Consumentenbond.nl
Vraag

Voucher bij faillissement?

• 31 maart 2020
  • 7 reacties
  • 1069 Bekeken

Transavia biedt voor de geannuleerde tickets ivm Corona vouchers aan.

Wat nu als zij failliet gaan?

7 reacties

Dat hangt van de voucher af maar de gedekte corona vouchers van de ANVR mogen niet worden gebruikt voor losse tickets.

Badge +8

@A.W. Engel, we hebben hier zojuist een nieuwsbericht over gepubliceerd. In een brief aan de Tweede Kamer schrijven we dat we vinden dat consumenten die een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, niet met lege handen mogen komen te staan als die maatschappij failliet gaat. Wij willen o.a. dat een voucher, net als de eerder gepresenteerde tegoedbon van de pakketreisaanbieders, gedekt moet zijn tegen een faillissement.

Heel goed en dank voor je reactie.

Wij hebben met de familie een bedrag uitstaan van 2700 euro. Dus als zij failliet gaan!!!!

Ik ga het nauwlettend volgen

Gr Ria

Reputatie 7
Badge +6

Zonder bepaalde extra dekking gaat het eender als bij ieder ander faillissement . Als er nog wat te verdelen is komen consumenten als allerlaatste aan de beurt en is de pot meestal leeg. 

Het krijgen van een voucher van een vliegtuigmaatschappij voor een niet geleverde dienst vind ik een goede zaak. Maar als de luchtvaartmaatschappij onverhoopt failliet gaat is het van de gekke dat de staat (lees alle Nederlanders) garant staan en moeten opdraaien voor de kosten. Volgens mij is alles te herleiden naar onwetenheid dan wel zuinigheid. Als iedereen gewoon een passende (reis)verzekering afsluit zijn de kosten gedekt. Een andere en betere oplossing zou zijn dit soort risico’s in de toekomst af te dekken door verplicht een standaard verzekering af te sluiten bij het boeken van de reis of vlucht.

Beste heer Boskamp,

Geen enkele reisverzekering dekt dit. 

Dus geen vouchers maar uitbetalen!!!

Beste heer Engel,

Er bestaan speciale verzekeringen waarbij je vliegticket is verzekerd tegen faillissement van een vliegtuigmaatschappij. Dit zijn de zogenaamde vliegticketgarantie- of vliegticketverzekeringen. Volgens het internet zijn deze verzekeringen zeer betaalbaar en gezien het feit dat steeds meer maatschappijen failliet gaan ook zeer aan te raden.

Reageer