Bescherming persoonsgegevens

• 30 April 2021
  • 9 reacties
  • 102 Bekeken

Een klant van mijn werkgever wil dat ik persoonsgegevens beschikbaar stel om fraudeurs zoals zwartwerkers tegen te gaan.

Zo wil deze klant mijn:

Nationaliteit, ID-nummer, maar ook mijn burgerservicenummer hebben.

Sta ik in mijn recht als ik weiger mijn burgerservicenummer te verstrekken?

9 reacties

Wellicht kunt u de situatie iets verder toelichten want u heeft dus een werkgever, die over al deze informatie beschikt en dan vraagt een klant van uw werkgever of u dat privé ook aan hem ter beschikking wil stellen? Bent u uitzendkracht?

Ik ben werknemer en heb een vast dienstverband.

Mijn werkgever heeft een project gekregen bij een klant.

Deze klant wil voorkomen dat er zwartwerkers of arbeidsimmigranten op zijn werkterrein komen. Dit zou een onveilge situatie kunnen opleveren. Lage opleiding, geen VCA, etc.

Om e.e.a. uit te sluiten wil deze klant van de monteurs (mijn collega's) persoonsgegevens hebben zoals o.a. het burgerservicenummer.

Iemand met een burgerservicenummer mag werk verrichten in Nederland en daarmee sluit hij het risico uit op zwartwerkers en arbeidsmigranten. Ik ben echter niet bereid mijn burgerservicenummer af te geven in ruil voor werk.

Moet ik persoonsgegevens afstaan om bij een klant werkzaamheden uit te mogen voeren.

De klant is geen overheid, geen defensie, geen geldverstrekker of zorgverlener.

Sta ik in mijn recht?

Laat ik onmiddellijk een flinke slag om de arm nemen, ik denk dat het zo zit maar ik adviseer je met klem om iets als de vakbond te raadplegen als je het zeker wil weten!

Er is zoiets als ketenaansprakelijkheid waarbij de inlener, die klant, dus ook verantwoordelijk gehouden kan worden voor personeel van derden. De autoriteit persoonsgegevens heeft gesteld dat het vastleggen van de gegevens van deze ingeleende mensen een legitiem belang is van die klant. Dus die klant kan dat inderdaad vragen en u de toegang ontzeggen als u daar niet aan mee wil werken.

Reputatie 4
Badge +2

Kun je dat niet met een verklaring van goed gedrag oplossen, deze kun je via het plaatselijke stadhuis aanvragen? Zelf heb ik bij een bedrijf dat aan defensie leverde gewerkt en moest gescreent  worden voordat ik daar mocht werken

Kun je dat niet met een verklaring van goed gedrag oplossen, deze kun je via het plaatselijke stadhuis aanvragen? Zelf heb ik bij een bedrijf dat aan defensie leverde gewerkt en moest gescreent  worden voordat ik daar mocht werken

Het gaat er de klant (en uw werknemer) niet om dat probleem op te lossen, dat is grof gezegd uw probleem. De klant wil een sluitende personen administratie en mag dat ook.

Reputatie 4
Badge +2

Heer Deen dat klinkt wel erg betweterig. De opdrachtgever wil betrouwbare werknemers maar de werknemer wil niet zijn BSN nummer geven. Als de opdrachtgever accoort gaat met een verklaring van goed gedrag is die vraag beantwoord

Heer Deen dat klinkt wel erg betweterig. De opdrachtgever wil betrouwbare werknemers maar de werknemer wil niet zijn BSN nummer geven. Als de opdrachtgever accoort gaat met een verklaring van goed gedrag is die vraag beantwoord

Sorry maar ik dacht TS “aan de lijn” te hebben, u bent namelijk ook paars. Wat is uw vraag precies?

Heren bedankt,

Ik heb genoeg informatie.

Reputatie 7
Badge +6

Voor elk uurtje dat iemand ergens werkt wil de Sociale Verzekeringsbank (iets van) 13% AWBZ premie vangen en (iets van) 18% AOW-premie en nog dingen als premie voor de kinderbijslag en zo. Het zijn allemaal voorlopige aanslagen, in de belastingaangifte wordt later alles correct berekend. Er werd hier vroeger zo mee gesjoemeld met hoofdaannemers en onderaannemers dat de wet hierop is veranderd. Er mag dus op het werk niet meer iemand rondlopen als werknemer waarvan id-bewijs met bsn-nummer niet bekend is bij de hoofdaannemer. Die is aansprakelijk voor alles en krijgt anders een forse boete.

Ken je die geparkeerde auto waar een ongure man in zit met sjofele kleding en sjekkie's rookt, die op de gekste momenten ergens staat en je geen hoogte kan krijgen wat hij aan het doen is? Hij staat ook wel eens 's ochtends om half 7 op een parkeerplaats in een woonwijk. Dat is die controleur voor de sociale premies. Mensen die een uitkering krijgen gaan niet 's ochtends om half 7 met een broodtrommel uit huis toch?

De privacywet houdt in dat anderen je persoonsgegevens niet hoeven te weten. Maar dat houdt niet in dat bevoegde gegevensverzamelaars zoals hoofdaannemers, de SVB en de Belastingdienst die niet zouden mogen hebben. Doe maar beetje rondvraag voordat ze je de Megan Markle van de cumpanie gaan noemen.

Reageer