Consumentenbond.nl
Vraag

Terugvlucht geanuleerd, heenvlucht niet, en reizen kan niet vanwege werk

• 6 juni 2020
  • 5 reacties
  • 137 Bekeken

Badge

Wij zouden 11-15 juni naar Lissabon gaan voor een stedentrip. Echter kan 1 (van de drie) reizigers helemaal niet naar het buitenland gaan omdat haar werk dat verbied. Zij werkt in de vitale zorg, en dat is ook compleet logisch dat dat dus niet mag. Heen zouden we met KLM heen gaan, en terug met Level. Level heeft vorige week onze terugvlucht geannuleerd. Daar moeten we dus ons geld  voor terugkrijgen, maar nog niks van gehoord. Dat hoop ik dan snel te horen.

Maar de KLM zegt vooralsnog dat we gewoon kunnen vliegen naar Lissabon. Het reisadvies is echter nog negatief, en vanwege de eerder genoemde reden gaan wij absoluut niet vliegen. En ook omdat we niet terug zouden kunnen dus.

Ik ben al twee weken contact aan het proberen te krijgen met CheapTickets waar we deze 2 vluchten samen hebben geboekt. Maar ze antwoorden totaal niet. Ik snap dat ze het druk hebben, maar dit is extreem irritant. Als ik contact opneem met KLM direct krijg ik ook van die automatische berichten, en komt het er op neer dat zij niks voor mij kunnen (of willen gewoon) betekenen omdat het via CheapTickets is geboekt.

Het liefste willen we gewoon ons geld terug, maar dat gaat hem denk ik niet worden omdat die karige KLM natuurlijk gewoon vrolijk gaat vliegen ‘omdat het kan’. Bijzonder dat zo een kleine maatschappij wel gewoon inziet dat het eigenlijk niet meer kan en de boel annuleert, maar goed dat terzijde.

Aangezien we over een paar dagen al zouden vliegen zou het toch wel érg fijn zijn om in ieder geval te weten waar we aan toe zijn. Ik wil weten of we ons geld terug zouden kunnen krijgen, een voucher kunnen aanvragen, of de boel kunnen verplaatsen. Ik geloof dat dat wel kan bij de KLM direct, maar ze zeggen dat dit niet mogelijk is omdat we via CheapTickets hebben geboekt en dus het niet direct voor ons kunnen doen. Bij de KLM is het vanwege Corona nu gratis om het te verplaatsen, dus dat zou dan een prima middenweg zijn als oplossing. Maar CheapTickets is extreem slecht te bereiken, dus ik hoop niet dat ik door die prutsers nu die optie dan misloop.

Wat valt hier nou te doen?

5 reacties

Geen ander advies dan dat u CheapTickets moet hebben, er is niemand anders die het van hun overgenomen heeft.

Reputatie 2
Badge +2

U heeft zo te zien al geruime tijd geleden zelf beslist om niet op reis te gaan, met een reden die in de risicosfeer van de consument ligt. Toen die beslissing genomen is, had u direct actie kunnen ondernemen om te annuleren of te wijzigen. Zo te zien is dat niet gebeurd.

U maakt een hele analyse, vol kritiek, over mogelijkheden en onmogelijkheden en in hoeverre daar voor u een aanvaardbare optie voor u bij zit, maar volgens mij moet u gewoon beslissen wat u wilt. Mijn advies is dan ook om verantwoordelijkheid te nemen voor de keuze die u zelf gemaakt heeft (beter laat dan nooit). De tijd van ‘pokeren’ is zo gezegd voorbij.

Dit schrijft het bedrijf op zijn website: ‘Zijn er geen opties via de website van jouw luchtvaartmaatschappij, dan vragen we je om via My Account je wijzigingsaanvraag bij ons in te dienen. We proberen jouw verzoek 72 uur voor de geplande vertrekdatum te beantwoorden.

Concreet: volg de aanwijzingen van Cheaptickets en dien die wijzigingsaanvraag in. Leg dit goed vast en doe KLM vervolgens mededeling van de wijziging zoals u die bij Cheaptickets heeft aangevraagd. Dan rest niets anders dan afwachten.

Wanneer heeft u eigenlijk geboekt?

Badge

Geen ander advies dan dat u CheapTickets moet hebben, er is niemand anders die het van hun overgenomen heeft.

Daar was ik al bang voor.

Badge

U heeft zo te zien al geruime tijd geleden zelf beslist om niet op reis te gaan, met een reden die in de risicosfeer van de consument ligt. Toen die beslissing genomen is, had u direct actie kunnen ondernemen om te annuleren of te wijzigen. Zo te zien is dat niet gebeurd.

U maakt een hele analyse, vol kritiek, over mogelijkheden en onmogelijkheden en in hoeverre daar voor u een aanvaardbare optie voor u bij zit, maar volgens mij moet u gewoon beslissen wat u wilt. Mijn advies is dan ook om verantwoordelijkheid te nemen voor de keuze die u zelf gemaakt heeft (beter laat dan nooit). De tijd van ‘pokeren’ is zo gezegd voorbij.

Dit schrijft het bedrijf op zijn website: ‘Zijn er geen opties via de website van jouw luchtvaartmaatschappij, dan vragen we je om via My Account je wijzigingsaanvraag bij ons in te dienen. We proberen jouw verzoek 72 uur voor de geplande vertrekdatum te beantwoorden.

Concreet: volg de aanwijzingen van Cheaptickets en dien die wijzigingsaanvraag in. Leg dit goed vast en doe KLM vervolgens mededeling van de wijziging zoals u die bij Cheaptickets heeft aangevraagd. Dan rest niets anders dan afwachten.

Wanneer heeft u eigenlijk geboekt?

Nee hoor, dat is pas vorige week gebeurd, en ook direct contact opgenomen.

Ik heb ook al een beslissing genomen, dat we niet gaan, dat heb ik ook duidelijk gezegd. Maar omdat ik 0 contact kan leggen met CheapTickets vroeg ik mij af wat ik nog meer voor opties zou hebben eventueel.

Helaas is het omboeken/annuleren bijna net zo duur als de vlucht zelf. Het gaat helemaal nergens over, afzetters zijn het gewoon. KLM kan/wil/mag ook niet helpen omdat het via CheapTickets is geboekt.

Ik zal nog proberen komende week contact te leggen met Cheaptickets, en anders is het maar dure pech. We gaan in ieder geval nooit meer bij CrapTickets iets bestellen.

Reputatie 2
Badge +2

Nee hoor, dat is pas vorige week gebeurd, en ook direct contact opgenomen.

..

Ik zal nog proberen komende week contact te leggen met Cheaptickets, en anders is het maar dure pech. We gaan in ieder geval nooit meer bij CrapTickets iets bestellen.

Mijn punt was dat toch al lang bekend moet zijn geweest dat uw reisgenoot in vitaal beroep niet op reis mocht, toch niet pas vorige week.

Dat laatste is misschien het best. Dit soort ‘lean and mean’ ticketverkopers zijn niet ingericht op het verlenen van service (zoals KLM zelf dat wel is).Ze willen dat ook niet. Daarom lijkt het uitzonderlijke tijden zoals deze alsof ze verstoppertje spelen. En misschien is dat ook wel zo.

Reageer