Consumentenbond.nl

Welke zaken zouden beter schoongemaakt moeten worden tijdens een pandemie?

• 13 mei 2020
  • 8 reacties
  • 579 Bekeken

Las in de krant dat sommige mensen hun vuilnis niet in een ondergrondse vuilcontainer durven te deponeren omdat ze de klep niet willen aanraken. Zouden die containers dan ook niet gereinigd moeten worden en welke zaken zouden nog meer goed schoongemaakt moeten worden tijdens een pandemie of griepgolf?

8 reacties

Reputatie 1
Badge

Gewoon wat vaker je bed verschonen, door koorts verlies je veel vocht en dan is een fris bed heerlijk.

Reputatie 7
Badge +6

Alles wat mensen regelmatig aanraken steeds reinigen is ondoenbaar. Daarom steeds handen wassen of ontsmetten nadat we met een mogelijke besmettingsbron in aanraking zijn geweest en niet met de handen aan ons gezicht komen . Dat lijken me hele goede maatregelen in combinatie met de andere gedragsregels . Helaas zie ik nog steeds velen die zich er niet aan houden . Als ze zelf ziek willen worden moeten ze zelf weten . Een ander ziek maken of erger is iets heel anders. 

Reputatie 3
Badge +2

Je moet regelmatig je handenwassen.. zeker na het deponeren van een paar vuilnis zakken. Deze containers staan buiten.. worden niet intensief aangeraakt… Dus Corona infectie risico is bijna 0%… 

Reputatie 7
Badge +6

Toen het RIVM nog zei dat je niet besmettelijk bent als je geen symptomen hebt (zijn ze later schriftelijk op teruggekomen na een paar duizend doden) nam ik in m'n jaszak al een vochtige tissue mee met vloeibare zeep erin en smeerde daar de handgrepen in van de winkelwagentjes. Ik maakte ze dus niet schoon maar slechts insmeren omdat zeep het vet in de virussen oplost en die dus meteen vernietigt. Toen deden de winkels het nog niet, pas na de derde week deden ze het. Dat knopje aan het kettinkje om de wagens aan elkaar tenkoppelen wordt ook door veel mensen aangeraakt. Die zijn nu allemaal standaard los met plakband over het slot bij alle supermarkten hier.

Een paar jaar geleden, toen er een griepgolf was werden de stations extra schoongemaakt. Dus waarom zou je nu dan niet extra schoonmaken in de openbare ruimte?

Reputatie 5
Badge +4

Ik gebruik latex wegwerp handschoenen in de openbare ruimte. Ook bij het dumpen van vuilniszakken, karton, plastic in de ondergrondse containers.

Reputatie 7
Badge +7

Het lijkt mij ondoenlijk alles in een land geheel schoon te maken. Het gebeurt dus nu met de winkelwagentjes, d.w.z. u moet het meestal zelf doen met de spuitfles die ergens bij de wagentjes staat. Al die attributen worden dan dus telkens door andere mensen aangeraakt. Wie van die aanraking  besmetting af wil zijn kan bijv. altijd een voorraadje weggooi handschoenen meenemen, die gebruik je dan, neem ik aan, alleen zelf. Het is overigens zo  wat @Chris L  beweert, besmetting via aanraking van al dit soort zaken zeer zonderling mis, het virus blijft onder die omstandigheden niet zo lang leven, en de deskundigen spreken allen over…. het is mogelijk dat door aanraking van attributen het virus enz…. met het is mogelijk, het kan enz. kan je altijd een eind komen. Maar neem schoonmaakdoekjes of wegwerphandschoenen mee als u dat gerust stelt.

Ik zeg dit niet om naar anderen te wijzen. Maar als ik vuilniszakken (naast de ondergondse vuilcontainer) op straat zie staan en dat die worden aangevreten door vogels dan maak ik mij zorgen. Een ander had zelfs gezien dat er gebruikt  maandverband op straat lag. Dat lijkt mij toch geen goede zaak als je besmettingen en ziektes wilt voorkomen.  Heb contact gehad met de gemeente en afvaldienst. De ene keer nemen ze serieus, de andere keer niet. Het probleem is niet echt opgelost. Waarschijnlijk produceren mensen door het thuiswerken meer afval, en hebben ze ook lak aan de buren (anders doe je dat niet). Het is toch de bedoeling dat we zo snel mogelijk van dat virus afkomen.

Reageer