Consumentenbond.nl
Beantwoord

Teruggave geld veerdienst IJmuiden Newcastle

• 8 juni 2020
  • 15 reacties
  • 400 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties

We hebben een enkel ticket geboekt eind juli Newcastle Ijmuiden 2 passagiers zonder voertuig,maar zoals het er nu uit ziet gaat onze reis die per trein start op 11 juli waarschijnljk niet door.Ben ik verplciht een tegoed aan te nemen?ik zou liefst het geldbedrag terug willen.

Hartelijk dank

Loek 

icon

Beste antwoord door L.J.F. de Ruiter 9 juni 2020, 13:21

Elders op een andere topic heb ik een bericht gezet van de Europese Commissie omtrent de geldteruggave in al dit soort onderhavige reisgevallen. De Europese Commissie heeft bepaald dat  het een fundamenteel recht van consumenten is dat ze geld terug krijgen als een dienst niet wordt geleverd, in dit geval door de coronacrisis..

Maar een aantal landen, en commissieleden, zijn daar niet voor en gaan waarschijnlijk opschorten van deze geldteruggave wet vragen/eisen.. Ook  minister Van Nieuwenhuizen wil dat reisorganisaties tijdelijk de wet niet hoeven na te leven. Ze heeft de Tweede Kamer gezegd niet op de naleving te controleren. 

En tot slot onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen.

Met andere woorden het kan allemaal nog wel eens lang gaan duren eer er wat gebeurt en eer u dus uw geld terug krijgt. Zo werkt het nu eenmaal. Groet Leo.

Bekijk origineel

15 reacties

Als het veer niet gaat hoort u uw geld terug te krijgen, misschien geven ze u een voucher maar die zou u uiteindelijk weer in geld om moeten kunnen zetten, als de boot gewoon vaart maar u wilt niet mee hebt u in principe nergens recht op en is een voucher beter dan niets.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ga er even vanuit dat het coronavirus de spelbreker is dat de trip niet doorgaat en dat zulks u, al is de overtocht pas 11 juli, nu al is meegedeeld…. door de maatschappij. In feite geldt voor u dan hetzelfde alsof u met het vliegtuig was gegaan, een tocht van het ene punt naar het andere. En als dat dus door de virusproblematiek niet doorgaat valt u in de afspraken die daarover gemaakt zijn. Het is nog wat warrig, de ‘Eurocommissie’ stelt geld terug, de maatschappijen geven liever een voucher. In beide gevallen zou u uw geld terugkrijgen, u zal wat geduld moeten oefenen.

Dank voor het snelle antwoord, we wachten even af wat de Veerdienst gaat afbieden dan, fijne dag!

Reputatie 2
Badge +3

Als de maatschappij annuleert ,heeft u natuurlijk recht op geld terug. Er is een overeenkomst. U heeft al aan uw verplichtingen voldaan (‘gepresteerd’). De andere partij laat weten dat ze niet aan de verplichtingen zullen kunnen voldoen. Dan moet de boel ‘teruggedraaid’ worden. Dus geld terug.

Ik neem aan dat DFDS de betrokken maatschappij is. Ze geven zo te zien geen geld terug: 

‘U ontvangt reistegoed die u op een later moment kunt gebruiken, gelijk aan de oorspronkelijke boeking.’

dank, maar eigenlijk wil ik zodra ze aangeven DFDS  dat ze een voucher of tegoed aanbieden, liefst mijn geld terug, want mijn vakanties zijn gekoppeld aan de schoolvakanties, zodat ik vrij ben om te kiezen wanneer hoe wen wat enz...:)

DFDS reageert helaas niet op e mails op dit m oment…..

Reputatie 7
Badge +7

Elders op een andere topic heb ik een bericht gezet van de Europese Commissie omtrent de geldteruggave in al dit soort onderhavige reisgevallen. De Europese Commissie heeft bepaald dat  het een fundamenteel recht van consumenten is dat ze geld terug krijgen als een dienst niet wordt geleverd, in dit geval door de coronacrisis..

Maar een aantal landen, en commissieleden, zijn daar niet voor en gaan waarschijnlijk opschorten van deze geldteruggave wet vragen/eisen.. Ook  minister Van Nieuwenhuizen wil dat reisorganisaties tijdelijk de wet niet hoeven na te leven. Ze heeft de Tweede Kamer gezegd niet op de naleving te controleren. 

En tot slot onderneemt de Europese Commissie nog geen juridische stappen tegen Nederland. Bij overtredingen van EU-wetten stapt de commissie vaak naar het Europees Hof om een uitspraak te vragen.

Met andere woorden het kan allemaal nog wel eens lang gaan duren eer er wat gebeurt en eer u dus uw geld terug krijgt. Zo werkt het nu eenmaal. Groet Leo.

Dank Leo

dan wachten we even de gang van zaken af en weten we met jullie adviezen in elk geval waar we aan toe zijn. Nogmaals dank voor de moeite!

Loek

Reputatie 2
Badge +3

@Leo, L.F.J. de Ruiter, uw laatste bericht bevat de nodige onjuistheden dan wel zaken die ooit wel juist waren, maar inmiddels al lang achterhaald zijn. Een beperkte greep: er is in ieder geval geen sprake van dat ‘Nederland’ zich niet aan de regels zou willen houden. Dat is ook niet de conclusie van ‘Europa’ en (van de dreiging met) juridische stappen tegen Nederland is nooit sprake geweest.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @A.A . Eén en ander komt uit https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX%3A32020H0648  en vervolgens via search en andere afdelingen het standpunt van Nederland en NL Commissieleden gevonden. Maar het EU commissie document (aanbeveling) is van 13 mei, dus kunnen er mogelijk veranderingen zijn, zoals je aangeeft, maar nergens bijv. wijzigingen o.i.d. te vinden. Echter is het zo gewijzigd dat je ervan uitgaat dat niemand, commissieleden, Nederland c.q. de minister en andere landen meer traineren. Dat zou inhouden dat maatschappijen binnen 7 dagen, meen ik, (moet de juiste termijn weer opzoeken) zouden moeten betalen ?? Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Dank @L.J.F. de Ruiter  De EC is geen commissie van wijzen,waarvan we afhankelijk zijn voor het spreken van het verlossende woord dat consumenten recht hebben op geld terug. Dat recht is er sowieso, conform bepaalde EU-richtlijnen en daarvan afgeleide nationale wetgeving, of, zoals bij de camping van dat andere topic, op basis van bestaande nationale wetgeving.

De EC doet slechts een aanbeveling (en zal vervolgens aan lidstaten vragen om aan te geven of en in welke mate en hoe ze die aanbeveling willen opvolgen). Die aanbeveling gaat niet over rechten (dat is overbodig), maar o.a. over het aantrekkelijk maken om voor de voucheroptie te kiezen en over eisen waaraan fatsoenlijke voucherregelingen moeten voldoen. Minister van Nieuwenhuizen bemoeide zich alleen met de ‘losse vliegtickets’-kwestie niet met andere reizen. Dat zit niet in haar portefeuille. Traineren heb ik nergens gezien.

De regels schrijven inderdaad voor dat binnen bepaalde termijnen moet worden terugbetaald als de klant dat wil (7 dagen voor luchtvaart en vervoer over water, 14 dagen voor bus, 1 maand voor spoor). Voor pakketreizen ligt dit op 14 dagen.

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @A.A , dat is inderdaad exact als op de “aanbeveling”staat. Die heb ik boven water gehaald via googlen want overal in het nieuws wordt van een wet gesproken, een verplichting, en niet van een aanbeveling. Dus heb ik lang moeten zoeken om de werkelijke tekst van recht van geldteruggave, of een voucher als je dat zelf wilt.. Ik heb alleen zo vaak in het nieuws gelezen, c.q. op TV gezien, Radio gehoord enz. dat men (= de Nederlandse overheid). toch onder die zgn. aanbeveling wilde uitkomen, maar dat duidelijk gesteld werd, dat kan niet dit is een verplichting.. Verder is ook door de minister gezegd dat ze niet op nalevering zou controleren (sorry maar ik ga er niet alle media op na slaan). Commissieleden hebben hun ongenoegen geuit waarop de commissie weer antwoordde nog geen juridische stappen te nemen ( bijna zeker dat dit door het AD en de NOS is opgetekend) Maar het kan allemaal al uitgesproken zijn en dus niet meer gelden. Ik ga het nog wat verder onderzoeken, niet dat ik u niet geloof, maar dat ieder over 7 dagen, of 14 of 21 zijn/haar geld terug krijgt, dat zie ik niet gebeuren, maar traineren = ophouden, rekken, talmen, dralen , (nodeloos) rekken enz. dat zie ik wel gebeuren. Al hoop ik uiteraard voor ieder dat ze hun geld terugzien.Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Iemand die er niet om vraagt, krijgt zeker geen geld terug. Degene die er wél om vraagt, zal waarschijnlijk niet met gezwinde spoed geholpen worden. Een traag proces zal het zijn, met de nodige drempels.Dat niet handhaven waar deze minister het over had, ging alleen over ‘losse’ vliegtickets, niet over de rest. Zij had de ILT (toezichthoudende instantie in geval van vliegverkeer) de aanwijzing gegeven niet te handhaven gedurende een bepaalde tijd. Die aanwijzing is inmiddels ingetrokken.

Commissieleden hebben slechts gewezen op het consumentenrecht. Geen ongenoegen geuit. En een warm pleidooi gehouden voor goede aantrekkelijke voucherregelingen, zoals uit de aanbeveling blijkt. De berichtgeving in de Nederlandse media hierover was in mijn ogen niet correct.

Reputatie 7
Badge +7

Oké @A.A laten we het erop houden dat er veel verwarring is ontstaan, door media, maar toch ook omtrent zaken die politieke personen erbij hebben gehaald. En dan moet men heel duidelijk en transparant zijn anders begrijpen mensen het niet goed, denken er anders over en er ontstaat een publieke opinie die een eigen = andere weg bewandeld. In elk geval ben ik bij alle discussies voorstander gebleken van geld teruggave, omdat vele mensen dat niet kunnen missen. En ook omdat de consument, in feite wij allen, deze crisis toch al moeten betalen (via het belastinggeld). Dus positief blijven dat alle benadeelden hun geld terug krijgen of hoe dan ook gecompenseerd worden. Maar niet een te groot optimisme dat zulks wel in enkele weken of maanden geregeld zal zijn. Ik vrees namelijk dat het wel enige tijd zal duren, als diverse bedrijven al niet failliet zijn. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Zeker. Geld terug is en blijft een recht.

Reputatie 7
Badge +7

Omdat elders toch weer het verhaal van onwaarheden, onjuiste media, ontkrachte informatie aan de orde is gebracht, heb ik aldaar nog een reactie gegeven. Dat er vergissingen en onjuistheden voor kunnen komen, akkoord, maar de termen worden nu wel erg krachtig en fanatiek. Een zinloze discussie waar ik het niet over eens ben en verder niet meer in mee ga. Groet Leo.

Reageer