Banken vragen om foto en handtekening

• 9 February 2021
  • 14 reacties
  • 217 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Heb intussen drie mails gezien waarin een van de bankorganisaties constateert dat hun administratie niet compleet is. Er wordt dus gevraagd om foto, handtekening en copie id.

Het proces is “knullig". Met appje dat QR code kan lezen op telefoon, link naar bankwebsite, adresgegevens gecontroleerd dus dat klopte. Alleen moest daarna een foto gemaakt die lukte niet. De bank gebeld, actie klopte.

Mijn probleem blijft echter: overal wordt gevraagd om niet zomaar een copie van je ID te laten maken. De overheid heeft er zelfs een app voor: KopieID. De gemaakte foto kan voorzien worden van doorgestreepte info (niet alles blijft dus zichtbaar) en tevens kan een watermerk worden toegevoegd.

Mijn vraag: waarom nemen de banken hier geen gebruik van?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4

wat zegt de bank in kwestie op die vraag?

Reputatie 1
Badge +1

Niets

Is het wel echt de bank?

Reputatie 1
Badge +1

ja heb het klantenservice nummer van de bank opgezocht in de bank app en gebeld

Reputatie 7
Badge +4

dus je hebt de bank gebeld en het bleef stil aan de andere kant van de lijn toen je je vraag stelde? geen enkel antwoord, volledige stilte?

Reputatie 1
Badge +1

Nee geen stilte maar of we er voor wilde zorgen dat we de procedure volgden want copie ID en foto moesten er komen. En mijn commentaar zouden ze doorsturen naar een andere afdeling, nooit meer wat van gehoord. Daarom de vraag hier gesteld.

Overigens enkele dagen daarna vroeg een van de buren om te helpen, die had de zelfde vraag gekregen. Uiteindelijk was zijn reactie “ik zeg de credit card op", dus de gegevens en copieen waren niet meer nodig

Reputatie 7
Badge +4

dat is altijd de beste oplossing, als je het ergens niet mee eens bent, gewoon ergens anders gaan winkelen.

En of ze dit mogen vragen? Het lijkt me wel, ze moeten aan allerlei wetten en regels voldoen en daar zal dit wel inpassen. Overigens vertrouw je ook al je geld aan hun toe, dus een soort van vertrouwensband zal er toch wel zijn?

Badge +8

Hi @A.J.M. Dierick, heb je deze pagina op onze website over (her)identificatie bij banken al een gelezen?

Reputatie 1
Badge +1

Nu wel! Maak ergens wat meer bekend dat deze pagina bestaat! Waarom sont deze link bijvoorbeeld niet in de net ontvangen Digitaalgids nieuwsbrief (komt toch ook vanuit de Consumentenbond?)?

Reputatie 5
Badge +4

Ik heb dit zelfde ook met de visa card gehad van de ANWB, Gebeld met het nummer achterop de card en het klopte, ze hebben dit zeker nodig.

Badge +8

De Digitaalgids is inderdaad van ons, @A.J.M. Dierick. Omdat de ruimte in deze nieuwsbrief altijd maar beperkt is en er vaak met thema's gewerkt wordt is het artikel er dit keer niet in meegenomen. 

Reputatie 1
Badge +1

Misschien was er toch ruimte voor een linkje naar de webpagina? We worden nogal bestookt met waarschuwingen en dit was nuttig

@A.J.M. Dierick dank voor het onder de aandacht brengen. (Overigens is het ook zo dat deze zaken vaak een paar jaar lopen, dus dat het nuttig is om het gedurende die periode een paar keer te doen)

Ik vond hier: https://ellentimmer.com/2020/07/24/wwft-371/ ook een heel kritisch verhaal over het handelen van KNAB in deze, die dus misbruik maakt van de wwft om blijkbaar méér informatie op te vragen dan strik nodig is…?

Ik zag vandaag een filmpje over dit onderwerp.
De kopie ID zal in de toekomst helemaal verdwijnen als het aan de software leverancier ligt.
De ID kaart word digitaal uitgelezen en je moet een scan van jouw gezicht maken.
De software ziet dan of het een nep gezicht is of niet.
Op hun website, zie ik al dat het CBR en een bank al klant zijn.

Reageer