Winkel wil vooraf betaling voor bezoek op afspraak - mag dat?

Is het toegestaan voor een winkel te vragen dat, naast het maken van een afspraak, shoppers moeten ook een bedrag vooraf betalen voordat ze binnen de winkel gaan, en krijgen hun geld terug als kortingsbonnen aan het eind van het winkel bezoek als ze niets koopt? 

Het gaat over een kringloopwinkel in Eindhoven die naar aanleiding van corona wil beginnen met shoppen op afspraak maar vraagt 20 euro vooraf!

10 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Hij mag vragen wat hij wil, maar hij zou van mij nog geen euro vooraf krijgen. Zeker ook omdat je daarna wordt afgescheept met tegoedbonnen. Te gek voor woorden.

Het open gaan is niet bedoelt voor fun shoppen.
Je moet een duidelijk doel hebben, om de winkel te bezoeken.
Dit is een rare methode om bezoekers te filteren.

Reputatie 7
Badge +6

Is een vorm van verplichte afname . Of dit mag weet ik niet . Het is aan de klant zelf of hij of zij dat wil . Ik in ieder geval niet. Als ik niks naar mijn zin kan vinden wil ik niet verplicht worden TOCH iets te kopen of 20 Euro weg te geven .

Ze zijn doorgegaan met dit plan. De 'entree prijs' is verlaagde van 20 tot 15 euro. Als u niets koopt, u krijgt u geld terug als kortingsbonnen.

Mijn vragen/commentaar op hun facebookpagina zijn verwijderd.

Het gaat over kringloopwinkel De Doorstroom in Eindhoven.

Reputatie 7
Badge +6

Dat dit op FB verwijderd wordt zegt iets over die winkel . Als ze de enige zijn , prijzen ze zichzelf uit de markt . Ook dat is marktwerking . :wink: Dat ze de prijs verlaagd hebben komt waarschijnlijk doordat velen geprotesteerd hebben . Toch snap ik dat ze het moeilijk hebben . Hoog tijd dat alles weer normaal wordt . 

Reputatie 4
Badge +4

Toch snap ik dat ze het moeilijk hebben . Hoog tijd dat alles weer normaal wordt . 

Als dit soort oplichters erdoor uit de markt geprezen wordt vind ik dat een voordeel van de huidige situatie. Denken dat je alles maar kunt maken omdat je het moeilijk hebt. :money_mouth: Voor het overige hoop ik natuurlijk ook dat er weer mogelijk wordt.

Badge +2

Het is gewoon een verdienmodel. Net als je bij bepaalde rommelmarkten 1 of 2,5 betaalt. En blijkbaar werkt het:). Alleen zullen ze mij er niet zien.

Reputatie 1
Badge

Dat is wel heel vreemd. Het lijkt op deze manier alsof je entreekaartjes moet kopen!

De winkel is ook erg duur zie ik op de website

Reputatie 6
Badge +5

Ooit ben ik boos geworden op een schoenmaker. Bij inleveren van de kapotte schoenen moest ik vooraf betalen. Ik had geen pinpas bij mij, protesteerde dat ik ‘pas betaal wanneer het product/dienst geleverd is o.i.d.’. Hij legde uit hoeveel onbetaald werk er nog op de plank lag. Mensen besluiten blijkbaar hun gerepareerde schoenen niet meer op te halen? Veel omzet (arbeid en materiaal) verlies dus voor de schoenmaker. Dat ie daar een maatregel voor bedacht is begrijpelijk. Ik heb toch de schoenen kunnen achterlaten en een paar dagen later netjes en tevreden kunnen betalen en ophalen. De goeden lijden onder de slechten. ‘Kijken en niet kopen’ kan in deze corona periode ook tot aparte maatregelen leiden. Maar werken met tegoedbonnen is van de gekke. Geef gewoon cash terug, mocht er niets gekocht worden. Daarnaast wie heeft er nog cash op zak? Moet je eerst pinnen, geld afdragen om vervolgens een tegoedbon terug te krijgen….)-:

Reageer