Consumentenbond.nl
Vraag

Vlucht naar Bosnië met WizzAir maar grenzen zijn dicht

• 7 juni 2020
  • 2 reacties
  • 185 Bekeken

Ik heb een vlucht geboekt bij Wizzair met bestemming Tuzla, Bosnië. Twee dagen voor vertrek  zijn de grenzen van Bosnië alleen open voor personen met een Bosnisch paspoort. Ik heb enkel een Nederlands paspoort en kan bij aankomst niet het land binnenkomen. Reizen is dus niet mogelijk. De Nederlandse rijksoverheid geeft Bosnië een oranje kleurcode: alleen noodzakelijke reizen.Dit is niet van toepassing op mijn reis. WizzAir biedt geen compensatie in de vorm van een voucher. Omboeken kan wel maar alleen tegen hoge extra kosten. In hoeverre is een vliegmaatschappij verantwoordelijk voor het vervoeren van passagiers wetende dat zij bij aankomst niet verder kunnen reizen omdat voor hen de grenzen gesloten zijn?

2 reacties

Reputatie 3
Badge +2

@Annemieke G Helaas niet… Misschien vertellen ze het je bij het inchecken maar zelfs dan zijn ze niet verantwoordelijk. De passagier is zelf verantwoordelijk voor zijn paspoort en eventueel visa en checken of hij het land in mag.… Als europeanen zijn we een beetje verwend dat alle grenzen altijd voor ons open gaan. 

Reputatie 2
Badge +3

‘In hoeverre is een vliegmaatschappij verantwoordelijk voor het vervoeren van passagiers wetende dat zij bij aankomst niet verder kunnen reizen omdat voor hen de grenzen gesloten zijn?’

Afhankelijk van land en regelgeving kunnen maatschappijen gedwongen zijn een niet-welkome passagier terug te brengen naar het land van herkomst of ze kunnen zelfs een boete krijgen. Dat zal binnen de EU wel niet spelen. Hoe dan ook uw vraag lijkt mijn niet relevant voor de situatie waarin u verkeert.

U heeft een vlucht geboekt maar voldoet niet aan de voorwaarden om toegelaten te worden tot het bestemmingsland. Dat is in principe uw verantwoordelijkheid en in dit geval uw probleem. U krijgt dit niet zo gedraaid dat u kunt zeggen: ‘ik mag er niet in en dat kunnen jullie weten, dus jullie moeten mij weigeren en omdat jullie mij weigeren, moeten jullie mij ticket terugbetalen’. Ik neem aan dat u daarnaar op zoek bent. Gaat niet lukken.

Reageer