Consumentenbond.nl

Transavia maakt er nog steeds een puinhoop van

• 19 juni 2020
  • 43 reacties
  • 1926 Bekeken

Badge

Half mei had ik vluchten geboekt bij Transavia 22 juni heen vanuit Faro naar Rotterdam en terug 27 juli. Deze werden twee weken erna gecancelled, blijkbaar omdat één van de vluchten was geschrapt. Met vermelding in de mail dat ik een voucher zou krijgen. Die heb ik nooit gekregen. Na twee weken wachten maar gebeld. Nederland totaal onbereikbaar. Dan maar naar Portugees nummer gebeld. 

Omgeboekt op 19 juni. En tot twee keer toe de prijzen met de medewerker gecontroleerd. Kreeg € 72 terug, wat ik zelf moest claimen. Bij de bevestiging van de gewijzigde boeking is echter een van de vluchtprijzen gewijzigd...zodat ik maar € 4 terug zou krijgen. 

Na de gewonnen rechtzaak van enkele klanten is het nog steeds een puinhoop. Een bedrijf als Transavia kan zich toch niet verschuilen achter leuzen als: email wordt niet beantwoord. En Klachten kunnen wel drie maanden blijven liggen. 
Ik hoop ten eerste maar dat ik uberhaupt kan vliegen….

En schrijf dit om de Consumentenbond de actuele informatie te geven over de stand van zake bij Transavia. Ik vermoed dat het gewoon een puinhoop is, en dit is zorgelijk. Ik heb schermprints gemaakt van de betreffende vluchtprijzen op deze datum als bewijs. 

Ook schrijf ik dit voor andere gedupeerden, om heel alert te blijven in dit soort situaties. 

Een deel van de zaken zijn moedwillige sabotage, zoals de vermeldingen op de website. Een ander deel zal te maken hebben met de totale crisis waarin dit bedrijf verkeert. 

U bent gewaarschuwd!

43 reacties

Ja, dat er sprake is van een warboel bij Transavia en Vliegtickets.nl is mij ook al een tijd duidelijk. Om het netjes uit te drukken. Bij vliegtickets hadden wij voor 20 maart een reis geboekt naar Lanzarote. De reis werd pas achteraf op de reisdag (!) door Transavia geannuleerd. Van Transavia kreeg ik een mail dat we voor eind april een voucher zouden krijgen via de mail. Van vliegtickets.nl hebben we hierover geen enkel bericht mogen ontvangen tot op de dag van vandaag.

Na zeeeeeeeer lang aandringen via de app ( waar blijven de beloofde vouchers??) gisteren een reactie van Transavia gekregen, nl. dat ze het heel druk hebben enz. Sorry, u moet nog wat langer wachten. Want...uw boeking van maart staat nu nog in een wachtrij, dwz. dat het er nog niet van is gekomen om vouchers aan te maken en op te sturen.

Transavia duimt dat we de vouchers spoedig van VLIEGTICKETS.NL opgestuurd krijgen.

Oh, nu dus toch weer vliegtickets ( waar we nooit een bericht van ontvangen hebben).

Onduidelijk. Neemt verder ook niet weg dat we nog steeds met lege handen staan. 

Wordt vervolgd denk ik dan maar.

Binnenkort vliegen we naar Lissabon. Nu deze omgeving recent weer een oranje reisadvies heeft vinden we dat niet verantwoord. Transavia geprobeerd te bereiken (naief?), maar heen reactie. We verwachten dat deze vlucht geannuleerd wordt, of dat wij deze bij een oranje reisadvies zelf mogen annuleren met ene geld terug garantie. Onderneemt de consumentbond stappen om ook dit soort zaken met Transavia te bespreken? Als ik alle reacties goed begrijp is de consumentenbond de enige die binnenkort contact gaat hebben met onze groene vrienden...

Reputatie 7
Badge +6

Was vandaag ook in het nieuws . Vouchers worden niet gegeven , tickets worden niet terug betaald en vluchten worden onverwacht geannuleerd . Vaak op het laatste moment en vaak wordt corona als reden genoemd terwijl de werkelijke reden is dat het vliegtuig niet vol genoeg komt en het zo maar kan zijn dat een andere vlucht op dezelfde dag naar dezelfde bestemming WEL vertrekt …..En dat vertellen ze alleen als die niet vol geboekt is , dat je daar op overgeboekt kan worden. 

Op 12 juni werd onze reis geannuleerd van 28 juni, wij ontvingen vouchers met de mededeling dat er zo snel mogelijk geld voor ontvangen kon worden.

Tot op heden kan dit nog steeds niet, er wordt ook totaal niet gezegd wanneer dit wel kan.

Dit is gewoon diefstal!

Badge +8

Na de gewonnen rechtzaak van enkele klanten is het nog steeds een puinhoop.

Hi @T.M. de Wijn, nog even uit nieuwsgierigheid: over welke rechtszaak heb je het hier precies?

Badge

Vanaf begin maart waren mijn man en ik op Lanzarote en de bedoeling was 2 mei terug te vliegen via Fuerteventura. Dit overigens via maatschappij Budget Air ( is Nog onbetrouwbaarder en onbereikbaarder dan Transavia… )

Vanwege lockdown en dreiging dat het volledige luchtruim dicht zou gaan, hebben wij geprobeerd onze terugvlucht om te boeken en vanaf Lanzarote terug te vliegen naar Nederland. Halverwege maart konden we een nieuwe terugvlucht geboekt voor 7 april, dit leek toen de enige mogelijkheid nog thuis te komen. Maar wij twijfelden toen al of deze vlucht wel zou gaan. Hebben ons bij de ambassade gemeld als “gestrande reizigers” en info gevraagd. Transavia was telefonisch en per mail niet bereikbaar, op mijn dringende app werd niet gereageerd. Via ambassade kwam op 21 maart bericht dat de volgende dag een repatrieringsvlucht zou gaan, met het advies deze te nemen. Onze inmiddels betaalde vlucht van 7 april was niet om te boeken, en is uiteindelijk geannuleerd. Nieuwe tickets boeken was wel mogelijk...

Dus wederom nieuwe tickets moeten aanschaffen om op 22 maart naar Nederland terug te kunnen vliegen. Overigens werd op de site van Transavia beweerd dat er veilig gevlogen zou worden met tussenruimte. Maar er was sprake van een volledig volgepropt vliegtuig zonder enige bescherming! Wij waren hier hoogst verbaast over en hadden dit niet verwacht, want kwamen net uit twee weken strenge quarantaine op Lanzarote.

We hebben vanaf april geprobeerd ons geld terug te krijgen, maar tot op heden niks ontvangen van Transavia en Budget Air. Budget air is volledig onbereikbaar. 

Inmiddels hebben we half mei naar zeer veel aandringen van Transavia het bericht gekregen dat ons verzoek in behandeling is gegaan, en we hebben een dossiernummer gekregen. Sindsdien niets meer vernomen.

Kortom: bereikbaarheid, communicatie, klantvriendelijkheid, veiligheid, afhandeling… 

Waardeloos Transavia!

Mijn vlucht op 14-06 naar Ibiza ging niet door. Ik zou e-mail ontvangen met voucher en uitleg over hoe ik mijn geld terug kon krijgen. Nog steeds geen e-mail ontvangen. Transavia al 2 keer gebeld. Steeds een uur in de wacht en de belofte dat ik de e-mail zou ontvangen. Tot op heden nog steeds niets binnen. Weet nu niet meer wat ik moet doen. 

Reputatie 7
Badge +7

Als update op @E.T. Wiersum reactie die 25 dagen geleden meldde dat Transavia uitgebreid in het nieuws was. Dit weekend was Transavia weer op de TV en de hele week al in diverse kranten. De consumentenbond is ook volop in de media verschenen omdat zij een rechtszaak zal beginnen, ook genoemd is stappen zal nemen, tegenover Transavia.   Op de site staan diverse artikelen daarover.. De algehele tendens is dat Transavia zich niet aan de wet houdt en de boel traineert. Bereikbaar is Transavia niet vanwege de drukte en de coronacrisis en omdat, zo werd gezegd, de directie op vakantie is (o.a. bij Max vakantieman).

Reputatie 7
Badge +6

Ja , ik zag het , Leo . Ook bij gesprekken met de bond bedienen ze zich van alle denkbare truc's om mensen die hun geld terug willen zo lang mogelijk in de kou te laten staan . Ik snap dat ze het moeilijk hebben . Velen die het niet dringend terug hoeven en begrip willen tonen , doen dat daarom ook niet ondanks dat het hun recht is. Die rechtszaak is nog niet zeker las ik . Het wordt overwogen . Het zou niet nodig moeten zijn om wat wet is , via de rechter af te dwingen . Misschien moet daar eens over nagedacht worden hoe dat zo veel mogelijk te voorkomen is…. De andere kant van het verhaal is zoals al eerder terecht opgemerkt :  Als massaal geld terug verlangd wordt en de boel gaat failliet , is nog veel erger . 

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad een heel vervelende kwestie, @E.T. Wiersum . Dat Coronavirus heeft voor een hoop ellende gezorgd. En dan moeten we het eerst denken aan wat de zieken hebben meegemaakt en uiteindelijk de slachtoffers die gevallen zijn, op een gruwelijke, zo heb ik begrepen en door de maatregelen ook vaak eenzame wijze. En dan vervolgens komt de economie. De algemene verwachting is dat er een forse recessie komt, maar misschien valt het mee, ik wil niet van doemdenken beschuldigd worden. Maar er is natuurlijk al een hoop gebeurd, sluiting van winkels en andersoortige bedrijven met daardoor mensen in de WW c.q. UWV. Er zijn ook miljoenen in geldbedragen aan fondsen opgericht om de nood te verlichten, de KLM is de bekendste. Het zal ons allemaal geld gaan kosten. Ik kan me dan goed voorstellen dat mensen  die met betaalde reizen of reisaccommodaties die op welke wijze dan ook geannuleerd zijn, zich extra getroffen voelen. Eén van de laatste slachtoffers hier op het forum had het over een strop van 6000 Euro,  maar er zijn hogere bedragen bekend. En natuurlijk is het zoals je zegt dat als massaal geld terug verlangd wordt en de boel gaat failliet , het nog veel erger wordt. Het is een dilemma, wie moet er voor opdraaien? Het antwoord lijkt me bekend.

Het is geen puinzooi bij transavia en. Corona is gewwon een slappe smoes.

we worden opzettelijk bedonderd waar we bijstaan. De minister inbegrepen.

toen ik 2 weken na mijn afgelaste vlucht van 4 mei opbelde waar mijn voucher bleef, las de persoon van het call center voor van haar lijstje met ‘frequently given answers’ dat er vertraging was vanwege het genereren van wachtwoorden bij de voucherkode.

ik reageerde onmiddelijk dat daar helemaal geen wachtwoord bij nodig was.

de reaktie was iets met privacy en corona en dat soort flauwekul.

2 weken later kwam eindelijk mijn voucher en mijn gelijk:

in dezelfde mail stonden mijn ‘voucherkode’ en ‘voucherkodepassword’ naast elkaar.

hoezo beveiliging.

Reputatie 3
Badge +3

Het is geen puinzooi bij transavia en. Corona is gewwon een slappe smoes.

we worden opzettelijk bedonderd waar we bijstaan. De minister inbegrepen.

toen ik 2 weken na mijn afgelaste vlucht van 4 mei opbelde waar mijn voucher bleef, las de persoon van het call center voor van haar lijstje met ‘frequently given answers’ dat er vertraging was vanwege het genereren van wachtwoorden bij de voucherkode.

ik reageerde onmiddelijk dat daar helemaal geen wachtwoord bij nodig was.

de reaktie was iets met privacy en corona en dat soort flauwekul.

2 weken later kwam eindelijk mijn voucher en mijn gelijk:

in dezelfde mail stonden mijn ‘voucherkode’ en ‘voucherkodepassword’ naast elkaar.

hoezo beveiliging.

De ‘puinhoop’ waarover gesproken wordt, heeft wel meer aspecten dan die vertraging met betrekking tot het genereren van wachtwoorden. Het niet begrijpen van een antwoord betekent niet dat u ‘opzettelijk bedonderd’ wordt: u kreeg immers een voucher mét een wachtwoord en dat feit staat niet op gespannen voet met de reden voor vertraging die Transavia gaf (problemen met genereren van wachtwoorden). Het aanwezig zijn van een wachtwoord is daarentegen wel in strijd met uw opvatting dat ‘er helemaal geen wachtwoord nodig is’.

Reputatie 2
Badge

Hi @T.M. de Wijn, je hebt deze comment al een tijdje terug geplaatst. Ben je in de tussentijd al door ons geholpen, of kan ik nog iets voor je betekenen? Wanneer ik je nog ergens mee kan helpen, stuur me dan gerust een privéberichtje op Facebook of WhatsApp met je boekingsnummer en de mededeling dat ik je heb doorverwezen. We helpen je graag verder als dat nog nodig is! Groeten, Chantal

Reputatie 2
Badge

@Ehan Bedankt voor je comment, heb je je vouchers inmiddels al ontvangen van Vliegtickets? Laat het me gerust weten! Groeten, Chantal

Reputatie 2
Badge

Goedemorgen, @Willemsen24. Ben je inmiddels al door ons geholpen via een van onze andere kanalen? Laat het me weten als ik op dit moment nog iets voor je kan betekenen! Groeten, Chantal

Reputatie 2
Badge

Hi @Akkie, is je probleem inmiddels via een van onze andere kanalen verholpen? Laat het me anders gerust weten, ik help je graag verder! Groeten, Chantal

Reputatie 2
Badge

Hi @Marleen de Bruin, ik begrijp dat je via een van onze andere kanalen al contact met ons hebt gehad, maar dat je nog steeds geen duidelijkheid hebt. Klopt dat? Wanneer je ons via Facebook Messenger of Twitter DM een berichtje stuurt, help ik je alsnog graag verder. Groeten, Chantal

Reputatie 2
Badge

Hi @Mariekje, heb je de vouchers inmiddels ontvangen? Als dat niet het geval is, stuur me dan een privéberichtje via Facebook of Twitter, dan kijk ik het voor je na! Groeten, Chantal

Hi @Akkie, is je probleem inmiddels via een van onze andere kanalen verholpen? Laat het me anders gerust weten, ik help je graag verder! Groeten, Chantal

Nee, helaas! Op 6 juli ingevoerd op de website maar tot op heden geen geld terug.

Ook ontvang je geen bevestiging als je deze ingevoerd hebt. Ook kan je de voucher steeds weer opnieuw invoeren en ontvang je steeds een nieuwe bevestigingsnummer. Deze moet je dus heel snel ergens noteren aangezien je geen bevestiging ontvangt.

Ondertussen wel contact gehad via whats app maar daar schiet je ook niks mee op, kan 4 tot 6 weken duren wordt er gezegd. Ik moet nog zien of dit echt gebeurd.

Reputatie 2
Badge

@Akkie, het klopt inderdaad dat het vier tot zes weken kan duren voordat je de refund ontvangt. Dit komt doordat het proces zorgvuldig moet gebeuren. Aangezien mijn collega je via WhatsApp heeft geholpen, ga ik ervan uit dat het zo goed moet komen! Ik wens je een fijne dag verder. Groeten, Chantal

Hi @Mariekje, heb je de vouchers inmiddels ontvangen? Als dat niet het geval is, stuur me dan een privéberichtje via Facebook of Twitter, dan kijk ik het voor je na! Groeten, Chantal

Hoi Chantal, 

Ik heb nog steeds geen vouchers ontvangen helaas. 

Groeten, Marieke

Reputatie 2
Badge

Hi @Mariekje, heb je de vouchers inmiddels ontvangen? Als dat niet het geval is, stuur me dan een privéberichtje via Facebook of Twitter, dan kijk ik het voor je na! Groeten, Chantal

Hoi Chantal, 

Groeten, Marieke

Hi @Mariekje jammer om te horen dat het nog niet is opgelost. Mijn excuses hiervoor. Ik kijk graag even met je mee naar de status van je voucher. Hiervoor heb ik een boekingsnummer en het e-mailadres van de hoofdboeker nodig. Omdat dit persoonsgegevens zijn, is het het handigst als je deze bijvoorbeeld via een privébericht op Facebook zou willen toesturen. Dan kijk ik graag even met je mee! Groeten, Sanne.

Hoi Chantal, 

Groeten, Marieke

Hi @Mariekje jammer om te horen dat het nog niet is opgelost. Mijn excuses hiervoor. Ik kijk graag even met je mee naar de status van je voucher. Hiervoor heb ik een boekingsnummer en het e-mailadres van de hoofdboeker nodig. Omdat dit persoonsgegevens zijn, is het het handigst als je deze bijvoorbeeld via een privébericht op Facebook zou willen toesturen. Dan kijk ik graag even met je mee! Groeten, Sanne.

Hoe stuur ik jullie een privébericht? Via messenger van transavia? 

Reputatie 2
Badge

Hoi Chantal, 

Groeten, Marieke

Hi @Mariekje jammer om te horen dat het nog niet is opgelost. Mijn excuses hiervoor. Ik kijk graag even met je mee naar de status van je voucher. Hiervoor heb ik een boekingsnummer en het e-mailadres van de hoofdboeker nodig. Omdat dit persoonsgegevens zijn, is het het handigst als je deze bijvoorbeeld via een privébericht op Facebook zou willen toesturen. Dan kijk ik graag even met je mee! Groeten, Sanne.

Inderdaad! Dat kan via het Facebook account van Transavia en door hier een messenger naar te sturen. Groeten, Sanne

Hoi Chantal, 

Groeten, Marieke

Inderdaad! Dat kan via het Facebook account van Transavia en door hier een messenger naar te sturen. Groeten, Sanne

Ik heb zojuist een bericht via messenger naar jullie gestuurd met mijn gegevens. Groeten Marieke

Reageer