In de consumentengids van januari wordt aandacht besteed aan soundbars. Zoals met zoveel elektronica dezer dagen, zijn veel soundbars via een app te besturen. Het besturen van apparatuur via een app geldt bijvoorbeeld ook voor deurbellen, bewakingscamera’s, verlichting, garagedeuren enzovoorts. De gevolgen van het veel geroemde Internet-of-Things (IoT).
Het bedienen wekt de illusie dat je rechtstreeks de apparatuur bedient, maar op basis van mijn inzichten in de techniek, vermoed ik dat de bediening via een centrale server van de leverancier van het product loopt. Waarom? Omdat de bediening ook werkt als men zich buiten de WiFi-omgeving van het huis bevindt.
Nu we weten dat er kapitalen wordt verdiend aan het verzamelen van data (Google, Facebook, enz.) hebben de leveranciers van deze apparatuur er een interessant businessmodel bij. Naast de levering van hardware en software ook het verzamelen van gegevens rond het gebruik van hun apparatuur met behulp van hun centrale server die de bediening regelt.
Misschien zit ik ernaast, maar mijn suggestie is dat de Consumentenbond hier eens induikt en gaat uitzoeken óf dit gebeurt en wat er met deze regeldata gebeurt. Welke gegevens worden opgeslagen, hoe lang en met welk doel? Wat er gebeurt als je apparatuur als de leverancier failliet gaat waardiir de centrale server wordt uitgeschakeld?
Mocht ik ernaast zitten dan ben ik waarschijnlijk beter bereid om dit soort apparatuur in huis te nemen. Mocht ik het juist hebben, dan denk ik dat de consument hierop gewezen moet worden.