Consumentenbond.nl
Vraag

Verhuizen en tijdelijk huurcontract

• 28 maart 2020
  • 5 reacties
  • 339 Bekeken

Goedenavond, ik weet niet of ik bij de juiste forum zit maar ik heb een vraag…

Ons plan was met onze 3 kleintjes per 1 april vanuit de UK naar NL te verhuizen. Door alles wat er nu gebeurd gaat dat lastig worden. Ik heb een huurcontract (tijdelijk) die officieel vanaf 1 april tot 1 oktober zou lopen met opzegtermijn van 1 maand. Ik heb de borg betaald (1 maand huur incl gas/elektra/water/wifi etc van €1,650) en schoonmaak kosten van €130. De expat huurbaas/makelaar heeft aangegeven dat mijn huurcontract niet geannuleerd kan worden (“wij lijden hier allemaal aan” zei hij) en daar heeft hij gelijk in maar ik had gehoopt dat er iets meer flexibiliteit zou zijn. De huurprijs staat in het contract als €900 huur + €550 service kosten + €150 water/gas/elektra. 

Mijn vraag is: kan ik hier IETS aan doen? Volgens Juridisch Loket zou ik kunnen vragen dat ze de borg als 1ste maand huur zien en dat het daarmee afgelopen is. Ze kunnen daar natuurlijk een probleem van maken maar de kansen daarvan aangezien de huidige omstandigheden zitten op dit moment wel wat lager dachten ze (maar uiteraard garanderen ze niks, kan ook niet natuurlijk).

Een lastige situatie maar misschien heeft iemand nog advies? Ik waardeer jullie hulp enorm!

5 reacties

Volgens mij hebt u inderdaad de medewerking van de verhuurder nodig om een huurcontract voor bepaalde tijd op te zeggen en als ze daar geen zin in hebben kunt u er niet vanaf. Wat u zou kunnen proberenis inderdaad een deal sluiten waarbij u de verhuurder een bonus geeft als hij het huis alsnog aan iemand anders kan verhuren zodat het voor de verhuurder ook loont, maar als er geen vraag is zal dat niet helpen.

Reputatie 7
Badge +7

Forumlid @A. Deen  heeft het al genoemd, de medewerker van de verhuurder zal hier nodig zijn. Maar om tot oktober te moeten betalen is wel hard, en uiteraard voor u een hoop geld. Maar regels zijn regels en kunnen wellicht alleen door coulance gewijzigd worden, Een goed gesprek met de verhuurder kan wellicht nog een keer geen kwaad, aangevuld met de nodige liefst dwingende redenen.. Verzamel zoveel mogelijk redenen, familiewomstandighyeden, ziekten, werkomstandheden, heimwee, desnoods briefje van de dokter, ziekenhuis. Geen garantie, maar wie weet hoe een koe een haas vangt. groeten Leo.

Hartelijk dank @A. Deen en @L.J.F. de Ruiter voor jullie advies. Ik zal dinsdag als er meer bekend is over de huidige situatie opnieuw contact opnemen met de verhuurder. 

Badge +8

Hou je ons hier op de hoogte van de eventuele ontwikkelingen, @FlorisN:relaxed:

@Imke Zeker, helaas ben ik idd mijn borg kwijt geraakt. Fijn weekend

Reageer