Consumentenbond.nl
Vraag

Tickets geboekt maar wil niet meer vliegen

Wij hebben in Oktober 2019 tickets geboekt met Transavia voor vertrek in augustus naar Griekenland nu willen wij niet meer vliegen vanwege Corona. Op de website van Transavia staat dat tickets tot 30 september om te boeken zijn tot 31 maart 2021 maar de bestemming waar wij al 20 jaar op vliegen is alleen bereikbaar tussen April en Oktober dus dit is voor ons geen optie.

Nu is mijn vraag of wij dan ook recht hebben op een teruggave van ons betaalde geld en hoe moeten we dit aanpakken

15 reacties

Volgens mij is je vlucht niet geannuleerd, dus Kun je in principe gaan. Maar als je niet wilt kunje de vlucht verzetten tot 31 maart 2021. Denk daarom niet dat je geld kunt terugvragen. 

Badge +8

Hi @Gebruiker1591544455, op deze pagina schrijven wij het volgende over het zelf annuleren van je vliegtickets: “Zonder annuleringsdekking kun je meestal alleen dure, flexibele tickets gratis annuleren of wijzigen. Bij goedkope tickets ben je meestal je geld kwijt.”.

Volgens mij is je vlucht niet geannuleerd, dus Kun je in principe gaan. Maar als je niet wilt kunje de vlucht verzetten tot 31 maart 2021. Denk daarom niet dat je geld kunt terugvragen. 

Het probleem is alleen dat de vluchten naar die bestemming niet gaan tot 31 maart 2021 🤔 ze vliegen namelijk alleen tussen April en Oktober daarnaart

Reputatie 7
Badge +7

Geld terug krijgen is in deze tijd al een heel probleem. Zie alle andere topics, zie de actualiteit. Het is dus allemaal bijzonder moeilijk en u zal Transavia moeten vragen wat de mogelijkheden zijn en of u er voor in aanmerking komt en op welke wachtlijst u dan komt. De actualiteit wat KLM, Transavia e.d. betreft geeft aan dat met de maatschappijen momenteel nauwelijks te onderhandelen is.

Zelfs als u een annuleringsverzekering hebt denk ik niet dat omwille corona niet willen vliegen voor hen een argument is. Het lijkt mij een hopeloze zaak, maar dat let u niet het te proberen.

Geld terug krijgen is in deze tijd al een heel probleem. Zie alle andere topics, zie de actualiteit. Het is dus allemaal bijzonder moeilijk en u zal Transavia moeten vragen wat de mogelijkheden zijn en of u er voor in aanmerking komt en op welke wachtlijst u dan komt. De actualiteit wat KLM, Transavia e.d. betreft geeft aan dat met de maatschappijen momenteel nauwelijks te onderhandelen is.

Zelfs als u een annuleringsverzekering hebt denk ik niet dat omwille corona niet willen vliegen voor hen een argument is. Het lijkt mij een hopeloze zaak, maar dat let u niet het te proberen.

Dank je ik heb net gekeken naar de annulering verzekering en een pandemie is uitgesloten van terugbetaling m.a.w. Niks terug te krijgen dus

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan me best voorstellen, dat, als ik al die volle vliegtuigen zie, u niet meer wilt vliegen. Maar er is weinig aan te doen, zelfs al is alles zo ‘scheef' als maar mogelijk is. Een boete in de trein als u zich niet aan de strenge regels houdt, maar vliegtuigen worden volgepropt met nauwelijks regels, behalve een mondkapje. En zoals ik al meldde de actualiteit geeft aan dat de maatschappijen hun eigen weg gaan en zich weinig houden aan wetten en regels. Dus onderhandelen  zal ook niets uitmaken en Transavia heeft waarschijnlijk geen andere mogelijkheden dan vliegen, afgezien of u met een trein of bus naar Griekenland wil.

Maar mogelijk, en laten we het hopen, komt er een oplossing (vaccin, medicijn) tegen het virus en is over een jaar “alles over” en is vliegen niet meer een probleem. Probeer iets met een voucher te regelen. zodat er volgend jaar nog iets mogelijk is, of dat u volgend jaar het geld terug krijgt.

Ik zou gewoon gaan vliegen. Is veilig door alle voorzorg en filters aan boord. Ik weet dat want ik vlieg als werk. 

Dus, gewoon op reis gaan, en lekker genieten op de bestemming

Reputatie 7
Badge +7

Dank je @Gebruiker1588446067 , je zal als 'vakman’ beter op de hoogte zijn over het 'vliegen’ dan ik. En hopelijk overtuig je ook @Gebruiker1591544455 , dan zijn wellicht ook alle zorgen opgelost. Groet Leo.

Het is niet eens alleen het vliegen maar ook om andere redenen mijn man kan om bedrijfseconomische redenen geen vakantie meer opnemen in die periode maar kan wel in november eventueel maar dan zou hij moeten vliegen naar een andere bestemming dan de originele, die bestemming vliegen ze alleen aan tussen april en oktober misschien kan ik dit met Transavia bespreken. Verder is mijn man een Griek en de berichten die wij ontvangen over de omstandigheden in de regio en de regels die er momenteel gelden is het geen ontspannen vakantie zoals we gewend/ verwend zijn.…

Ik ga kijken wat de mogelijkheden zijn met Transavia en anders moet ik het verlies maar voor lief nemen er zijn mensen die veel meer hebben verloren door deze crisis…....

Reputatie 7
Badge +7

Het is volledig begrepen. Helaas leven we in een heel rare en vreemde tijd. Niemand had dit kunnen voorspellen, en vooralsnog kan niemand het verhelpen, met name er is nog geen vaccin, nog geen medicijn. En op dit forum zijn we om de medeleden, vragenstellers enz. zo mogelijk te helpen, maar bij deze problematiek lukt dat ook nauwelijks. Ik wens u niettemin nog veel succes bij uw pogingen. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +2

Recht op geld terug is er niet. In principe (afgezien van werk etc.) kunt u dezelfde bestemming boeken voor september of oktober dit jaar. Als u dat niet wilt of kunt, kunt u vragen of later omboeken naar dezelfde bestemming in dit geval wordt toegestaan door Transavia. Anders lijkt het mij dat u zou moeten kunnen omboeken naar een andere bestemming binnen de termijn die Transavia geeft. Maar dat is dan niet kosteloos. Kosteloos omboeken geldt alleen voor dezelfde bestemming. Maar wellicht is daar ook een mouw aan te passen als op dezelfde bestemming niet gevlogen wordt.

Ik weet dat sommige andere maatschappijen nu geen omboekingskosten rekenen, dus het is de moeite waard om het te proberen. 

Badge

vlucht gaat door terwijl toeristen pas vanaf 01-07-2020 welkom zijn in Spanje

In maart 2020 zouden wij naar Malga vliegen met Transavia. Deze hebben wij omgeboekt naar 25-06-2020 heenvlucht en terugvlucht op 01-07-2020 (met bijbetaling omdat de tickets duurder waren).
Gisteren bericht gehad van Transavia dat onze vlucht op 25-06-2020 doorgaat, weliswaar met latere vertrektijd.
Spanje hanteert echter toeristen toelating vanaf 01-07-2020. Wij zijn toerist en behoren dus niet tot de essentiële doelgroep.

Nu kunnen wij wel kosteloos omboeken.In dat geval zouden wij de tweede helft van november gaan. echter in deze maand zijn de kosten voor een retourticket aanzienlijk goedkoper dan wat wij nu voor de ticket hebben betaald. Transavia website vermeld dat wanneer de ticket bij omboeken duurder is dat er dan bijbetaald moet worden, maar schrijft niets over teruggave van geld wanneer de ticket goedkoper is. Ik verwacht dan ook dat wanneer bij omboeken de ticket goedkoper is zij niets gaan terugbetalen. wanner dit het geval is, is er sprake van pure diefstal door Transavia

Gewenste Oplossing

1e. volledige teruggave van betaalde bedrag wanneer de heenvlucht voor 01-07-2020 plaatsvindt naar Spanje voor toeristen. Dit i.v.m. het gegeven dat Spanje pas vanaf 01-07-2020 toeristen toelaat

2e. Of mensen die als toerist een vlucht hebben geboekt de keuze laten of zij al of niet naar Spanje willen vliegen (behoren dus niet tot de doelgroep die wel door Spanje worden toegelaten tot 01-07-2020). wanneer men ervoor kiest om niet te vliegen dan volledige terugbetaling van het betaalde bedrag van de tickets

3e. Wanneer Transavia dat niet wil, ook bij kosteloos omboeken waarbij de nieuwe ticket goedkoper is, restitutie van het verschil tussen reeds betaalde ticket en kosten nieuwe ticket wanneer deze goedkoper zijn. Het is namelijk niet uit te leggen dat wanneer een ticket duurder is bij omboeken dat men dan moet bijbetalen terwijl wanneer deze goedkoper is dat er dan NIET wordt terugbetaald.

In z'n algemeenheid maakt Transavia er nu een potje van en dupeert niet alleen ons maar ook vele andere klanten. Wordt tijd dat de overheid/consumentenorganisaties hierin nu actie gaan ondernemen om de consument beter te beschermen

Ik heb de volgende vragen, hopelijk heeft iemand een passend antwoord:

In september 2019 (ver voor Corona dus!) 3 retourtickets gekocht bij Transavia naar Malaga voor vertrek augustus 2020. Nu is Spanje geel, stel dat op onze vertrekdatum Spanje nog steeds geel is, maar tijdens ons verblijf oranje wordt: wie is er dan (financieel) verantwoordelijk voor onze terugvlucht?

Op welk moment besluit Transavia dat een vlucht geannuleerd wordt?

Reputatie 7
Badge +7

Verantwoordelijken verschuilen zich graag achter elkaar. Transavia is verantwoordelijk voor uw vlucht. Maar code oranje, hetgeen je er in feite niet meer in en uit mag, wordt door de overheid, de regering, van het land gegeven. Transavia zal zich daarop beroepen. Mocht, het is een veronderstelling, uw terugweg problemen geven reclameer dan bij zoveel mogelijk ‘ verantwoordelijken’ , de reisorganisatie als u daarbij heeft afgesloten, de vliegmaatschappij, de bevoegden in die landen, in ons land, geschillencommissies en consumentenorganisaties zoals de consumentenbond. Weet wel u bent niet de enige, neem alle topics maar eens door, Een de  aanhouder wint over het algemeen.

Reageer