Consumentenbond.nl
Vraag

Zelf reis annuleren?

• 21 april 2020
  • 15 reacties
  • 763 Bekeken

Goedemorgen 

wij hebben eind juni een reis geboekt naar Midden Italië maar nog niet betaald

maar willen deze reis graag annuleren moeten wij die alsnog gaan betalen 

om nadien geld terug te vorderen kan nergens bij Tui wat vinden op site 

Mvg johan 

15 reacties

Heeft u dit: https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/reisvouchers-bij-annulering-door-coronavirus?icmp=home_headerchannel_reisvouchercorona als eens doorgelezen?

Het punt is wij hebben nog niks betaald en dat kan ik nergens vinden ook geen aanbetaling 

Hoeveel u aanbetaald heeft of niet maakt denk ik ook geen verschil. 

Is er dan ook geen communicatie mogelijk met TUI?

Zal eerdaags wel een keer gaan bellen maar ben bang dat ik lang aan de telefoon zit 

vandaar. Deze vraag of jullie hier wat van af weten 

Contact met TUI.

Ze hebben ook een “Community”.

Dat weet ik dat zijn automatisch antwoorden is mij opgevallen

Deze vraag of jullie hier wat van af weten 

Wat is de concrete vraag dan?

“willen deze reis graag annuleren moeten wij die alsnog gaan betalen 

om nadien geld terug te vorderen”.

Tot zover de vraag.

Is het een ANVR reis? Daar staat in de voorwaarden 2020 dat de reisorganisatie moet zorgen dat de reis overeenkomstig de verwachtingen die je bij het boeken had moet uitvoeren. Als dat niet kan moet hij alternatieven aandragen. Maw de organisatie moet als een goed huisvader opkomen voor de belangen van de klant.

Al met al nog niet helemaal duidelijk, maar er is wel degelijk een zorgplicht voor de reisorganisatie.  Weet iemand tot hoe ver die reikt? Heel Europa weet dat er deze zomer weinig gereisd wordt, Rutte sprak weken geleden al van “verkapt negatief reisadvies”. De reiswereld schuift de belangen van een deel van de reizigers van zich af (naar voren). Mijns inziens is dit niet redelijk.

Als het ANVR is dan geldt ook de annuleringsparagraaf. Ik heb mijn reis (vertrek eind mei)geannuleerd en voorlopig mijn verlies genomen, onder protest, door tijdig te annuleren. Ik hoef geen voucher (kreeg ik ook niet) want dat is ten eerste minder waard dan de aanbetaling en ten tweede zou het wel eens helemaal nul waard kunnen worden. En het geeft weer nieuwe sores.

“willen deze reis graag annuleren moeten wij die alsnog gaan betalen 

om nadien geld terug te vorderen”.

Tot zover de vraag.

Of en tegen welke kosten je kunt annuleren staat in de voorwaarden, die heb ik niet. Totdat de organisator zelf annuleert ben je inderdaad verplicht te betalen, tenzij je opschort maar daar zullen ze waarschijnlijk niet mee akkoord gaan. Zoals gesteld, of en hoeveel je al aanbetaald hebt maakt geen verschil voor de juridische afwikkeling. Zodra vast staat dat de reis niet doorgaat hoef je niets meer te betalen en zullen ze het reeds betaalde omzetten in een voucher.

nog een kleine aanvulling: sommige reisorganisaties bieden aan betaling op te schuiven: let op dat de termijn van annuleren dan ook meeschuift anders lopen de kosten op als je wilt annuleren. Vraag om bevestiging van de nieuwe termijn

Tot zover de vraag.

Waarop dan antwoord en dan reageert TS verder niet. Eigenlijk vrij voorspelbaar.

Hallo A. Deen,

“De TS” vindt het antwoord niet zo nuttig, denk ik.

Badge +8

Hi @J.a.klos, zijn er nog ontwikkelingen? Heb je inmiddels contact gehad met TUI?

Reageer