekjes gebruiken.

doe dunne stoffen handschoenen aan en trek die na de boodschappen binnenstebuiten uit en ontsmet dan na thuiskomst in sop met wat bleek. 

wat ik bij ah zie , ze spuiten op te grote afstand en ook vaak mis, wat desinfectiemiddel op de kar. Dat is flauwekul, want die paar druppeltjes bedekken lang niet de hele handgreep. 

bij de lidl zie ik vaak iemand met een doekje aan de gang, maar als die steeds hetzelfde doekje gebruikt voor meerdere karren, is het herbesmetten geblazen, oppassen dus, altijd zelf doen. 

Dat hele ontsmetten van de kar is flauwekul.
Als ik in de supermarkt loop barst het van de koeling deuren die ik ze nog nooit heb zien poetsen.
Handschoenen wassen in bleek, van die walm kom ik in het ziekenhuis terecht.

En nog steeds zie ik in de supermarkt mensen die met hun drieën boodschappen doen.
En mensen die een schreeuwend kind in de kar hebben staan zonder mondkapje.
Dan zit dat hoofd op dezelfde hoogte als een volwassene.

Vooral in de kleinere winkels zoals een buurt drogist is het ergst.
Je ruikt de stank van hun producten vermengt met het zweet van de klanten.
Er zit een ding aan het plafond die de lucht circuleert maar niet ververst.
Hele smalle gangpaden waar je elkaar niet voorbij kunt gaan.
Als ik dit soort winkels kom, lekt het snot mij uit de neus die ik niet mag snuiten.

wat jij wil wortelst. 

vrijheid blijheid, doe wat bij je past.

ik reageer vanuit een normale gezondheid en je wilt geen corona oplopen.

maar het klopt, men houdt zich niet allemaal aan de regels of doen het helemaal verkeerd.

en de supermarkt moet er wat aan doen, als je zelf iets zegt tegen de verkeerde, dan weet je het wel, kort lontje, etc.

men handhaaft niet.

het enige wat je kan doen is een veilig kapje gebruiken, minimaal ffp2 dus, die goed afsluit en een beetje vacuum trekt tijdens ademhalen.

ik voel me hartstikke veilig in de super met zo’n kapje. Na gebruik goed ontsmetten en drogen op de verwarming. 

op straat een mondkapje vind ik zinloos, tenzij je steeds mensen moet passeren etc. 

nog steeds geen corona hier, het wachten is op de prik. 

He hutspot. Weet jij wat jij moet doen? De boodschappen gewoon thuis laten afleveren.

Ik was de laatste keer in de Jumbo.
Die was ook bomvol met mensen die met het hele gezin gaan winkelen.
Navraag bij de manager, het is een landelijk beleid om klanten niet aan te spreken als ze met het hele gezin gaan winkelen. Het actief toegangsbeleid dat de overheid graag ziet, doen ze niet aan mee.

De overheid zadelt ons wel op met een avondklok.
Doet winkels dicht om te voorkomen dat we als vermaak gaan winkelen.
Dat doen we nu massaal in de supermarkt.

En die relschoppers van afgelopen dagen, die vervelen zich ook.
Ze kunnen niet naar het voetbal en het is nu eenmaal hun hobby.

Veel leegte komt nu aan het licht.

Reputatie 7
Badge +6

Het karren-beleid is en blijft rommelig en is overal anders . Tevens worden deze en diverse andere regels door een deel van de klanten overtreden merk ik steeds weer . De opmerking van die manager die @Wortelstamper noemt , verklaart dat meestal nergens wat van gezegd wordt . Dat bespeur ik in andere winkels eender . Kan beleid zijn of de eigen keuze van het personeel . Personeel zal niet graag politie-agentje willen spelen en het volk dat zich nergens wat van aantrekt , zijn  denk ik vaak degenen  die het niet pikken en een grote waffel geven ….of erger …….

Ik heb laatst een supermarktmanager aangesproken omdat hij zijn kapje op zijn kin droeg. Zijn blik maakte me duidelijk dat hij niet zal vergeten dat ik dat heb durven zeggen.

Reputatie 7
Badge +6

Als manager kon hij je moeilijk een grote bek geven . Had hij anders waarschijnlijk wel gedaan ...:rolling_eyes::wink:  

Reageer