Op 23 jan. 2020 betaalde ik bij Vliegwinkel drie KLM-retourtickets Los Angeles, vertrekdatum 14 sept 2020. Op 13 augustus 2020 heb ik deze tickets bij KLM omgezet in vouchers. Reden: inreisverbod voor Europeanen. Ik ontving de vouchers van KLM, geldig tot 14 augustus 2021.
Later heb ik voor deze KLM-vouchers een terugbetaalverzoek ingediend bij KLM. Ik ontving 30 oktober van KLM eerst een bevestiging (‘Uw verzoek is succesvol ingediend’) met in de bijlage een toezegging: ‘The refundable amount will be calculated and will be transferred to your account’.*) Plus een constatering: ‘The voucher will not be used’.**)
In december ’20 kreeg ik van KLM opnieuw bericht. Inhoud ditmaal: dat ik niet bij KLM moest zijn voor geldteruggave maar bij de reisagent (Vliegwinkel).
Maar dan: als ik wil inloggen bij Vliegwinkel in het venster ‘waardebon inwisselen voor geld’, dan antwoordt Vliegwinkel dat mijn mailadres niet voorkomt in de database. Dit is onzin. Op dit mailadres ontvang ik sinds jaar en dag al mijn Vliegwinkel-boekingsbevestigingen en met ditzelfde mailadres log ik in op mijn Vliegwinkelaccount. Optie 2, Bellen naar Vliegwinkel, geeft onveranderlijk tuut-tuut-tuut. Optie 3, het venster service&contact, loopt dood in voorgekookte vragen waar het onderwerp vouchers niet in voorkomt.
*) Grote vraag: is KLM na zijn toezegging van 30 okt (zie boven) niet verplicht tot betalen?
**) Nog eentje: zijn de KLM-vouchers, als er niet terugbetaald wordt, uberhaupt nog bruikbaar voor een vlucht (tot 14 aug 2021) na KLM's constatering ‘voucher will not be used’ (zie boven)?
En tot slot: hoe komen we erdoorheen bij Vliegwinkel.
dank en grt, Ronny