Vaccinatieboekje niet ingevuld bij coronavaccin

De GGD waar ik mijn vaccinaties kreeg weigerde “in opdracht van hogerhand” mijn 2e vaccinatie te registreren. Ze hadden alle stickers moeten vernietigen!

Het gele boekje wordt uitgegeven door het Ministerie van VWS, is internationaal erkend door de WHO, heeft geen last van privacy gevoeligheid, kan gekopieerd worden om ook nog een bewijs te hebben bij verlies, je hebt er geen smartphone voor nodig, allemaal voordelen, maar niet “modern” genoeg. De minister wacht liever op een app die nog ontwikkeld moet worden….. En is deze app net zoals de meldings-app niet te gebruiken op oudere telefoons zoals de Iphone 6?

Er is een motie ingediend in de 2e Kamer door Attje Kuiken. 

Consumentenbond zouden jullie actie kunnen ondernemen?

11 reacties

Er komt een Europees eHealth portal.
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/FS_21_2793
En die QR die de app laat zien, kan ook op papier geprint worden.
In de code zit namelijk een handtekening die echtheid bewijst.
Zou me niet verbazen, dat het gele boekje helemaal het museum in gaat.

@G.M.J. de Bruijn 

Zo'n stempeltje in dat gele boekje heeft alleen nut als het land waar u hinnen wil uw stempeltje daarin ook accepteert als bewijs van vaccinatie. Heeft u weet van het feit dat andere landen dat zullen accepteren of gaat u gewoon vanuit dat dat wel goed zit?

Maar hoe weten ze dan dat ik de zaak fop als ik bijvoorbeeld jouw, door mij stiekem gekopieerde, QR-code laat zien?

Ik vind het wel opmerkelijk dat de voertaal in de EU uitrekerend een niet-EU-taal is geworden.

Maar hoe weten ze dan dat ik de zaak fop als ik bijvoorbeeld jouw, door mij stiekem gekopieerde, QR-code laat zien?

Ik gok, doordat je bijvoorbeeld ook een identiteitsbewijs moet laten zien en er een controle gedaan kan worden dat de code van de inenting bij die identiteit hoort. Precies dat is natuurlijk ook het soort dingen dat moet worden opgelost en afgesproken en alleen al daarom snap ik niet dat men niet eerst die ambtenaren hun werk laat doen ipv te eisen dat er ergens een stempeltje moet komen zonder zich af te vragen of dat nuttig is.

Badge +8

Waarschijnlijk heb je het zelf ook al gelezen, @G.M.J. de Bruijn. Maar vanaf volgende week gaan alle GGD's het coronavaccin opnemen in het ‘gele boekje’. Je leest er meer over in dit nieuwsbericht van de NOS.

Reputatie 7
Badge +6

Dit is helaas weer een van de vele voorbeelden van het zwalkende beleid en fouten omtrent alles wat met Corona te maken heeft . Regeren is vooruitkijken . De Jonge en anderen kunnen dit blijkbaar niet voldoende. Enerzijds veel te veel regels en anderzijds veel te weinig naar mijn mening . 

Badge +2

U kunt gewoon terug gaan naar de priklocatie en de tweede vaccinatie achteraf laten inboeken en stempelen. Heb ik afgelopen week ook gedaan. Tegen de zwalkende koers van DJ is toch niks opgewassen.

Ik ben gewoon naar een totaal andere priklocatie in een andere gemeente gegaan waar er een rij was voor gele boekjes inschrijven. Ik had mijn twee prikkaarten bij me en ze plakten twee stickers in m'n gele boekje en dan geen stempel maar met de hand geschreven datum en paraaf.

In het nieuws.
Nu krijg je stempels in een boekje zonder naam.
https://www.ad.nl/binnenland/voor-tien-euro-heb-je-zo-een-geel-boekje-ook-zonder-vaccinatie~af1c9bd8

Het lijkt wel een self fulfilling prophecy, zo kun je er dus op wachten dat landen dat boekje dus niet meer erkennen.

Vandaag telefonisch contact gehad met de GGD Amsterdam (020-5555911) en daarin werd aangegeven dat de GGD NIET meer de Covid-19 vaccinaties in het (gele) vaccinatieboekje bijschrijft.  Ik had net (gele) vaccinatieboekjes besteld bij de SDU.  Vergeefse moeite m.b.t. Covid-19, maar nog wel bruikbaar voor andere vaccinaties ...

Reageer