Consumentenbond.nl
Vraag

Waar kan ik een goedkopere corona PCR-test laten doen?

• 3 september 2020
  • 5 reacties
  • 228 Bekeken

Badge +1

Om Hongarije binnen te komen moet je 2 corona PCR-testen laten doen, Maximaal 5 dagen oud en minimaal 48 uur tussen de twee testen in. Uiteraard moet de uitslag negatief zijn. Ook moet je de uitslag in een document in het Engels of Hongaars laten zien. De GGD levert dat niet dus moet je naar een commercieel bureau, bijvoorbeeld Travel Doctor à €149,95 of KLM Health Services à €145. Voor Hongarije heb je er dus twee nodig. Dat kost dus ongeveer dubbel zo veel als een vliegticket!
Weet iemand een goedkoper testlab?
Met een verwijsbriefje van de huisarts doet Diagnostiek Voor U de twee testen voor iets meer dan €200 + administratiekosten. Ook kan je in België terecht bij een testcentrum voor een landelijk vastgesteld tarief van €46,81. Gebeld met een Belgisch ziekenhuis: “Ja, ook Nederlanders kunnen er terecht voor dat tarief, wel met verwijzing van de Nederlandse huisarts.” In Duitsland schijnt het te kunnen voor €36,40 maar dat heb ik niet verder uitgezocht.
Wordt in Nederland de prijs kunstmatig hoog gehouden?

5 reacties

Wordt in Nederland de prijs kunstmatig hoog gehouden?

Testen is toch gratis? 

Badge +1

Nee, zeker niet gratis als het ten behoeve van een reis is. Het is alleen gratis als je klachten heb. Je krijgt ook géén certificaat bij de GGD. Dat is wel nodig om toegang te krijgen tot een aantal landen.

Dan denk ik niet dat prijs "kunstmatig" hoog gehouden wordt maar dat niemand het voor minder doet. Vraag en aanbod vormen de markt.

Tijdens een pandemie, een noodsituatie, kunnen de prijzen stijgen naar ongekende hoogte.

Tijdens een pandemie, een noodsituatie, kunnen de prijzen stijgen naar ongekende hoogte.

Het is voor prive doeleinden, als het voor de volksgezondheid is is het gratis.

Reageer