Consumentenbond.nl

Waar koop ik goedgekeurde medische mondmaskers?

• 8 augustus 2020
  • 12 reacties
  • 510 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Met alle respect, maar ik denk dat ook de CB zich te veel laat leiden door het RIVM, dat op het punt van de mondmaskers gisteravond in Nieuwsuur zelfs zwaar bekritiseerd werd door de voorganger van Van Dissel.

Het gaat allang niet meer om de veiligheid van alleen opa’s en oma’s. Het gaat ook om de veiligheid van ouders van met name tieners en twintigers. Onderstaand is betrouwbare informatie over medische mondmaskers, ook wel chirurgische mondmaskers genoemd. Ze kosten bij enigszins fatsoenlijke leveranciers ongeveer een euro per stuk. Maar zouden naar mijn smaak slechts een dubbeltje per stuk moeten kosten. Mensen met minder dan een modaal inkomen kunnen zich de aanschaf anders niet veroorloven.

Er zijn in NL chirurgische maskers verkrijgbaar met een Type I of Type II vermelding zonder dat deze zijn gecertificeerd volgens EN14683. Ook zijn er vervalste certificaten in omloop of worden termen gebruikt als "gelijkwaardig aan" of "vergelijkbaar met". De goede chirurgische mondkapjes Type IIR zijn doorgaans verpakt per 50 stuks in een gesealde kartonnen doos. Gecertificeerd volgens EN14683:2019 door SGS/ MedPath GmbH, München, Duitsland. BFE≥99%. In mei is de prijs verlaagd omdat er geen BTW meer op wordt geheven.

Chirurgische mondmaskers type IIR zijn geschikt voor medisch gebruik. Bijvoorbeeld in ziekenhuizen, huisartsenpraktijken, verpleeg- en verzorgingshuizen, tandartspraktijken, fysiotherapiepraktijken. Een chirurgisch mondmasker heeft als doel om de uitgeademde lucht te filteren en de omgeving van de drager te beschermen tegen druppels die ontstaan bij spreken, hoesten en niezen. Het is niet geschikt als ademhalingsbeschermingsmasker zoals de FFP1- en FFP2 maskers die ook en met name in het ziekenhuis worden gebruikt. Deze filteren de ingeademde lucht.

Met andere woorden: met een chirurgisch mondmasker bescherm je je omgeving, en met een FFP2-masker bescherm je jezelf.

En dit is het belangrijkste: daarmee zijn de chirurgische mondmaskers type IIR geschikt voor gebruik door de hele bevolking, in elke risicovolle situatie. Waarmee we elkaar kunnen beschermen. Het is een goed preventiemiddel.

Het RIVM blijft volhouden dat het ook buiten de zorgsector dragen van een mondkapje onnodig is omdat men onder meer al 1.5 meter afstand dient te houden. Dat heeft nu al vier maanden te maken met het verhullen van (niet meer bestaande) schaarste en het voorkomen van gezichtsverlies. Vanaf 1 juni 2020 is het alleen in het OV verplicht om een niet-medisch mondkapje te dragen. In andere landen denkt men daar anders over. Zelfs de WHO is om.

Feit is wanneer iedereen een chirurgisch/ medisch mondmasker op de juiste manier gebruikt, dat het risico op infectie van de bevolking vermindert. Zo’n mondmasker beschermt heel veel beter dan een niet-medisch masker, een zelfgemaakt masker of een hip kapje van de verkeerde stof die feitelijk nauwelijks bescherming bieden.

Uit ziekenhuiskring vernam ik dat er geen schaarste meer is. Dus kunnen apotheken en drogisten ze aanbieden. Maar gebeurt dat ook? Een medewerker van de klantenservice van Etos had geen flauw idee of wat zij verkopen nu wel of niet medische kapjes zijn.

Op YouTube staan instructiefilmpjes voor (para)medisch en verzorgend personeel voor correct gebruik. Die zouden voor de hele bevolking in elk geval ook bij apotheken te zien moeten zijn.

12 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Nieuwsuur weet altijd wel weer een deskundige te vinden met een afwijkende mening. Ik trek me daar niet zoveel van aan.

Reputatie 4
Badge +5

Aanvullend.

De gecertificeerde medische mondmaskers zijn er in 3 typen: I (95% filter efficiëntie) , II (98% filter efficiëntie) en IIR (98% effectief en vloeistofbestendig maar ook grotere ademweerstand).
Voor (potentieel) besmettelijke patiënten in ziekenhuizen wordt Type I voldoende geacht.
Waar te koop:
123Inkt (goeie webwinkel) gecertificeerd type I. 50 stuks voor 19,50, 39 cent per stuk, excl. verzendkosten.
Jumbo Medical Mask (van Sorbo) 10 voor 6,99. Op de site niet duidelijk welk type en of ze gecertificeerd zijn.
AH 10 voor 7 euro. Type I, op de site niet duidelijk of ze gecertificeerd zijn.
Etos (ook Ahold) 50 stuks voor 35 euro. Gecertificeerd, vermoedelijk type I.

Reputatie 7
Badge +4

wat is nu precies ook al weer je vraag? mooie opsomming van mondkapjes kennis, overigens.

we moeten wel uitkijken dat we niet we niet met elke zijwind meewaaien, aan chaos en discussie op straat hebben we niks

Reputatie 4
Badge +5

Haha, ik had een duidelijke vraag dacht ik zo. Ben vervolgens verder gaan googelen en vond zelf het antwoord. Leuk toch?

Reputatie 7
Badge +4

ik durf die hint niet meer te geven, maar in de tijd die we hier nodig hebben om onze vraag te stellen, heeft google binnen 0,1 sec al honderden tot duizenden antwoorden. 

Ik kwam nog een medisch herbruikbaar exemplaar tegen.

Reputatie 4
Badge +5

En effectief, zo gaan mensen zeker een straatje voor je om  :thumbsup:

Reputatie 4
Badge +5

Bescherm je hart en je longen. En die van elkaar: je kinderen, je partner, je ouders, je grootouders en je vrienden. En daarmee van iedereen.

Reputatie 7
Badge +4

je moet ook nooit de weg oversteken zonder links-rechts-links te kijken. en ook nooit door rood licht rijden

#opendeur

Reputatie 4
Badge +5

Meneer Stroeve, we get your message.

Reputatie 7
Badge +6

Als je met een mondkapje op het vlammetje van je aansteker kan uitblazen, heb je geen goed mondkapje.

Beste mensen,

Al die discussies, ook over mondkapjes leiden tot niets.

Als de deskundige het niet eens zijn met elkaar, wil dat niet meer en minder zeggen, dan dat een stelling (nog) niet hard te maken valt, zo ook met die mondkapjes. Dat kun je niemand kwalijk nemen en is zeker geen excuus om je niet aan wel zinvolle (zich bewezen) regels te houden.

Dus als wij nu met zijn alle, ons zeer gedisciplineerd aan de anderhalve meter en hygiëne regels houden. En ons een jaartje de risico volle geneugten des levens ontzeggen. Dan blijft de schade, sociaal- maatschappelijk en economisch gezien wellicht beperkt. En is dat oeverloos ge-o.h. over van alles en nog wat ook mondkapjes echt niet nodig.

Word de verleiding te groot, denk dan aan je dierbare en de te toestanden in de ziekenhuizen, vooral de IC's in het voorjaar.

Sterkte en veel wijsheid maar vooral discipline,

J.v.d.B.

Reageer