Consumentenbond.nl

Waarom is er zo'n tekort aan bloem (en pasta)

• 2 april 2020
  • 25 reacties
  • 4718 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 0 reacties

Iedereen heeft het wel gehoord, mensen zijn de onzinnigste producten aan het hamsteren vanwege corona. Vanuit de politiek en de supermarkten wordt regelamtig verkondigd dat er geen tekorten zijn, en dat hamsteren niet nodig is. Blijkbaar ben ik echter de enige debiel die dat niet heeft gedaan, en nu zit ik met de gebakken peren: De bloem (en in mindere mate pasta) is niet meer te vinden bij geen enkele supermarkt. Desgevraagd bij AH en LIDL willen ze geen antwoord geven op de vraag hoe het komt dat de voorraad bloem niet aangevuld wordt, waarom dit product uit de winkels blijft. Als antwoord krijg je enkel: “we werken hard om het product weer in de schappen te krijgen”. Maar als er echt genoeg voorraad is, dan kan het product toch niet een maand lang niet beschikbaar zijn? En dan niet dat je er maar een beperkte hoeveelheid van kan vinden (zoals toiletpapier), maar echt helemaal niets, nada, nulla……

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

25 reacties

De omzet is tijdelijk zodanig hoog geweest dat de aanvoerketen leeg is en de productie capaciteit kan niet snel genoeg opgeschaald kan worden. Ik verwacht niet zozeer dat er gebrek aan grondstof is maar dat de productie tijd nodig heeft om de achterstand weer in te lopen.

Waarom kan een “klantenservice” zoiets dan niet gewoon uitleggen?

Waarom kan een “klantenservice” zoiets dan niet gewoon uitleggen?

Ik ben niet van de klantenservice.

Een dergelijk ontwijkend antwoord zou binnen het kader van een “klantenservice” zeer nuttig kunnen blijken te zijn.

Ik adviseer een carrière-switch.:relaxed:

Een dergelijk ontwijkend antwoord zou binnen het kader van een “klantenservice” zeer nuttig kunnen blijken te zijn.

Ik adviseer een carrière-switch.:relaxed:

Er is niets ontwijkends aan, hoe moet ik weten wat een bepaalde medewerker van een klantenservice van een supermarkt voor informatie heeft en in staat is deze informatie weer te reproduceren?

Dit doet mij denken aan een arabisch gezegde; `één gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden`

Wat ik bedoelde: als een supermarkt in een situatie is verzeild geraakt van overmacht, zoals u suggereert, heer Deen, waarom kan een “klantenservice” zoiets dan niet gewoon uitleggen?

Anders gezegd: uw suggestie komt op mij weliswaar over als fantasievol, maar anderzijds toch ook als redelijk ongeloofwaardig.

Het lijkt mij dat de “klantenservice” eerder geneigd zou zijn om de handen machteloos in de lucht te werpen.

Maar ik geef toe: als zij niets zeggen, weten we het niet.

Wat ik bedoelde: als een supermarkt in een situatie is verzeild geraakt van overmacht, zoals u suggereert, heer Deen, waarom kan een “klantenservice” zoiets dan niet gewoon uitleggen?

Laten we vóór dat we die vraag beantwoorden ons dan eerste de vraag stellen, “Is er überhaupt een scenario denkbaar waarbij een gebrek aan patentbloem en pasta in een lokale supermarkt géén overmacht zou zijn”?

Er zal inderdaad altijd sprake zijn van een vorm van overmacht, men doet het niet voor de lol. Maar dat men hierover geen uitleg wenst te geven is zeker niet te wijten aan overmacht.

Het is gewoon merkwaardige onwil.

Dat er een productietekort zou zijn, wie zal het zeggen?

Misschien zijn alle pasta- en tarwebloemtransporteurs ziek geworden en vindt men dat te persoonlijk om te vertellen.

Een soort schaamtevolle overmacht dan dus.

Er zal inderdaad altijd sprake zijn van een vorm van overmacht, men doet het niet voor de lol. Maar dat men hierover geen uitleg wenst te geven is zeker niet te wijten aan overmacht.

Het is gewoon merkwaardige onwil.

Gekke gedachte, maar wat denk je van het idee dat het ze niet zo heel veel interesseert: het is wat het is, het gaat wel weer over en dan neem je maar even wat anders? 

Ik heb ook maar even mijn licht opgestoken bij mijn vakkenvullende pubers en pasta is er wel, alle niet alle soorten en bloem is inderdaad niet.

Het is zeer kwalijk als een klantenservice als criterium hanteert of het hun wel of niet interesseert.

Dat is nu echt minachting van de klant.

Helaas heb ik dit zelf onlangs ook ondervonden en wel bij de Lidl.

Reputatie 2
Badge +3

Mensen zijn massaal aan het bakken geslagen :)

Reputatie 7
Badge +6

Aha . Kan ik me iets bij voorstellen , Irene. Past goed bij wat men in deze coronatijd verzint om wat te doen te hebben bij het thuis hangen en als resultaat iets lekkers . 

Bakkende mensen zouden beter volkorenmeel gebruiken.

Ik heb gisteren nog even gekeken maar er waren ondertussen ook wat soorten meel op voorraad. Toiletpapier is nog steeds héél mager.

Reputatie 7
Badge +6

Inmiddels komt iedereen de al dan niet gelukte taarten de oren uit .  :thinking:   :grin:

Reputatie 2
Badge +3

Haha of bedacht dat ze tijdens Corona-tijden wel erg dichtgroeien zo! 
De pasta lijkt me overigens wel enigszins hamster-gedrag, lang houdbaar, altijd handig om op voorraad te hebben..  

Reputatie 7
Badge +6

Ik las hier over de diverse grafieken wat er allemaal minder gaat in de economie. Er zit een grafiek bij van de landelijke pintransacties dat 13 maart de hamsterdag was, maar daarna niet meer. Ik zet de printscreen van twee ervan hieronder.

Kan het zijn dat er wel genoeg is maar de aanvoer stagneert, want wie verkouden is moet thuisblijven en wie koorts heeft moet het hele gezin thuisblijven. En dus ook onder de chauffeurs en winkelpersoneel en dus minder snel op de schappen? Pasta was hier ook een keer helemaal op maar een week later was het weer normaal. Bloem zal ik de vokgende keer opletten. Hier de printscreens

Reputatie 1
Badge +2

@Léonz@mck 

De frustratie is begrijpelijk. Maar misschien geeft onderstaand wat opheldering.

Het antwoord verschilt per product, per supermarkt, per locatie, per dag, per dagdeel en waarschijnlijk nog veel meer aspecten. Daarom is het denk ik zo moeilijk voor supermarkten om te vertellen waarom.

Het kan zijn dat de supermarkt wel voldoende bevoorraad wordt, maar dat wanneer jij toevallig langskomt het al is opgekocht door een horde aan hamsteraars die het in de gaten houden.

Het kan ook zo zijn dat er bij een leverancier of distributiecentrum genoeg voorraad ligt, maar dat om 1001 logistieke redenen niet in jouw winkel ligt op het moment dat jij er bent, maar misschien wel weer in een andere winkel.

Of het kan inderdaad zo zijn dat de leverancier niet in zo’n korte tijd de productie kan opschalen.

En zo zijn er genoeg andere redenen. Ik kan me voorstellen dat een klantenservice niet voor alle bellers hun specifieke scenario kan achterhalen. Daarom blijft wellicht het enige antwoord dat ze wel met enige waarheid aan iedereen kunnen vertellen: we doen ons best.

Hallo Kajo Mo,

Als het klopt wat u zegt, kan een klantenservice ook iets in die richting zeggen.

Wat steeds zo ongelooflijk irriteert zijn die ontwijkende cliché-reacties als: “We doen ons best”, “We nemen uw opmerking zeer serieus”, “We hebben uw opmerking doorgezet naar de juiste afdeling”, waarna je niets meer hoort, enzovoort, enzovoort.

Bakkende mensen zouden beter volkorenmeel gebruiken.

Inderdaad. Is een hoogwaardiger voedingsmiddel en kan moeiteloos bloem vervangen in allerlei baksels. Heeft een iets langere gaartijd nodig  maar als je dan toch thuis zit hoeft dat geen bezwaar te zijn. Voor verfijnde sausen kunnen de grovere delen er evt. uitgezeefd en dan (extra vezels) voor een muesli-ontbijt of b.v. pannekoeken worden gebruikt.

Mijn biowinkel had, ondanks toegenomen klandizie, allerlei meelsoorten gewoon op voorraad. Ik krijg er ook altijd - van de eigenaar - een zinnig antwoord op evt. vragen over levering van producten. In reguliere supermarkten met een gigantisch assortiment kun je @mck die kennis bij het personeel niet verwachten.  Maar als je daar de bedrijfsleider kent en hem/haar ergens ziet rondlopen kun je vragen en krijg je een deskundig antwoord, zoals ik ervoer bij o.a. de Aldi. 

@Jan Uw grafiek omtrent pinbetalingen vond ik wel intrigerend, want van bancaire zijde wordt nu juist enthousiast geconstateerd, dat er meer met pin betaald wordt. Ik doe dat zelf ook, om het winkelpersoneel te ontlasten, hoewel ik voorstander ben van contant betalen. Dat die hele "corona-crisis” nu wordt aangewend voor het promoten van meer digitalisering (zoals b.v. de aankondiging van een corona-app) zit mij ook helemaal niet lekker. Het gaat totaal voorbij aan het feit, dat veel consumenten zich geen dure smartfones met adequate (beveiligings)updates kunnen permitteren dan wel hun geld liever aan andere dingen willen (of moeten) besteden.

We gaan het zien. Want hoewel ik dat braaf doorwerkende winkelpersoneel graag van dienst ben zullen zij toch ook, zoals ik zelf, kunnen constateren dat hun voorheen werkende buren in de tuin liggen te zonnebaden of hun huis aan het verfraaien zijn. Dat mensen onder deze omstandigheden nog gewoon blijven doorwerken mag een wonder heten en verdient alle lof, maar is geen garantie voor de toekomst. Het is de hoogste tijd dat aan deze coronahysterie een einde komt. 

Reputatie 7
Badge +4

contactloos betalen kan toch gewoon met je pinpas, heb je helemaal geen smartphone voor nodig. 

Daarnaast vind ik het een rare suggestie om de corona crisis aan te halen als promotor voor digitalisering, het is toch gewoon een feit dat het virus meelift op een briefje van 10?!

Reputatie 2
Badge +2

Ik wou gisteren bij de Lidl wc papier meenemen maar de pallet die er stond was ongeveer bezet door mensen met ernstige diarree of zo , binnen een paar minuten was de hele stapel weg!
Maar het ergste vind ik wel dat de brood gewoon oud lijkt te zijn en dan voornamelijk de bolletjes en melk is ook beperk voorradig.
Maar ook bij de ALDI geven ze aan dat ze van hier en daar aangeleverd krijgen in de plaats van uit de distributie centrum terwijl ik vlak bij de Duitse grens woon (Zuid Limburg).
Helaas mogen we de grens niet over maar anders hadden we boodschappen in Duitsland kunnen doen.

Hoezo mogen wij de grens niet over?

Met de fiets heb ik nog niets gemerkt.

Reputatie 6
Badge +5

De lidl hier had geen keukenrollen meer.
Daartegen had een andere supermarkt een volle pallet staan met 25kg zakken bloem.
En winkelen in NRW mag, werd zelfs aanbevolen voor grensbewoners door de plaatselijke overheid.

Reageer