Consumentenbond.nl
Vraag

TUI tickets in corona tijd

• 17 juli 2020
  • 5 reacties
  • 310 Bekeken

Wij hebben vliegtickets op 10 september naar Egypte met TUI. Egypte is nu nog oranje, maar ook gaat het naar geel willen wij in deze tijd niet buiten Europa vliegen. TUI meld dat zij bij oranje niet vliegen en wij het geld/voucher terug krijgen. Bij geel niet. Ticket wijzigen na bv volgend jaar kan niet accepteren zij niet. Wanneer TUI uiteindelijk het besluit gaat nemen laten zij ons niet weten. Zij hopen op geel en wij moeten wachten. 

Wij voelen ons wel gegijzeld. Wachten met het risico dat wij pas op het laatste moment nog iets anders kunnen boeken of ticket kwijt. Hoe dan ook ligt het risico en mogelijk verlies bij de klant. Volgens mij heeft TUI behoorlijke staatssteun ontvangen, onbegrijpelijk.

Is er iets wat wij zouden kunnen doen?

5 reacties

Nee, uw vat het correct samen. Bij code oranje annuleren ze en krijgt u uw geld terug, bij code geel gaat de vlucht door en mutatis mutandis krijgt u uw geld niet terug. 

U moet dus wachten of het stoplicht op geel of oranje gaat net als TUI.

Hoe lang mogen zij wachten? Wanner moeten zij een besluit nemen?

Dat is een goede vraag, ik zou zeggen dat ze u uiterlijk 24 uur van te voren moeten laten weten wat er gaat gebeuren. Staat er niets in de voorwaarden van TUI?

Badge +8

Hi @K. Frede, dank voor je vraag en welkom op de Community. Heb je deze pagina al eens bekeken? Hier kun je meer lezen over wat je kunt doen als je zelf een reis wilt annuleren. Als je lid bent van de Consumentenbond kun je ook altijd even bellen met een van mijn collega's via 070 445 45 45 (op werkdagen tussen 9 en 17 uur bereikbaar). Succes!

Reputatie 2
Badge +3

Gegijzeld. Toe maar.

U heeft een ticket geboekt onder bepaalde voorwaarden,waaronder annuleringsvoorwaarden. Die zijn gewoon van toepassing.

U heeft zelf besloten zeker geen gebruik te maken van het ticket, maar wil niet overgaan tot annuleren. Dat wil zeggen u weigert vooralsnog de luchtvaartmaatschappij in kennis te stellen van uw beslissing niet op de vlucht plaats te nemen.

TUI hoopt op geel, u hoopt op oranje. Het lijkt er op dat de gijzeling wederzijds is.

Uitgaand van annuleringskosten van 100% voor zo’n los ticket, is de optimale strategie voor u:  wachten. Als de vlucht door blijkt te gaan, kunt u, op het laatste moment, alsnog annuleren zodat u in ieder geval nog luchthavenbelasting en toeslagen terugkrijgt.

Waarom u zegt dat ‘wachten’ kan betekenen dat u pas op het laatste moment iets anders kan boeken, snap ik niet. U kunt nu toch al iets anders boeken? Tenzij u bedoelt dat u pas iets anders kunt betalen als u het geld van TUI heeft teruggekregen. Maar als dat het geval is, is het misschien raadzaam dit jaar sowieso thuis te blijven.

Reageer