Consumentenbond.nl
Vraag

Vliegtickets Indonesië zijn 1 dag verplaatst

Wij hebben op 9 augustus tickets naar Bali, Indonesië. Geboekt bij gate1.nl en we vliegen met Garuda. Nu mag je Indonesië helemaal niet in zo lijkt het, maar inloggen bij Garuda leert dat onze tickets opeens naar 10 augustus zijn gezet. De vlucht op 9 augustus is namelijk geannuleerd. Van gate1 hebben we nog geen reactie, ook Garuda blijft stil. Wat zijn. nu onze rechten? Moet gate1 geld teruggeven? Heeft iemand wat tips voor ons? Uiteraard moeten we dus wel thuisblijven omdat je helemaal niet naar Bali mag als toerist. 

12 reacties

Voor de zomer 2020 hebben wij met Swiss.air een reis geboekt Brussel-Jakarta. De vluchten lijken, ondanks aanpassingen van vliegtijden die nog niet zijn doorgegeven aan ons, door te gaan. 

Vanwege het covid-19 virus kunnen/willen wij niet reizen naar Indonesië. Ik heb zowel via Swiss.air als de reisagent travel2be gevraagd wat mijn opties zijn. Beide geven echter niet thuis en reageren niet of niet anders op mijn mail dat men het te druk heeft om mijn vraag te beantwoorden en alleen de vragen oppakken van reizigers die korter dan 72 voor hun vertrek zitten. 

Wij zouden 14 juli 2020 vertrekken. Die datum komt dichterbij en ik weet niet wat ik moet doen. Wie kan mij helpen.

Beste Dolf, ik ben benieuwd naar de voortgang. Wij hebben tickets met Garuda begin augustus.  Vliegen kan volgens mij helemaal niet omdat je Indonesië niet in mag. Bij ons geen reactie van gate1 en ook niet van Garuda. Ben heel benieuwd hoe het jullie vergaat. 

Dit is de verantwoordelijkheid van Garuda. Als zij u inderdaad niet naar Indonesië mogen vervoeren moeten ze uw boeking cancelen en u via gate1 uw geld terug betalen. 

Hoe zeker bent u dat Garuda u niet mee mag nemen?

Reputatie 4
Badge +2

Het wel of niet een land in mogen is niet relevant voor de luchtvaart maatschappij(jij koopt een kaartje van A naar B en zij verzorgen dat).. probeer je annuleringsverzekering en anders het ticket te te wijzigen naar volgend jaar. Als dat ook niet lukt cancelen en hopen dat je nog iets terug krijgt. 

Reputatie 7
Badge +7

Er lopen momenteel 2 topics over reizen naar Indonesië annuleren. Van @Dolf69  en @wally , en zij hebben al kennis gemaakt met elkaar, waardoor ze wellicht gezamenlijk kunnen optreden.

Er zijn over het onderwerp annuleren vanwege corona of afzeggen van reisorganisatie vanwege corona, inmiddels vele topics geweest, en dan zullen er zeker herhalingen optreden.  Kijk eens bij al deze topics, door in het zoekvak annuleren reizen vanwege corona in te vullen, of anderszins zoeken naar corona kwesties, ook hiernaast in het grote grijze vlak staan gerelateerde topics. En u kunt advies vragen aan de consumentenbond, zij hebben inmiddels al vele adviezen omtrent reizen en corona verstrekt.

Reputatie 7
Badge +7

Er lopen momenteel 2 topics over reizen naar Indonesië annuleren. Van @Dolf69  en @wally , en zij hebben al kennis gemaakt met elkaar, waardoor ze wellicht gezamenlijk kunnen optreden.

Er zijn over het onderwerp annuleren vanwege corona of afzeggen van reisorganisatie vanwege corona, inmiddels vele topics geweest, en dan zullen er zeker herhalingen optreden.  Kijk eens bij al deze topics, door in het zoekvak annuleren reizen vanwege corona in te vullen, of anderszins zoeken naar corona kwesties, ook hiernaast in het grote grijze vlak staan gerelateerde topics. En u kunt advies vragen aan de consumentenbond, zij hebben inmiddels al vele adviezen omtrent reizen en corona verstrekt. En uiteraard kunt u nog het beste uw vragen stellen aan uw reisorganisatie of vliegmaatschappij, daar zult u toch ook uw geld moeten zien terug ten halen.

Ik weet inmiddels meer. Mailcontact gehad met Swissair. Hun policy is duidelijk tav refunds, vouchers en omboekingen. Echter moet dit wel via de reisagent travel2be lopen. Begrijpelijk, want daar heb ik de aankoop van de tickets gedaan.

De vluchten voor de heenreis zijn de swissair geannuleerd. We kunnen dus sowieso niet reizen. Van travel2be geen enkel bericht. Ook niet over de annulering door de vliegmaatschappij. Contact opnemen lukt niet.

Volgens de policy van swissair krijg ik de reiskosten gecompenseerd. Strijkt travel2be dit nu op? 

Reputatie 7
Badge +6

Hier, als je doorscrolt naar punt 3, zie ik dat ze vragen geen contact op te nemen tenzij je 72 uur voor vertrek zit. Misschien hebben ze te weinig mensen om in ieders individueel geval te kijken, ze hebben nu zelf ook een strop van jewelste. Maar dat houdt nog niet in dat ze niet gaan terugbetalen, de vraag is alleen wanneer. Het geeft veel onzekerheid, maar je hebt van Swissair al een schriftelijke toezegging wat je rechten zijn. Travel2be verzorgt dan de administratieve afwikkeling voor hun. 

Als Travel2be is aangesloten bij de ANVR en ze betalen niet dan kun je dat altijd voorleggen aan de Geschillencommissie Reizen en komt het een keer goed. Als je al een email hebt gestuurd zou ik na twee weken een herinnering sturen en steeds vragen om antwoord. De Covid situatie is uitzonderlijk, ik denk dat je nu een langere adem moet hebben en langer blijven lachen.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Dolf69 en @wally,

@L.J.F. de Ruiter  merkte al terecht op dat jullie topics beide over reizen naar Indonesië gaan. Ik heb ze daarom samengevoegd. Succes!

Reputatie 7
Badge +7

Dank je Monique. Ik denk dat het soms best moeilijk is te overwegen twee topics bij elkaar te voegen. De verhalen zijn immers nooit hetzelfde. Hier ook verschillen in bestemmingen, reisorganisaties, vliegmaatschappijen e.d. Maar degenen die een reactie wilt geven zit dan toch met 2x hetzelfde verhaal, om van herhalingen nog maar niet te spreken. Dus zo is het een stuk beter en overzichtelijker. Blijft niettemin dat al die reis-uitvallen en annuleringen vanwege het coronavirus gelijke redenen en oplossingen kennen. Van Nederlandse en deel Europese overheid zijn de regelingen wel bekend,  nu de uitvoeringen nog. Volhouden en geduld hebben is nodig. Groet Leo.

Inmiddels zitten we een week na de geplande vertrekdatum. Geen enkele reactie van Travel2be. Geen reactie op mijn mails, geen mails over de status van afwikkeling ivm annulering vluchten en zelfs geen bericht dat de vluchten waren geannuleerd.

Bestaan ze nog wel? Ik heb de eerste meldingen al gezien van door vliegtuigmaatschappijen teruggestorte gelden die in een faillissement verdwijnen. Aansluiten achter de preferente schuldeisers.

Reageer