Consumentenbond.nl
Beantwoord

Teruggave kinderopvangbetalingen i.v.m corona

• 9 juli 2020
  • 4 reacties
  • 471 Bekeken

Gisteren hebben veel mensen (een deel van) hun kinderopvanggeld teruggekregen omdat ze geen gebruik hebben kunnen maken van de kinderopvang gedurende de corona lockdown.

Ik vraag me af of dat teruggegeven geld als inkomen wordt gezien. Als dat namelijk zo is bestaat naar mijn idee het gevaar dat mensen hierdoor boven het inkomen belanden waarop ze recht hebben op huur- en/of zorgtoeslag.

Dan kan de belastingdienst opnieuw toeslaan.

Wie weet hier iets over?

icon

Beste antwoord door Mazzel 16 juli 2020, 12:30

Vraag: Moet ik aan de Belastingdienst doorgeven hoeveel vergoeding ik ontvang?

Nee, u hoeft de vergoeding niet op te geven bij uw belastingaangifte. De vergoeding telt niet mee als inkomen voor huurtoeslag en zorgtoeslag.

Bron https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinderopvang/veelgestelde-vragen

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +8

Zijn er toevallig Communityleden die hier al ervaring mee hebben? :slight_smile:

Geen ervaring mee maar je krijgt een credit van teveel betaalde kosten, dat lijkt mij geen inkomen, anderzijds vervalt er dus wel een kostenpost maar ik heb geen idee of mensen die aftrokken.

Reputatie 7
Badge +6

De kinderopvangtoeslag is een bijdrage als tegenoetkoming in de kosten. Het is geen inkomen in de ogen van de fiscus. De toeslag is inkomensafhankelijk, als je veel verdient krijg je minder of niets. De toeslag is niet belastbaar. 

Voor die andere toeslagen wordt gekeken naar je inkomen zonder wat je terug hebt gehad of moest betalen voor kinderopvangtoeslag. Hier staat het nodige over, maar er staat nergens dat de toeslag belastbaar is.

Reputatie 5
Badge +4

Vraag: Moet ik aan de Belastingdienst doorgeven hoeveel vergoeding ik ontvang?

Nee, u hoeft de vergoeding niet op te geven bij uw belastingaangifte. De vergoeding telt niet mee als inkomen voor huurtoeslag en zorgtoeslag.

Bron https://www.svb.nl/nl/vergoeding-kinderopvang/veelgestelde-vragen

Reageer