Consumentenbond.nl
Beantwoord

verplicht contactloos betalen

• 9 april 2020
  • 19 reacties
  • 1731 Bekeken

Ik kom net van de mcdonalds vandaan. Tot mijn verbazing namen zij geen contant geld meer aan. Dit is natuurlijk een maatregel die zij nemen ivm de coronacrisis.  Nou vraag ik mij af of ze in hun recht staan. Mogen zij contant geld weigeren? 

icon

Beste antwoord door A. Deen 9 april 2020, 23:55

Ja in  een crisissituatie mogen zijnde regels bijstellen. Overigens op advies van het RIVM

Om toch een wijdverbreid misverstand te bestrijden het is winkels altijd toegestaan eigen voorwaarde te stellen over hoe je mag betalen, crisis of geen crisis. Een winkel kan stellen dat je alleen met PIN kunt betalen en niets verplicht ze om cash te accepteren als ze dat niet willen.

Bekijk origineel

19 reacties

Het korte antwoord is ja, en dat staat helemaal los van Corona.

Reputatie 7
Badge +4

in hun recht staan??? werkelijk? dat is nu het belangrijkst??? 150 (ongeveer) doden vandaag, en dat was een slow day…...

Reputatie 7
Badge +7

Ik ga niet meer herhalen wat ik bij zovele topics omtrent dit onderwerp gezegd heb. Het coronavirus of covid19 is een zeer ernstige en besmettelijke ziekte, dat de hele wereld treft en een verschrikkelijk doodbeeld geeft. Maar er zijn vele vergelijkende voorbeelden te geven, maar niet doen, daar is alles te erg voor. Maar laten we hopen dat de medische of farmaceutische wereld snel oplossingen vindt en dat we er op terug kunnen zien of alles goed is gegaan. Hopelijk komen dan ook de zgn. feiten, die in dit forum vaak zo belangrijk gevonden worden, de feiten. Is een briefje van 20 dan de oorzaak, is met je echtgenoot een winkel ingaan de oorzaak, is het niet meer mogen zien in een 'tehuis’  van een stervend familielid de oorzaak.. We hebben het niet over de andere discussie wie moeten we dood laten gaan, we zijn ook niet tegen de regels, de maatregels enz.,, maar een beetje relativeren….. zonder iemand maar in gevaar te brengen, gebaseerd op feiten, kan dat niet meer?

Reputatie 4
Badge +3

Ik zou het eerder dom en misschien wel schandalig vinden als McDonalds nog met cash zou werken.

U zegt dat u op de hoogte bent van Corona en vervolgens stelt u hier deze vraag.

Had u liever de MaCorona gehad op uw briefje van €10. En Ja in  een crisissituatie mogen zijnde regels bijstellen. Overigens op advies van het RIVM

Ja in  een crisissituatie mogen zijnde regels bijstellen. Overigens op advies van het RIVM

Om toch een wijdverbreid misverstand te bestrijden het is winkels altijd toegestaan eigen voorwaarde te stellen over hoe je mag betalen, crisis of geen crisis. Een winkel kan stellen dat je alleen met PIN kunt betalen en niets verplicht ze om cash te accepteren als ze dat niet willen.

Reputatie 7
Badge +7

Juist u heeft alle wijsheid in pacht, u weet het allemaal zekert. u heeft ook alle kennis, meer dan de deskundigen, die nog heel weinig weten van het virus, waar het vandaan komt, hoe het over gegeven wordt en wat uiteindelijk ….. “de Therapie”is…….. Welnu dan bent u de man waarop we al zolang wachten. 

Maakt u toch niets wijs, ik weet niets over het virus omdat deskundigen nagenoeg nog niets weten, maar zie mijn handtekening u denkt het allemaal zo goed te weten, maar u weet ook niets en helaas u weet niet dat u niets weet., Wees nou eens niet zo fanatiek en sabelt niet iedereen met een andere mening direct neer…. En mijn mening is nagenoeg dezelfde als van iedereen, dus als van de overheid die ook maar afgaat op verdeelde deskundigen, maar ik luister er naar en houd me aan die regels maar ben wel haast zeker dat er ooit een terugkijken komt over wat wel en niet gehoeven had en of nu uitgerekend op dat tientje van u het coronavirus zit…… en al die tientjes van MacDonalds. En ik betaal gewoon met de bankpas…. OVERAL….maar zou zo graag weten of het terecht is, met feiten en bewijzen dat het tientje de besmetting doorgeeft, evenals het bonnetje aanpakken en, een regel is toch, heb je boodschappen gedaan maakt het winkelwagenje schoon, raakt na het winkelen je handen niet aan tegen je hoofd of wat dan ook. Rep je naar huis om je handen te wassen…… regels en regels zat…. maar hoever zijn we al dat niets meer mag. Ik vind het schandalig dat u niet voor andere meningen vatbaar bent, d.w..n.z. dat u er mee eens moet zijn, maar in elk geval respect toont en er over wil praten. Dat zie ik niet bij U. Groet en even goede vrienden, Leo.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @A. Deen , de berichten kruisen, maar wat de winkels zelf nog voor regels stellen is hun goed recht hoewel over betalen op welke manier ook wettelijke regels zijn.Maar u bericht is tenminste nog enigszins gerelativeerd en houdt ,hoe minder fraai momenteel ook, toch mogelijkhede n open.

Ik wist dat ik hem ergens eerder had gezien: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geldzaken/vraag-en-antwoord/kan-ik-met-een-wettig-betaalmiddel-overal-betalen

Gelukkig heb je bij veel supermarkten retourpinnen.
Dat kun je van je laatste statiegeld de volgende dag een vette hap halen. :wink:

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Deen voor de overige informatie. Ik kende hem al voor een groot gedeelte. Ik verzamel al jaren munten, een aantal oude munten van voor de Euro, o.a ook ducaten, wel grappig omdat deze in feite als betaalmiddel niet meer bestaan. Maar verder alle Euromunten vanaf het begin. Dat is echter wat teveel gezegd, want van Frankrijk kan ik de vele speciale Euromunten niet bijhouden en de gouden zijn 10 tot 20.000 Euro en meer waard. Maar je kan er nergens mee betalen, en de waarde krijg je ook nooit meer terug. Het Vaticaan heeft ook bijzondere munten, daar zijn nog echte verzamelaars voor, maar ieder jaar worden gouden 20 en 50 Euromunten uitgegeven. Die kosten dan meer dan 15.000 Euro. Als je met zo'n 50 Eurostuk in goud naar de AH gaat pakken ze hem niet eens aan. Op de munt staat 50 euro, je kan dus in de supermarkt als kassière meer dan 10.000 mille winst maken…… maar dat moet je dus wel weten, en dus ook dat ze in feite alleen in het land van herkomst de waarde hebben.  Maar zo geldt dat voor alle Euro betalingen in winkels, zij mogen zelf uitmaken wat ze willen ontvangen……. maar dat heeft weinig met het coronavirus of Covid19 te maken… Een ernstige ziekte, nogmaals, en we moeten allen de regels nakomen, maar haalt het niet te pas en onpas erbij. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +4

leo, lang verhaal, zie niet direct een relatie met het onderwerp of je kritische noot naar a. deen.

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @E.B.F. Stroeve . Ik zal proberen uitleg te geven en hoop u mijn reactie een beetje te kunnen verklaren. Jammer dat we het altijd zo oneens zijn en dan tegenover elkaar komen te staan. Maar dat is nu eenmaal zo in dit soort forums en ik ben wel de laatste die een ander zijn mening niet respecteer.

Ik ben echter niet degene die me met simpele antwoorden er af kan en wil maken.

Ik kan gewoon teruggaan naar de topic auteur, die zich verbaast dat hij niet met contant geld kan betalen. Hij wijt dat aan Covid19 en stelt dan toch de vraag mag men contant geld weigeren.  In feite vind ik dat @A. Deen  het juiste antwoord geeft, namelijk een winkelier mag zelf bepalen hoe hij betaald wil worden, en dan geeft hij er nog extra als duidelijkheid bij, dat heeft niets met Corona te maken.. Dat is niet alleen zijn mening, later staaft hij dat ook met feiten. 

Ik ben het met hem eens al ga ik meer van mijn ‘gevoelsmening’ uit dat dat bij vele zaken maar wat snel het coronavirus erbij gehaald wordt. Dat haast ik me nog om van Corona niet een niemendalletje te maken, maar te stellen dat het een ernstige ziekte is en dat dus alles gedaan moet worden hem in te dammen en heb kwijt te raken. (verklaring ik ben dus niet tegen regels, maar het moet ook realistisch zijn, iets feitelijks in zijn……. en is het bewezen dat papiergeld, en dus één briefje "de  virusbesmetter’ is?).

Later verklaart @A. Deen  nog eens via  een artikel van de overheid: kan ik met een wettig betaalmiddel overal betalen….. dat zulks dus niet kan, feiten door de overheid ingebracht. En ik ben het met hem eens. Ik heb helemaal geen kritieke noot.!!!!

En u krijgt gelijk van mij, zoals zovele keren, dat ik met ja heer Deen zo is het…….. had kunnen antwoorden. Ik heb het in een wat langer verhaal gedaan omdat ik het overheidsstuk ken en heb dat verklaard vanuit de muntverzameling. Echte reële en officiële Euromunten door bijzondere gebeurtenissen in alle Eurolanden uitgebracht. Geen penningen, maar echte munten en toch niet overal betaalbaar. Een extra uitleg dat men niet alle munten of anderszins hoeft aan te nemen. Een bevestiging van het overheidsstuk van heer Deen. 

Dus niets kritisch naar heer Deen en onderwerp gerelateerd dat een winkelier betaalde betalingswijze kan weigeren. Hopelijk verklaart dit mijn reactie, en laten we het op een misverstand houden, waaromtrent u terecht uitleg mag vragen.. Tot de volgende keer dan maar weer, vriendelijk groetend Leo.

Reputatie 7
Badge +4

leo, als jou reactie die begint met ‘juist u heeft alle wijsheid in pacht’ geen kritische noot is,dan weet ik het niet meer. Op zich uiteraard geen probleem, maar je zwakt je primaire reactie nogal eens af in een vervolg discussie. Zo ook nu. 

Het was niet geheel duidelijk wie nu de wijsheid in pacht had.

Reputatie 7
Badge +6

Heb het zelf ook nog even opgezocht omdat ik twijfelde . Inderdaad staat in de wet dat een wettig betaalmiddel geweigerd mag worden . In de praktijk zal de weigeraar daar een reden voor hebben . Zo  ook hier vanwege besmettingsgevaar door Corona. Ik vind dat juist prima . Was laatst bij een winkel waar uitdrukkelijk stond vermeld : Wegens Corona nemen wij geen contant geld aan. Vervolgens komt er een idioot die de anderhalve meter in de rij benut om voor te dringen en met contant geld gaat staat wapperen en het gekochte wat buiten uitgestald stond niet liet zien omdat hij het al in de auto had ( terwijl dit gescand moet worden ) .  Zucht !!!!!  Ook andere regels werden  daar door het merendeel van de klanten aan de laars gelapt en het personeel durfde niks te zeggen…...Moet zeggen dat ik ook in winkels ben geweest waar men zich keurig aan de regels hield . Toevalstreffers ? 

Reputatie 7
Badge +7

Helaas soms kruisen reacties elkaar. En mijn reactie was wat betreft de wijsheid in pacht bedoeld voor @Gerard.  Als het schandalig is dat….. een winkel…. contant geld aanpakt ???? Maar het ging mij om het feit of virusinfectie overdraagbaar is door dingen, dieren e.d. dus ook een briefje van tien.  Deskundigen zijn het er nog niet over eens, al verschillen ze altijd van mening, net als wij hier. Maar hopelijk een misverstand opgelost, geen kritiek op @A. Deen , wel op @Gerard.,  althans wat zijn uitspraken betreffen. Verder respecteer ik zijn en ieders mening. En als winkels te kennen geven geen contant geld meer aan te nemen vanwege……. dan respecteer ik dat ook en hou me aan de regels. Ik betaal al met niets anders dan de betaalpas. En verder ben ik ook altijd bereid mijn uitspraken af te zwakken of terug te nemen of excuses of sorry te zeggen.  Ik kom dat nagenoeg nergens meer tegen.  Indien de uitdrukking wijsheid in pacht anderen ergeren, dan neem ik het graag terug.  Maar dinegn die ik tegen kom als “schandalig” en “idioot” en zoveel meer dan zou ik willen dat men dat ook wat temperde. Ik denk, weet het niet zeker, maar vind het meer verklaarbaar, dat iemand in China het virus over gedragen heeft aan een ander. En vervolgens als voorbeeld zijn er velen lekker gaan skiën en hebben elkaar zo aangestoken. En nogmaals allemaal vreselijk en laten we de regels er op na houden en “samen staan we sterk", maar om nou van “alles”de schuld te geven ???  Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Iemand die twee keer een groot bord met gedragsregels is gepasseerd en tegelijkertijd vier regels EN een fatsoensnorm overtreedt , noem ik een idioot , Leo . En ik kan er ook nog wel andere benamingen bij bedenken. Echter we geraken weer off-topic , dus laat ik het hier liever bij. 

Reputatie 7
Badge +7

Dit heeft alles met het topic te maken @E.T. Wiersum . En ik ben wel de laatste die zal zeggen dat ik niet uitwijk. Maar de TS geeft aan, volgens mij zonder berichten gezien te hebben bij MD (althans TS geeft dat nergens aan)  dat dus ineens contant geld geweigerd wordt. 

Als het zo is als je stelt dat overal bij MD borden staan over niet met contant geld betalen, dan ga ik akkoord (echter idioot, dat is wel volslagen gek, beetje zwaar aangezet misschien). Van MKB is wel uitgebreid de vraag gemeld contant geld te vermijden (vanwege de coronacrisis …..) en als ‘fatsoenlijk’ mens voldoe je aan die vraag, ook akkoord. Ik wacht alleen en hoop het van harte dat deze vreselijke ziekte voorbij gaat, dat een therapie of medicijn gevonden wordt. Dan verwacht ik ook een evaluatie. En krijg ik wellicht volkomen ongelijk, maar misschien ook niet en zijn wellicht bepaalde maatregelen te zwaar geweest c.q. niet nodig geweest….. maar dat is dan voor een nieuwe topic. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Tja , ik krijg ook de indruk dat sommige maatregelen nutteloos zijn . Andere maatregelen gaan misschien niet ver genoeg . Later zal daar ongetwijfeld meer over bekend worden. Voor nu hebben we ons maar te houden aan wat winkeliers en overheidvan ons verlangen . In ons eigen belang en dat van onze medemens . Treurig , dat sommigen niet voor rede vatbaar zijn en soms zelfs agressief worden als ze op hun gedrag aangesproken worden .  Daar bedoel ik TS niet mee . Die stelt gewoon en vraag en die is beantwoord .

Reageer