Vakantiediscounter: Geen annuleringskosten bij wijziging kleurcode land

• 20 July 2021
  • 7 reacties
  • 91 Bekeken

bij boeking waren Balearen kleurcode geel maar zeer recent is kleurcode op oranje gegaan; niet-noodzakelijke reizen wordt afgeraden. Echter Vakantiediscounter geeft niet thuis, annuleringskosten worden in rekening gebracht. Omboeken kan niet meer volgens hen, te korte tijd tot evt vertrek.

Besmettingscijfers Balearen zijn explosief omhoog gegaan; zojuist 311! Vermoedelijk wordt kleurcode binnenkort aangepast naar nog zwaarder, rood cq donkerrood en dan moet er worden gecancelled vanuit organisatie. Moeten we dan 't risico lopen om besmet te raken? Kunnen we zeker niet terug omdat NL negatieve test vraagt bij terugkomst… worden wij, jeugd, nogmaals gestraft voor ons aan de regels houden! Waarom wordt economisch belang reisbranche boven lichamelijk welzijn jeugd gesteld?! Willen ons graag aan overheidsbeleid houden maar daar hoeven we toch niet zelf voor te betalen?!

7 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Volgens mij wordt u niet verplicht te reizen, dus dat verhaal alsof uw gezondheidsbelang wordt opgeofferd aan het economisch belang van de reisbranche, lijkt me uit de lucht gegrepen: als u het vanwege gezondheidsrisico’s onverantwoord vindt om naar de Balearen te gaan, dan blijft u gewoon thuis.

‘Code oranje’ of niet, er is geen reden tot paniek. Op de Balearen wonen ruim 1 miljoen mensen (ik negeer de toeristen even) en als er, zoals u zegt in één dag 311 besmettingen bijkomen, dan is dat verhoudingsgewijs minder dan in Nederland. Waarop u baseert dat het binnenkort ‘vermoedelijk’ ‘code rood’ zal worden is mij een raadsel (laat staan ‘donkerrood’, even afgezien van de vraag of dat echt een mogelijkheid is.

Welk risico u bereid bent te lopen, kunt u alleen beantwoorden. Houd voor ogen dat u alle vrijheid hebt om de voor u veiligste beslissing te nemen: u bent niet tot reizen verplicht. Dat u gestraft zou worden voor het zich aan de regels houden, begrijp ik niet.

Wat kunt u doen? Kijk na, heel precies, welke regels Vakantiediscounter hanteert. Wat stond er ten tijde van de boeking op de website en wat staat er nu, wat staat er in de voorwaarden en wat staat er in de boekingsbescheiden? Controleer of Vakantiediscounter zich aan de gecommuniceerde regels houdt. Als dat niet het geval is, kunt u hen daarop aanspreken.

Op de website van Vakantiediscounter wordt nu vermeld dat bij code oranje de normale annuleringsvoorwaarden gelden als de reisorganisatie de reis niet annuleert en hij kan wel uitgevoerd worden resp. vlucht doorgaat en hotel open is. Als dit dezelfde regels zijn als ten tijde van uw boeking, dan had u daarvan op de hoogte kunnen en moeten zijn en hoeft  de opstelling van Vakantiediscounter in die zin geen verrassing te zijn.

Vooralsnog lijkt het er inderdaad op dat u gebonden bent aan de afgesproken annuleringsvoorwaarden. Bij annulering worden kosten in rekening gebracht. Volgende stap: heeft u een annuleringsverzekering? Zo ja, controleer of deze situatie onder de gedekte gebeurtenissen valt (is lastig zo ver in het Covid-tijdperk, maar je weet nooit, dus toch controleren).

Succes!

Reputatie 4
Badge +4

Het is toch ook een kwestie van risico inschatting vooraf… juist…. dat lukt dus niet… niemand geeft ons daar een garantie voor af bij dit soort zaken en een bedrijven zoals je noemt… die hun voorwaarden zelf opstellen.

Dus om het gedoe te voorkomen waar je, @Mallorca2021, tegen aanloopt te voorkomen, boeken wij dus gewoon niet op zulke plaatsen en genieten we daar waar we dit gedoe niet hebben. 

Als over een tijd (een jaar?) in Europa weer wat overzichtelijker/meer voorspelbaar wordt, kijken we wel weer verder. Iets als dit soort virussen gaan mogelijk nog heel lang rond en verdwijnen wellicht nooit meer of komen in een andere vorm terug, wie weet nog veel erger dan de Corona nu.

Maw we zullen meer dan ooit met deze nieuwe realiteit moeten leven, ongeacht onze leeftijd. En wil je naar andere continenten, als Azië en Afrika, kijk eens hoe laag de vaccinatiegraad daar nu is en hoelang het daar wel gaat duren eer dat de vaccinatiegraad daar net zo hoog wordt als bij ons straks en ook eer er een nieuw soort normaal zich daar redelijk stabiel zich ingesteld heeft.

Natuurlijk is het vervelend dat dit je overkomt, maar bereid je voor, dit gaat mogelijk nog vaker gebeuren, ook deze bedrijven zullen zich aan het nieuwe normaal moeten aanpassen en dat kost tijd.

Reputatie 7
Badge +6

Juist die onzekerheid en onvoorspelbaarheid heeft veel mensen doen besluiten om niet met vakantie te gaan of vakantie in eigen land door te brengen . Dagtochtjes is ook nog een mogelijkheid . Ons land heeft plenty mogelijkheden waar velen denk ik niet bij stilstaan . Wie toch met alle geweld naar het buitenland wil , doet het zichzelf aan als het misgaat .

Badge +5

Hi @Mallorca2021 en welkom op de Community! Wij hebben hier meerdere meldingen over binnen gekregen. Via onze webpagina Coronavirus & Reizen: je rechten geven we je verdere info over je rechten. Hopelijk heb je hier nog iets aan :relaxed:  

Reputatie 3
Badge +2

Gewoon niet op vakantie gaan. Dat lijkt me het beste. niet in 2021 en ook nog niet in 2022. eerst moet de hele wereld klaar zijn met corona, dus voldoende gevaccineerd ofwel anderszins immuun. 

Het wordt ook tijd dat we gaan anticiperen op de werkelijke oorzaken van deze pandemie: consumeren, wereldhandel, ingrijpen in de natuur. Het moet es uit zijn met ons consumentengedrag. Laat de economie maar es wat krimpen, met name in de westerse wereld.  

Willen ons graag aan overheidsbeleid houden maar daar hoeven we toch niet zelf voor te betalen?!

Heeft de overheid u aangeraden in coronatijd een vakantie te boeken? Zelf een vakantie boeken is ook zelf de consequenties dragen.

Reputatie 3
Badge +2

ja, de overheid heeft dat wel gestimuleerd, op vakantie gaan. Dom. Kortzichtig beleid (EU). Alles gericht op herstel economie. Is niet meer van deze tijd, maar het zal nog wel een paar generaties duren voordat dit echt doordringt. Iedere ramp maakt dan een klein % van de mensen anders wil gaan leven. We hebben nu corona en overstromingen gehad, in ons verwende deel van de wereld. De rest van de wereld heeft ook corona en kent al veel langer natuurrampen (voor ons een ver van mijn bed show) . Ik hoop dat er nog meer rampen komen in ons deel van de wereld, en wel z.s.m.

ik vind het trouwens raar dat corona testen voor vakanties gratis zijn. (dit past natuurlijk naadloos in het stimuleren van op reis gaan door de overheid)

beter zou zijn: je betaalt er 100 euro voor, maar als je > 2 weken geleden tweemaal gevaccineerd bent hoef je niet te testen. Dan betaal ik niet mee aan testen voor gekken/aso's  die naar het buitenland willen en het bevordert de vaccinatiebereidheid/ - graad. 

Reageer