Consumentenbond.nl

Terugbetaling vouchers KLM via Vliegwinkel.nl

• 20 januari 2021
  • 5 reacties
  • 187 Bekeken

Badge

Op 23 jan. 2020 betaalde ik bij Vliegwinkel drie KLM-retourtickets Los Angeles, vertrekdatum 14 sept 2020. Op 13 augustus 2020 heb ik deze tickets bij KLM omgezet in vouchers. Reden: inreisverbod voor Europeanen. Ik ontving de vouchers van KLM, geldig tot 14 augustus 2021.

Later heb ik voor deze KLM-vouchers een terugbetaalverzoek ingediend bij KLM. Ik ontving 30 oktober van KLM eerst een bevestiging (‘Uw verzoek is succesvol ingediend’) met in de bijlage een toezegging: ‘The refundable amount will be calculated and will be transferred to your account’.*) Plus een constatering: ‘The voucher will not be used’.**)

In december ’20 kreeg ik van KLM opnieuw bericht. Inhoud ditmaal: dat ik niet bij KLM moest zijn voor geldteruggave maar bij de reisagent (Vliegwinkel).

Maar dan: als ik wil inloggen bij Vliegwinkel in het venster ‘waardebon inwisselen voor geld’, dan antwoordt Vliegwinkel dat mijn mailadres niet voorkomt in de database. Dit is onzin. Op dit mailadres ontvang ik sinds jaar en dag al mijn Vliegwinkel-boekingsbevestigingen en met ditzelfde mailadres log ik in op mijn Vliegwinkelaccount. Optie 2, Bellen naar Vliegwinkel, geeft onveranderlijk tuut-tuut-tuut. Optie 3, het venster service&contact, loopt dood in voorgekookte vragen waar het onderwerp vouchers niet in voorkomt.

*) Grote vraag: is KLM na zijn toezegging van 30 okt  (zie boven) niet verplicht tot betalen?

**) Nog eentje: zijn de KLM-vouchers, als er niet terugbetaald wordt, uberhaupt nog bruikbaar voor een vlucht (tot 14 aug 2021) na KLM's constatering ‘voucher will not be used’ (zie boven)?

En tot slot:  hoe komen we erdoorheen bij Vliegwinkel.

dank en grt, Ronny

5 reacties

Ik lees het bericht van de KLM niet als een toezegging maar als bericht ontvangen en je bent 20 december doorverwezen Een refund gaat altijd via de agent waar je de ticket geboekt hebt maar hoe je ze kunt bereiken is een goede vraag. Het internet geeft weinig bemoedigende resultaten.

ik zie ook dat ze net verkocht zijn.

Moederbedrijf CheapTickets en Vliegwinkel gekocht door Chinese reisgigant https://www.nu.nl/economie/6024535/moederbedrijf-cheaptickets-en-vliegwinkel-gekocht-door-chinese-reisgigant.html

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad zo dat de bedrijven Cheaptickets en Vliegwinkel zijn verkocht aan een chinese reisshop.  Officieel waren de bedrijven eigendom van Travix. 

De Chinees Trip.com koopt de activiteiten van reisconcern BCD, eigendom van miljardair John Fentener van Vlissingen. De deal was al voor de kerst getekend, maar Travix koos ervoor het nieuws niet meteen naar buiten te brengen. Wellicht allemaal met een bedoeling nu als Chinees bedrijf de Europese wetgeving te omzeilen. Dat voorspelt dus niet veel goeds. Maar zo wordt een miljonair, miljardair, o.a. over uw rug.

Badge

Vliegwinkel mailde me dat ze terugbetaling hebben aangevraagd bij KLM. ‘Zodra wij de teruggave hebben ontvangen, storten wij het terug op de rekening die je bij de boeking hebt gebruikt.’ Dit klinkt bemoedigend waar het de rol van Vliegwinkel betreft.  

Reputatie 7
Badge +7

Het kan best goed gaan, en uiteraard hoop ik dat voor u, want € 990 is een hoop geld. Maar je, en iedereen in hetzelfde schuitje, hebt nu eenmaal met organisaties en bedrijven te maken die wel graag ontvangen, tot zelfs graaien, maar niet graag terugbetalen en dus maar rekken en u aan het lijntje houden. Blijft attent en mail en bel zo vaak mogelijk om uw geld toch terug te krijgen. Succes.

Vliegwinkel mailde me dat ze terugbetaling hebben aangevraagd bij KLM. ‘Zodra wij de teruggave hebben ontvangen, storten wij het terug op de rekening die je bij de boeking hebt gebruikt.’ Dit klinkt bemoedigend waar het de rol van Vliegwinkel betreft.  

Toch gelukt er contact mee te krijgen?

Reageer