Consumentenbond.nl

Transavia - Kan rekeningnummer niet wijzigen voor restitutie

• 12 augustus 2020
  • 4 reacties
  • 412 Bekeken

Badge

Hoi allemaal.

Het volgende is er aan de hand

In januari heb ik bij Transavia een vlucht geboekt en betaald via iDeal. De vlucht zou in mei zijn, maar die werd vanwege corona natuurlijk geannuleerd. Daarna werd het hele proces in werking gezet van het ontvangen van de reisvoucher en uiteindelijk de mogelijkheid om je geld terug te vragen. 

Als je het proces voor restitutie doorloopt lees je op een gegeven moment ergens dat het bedrag wordt teruggestort op de rekening waarmee je hebt betaald.

In februari ben ik, vanwege een aantal redenen die ik hier niet wil noemen, overgestapt naar een nieuwe rekening. De rekening waarmee in de vlucht had betaald heb ik gesloten. De bank kan deze niet meer heropenen, dit heb ik nagevraagd. Ik had dit willen doen, zodat ik de restitutie van Transavia daarop kon ontvangen.

Al 5 weken probeer ik contact te krijgen met de klantenservice van Transavia, via verschillende kanalen, maar allen onbeantwoord. Dat kan ik nog wel begrijpen, want het is natuurlijk hartstikke druk. Vandaag kreeg ik via whatsapp eindelijk contact met een medewerker. De situatie uitgelegd en gevraagd of ik de restitutie op een ander rekeningnummer kan krijgen. Antwoord van Transavia: “wij kunnen het rekeningnummer helaas niet wijzigen, dus wij kunnen u niet verder helpen. U kunt het beste contact opnemen met uw bank.” Dus ik uitleggen dat ik dat al had gedaan en ook dat ik al bij meerdere organisaties restituties heb moeten aanvragen waarbij het rekeningnummer gewijzigd moest worden en dat dit nooit ergens een probleem vormt. Waarom zou dat bij Transavia niet kunnen? 

Ik zit nu dus met het probleem dat mijn bank mijn oorspronkelijke rekening niet kan openen, dat ik de aanvraag voor de restitutie al gedaan heb, en dat Transavia het vervolgens niet op een andere rekening kan storten. Hoe moeilijk kan het zijn?

Welke stappen kan ik nog ondernemen om mijn geld wel op mijn nieuwe rekening terug te zien? 

4 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Hallo @L2L89 , lastige situatie inderdaad. Transavia wil ook eventueel bedrog kunnen uitsluiten en alleen terugbetalen op dezelfde rekening. Juridisch staan ze anders zwak als iemand daarna zou roepen "ik heb geen geld ontvangen". 

We hebben een keer een rekening opgezegd. De bank zei ons dat nog een jaar lang betalingen op die rekening wordt geaccepteerd en doorgesluisd naar de nieuwe rekening. Dat was de ABN Amro. Misschien moet je een andere afdeling van de bank hierover hebben?

Vroeger kon je nog een postwissel of een travellerscheque sturen naar iemand buiten een bankrekening om. Misschien wil Transavia dat nu ook doen? Of je komt met ze overeen dat je het contant aan de balie komt ophalen? Contant betalen kan volgens mij wettelijk niet geweigerd worden.

Reputatie 4
Badge +3

@L2L89 Rekeningnr's worden minimaal een jaar geblokkeerd en waarschijnlijk langer.. de bank zal dan een brief sturen met de vraag waar het geld naar toe moet. je kan het nu al testen door een paar euro naar je oude rekening over te maken. Adres wijzigingen moet je wel goed doorgeven. 

Badge +8

Ik vermoed dat @Transavia hier vast meer over weet! :relaxed:

Reputatie 3
Badge +3

Maak van een mug geen olifant. Logisch dat Transavia niet naar andere rekeningen wil terugboeken dan waarvan betaald is. Gelukkig maar. Dat is verdacht. Hoe goed het verhaal dat erbij verteld wordt dan ook mag zijn. Een goed en eerlijk verhaal, dient dan ook nog voorzien te worden van bewijs. Een lastige en omslachtige gang van zaken wordt dat.

Laat Transavia het geld gewoon overmaken zoals ze van plan zijn. Afhankelijk van de werkwijze van de bank komt dat alsnog op uw rekening terecht. Of het komt terug bij Transavia, waarna u een beter verhaal heeft om de wijziging van rekeningnummer te laten accepteren. Het bewijs voor uw verhaal, zo gezegd. De eenvoudigste manier.

Reageer