Beantwoord

Bedrijf achter Skype en privacy

Badge

Heb zojuist de uitleg over Skype gelezen. Wat ik er nog aan mis is de organisatie achter Skype en hoe het zit met de privacy tijdens het Skypen.

icon

Beste antwoord door Imke 17 April 2020, 15:15

Bekijk origineel

19 reacties

De privacy lijkt mij voor huis tuin en keukengebruik redelijk in orde. Als u zich bezig houdt met bedrijfsgeheimen of  defensie zou ik andere opties kiezen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb vroeger een tijdje een account op Skype gehad. Je zet jezelf met foto en woonplaats mooi in de lucht zodat je vriendjes en familie je kunnen vinden en wie weet een oude klasgenoot. Maar wat gebeurde was dat je de vreemdste erotische of l'amour aanzoeken kreeg van mensen uit het verre oosten of zo, ook die van de herenliefde. In werkelijkheid zaten daar dan hackers en spamners achter. Daar was het voor mij niet voor bedoeld en heb ik het verlaten. 

Maar later kocht Microsoft het met als hoofddoel de gebruiksgegevens te verhandelen. Dus dat blijft. Nu kan Skype alleen met Micrisoft account. Die heb ik niet, maar ik moest een keer Skype gebruiken want m'n zoon wilde iets testen. Toen zat ik na direct weer opzeggen toch 6 maanden vast aan een Microsoft account, want je kon je misschien bedenken. Als ik dan in die zes naanden per ongeluk iets van het Microsoft account gebruikte begonnen die 6 maanden weer opnieuw. Als je geen moeite hebt met een Microsoft account, waar heel je digitale doen en laten wordt vastgelegd en verhandeld zoals Google en Facebook dat doen, dan is Skype prima hoor, behalve dan die love aanzoeken.

Reputatie 4
Badge +3

@Jan 

Ik heb voor mijn dochter onlangs Skype geïnstalleerd zonder een Microsoft account aan te hoeven maken. Wellicht is het beleid toch veranderd.

Vrienden van me zijn naar het buitenland verhuisd en ik wil via skype contact met hen houden. Wat wil het geval, zij hebben nog windows 7 op hun computer en ik werk met windows 10. Vanwege de huidige situatie skypen we nu frequenter, maar zij krijgen steeds dat ik offline ben en ik kan ook niet met hen zoals voorheen contact maken. Alleen beltegoed kopen helpt hierbij. Maar we kunnen elkaar niet daardoor niet zien. Heeft iemand een oplossing? Zijn hebben net zoals ik ook de versie 8.58 van skypegedownload.

Officieel wordt W7 door die versie nog ondersteund dus eigenlijk denk ik dat er iets anders aan de hand is. Hebben u zowel als uw vrienden Skype lokaal wel goed draaiend? Zien anderen u wel, zien anderen uw vrienden wel, kunt u een testgesprek met de bot voeren, idem voor uw vrienden?

@Jan

Ik heb voor mijn dochter onlangs Skype geïnstalleerd zonder een Microsoft account aan te hoeven maken. Wellicht is het beleid toch veranderd.

Je hoeft je Skype account niet te koppelen aan een PC
Maar het is wel een Microsoft account.
Ik heb ook zo’n account, waarmee ik alleen communiceer. Met een wazige naam en gegevens.
Ook de vreemde figuren op mijn lijst zijn verdwenen, er staan er nog 2 in de blacklist.

Ik ben rond 19.30 alles nagelopen en mijn zoon met wie ik ook skype, dat gesprek ging goed, ook de camera. Mijn vrienden daarentegen hebben wel problemen en een beetje digibeet. Dat is juist het probleem. Maar tot september 2019 hebben we gewoon geskypt. Dus een 'bot’, hoe moeten ze dat doen?

Reputatie 7
Badge +6

@Jan

Ik heb de hele avond lopen zoeken maar ik kom er niets van tegen op internet. Ja wel dat je kan inloggen op Skype zonder een Microsoft account maar dan met een Skype account (waarbij dan dus wel een Microsoft account op de computer aanwezig is). Maar ik bedoelde het hele installeren zonder dat je een Microsoft account op die computer hebt en daarna het gebruik idem dito. Ik heb me er sinds die laatste keer niet meer in verdiept, dus als het nu toch wel kan wist ik niet. 

Ik ben rond 19.30 alles nagelopen en mijn zoon met wie ik ook skype, dat gesprek ging goed, ook de camera. Mijn vrienden daarentegen hebben wel problemen en een beetje digibeet. Dat is juist het probleem. Maar tot september 2019 hebben we gewoon geskypt. Dus een 'bot’, hoe moeten ze dat doen?

Dus het probleem zit gegarandeerd aan hun kant. Je zult toch moeten proberen het aan hun kant stapje voor stapje op te bouwen. Werkt hun internet zelf wel? Als ze Skype starten wat zien ze dan? Zijn ze wel ingelogd? kunnen ze met de bot bellen? Zien ze überhaupt andere contacten en alleen u niet of zien ze niemand?

Deinstalleren en opnieuw installeren is een gok maar als ze het sowieso niet aan de praat krijgen kun je het overwegen. 

Teamviewer (laten) installeren en de computer overnemen is waarschijnlijk ook geen begaanbare weg?

Ik wil iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, bedanken. Alleen is het probleem niet opgelost en de ondersteuning van skype laat echt wensen over. Het volgende: in regel is het zo dat als mijn contact online zijn, brandt een groen lampje bij de naam. Mijn vrienden zien bij mijn naam geen groen lampje branden en ik bij hen ook niet. Wel was ze iets tegengekomen wat haar aandacht trok. De videorecorder moet ingeschakeld worden en ze heeft op van alles geklikt en krijgt er helaas geen beweging in. Wat ze overweegt is van W7 over te zetten naar W10. Ze is wel huiverig om dit te doen en wil weten of alles wat betreft haar documenten en programma's hetzelfde blijven. Nog dit: ze kunnen eigenlijk met niemand skypen.

Ik wil iedereen die tot nu toe heeft gereageerd, bedanken. Alleen is het probleem niet opgelost en de ondersteuning van skype laat echt wensen over. Het volgende: in regel is het zo dat als mijn contact online zijn, brandt een groen lampje bij de naam. Mijn vrienden zien bij mijn naam geen groen lampje branden en ik bij hen ook niet. Wel was ze iets tegengekomen wat haar aandacht trok. De videorecorder moet ingeschakeld worden en ze heeft op van alles geklikt en krijgt er helaas geen beweging in. Wat ze overweegt is van W7 over te zetten naar W10. Ze is wel huiverig om dit te doen en wil weten of alles wat betreft haar documenten en programma's hetzelfde blijven. Nog dit: ze kunnen eigenlijk met niemand skypen.

Nogmaals, iemand op afstand helpen met computerproblemen is gewoon lastig, ik heb hierboven een voorzet gegeven maar ik krijg het gevoel dat zelf eigenlijk ook niet begrijpt wat de bedoeling is. Als je concrete vragen hebt laat het weten en verder succes ermee.

Dat is echt zeker moeilijk, ik ben al 3 dagen bezig, ik heb er zelf heel weinig verstand van, ik kan me een beetje redden, dit is moeilijk.:confused:

Het volgende: is het belangrijk  om de oude versie van bijvoorbeeld skype in het configuratiescherm te wissen, voordat dat deze opnieuw downloadt. Ik heb altijd geleerd dat je vorige versie van een programma eerst uit het configuratiescherm moet verwijderen, klopt dit?

Het volgende: is het belangrijk  om de oude versie van bijvoorbeeld skype in het configuratiescherm te wissen, voordat dat deze opnieuw downloadt. Ik heb altijd geleerd dat je vorige versie van een programma eerst uit het configuratiescherm moet verwijderen, klopt dit?

Nee, dat is in principe niet nodig en zorgt mogelijk ook dat je de settings in het programma kwijt raakt. Als je vriend daardoor bijvoorbeeld niet meer bij Skype ingelogd is dan zie jij hem dus niet online totdat hij weer ingelogd is.

Dank je wel.

Hallo Bhagwandea,

Van Windows 7 overgaan naar Windows 10 met behoud van programma’s, documenten, afbeeldingen en dergelijke, is geen probleem.

Kies “Hulpprogramma downloaden”.

Hallo Léonz, dank je wel.

Badge +8

Hi @G.A. Veldman, heb je deze informatie op onze website al gezien? Hier staat bij de nadelen onder andere dat Microsoft veel data verzamelt over zijn gebruikers, onder andere voor adverteerders. Ook kan Microsoft in theorie meekijken met de gesprekken, tenzij je kiest voor een privé audiogesprek.

Overigens heeft de Autoriteit Persoonsgegevens deze week een hele handige keuzehulp privacy bij videobellen gemaakt.

Badge

Ja Imke, ik heb het nog even herlezen, en inderdaad wordt er in jullie uitleg van Skype duidelijk gewaarschuwd voor advertenties e.d. Dus mijn vraag was overbodig.

G.A. Veldman

Reageer