Consumentenbond.nl

Travelgenio: geen geld terug, wel voucher

• 9 september 2020
  • 6 reacties
  • 197 Bekeken

In december jl online vliegtickets geboekt via Travelgenio . De reis ging naar Nw. Zeeland, met oa een overstap in Hong Kong, en zou plaats vinden van 12 februari tot en met 13 maart. toen kwam de corona. China lag al plat,  wat  vliegverkeer betrof , Hong Kong was nog open. Wij vonden het risico te groot om over Hong Kong te vliegen. Travelgenio gebeld of de reis konden omboeken , maar dat kon niet. dus nieuwe tickets geboekt, ook weer bij Travelgenio , nu vliegen we oa over Dubai.

Na terugkomst  gemaild met Travelgenio over restitutie van vliegtickets.

Je krijgt alleen maar geautomatiseerde mails terug. Zo ook onze laatste en definitieve mail van Travelgenio op zaterdag 5 september jl. We krijgen geen geld terug terug maar kunnen wel de waarde van het vliegticket gebruiken bij onze nieuwe vlucht  te boeken bij de vliegmaatschappijen van de niet gebruikte tickets, dat zijn 3 maatschappijen , en het boeken moet plaatsvinden voor 31-08-2020, en de reis moet plaatsvinden voor 31-12-2020!  Zo word je aan het lijntje gehouden.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Als de maatschappij de vliegreis annuleert vanwege Covid19 heeft u recht op terugbetaling van uw geld. U kunt dan een voucher kiezen maar als u die niet gebruikt kunt u alsnog uw geld terugvragen.

Als de maatschappij wel vliegt maar u bent niet meegegaan want u wilde niet over Hong Kong vliegen vanwege Covid19 dan heeft u de reis geannuleerd en gelden de annuleringsvoorwaarden van uw boeking. Dan kan het zijn dat u niet alles terugkrijgt. 

Reputatie 7
Badge +7

De reis- en vliegticketproblemen, alle annuleringen (verkregen of zelf gedaan) zullen nog wel even doorgaan op dit forum. En daar is het forum ook voor en ieders goed recht het aan te kaarten. Maar inmiddels zijn de antwoorden legio. Het is elders op het forum allemaal te vinden en de consumentenbond en andere organisaties hebben alles al tig keer samengevat. Om in ellenlange herhalingen te vallen vind ik zinloos. En ook hier lijkt me de informatie van de maatschappij niet helemaal juist, en met name de tijd die verkregen wordt zeer kort. Zie overal elders de juiste informatie en handelt daar naar.

Reputatie 7
Badge +4

leo, jan geeft toch gewoon het goede antwoord?! waarom weer zo'n uitgebreid terugkijk epistel? 

Reputatie 7
Badge +7

Jan geeft een prima antwoord, daar zeg ik ook niets van. Alleen vraag ik me gewoon af hoelang gaan we het nog hebben over de reisproblemen door het coronaviruis. Toch heel veel zelfde problemen en al maanden heel veel zelfde antwoorden.  Met zo'n uitgebreide discussie en informatie kan je toch ook zelf wel een antwoord vinden. Maar het is slechts een opmerking, van mij mag je rustig doorgaan met alsmaar vergelijkbare antwoorden geven. En van kritiek leveren. :innocent: .

Reputatie 7
Badge +6

Ah is prima joh @Stroeve, het is een lang doorlopend verhaal over meerdere draden met veel hetzelfde. In het nieuws is dat de ANVR een proces aanspant tegen Maroc Air omdat die de vliegtickets niet terugbetaalt.

Daar concludeer ik ook uit dat de andere maatschapijen zoals KLM, Cheaptickets of Transavia wel de vliegtickets terugbetalen, want anders zou de ANVR ook daar tegen procederen. Of dat noet nog komen, maar ik lees een dergelijk bericht nog nergens. Dus die mensen krijgen uiteindelijk allemaal hun geld terug. Het duurt wellicht lang en een antwoord krijgen was wellicht een drama, maar uiteindelijk gebeurt het dan. Helaas was er soms iemand die dreigde zijn lidmaatschap van de Consumentenbond op te zeggen omdat Cheaptickets geen antwoord gaf. Dat is dan weer goed voor een stoer verhaal over 100 jaar.

Ik denk ook, de consument wil niet betutteld worden door de overheid, dus trekt de overheid zich een stukje terug en laat het de mensen zelf doen. De mensen zijn allemaal zelf goed in staat om een vliegreis te boeken. Je kan dan een reis boeken onder de voorwaarden van de ANVR. Maar er zijn ook mensen die de regeltjes maar moeilijk gedoe vinden, hup reis geboekt . . . en dan opeens: i-k   w-i-l   m-ij-n   g-e-l-d   t-e-r-u-g.  Dat is dan ieder zijn (onbetuttelde) keus om niet naar de regeltjes te kijken, maar dan moet je ook de gevolgen aanvaarden. Iedereen die bij Maroc Air onder ANVR-voorwaarden boekte zit nu goed.

Reputatie 7
Badge +7

Om eventuele meningsverschillen te voorkomen, ook nu ben ik het volledig eens met Jan. Zovele andere Forumleden, dus ook geacht lid @E.B.F. Stroeve , als wel ik zelf, hebben heel vaak op al dit soort vragen geantwoord. En van mij mag ook dat zo blijven, alleen zij vele topics hierover nagenoeg hetzelfde, dus vind ik het moeilijk nog andere antwoorden te vinden. Maar van mij mag ieder zijn gang gaan, ik verbied nooit iemand iets. Groet Leo.l

Reageer