Consumentenbond.nl
Vraag

Theater weigert compensatie te geven

• 14 juni 2020
  • 14 reacties
  • 503 Bekeken

Afgelopen December heb ik Via Ticketswap, de marktplaats voor concert, theather en festival kaartjes, kaartjes kunnen kopen voor Jett Rebel in Maart in een schouwburg.

Toen gebeurde Corona en werd het concert geannuleerd. Vervolgens hebben wij zo spoedig mogelijk contact opgenomen met de schouwburg, de mensen van de schouwburg werken niet met ticketswap (ze kennen het niet) en weigeren de tickets op mijn naam te zetten, terwijl wij kunnen bewijzen dat we ze over gekocht hebben en de tickets in bezit hebben. We moesten afwachten of het in November door zou gaan en dan konden we onze kaartjes gebruiken.

Nu blijkt dat het hele optreden is gecanceld en krijgt iedereen compensatie, echter wij niet. Door de ontwetendheid van het theather zijn wij nu ons geld kwijt terwijl wij wel beschikken over de kaartjes. 

Wat kunnen wij doen dat wij toch enige vorm van compensatie kunnen krijgen?

14 reacties

Als u tickets heeft voor een voorstelling die u toegang geven en de voorstelling wordt geannuleerd lijkt mij dat u recht heeft op terugbetaling van de oorspronkelijke prijs van die tickets. Het is wellicht verstandig een schriftelijke reactie van het Theater te vragen waarom men uw claim afwijst, het klinkt allemaal wat ad hoc en misschien moeten ze er eerste eens goed over nadenken. 

Reputatie 7
Badge +7

Misschien heeft dit er iets mee te maken:

Nederland staat aan de vooravond van een heuse revolutie in de evenementenbranche. Ticketverkopers Eventim en Ticketmaster komen dit najaar met een eigen platform waar concertgangers geverifieerd kaarten kunnen doorverkopen. Daarmee gaan ze regelrecht de strijd aan met TicketSwap, nu nog de belangrijkste speler op het gebied van tweedehandsverkoop van concertkaarten. Tegenover het AD claimen ze dat TicketSwap ‘verre van waterdicht’ is.Iedereen die een concertkaartje over heeft, kan dit via TicketSwap online verkopen. Door openbare registratie én de koppeling met Facebook weten koper en verkoper precies met wie ze zakendoen, gesteund door extra beoordelingsmogelijkheden en controles vanuit TicketSwap. ,,Het geheim achter ons succes is dat er geen vergelijkbaar platform is”, zei directeur Hans Ober (CEO van Ticketswap) eerder hierover.

Waarschijnlijk vertrouwt de schouwburg het niet, dan wel heeft zij nooit geld gezien en kan ze het niet van Ticketswap terugkrijgen. Ik zou in elk geval zowel de Schouwburg als Ticketswap de problemen voorleggen.

Reputatie 2
Badge +2

Afgelopen December heb ik Via Ticketswap, de marktplaats voor concert, theather en festival kaartjes, kaartjes kunnen kopen voor Jett Rebel in Maart in een schouwburg.

...

Nu blijkt dat het hele optreden is gecanceld en krijgt iedereen compensatie, echter wij niet. Door de ontwetendheid van het theather zijn wij nu ons geld kwijt terwijl wij wel beschikken over de kaartjes. 

U bent geen verbintenis aangegaan met het theater, maar met TicketSwap. Het lijkt me dan ook volkomen logisch dat u daar moet zijn voor compensatie. Stel dat ook de oorspronkelijke eigenaren van de kaartjes geld terug claimen. Dan moet het theater treden in het conflict van wie de kaartjes nu eigenlijk zijn. Daarom kan ik me goed voorstellen dat theaters alleen de klanten die de kaartjes bij hen hebben gekocht, compenseert.

Reputatie 2
Badge +2

Als u tickets heeft voor een voorstelling die u toegang geven en de voorstelling wordt geannuleerd lijkt mij dat u recht heeft op terugbetaling van de oorspronkelijke prijs van die tickets. Het is wellicht verstandig een schriftelijke reactie van het Theater te vragen waarom men uw claim afwijst, het klinkt allemaal wat ad hoc en misschien moeten ze er eerste eens goed over nadenken. 

Het probleem is dat bijna iedereen tegenwoordig e-tickets heeft, die alleen bestaan uit een nummertje en een QR-code. Voor je het weet wordt dan hetzelfde kaartje meerdere malen aangeboden om geld terug te claimen. Het lijkt mij dus vrij logisch dat een theater alleen geld teruggeeft aan de oorspronkelijke klant. Dan kan een situatie waarin meer mensen om restitutie verzoeken nooit ontstaan. Ik zie niet in waarom een theater moet treden in de kwestie wie een kaartje aan wie heeft verkocht. Het lijkt mij het meest overzichtelijk als iedereen gewoon op eigen naam een kaartje koopt om zelf naar een voorstelling te gaan en dat doorverkoop de uitzondering vormt.

@sandokanfirst als een theater kan bepalen of ze iemand toegang geven kunnen ze dus bepalen of iemand een geldig toegangsbewijs heeft en kunnen ze iemand de kosten van de ticket teruggeven als de voorstelling wordt geannuleerd. Met wederverkoop hebben ze natuurlijk niets te maken maar ze verkopen een ticket en zolang de toegang niet op naam is en ze geen verbod op wederverkoop in de voorwaarden hebben opgenomen, wat waarschijnlijk verboden zou zijn, moeten ze gewoon betalen. Daarom moet je de formele reden weten zodat je kan beoordelen of ze gelijk hebben of niet.

Reputatie 2
Badge +2

@sandokanfirst als een theater kan bepalen of ze iemand toegang geven kunnen ze dus bepalen of iemand een geldig toegangsbewijs heeft en kunnen ze iemand de kosten van de ticket teruggeven als de voorstelling wordt geannuleerd. 

Een theater zal normaal gesproken de eerste persoon/personen die een code laat/laten zien toegang verschaffen. Maar hoe moeten zij dit doen in het geval van restitutie? Degene die het eerst komt betalen?

Doorverkoop is niet wettelijk verboden, maar sommige theaters verbieden het en verkopen wel degelijk op naam (bv. het ITA in Amsterdam (3.0 Verbod doorverkoop e.d. - “3.1 De Bezoeker is gehouden om het toegangsbewijs voor een evenement voor zichzelf te houden“). Volgens mij kan alleen de oorspronkelijke koper bewijzen dat hij een verbintenis met het theater is aangegaan, en zal het theater een verbintenis via doorverkoop i.h.a. weigeren. 

@sandokanfirst als een theater kan bepalen of ze iemand toegang geven kunnen ze dus bepalen of iemand een geldig toegangsbewijs heeft en kunnen ze iemand de kosten van de ticket teruggeven als de voorstelling wordt geannuleerd. 

Een theater zal normaal gesproken de eerste persoon/personen die een code laat/laten zien toegang verschaffen. Maar hoe moeten zij dit doen in het geval van restitutie? Degene die het eerst komt betalen?

Bijvoorbeeld, of ze wachten vier weken of zich nog iemand meldt. Uitgangspunt is dat dat geld van de klant is, eigendom vaststellen gaat op precies dezelfde manier als de toegang. Als het dan goed genoeg is is het ook goed genoeg voor terugbetalen.

Reputatie 5
Badge +4

Misschien heeft dit er iets mee te maken:

Nederland staat aan de vooravond van een heuse revolutie in de evenementenbranche. Ticketverkopers Eventim en Ticketmaster komen dit najaar met een eigen platform waar concertgangers geverifieerd kaarten kunnen doorverkopen. Daarmee gaan ze regelrecht de strijd aan met TicketSwap, nu nog de belangrijkste speler op het gebied van tweedehandsverkoop van concertkaarten. Tegenover het AD claimen ze dat TicketSwap ‘verre van waterdicht’ is.Iedereen die een concertkaartje over heeft, kan dit via TicketSwap online verkopen. Door openbare registratie én de koppeling met Facebook weten koper en verkoper precies met wie ze zakendoen, gesteund door extra beoordelingsmogelijkheden en controles vanuit TicketSwap. ,,Het geheim achter ons succes is dat er geen vergelijkbaar platform is”, zei directeur Hans Ober (CEO van Ticketswap) eerder hierover.

Waarschijnlijk vertrouwt de schouwburg het niet, dan wel heeft zij nooit geld gezien en kan ze het niet van Ticketswap terugkrijgen. Ik zou in elk geval zowel de Schouwburg als Ticketswap de problemen voorleggen.

Waar is de bronvermelding? Link?

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Mazzel . Iemand op zijn woord geloven is er niet meer bij. Je bent overigens niet de enige, maar geen probleem, ik vind het prima als men de achtergrond wilt kennen. Maar toch even de opmerking:  ik koop nooit kaartjes, bij wie dan ook. Als we naar het theater of schouwburg, of bioscoop gaan kopen we toegang ter plekke. En waarom, al die ticketverkopers zijn vaak in het nieuws, en zelden positief. Het ticketswap verhaal doet met ‘anderen’ al jaren de ronde.En dan gaat het meestal verkeerd bij de doorverkoop, de geldigheid, de woekerprijzen en het geld terugkrijgen. Die problematiek is in zowat elk actualiteiten programma (een Radar of Kassa) geweest. Dat kan ieder toch gemerkt hebben. Overigens valt de kritiek op Ticketswap nog wel mee. Gelukkig worden in die programma's ook positieve zaken over Ticketswap genoemd. Maar helaas worden het soort bedrijven die tickets voor uiteenlopende evenementen doorverkopen zoals Ticketsnederland.nl, Topticketshop.nl, Rang1tickets.nl, Viagogo.nl en Tickets4u.nl enz. op één hoop gegooid. Zie daarvoor de rubrieken van Radar en Kassa, de uitzenddata ken ik niet allemaal.

Maar het door mij aangehaalde ticketswapverhaal komt uit het AD: https://www.ad.nl/tech/revolutie-in-concertland-mojo-en-ticketmaster-gaan-strijd-aan-met-ticketswap~a5ba8735/. Ik zeg niet dat een ticketverkoper niet deugd, , dus wie dan ook. Het komt allemaal uit de actualiteit en de problematiek van deze topic kan met de problematiek van ticket doorverkopen te maken hebben. Zo heb ik het ook gesteld… Misschien heeft dit er iets mee te maken …….. (het is maar een optie).  Maar alle andere aangevoerde zaken zijn natuurlijk ook mogelijk, zonder links wat mij betreft. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +5

@Mazzel 

Eventim heeft al jaren de site Fansale.
Dat is de enigste site waarop je hun kaartjes mag doorverkopen.
bron: https://www.eventim.nl/help/terms/

Badge +8

Hi @Gebruiker1592143165, wat een vervelende situatie. Heb je deze pagina over afgelaste evenementen al eens bekeken? Hier schrijven we dat je contact op moet nemen met de verkoper, in jouw geval dus Ticketswap. Heb je dit al gedaan? Mocht je lid zijn van de Consumentenbond, dan kun je ons ook altijd even bellen voor Advies. Je bereikt mijn collega's op werkdagen van 9 tot 17 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte?

Reputatie 5
Badge +4

@L.J.F. de Ruiter Leo, het heeft niets met iemand op zijn woord geloven, te maken. Men is verplicht de bron te vermelden als men teksten citeert van anderen. En aangezien je een fervent liefhebber bent van ellenlange citaten, meld ik het even. En een link is handig, want er zijn nogal wat mensen die een citaat plaatsen van een artikel dat allang achterhaald is.

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @Mazzel , ik heb het begrepen. Ik kan nu natuurlijk stoppen, maar ik leg het graag uit waarom ik de opmerking maakte. Ik ben ook maar een mens en in dit onderhavig theater geval, probeer ik, als in alle andere zaken, iemand te helpen.

In mijn geheugen stond gegrift dat er nogal wat problemen waren (en waren geweest) met kaartverkoop kantoren. Zoals ik meldde vanuit de actualiteit, vanuit Radar, Kassa, je kent de programma's wel. Ik wist alleen niet meer uit mijn hoofd welke kaart doorverkoop kantoren er genoemd waren. Dat moest ik opzoeken. Maar vaak ging het om een aantal van die kantoren en ik wilde expliciet weten wat men van ticketswap vond. In feite ken ik al die kantoren niet, ik koop op die manier nooit kaarten. En ja er zijn slechte en goede kantoren en de diverse media noemen niet altijd dezelfde. Maar via-via zoeken zag ik dat ticketswap in strijd was met anderen over de kaart door verkoop. En aldus dacht ik dat het geld niet terug krijgen daar mogelijk iets mee te maken had. Alleen wist ik niet meer hoe ik via-via zoeken aan het bericht was gekomen. Dan is het lastig dat weer op te zoeken…. en maak te ik de opmerking geloof je me niet meer op mijn woord.  Maar zal er voortaan op letten.  Het is best mogelijk dat die kaartverkoopstrijd tussen die kantoren er niets mee te maken heeft. Dat was een suggestie, dus een mening, van mij.  Groet Leo.

Hi @Gebruiker1592143165, wat een vervelende situatie. Heb je deze pagina over afgelaste evenementen al eens bekeken? Hier schrijven we dat je contact op moet nemen met de verkoper, in jouw geval dus Ticketswap. Heb je dit al gedaan? Mocht je lid zijn van de Consumentenbond, dan kun je ons ook altijd even bellen voor Advies. Je bereikt mijn collega's op werkdagen van 9 tot 17 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte?

In dat verhaal lopen verkoper en organisator door elkaar. Wederverkopers zijn wel verkopers maar geen organisator. Is er jurisprudentie van je een wederverkoper aan kunt spreken bij een afgelaste voorstelling of is dat een mening en ontbreekt de jurisprudentie?

Reageer