Consumentenbond.nl

Wat zijn de rechten van de reiziger als er een inreisverbod geldt?

• 22 maart 2020
  • 5 reacties
  • 258 Bekeken

• Nieuwe deelnemer
  • 1 reactie

Het ministerie van buitenlandse zaken geeft een reisadvies voor land X. Dit is niet bindend.

De luchtvaartmaatschappij beroept zich op het reisadvies van het ministerie van buza voor wat betreft wel of niet reizen naar land X.

Op de website van de overheid van X staat dat buitenlandse toeristen niet worden toegelaten tot een bepaalde datum en alle verblijfsaccommaties zijn op last van de overheid, gesloten tot die datum.

Ik deel deze informatie om te achterhalen of anderen ook constateren dat de informatie van het ministerie van buza niet volledig is, dat de informatie van de luchtvaartmaatschappij/reisorganisatie daardoor niet volledig is en dat deze dus niet strookt met de maatregelen geldend het land van bestemming. Ten tweede wil ik weten of een dergelijke maatregel van het land van bestemming een verandering brengt in het recht van de consument. 

5 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk dat de informatie feitelijk juist is. Buitenlandse zaken kan alleen adviseren niet naar een ander land te gaan; ze kunnen je niet tegenhouden. Het betreffende land kan je echter wel tegenhouden.

Ten tweede wil ik weten of een dergelijke maatregel van het land van bestemming een verandering brengt in het recht van de consument. 

Kunt u iets specifieker zijn?

Reactie op reactie 1:  op de website van het ministerie staat onvolledige informatie, dat is een feit.

Reactie op reactie 2: Luchtvaartmaatschappij/reisorganisatie mag dan misschien wel vluchten uitvoeren naar dat land, maar heeft een ticket verkocht dat niet kan worden gebruikt.  Oorzaak en gevolg is anders dan het staken van vluchten of het annuleren van vluchten.

Luchtvaartmaatschappij/reisorganisatie mag dan misschien wel vluchten uitvoeren naar dat land, maar heeft een ticket verkocht dat niet kan worden gebruikt.  Oorzaak en gevolg is anders dan het staken van vluchten of het annuleren van vluchten.

Een luchtvaartmaatschappij die uw vlucht nog wel uitvoert maar u niet mag vervoeren van de overheid kan zich beroepen op overmacht, het is mij niet duidelijk of dat ook gaat gebeuren en het zal er mogelijk ook van afhangen of u een full fair ticket heeft wat uw rechten zijn. Bij een reisorganisatie die een gehoekte reis niet uit kan voeren ligt het dacht ik anders, die moet u volledig compenseren en daar staat het garantie fonds ook nog achter.

Badge

Mijn zoektocht naar deze vragen heeft het volgende opgeleverd:

Het is van belang of het gaat over een:

1. Losse vliegticket(s), samengestelde reis
  2. Pakketreis via reisbureau

Losse vliegticket(s)
Zover ik nu weet is het afhankelijk wat voor soort ticket dat er is aangeschaft. 

Pakketreis
De reisbureaus (ANVR) proberen hier nogal wat ruis te injecteren in de discussie (wat helaas door consumentenbond wordt gekopieerd).

Volgens consumentenrecht, als de reis niet kan plaatsvinden zoals de verwachtingen waren tijdens het boeken, dan is dit een geldige reden om kosteloos te annuleren. Niet volgens verwachting is bv wanneer het merendeel van de attracties gesloten zijn. Een inreisverbod voldoet hier ruimschoots aan. Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/1052469760/vakantieganger-mag-voucher-weigeren

Een andere geldige reden om kosteloos te annuleren is wanneer het gebied onveilig is geworden om naar toe te reizen. Bron: https://www.consuwijzer.nl/reizen-en-accommodaties/ik-wil-mijn-boeking-wijzigen/annuleren-op-basis-van-reisadvies

Het gevaar van geld terug eisen binnen 14 dagen, zoals omschreven in het stuk van de telegraaf is dat het reisbureau kan omvallen. Kennelijk valt dat niet onder SGR hoewel mij nog niet geheel duidelijk is waarom niet. Om reisbureau tijd te gunnen kunt u een voucher accepteren die door SGR wordt gedekt. Wettelijk is het zo dat een voucher ook weer ingewisseld moet kunnen worden voor geld (bron: bovenstaande linken).

Dit alles met de grote kanttekening dat dit weliswaar allemaal hard verankerd is in wetgeving, de uitzonderlijke situatie icm het Nederlandse rechtsbeginsel “naar redelijkheid en billijkheid” maakt dat het allemaal boterzacht is totdat de eerste rechtszaken hierover geweest zijn.

Reageer