Consumentenbond.nl

Tijdens Coronacrisis mogen bouwvakkers in je huurwoning werken

• 28 maart 2020
  • 5 reacties
  • 734 Bekeken

Protocol Samen veilig doorwerken voor bouw- en technieksector van kracht

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/03/27/protocol-samen-veilig-doorwerken-voor-bouw--en-technieksector-van-kracht

Volgens het nieuwe protocol mag er tijdens de huidige Corona crisis, in je huurwoning werkzaamheden plaats vinden.

Men krijgt het advies om thuis te blijven, om besmetting te voorkomen.

Thuis heb ik een veilig gevoel.

Maar in mei is in mijn huurwoning groot onderhoud en renovatie gepland.

Straks moet ik bouwvakkers binnenlaten, waarvan niemand kan garanderen dat ze geen Corona hebben.

Ik vind dit als consument geen prettig protocol,  het belang van de bouw- en technieksector is belangrijker dan het belang van de consument. Begin er nu al over te piekeren.

Dat de Woonbond dit ondersteund vind ik niet zo goed.

5 reacties

Ik schrok best van het “nieuws artikel” van rijksoverheid.

Vooral van het stukje “Voor werkzaamheden in huis is het belangrijk dat bewoners zoveel mogelijk in een andere ruimte verblijven, zij en de werknemers niet verkouden of ziek zijn en dat er 1,5 meter afstand wordt gehouden.”

Helaas wordt in “nieuws artikel” niet verteld dat je als bewoner toestemming moet geven.

Dit is pas te lezen als je het Protocol "Samen veilig doorwerken” download.

In de pdf is het volgende te lezen:

Vooraf: - Uitdrukkelijk instemming van bewoners/huurders/gebruikers vragen voor toegang.

Ik kan gelukkig zelf bepalen of er in mijn huurwoning tijdens de Corona crisis bouwvakkers binnen laat.

Reputatie 7
Badge +6

Hoi @C. Keijzer ik ben het met je eens dat het geen prettig idee is dat de bouwvakkers misschien corona meebrengen in je huis. Ik heb ook geen idee wat voor werk ze moeten doen in je huis, en hoeveel dagen of weken het duurt. Maar het zijn ook hardwerkende mensen die aan een soort van nooit eindigende marathon zijn begonnen toen ze nog jong waren en om 7 uur al op hun werk zijn en dus om 6 uur al uit bed. Ze hebben thuis ook vrouw en kinderen zitten, er moet brood op de plank komen.

Als zij zich nou netjes aan het protocol houden en je komt hun tegemoet zijn ze allemaal blijer en hebben ze goede zin om hun best te doen.Wie kucht of snottert moet naar huis. Als u dan die dag naar een kennis gaat of bij de buren gaat zitten kunnen ze rustig werken. Mondkapje om zodat je van hun niks inademt. Als ze eentje moeten overslaan en de rest niet, geeft zoveel extra werk om dan achteraf die ene nog te doen. Misschien kunt u meehelpen een creatieve oplossing te bedenken?

Reputatie 7
Badge +6

Als iedereen zich aan de regels houdt , zou het geen probleem moeten zijn . Als de werkzaamheden erg ingrijpend en langdurig zijn , is het gebruikelijk dat de verhuurder tijdens de werkzaamheden een andere woning aanbiedt.

@C. Keijzer In het ZDF-programma Markus Lanz kwam en viruloog aan het woord die op eigen initiatief onderzoek heeft gedaan naar de aanwezigheid van het virus in woningen. Hij bezocht met enkele medewerkers een plaats waar veel besmettingen geconstateerd waren en nam daar huis aan huis monsters in o.a. keukens, toiletten en van deurkrukken. Op alle onderzochte plekken werd het virus niet aangetroffen. Zelfs niet in woningen waar bij alle gezinsleden al besmetting geconstateerd was. Evt. na te zien op Youtube: Virologe Streeck kritisiert bei Lanz Corona-Massnahmen. 

Badge +2

Kleinkinderen mogen niet bij de opa of oma komen maar een stel bouwvakkers zou wel mogen. Ik vind dat zo'n project dan ook maar uitgesteld moet worden. Belachelijk zoals iemand hierboven aangaf dat je dan maar bij de buren moet gaan zitten! of een mondkapje moet opzetten (nergens verkrijgbaar trouwens) Projecten buiten dat kan doorgaan, maar binnen in huis niet, of er moet een noodgeval zijn. Het wordt alleen ondersteund voor de economie.

Reageer